Helgsnack: "Erfarenheter av Windows 8 RP"

Permalänk
Medlem

Jag tänkte pröva för skojs skull, men även för att min laptop (MacBook) behöver ett Windows installerat, enbart för att OSX inte klarar av spel. Funkar Diablo 3 och HoN på Win8? Är det samma installationsfiler som till Win7?

Edit: Japp, det verkade vara så ja.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

De som säger att Windows 8 endast är designat för tablets tycker jag har fel. Jag använder Windows 8 på nästan exakt samma sätt som Windows 7. I så fall innebär det väl att Windows 7 endast är designat för tablets också, eller?

De som säger att det är gjort för tablets syftar nog på att metro finns i stället för "start". Windows 8 är självklart MER gjort för tablets än windows 7, men det betyder inte att windows 8 inte går att använda på desktop

Kör själv RP och kommer nog köra den tills riktiga versionen kommer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scared:

Mycket snabbare än windows 7

hur exakt är de snabbare en windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Jag tänkte pröva för skojs skull, men även för att min laptop (MacBook) behöver ett Windows installerat, enbart för att OSX inte klarar av spel. Funkar Diablo 3 och HoN på Win8? Är det samma installationsfiler som till Win7?

Har själv inte testat just de spelen, men de borde fungera Ja det är samma installationsfiler för win7 och win8

Ta en backup och testa vetja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

hur exakt är de snabbare en windows 7?

Program öppnas fortare, laddningstider för olika saker i operativsystemet gör snabbare mm

Jag tror inte att det är någon större skillnad i spel mm jämfört med win7...

Permalänk
Avstängd

Kan inte någon göra en enkel benchmark och kolla hur mycket snabbare Windows 8 är i spel i jämförelse med Windows 7? Samma dator, nyinstallerad förstås.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kan inte någon göra en enkel benchmark och kolla hur mycket snabbare Windows 8 är i spel i jämförelse med Windows 7? Samma dator, nyinstallerad förstås.

Windows 8 Release Preview vs. Windows 7: Benchmarked

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Program öppnas fortare, laddningstider för olika saker i operativsystemet gör snabbare mm

Jag tror inte att det är någon större skillnad i spel mm jämfört med win7...

Alltså min burk från 2008 med SSD dock går blixtfort, du har för visso inte sagt att det är jättebra att den går snabbare och hyllat det men jag tänkte nota att det är liiiite onödigt att det går fortare, känns inte som jag ofta sitter och väntar på att word eller nått anant skall starta?

tar väl 1-2 sek att ladda, den tiden har då jag över..

Permalänk
Medlem

Kan man köra diablo 3 i windows 8?

Permalänk
Medlem

Tänkte återuppliva min bärbara nu, så bärbar den kan vara för att ha ett batteri som håller i 20 minuter. Laddar ner nu så får vi se hur min upplevelse av W8 blir sen.

Något jag är intresserad av är en lista med punkter som snarare är bättre med Windows 7, alltså det som är "sämre" med Windows 8. Något som man med 1 eller 2 inställningar kan få det att bli som W7 räknas inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f0kke:

Kan man köra diablo 3 i windows 8?

Ja det fungerar mycket bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Upplever systemet rörigt. Windows 9 blir nog kanon, windows 8 är framstressat även om det finns bra saker.

Synd att skydrive endast finns i metro. Och att de inte fått klart mejlappen, erfarenhet finns ju från exchange och live mejl. Bildvisningsappen hittar heller inte bildmappen på skydrive automatiskt.

Det är absolut inte värt pengarna att köpa w8 om man har w7 idag. om det inte sker drastiska förbättringar till rtm.

Ställer mig också frågande till om de förbättrat kompatibiliteten med skärmar som har hög ppi (ultrabooks).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Testade Consumer Preview när den kom och tyckte det var bra. Dock kändes det lite väl inlåst mot Microsofts tjänster.

Oavsett håller jag mig till Ubuntu/Linux för vardagligt bruk och Windows 7 vid spelande och särskilda program.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Synd att skydrive endast finns i metro.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte helt sant, det finns en klient som skapar en vanlig mapp tillgänglig från Utforskaren på samma sätt som Dropbox.

https://apps.live.com/skydrive

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Testade Consumer Preview när den kom och tyckte det var bra. Dock kändes det lite väl inlåst mot Microsofts tjänster.

Oavsett håller jag mig till Ubuntu/Linux för vardagligt bruk och Windows 7 vid spelande och särskilda program.

På vilket sätt är den inlåst mot Microsofts tjänster? Du kan ju logga in med ett lokalt konto precis som i Windows 7.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

På vilket sätt är den inlåst mot Microsofts tjänster? Du kan ju logga in med ett lokalt konto precis som i Windows 7.

Valfrihet strejf valfrihet. Det är något Microsoft tar ifrån en som konsument med Windows 8.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man installerar Windows 8, kommer alla win 7 filer att vara obrukbara ? Och hur funkar det om man sen ska byta tillbaks till win 7?
Jag vill väldigt gärna testa men jag vill inte installera om alla program på nytt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nog blir det en vattendelare med tanke på att det blir den största förändringen av Windows UI sedan Windows 95 släpptes för ca 17 år sedan.
Det tillhör framtiden. Ingen hade väl räknat med att den gamla startknappen skulle vara kvar för alltid. Mycket kommer att förfinas, förbättras och förändras framöver, men kul att MS stuckit ut hakan och gjort ett OS med gemensam grund för både stationära, bärbara, pekplattor och mobiler. Ett helt ekosystem!
Av största vikt i den här fasen tycker jag dock är att det är så snabbt, stabilt och kompatibelt. MS har lärt sig ordentligt av Vista fadäsen.

Permalänk
Medlem

Är ett bra OS förpackat i skit. Men med lite jobba kanske man skulle kunna leva med det men väljer win7 alla dagar i veckan. Startknappen funkar inte men den är snygg

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd

Valfrihet strejf valfrihet. Det är något Microsoft tar ifrån en som konsument med Windows 8.

På vilket sätt gör dom det? Utveckla gärna.

Skrivet av Henke420:

Om man installerar Windows 8, kommer alla win 7 filer att vara obrukbara ? Och hur funkar det om man sen ska byta tillbaks till win 7?
Jag vill väldigt gärna testa men jag vill inte installera om alla program på nytt.

Ja du bör ta backup på din dator innan du installerar Windows 8 Release Preview. Release Preview är inte en färdig produkt.

Visa signatur

Permalänk

Kan Microsoft aldrig lära sig göra ett ordentligt operativsystem med den gång? Hur var det med Vista? Vista var det som skulle bli Windows 7, så kära utvecklare på Microsoft. För en gångs skull, gör ett ordentligt operativsystem, och inte ett skit-OS där startmenyn som funnits sedan begynnelsen är borta och där ni kör med fula tricks för att få kunderna att köra den enormt bra webbläsaren Internet Explorer.
Internet Explorer har länge varit känt för att vara segt och mest utsatt för attacker. Dessutom har de ALLTID varit på efterkälken, speciellt när det gäller nya "tekniker", exempelvis HTML5. Räcker med att bara gå ut på YouTube. För att kunna använda HTML5-versionen måste man installera "Google Chrome Frame". Varför inte köra Firefox eller Chrome som har allt serverat på ett silverfat?
Och sedan det här med molnet... Visst, molnet är ett bra sak, men hur står det till med integriteten? Bara en ny version av Origin?

Finns inte så mycket att se fram emot alls i Windows 8. Hyper-V är dock rätt intressant, att flytta en virtuell maskin som körs är något som verkligen utvecklarna tänkt till om. Aktivitetshanteraren och Utforskaren är också väldigt bra gjorda, men det är bara dumt att de har dumpat Aero. Ser ut som Windows XP igen. Dessutom är Windows 8 egentligen inte gjord för mus och tangentbord, utan för touch.
Just nu kör jag Windows 7 enbart för spel, annars har jag börjat gå över till Ubuntu och Linux Arch. När Windows 8 kommer tänker jag definitivt lämna Windows för gott. Räkna med att Microsoft kommer förlora många användare när de släpper Windows 8. De enda som kommer använda Windows 8 är de som inte vet hur man installerar ett operativsystem själv. Mycket av det beror på att Elgiganten, SIBA, Dustin Home och NetOnNet med flera hävdar att Windows är bäst och förinstallerar diverse skitprogram.
Linux kommer vinna enormt på detta. Redan idag används Linux på i princip alla mobila enheter. Android har tagit över marknaden och jag ser inga hinder för att det INTE skulle peka uppåt för Android i fortsättningen, medan Microsoft har stött på flertalet motgångar. Det bästa exemplet på detta är Internet Explorer. Hur Microsoft än kommer att göra kommer IE ganska snart vara en utdöd webbläsare ingen använder, men detta har visst inte Micosoft riktigt förstått än.
Hur som helst, jag kan inte fatta att så många ser fram emot Windows 8. Skulle inte bara för att Microsoft kontrollerar sina användare hårdare kommer fildelningen att upphöra, snarare, som jag sa tidigare, vinner Linux-baserade operativsystem på detta.

Long live open source, long live file sharing, long live privacy!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte köra in detta på laptopen men undrar nu om min recovery partion med mitt gamla windows verkligen försvinner som ms påstår?

Har inga skivor eller andra usb-minnen än det jag tänkte köra in win8 med nämligen... :/

Edit/ Eller kan man köra med dualboot kanske?/Edit

Edit2/ Har nu kört in win8 i laptopen och man kunde tydligen inte köra dualboot ialla fall men min recvery partition fanns i alla fall kvar vilket jag använder just nu då jag inte tyckte jag hade någon kontroll alls över win8 och kände att jag inte hade tid att sitta och lära mej ett helt nytt system just nu...
Jag kommer säkert tillbaka lagom till sp1. /Edit 2

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TorrentLover:

...där startmenyn som funnits sedan begynnelsen...

Startknappen kom i Windows 95 och ingen fattade då hur man skulle använda den. Microsoft var tvugna att lägga till en pil som pekade på startknappen som sa "klicka här".

http://media.ch9.ms/ch9/dac9/5a953b82-586d-40a2-801c-12746230...

Visa signatur

Permalänk

Herregud va alla klagar, så äckligt är det inte! Metro fungerar helt okej, bara lite annorlunda.

Permalänk
Skrivet av strejf:

På vilket sätt gör dom det? Utveckla gärna.

När man inte kan få hacka tillbaka startknappen är det rätt tråkigt. Och det lär inte bli snabbare eller stabilare för man tar bort den koden. Återigen vill Microsoft att man använder Metro. Sen har det snackats att utvecklarna får stöd om dom utvecklar Metro appar/program annars inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

När man inte kan få hacka tillbaka startknappen är det rätt tråkigt. Och det lär inte bli snabbare eller stabilare för man tar bort den koden. Återigen vill Microsoft att man använder Metro. Sen har det snackats att utvecklarna får stöd om dom utvecklar Metro appar/program annars inte.

Självklart vill Microsoft att man använder Metro. Men du är fortfarande inte tvingad att använda Metro i Windows 8.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Startknappen kom i Windows 95 och ingen fattade då hur man skulle använda den. Microsoft var tvugna att lägga till en pil som pekade på startknappen som sa "klicka här".

Det var 17 år sedan... Windows 8 kommer bara röra till det för nybörjare som kommer bli deprimerade för att de lämnade Windows 7.

Skrivet av HerrNi|sson:

Herregud va alla klagar, så äckligt är det inte! Metro fungerar helt okej, bara lite annorlunda.

Metro skulle varit rätt coolt på en mobil enhet, men inte på desktops. Det är bara irriterande, ineffektivt och svårt att begripa om man inte är så haj på datorer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Körde CP innan och kör RC nu, efter den initiala vaneperioden så tycker jag det är klockrent. Var väldigt mycket emot Metro innan men när man väl vant sig är det tro det eller ej (iallafall för mig) svårt att vara utan. Saknade startknappen i början men efter att ha vant mig så börjar jag undra vad man skulle med den till från början. Att de skippat Aero ser jag bara som en fördel, vet inte om det var någon som egentligen hade någon reell användning för det mer än att "det såg snyggare ut".

Passade även på att slänga in Win Server 2012 på en virtuell maskin igår och är förbluffad över hur bra MS har lyckats med det. Supersnabbt och lätt använt även för icke sysadmins.

Visst, "vanliga" användare kommer få genomgå en vaneperiod men efter det så tror jag inte det ställer till några större problem.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Självklart vill Microsoft att man använder Metro. Men du är fortfarande inte tvingad att använda Metro i Windows 8.

Givetvis vill dom det. Utvecklarna är dock ganska tvingade att utveckla till Metro.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Heggrik:

Körde CP innan och kör RC nu, efter den initiala vaneperioden så tycker jag det är klockrent. Var väldigt mycket emot Metro innan men när man väl vant sig är det tro det eller ej (iallafall för mig) svårt att vara utan. Saknade startknappen i början men efter att ha vant mig så börjar jag undra vad man skulle med den till från början. Att de skippat Aero ser jag bara som en fördel, vet inte om det var någon som egentligen hade någon reell användning för det mer än att "det såg snyggare ut".

Passade även på att slänga in Win Server 2012 på en virtuell maskin igår och är förbluffad över hur bra MS har lyckats med det. Supersnabbt och lätt använt även för icke sysadmins.

Visst, "vanliga" användare kommer få genomgå en vaneperiod men efter det så tror jag inte det ställer till några större problem.

Låter som du aldrig hört talas om Red Hat...

Visa signatur