Tips och råd om fläktar till antec p280 eller corsair obsidian 550D (gamerdator)

Permalänk
Medlem

Tips och råd om fläktar till antec p280 eller corsair obsidian 550D (gamerdator)

Hejsan. Jag är i slutskedet att låta Inet sätta ihop en dator till mig.
De flesta komponenterna i gamer datorn är redan bestämda och jag har egentligen två val att göra, det ena är att bygga i en Antec p280 låda och det andra i en Corsair Obsidian 550D. Vad jag nu ska göra är att bestämma mig för vilka chassifläktar jag ska köpa, antal osv och det är här jag känner att det är svårt att bestämma mig. Jag har försökt att titta på db samt luftflöde men jag känner mig inte säker att detta i alla fall faktiskt stämmer.

Kortfattat spec på datorn:
i5 sandy brigde (to be överklockad)
geforce 680 (stor chans att det kommer bli en SLI lösning när priserna börjar vandra lite nedåt)
8gb ram
Thermalright silver arrow cpu kylare

Då undrar jag angående Antec p280 (fyra 120 mm fläktsplatser lediga, två i fronten samt två inne i datorn):
1. om det ens är någon idé att försöka bygga ett sånt här system i lådan, med tanke på att lådan både gör en avvägning mellan ljud och luftflöde?
2. om ovan fungerar, så letar jag främst efter fläktar som både kan kyla systemet bra men samtidigt kunna ge en vettig ljudnivå och det gäller i både idle och i full load, kan man hitta detta?
3. Ge mig tips på bra fläktar som ni själva har hört väldigt gott om eller kanske själv äger?

Samma med Corsair Obsidian 550D (fyra 140 mm platser lediga, två på sidan, två på toppen. Går att byta 120mm fläkt i bak mot 140 också)
1. Kan det fungera med ett framtida sli system i den här lådan, med tanke på att den är ljudisolerad?
2.Ge gärna rekommendationer på fläktar som skulle fungera, märken som är bra, fläktar som gör kyler systemet väl eller ok samt har en vettig ljudnivå i både idle och i full load

Jag förstår att detta blev rörigt, men det beror som sagt på att jag inte är säker på att lådorna klarar ett sli system med överklockad cpu osv. Fråga gärna om något framstår som konstigt osv, så svarar jag så fort jag kan, tack på förhand

Edit Edit Edit: Har tittat igenom stora delar av Inets 120 mm fläktar och baserat på ljud (db) och luftflöde så har jag fått fram detta:

fläktar som max ska avge 15 db (lägst db först)

Noctua NF S12B-ULN (6,8 db) ska kunna avge 33.5 cfm
Schythe 120 mm slip stream fan, (11 db) 800 rpm ska kunna avge 40 cfm
Enermax Cluster UCCL12PWM 120 mm (14db) ska kunna avge 53,02 cfm
Be Quiet Darkwing 1500 rpm, (15,7db) ska kunna avge 50, 5 cmf

Någon som har erfarenhet av dessa, och framförallt, stämmer Schythens luftflöde? Låter för bra för att vara sant med tanke på rpm och priset...

Fläktar mellan 16 och 20 db: (lägst db först)
Cougar Vortex CF-V12S, (17,7 db) ska kunna avge 60,4 cfm
Cougar Vortex 120 mm, PWM CF-V12HP (17,9 db) ska kunna avge 70,5 cmf!
Noctua NF-S12B-FLX (18,1 db) ska kunna avge 59 cmf
Be Quiet Shadow Wings (18,9) ska kunna avge 50,5 cmf

Ja som ni ser, så skiljer sig db inte så stort åt i mina två kategorier, men det påstådda luftflödet varierar ganska kraftigt, ta tex i fläktarna mellan 16 till 20 db. Där skiljer det exakt 20 cmf mellan cougar vortex och be quiet och då landar både så gott som inom samma db. KOnstigt,

This is why, jag behöver er hjälp, annars kommer jag ju självklart köpa dom som har bäst förhållande enligt statistiken, och det kanske inte jämt är rätt?

edit NO 2.
Man blir ju aningen tveksam till de noctua jag har skrivit upp när man ser denna (förvisso från 2009) test av fläktar: http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2009/09/28/what-s-the-best-case-fan/7
. Där presterar dom förvisso i ren ljud nivå..på låga inställningar men med tanke på hur lite luft dom förflyttar så...njae?
Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

En fråga till, behöver jag ha funktionen PWM på fläktarna för att kunna ställa in hastigheten på dem, eller är PWM en funktion som gör att datorn automatisk typ känner av vilken hastighet dom bör gå i. För annars borde jag väl bara kunna koppla in fläktar i moderkortet och styra dom genom bios eller annan programvara?

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte PWM för att styra fläktarna manuellt. Sen ska du inte lita på de uppgifterna, varken ljudnivå eller luftflöde då vissa tillverkare överdriver dessa.

§1
Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Ganska gammal tråd men kom du fram till något och isf vad blev det för några fläktar?