Apple lanserar ny generation Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Läget till höger = 1920x1200, näst längst till höger 1680x1050, mitten 1440x900

Mycket märkligt val av apple, men som flera skriver så finns det säkert något terminalkommando för att lösa det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ställde frågan längre bak i tråden men fick inget svar.

När har man nytta av en upplösning på 2880x1800?
Kanske filmredigering, bildbehandling då på något sätt jag inte riktigt kommer på.
Övertygad om att det finns någon nytta eftersom att det höjs till skyarna, men vad?

Ögat ser knappast någon skillnad om man inte har näsan mot skärmen?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ställde frågan längre bak i tråden men fick inget svar.

När har man nytta av en upplösning på 2880x1800?
Kanske filmredigering, bildbehandling då på något sätt jag inte riktigt kommer på.
Övertygad om att det finns någon nytta eftersom att det höjs till skyarna, men vad?

Ögat ser knappast någon skillnad om man inte har näsan mot skärmen?

Mer tillgänglig yta.

Jag kör 2560x1440 + 1920x1080 hemma och skulle gladeligen ha mer tillgänglig skrivbordsyta (och ja, jag kör med virtuella skrivbord, det har jag gjort sedan ungefär 1996, för tillfället har jag "standardiserat" på åtta virtuella skrivbord).

Edit: För att minska risken för att någon inbiten Windows-räv som vande sig vid att köra allt fullscreen ca. 1998 @ 800x600: Fullscreen är en styggelse för de allra flesta program, om man tvunget ska köra allt fullscreen så kan man lika gärna skippa WIMP-paradigmen. Fullscreen är förbehållet spel, en handfull applikationer som alltid kan använda mer utrymme (3D-modellering, videoredigering o.s.v.) och liknande. Och t.o.m. dessa kör jag ofta inte i fullscreen, smidigare att t.ex. köra spel i ett fönster på t.ex. 1920x1200.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Mer tillgänglig yta.

Jag kör 2560x1440 + 1920x1080 hemma och skulle gladeligen ha mer tillgänglig skrivbordsyta (och ja, jag kör med virtuella skrivbord, det har jag gjort sedan ungefär 1996, för tillfället har jag "standardiserat" på åtta virtuella skrivbord).

Edit: För att minska risken för att någon inbiten Windows-räv som vande sig vid att köra allt fullscreen ca. 1998 @ 800x600: Fullscreen är en styggelse för de allra flesta program, om man tvunget ska köra allt fullscreen så kan man lika gärna skippa WIMP-paradigmen. Fullscreen är förbehållet spel, en handfull applikationer som alltid kan använda mer utrymme (3D-modellering, videoredigering o.s.v.) och liknande. Och t.o.m. dessa kör jag ofta inte i fullscreen, smidigare att t.ex. köra spel i ett fönster på t.ex. 1920x1200.

Ja alltså det förstår jag, gillar också yta

Men du har inte mer yta än 15" ändå tänker jag? Det är det fysiska måttet på skärmen som bestämmer hur mycket som "får plats" och att det fortfarande är användbart. Med högre upplösning får man ändra DPI för att kunna läsa text etc, och då ökar storleken på allt ändå.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja alltså det förstår jag, gillar också yta

Men du har inte mer yta än 15" ändå tänker jag? Det är det fysiska måttet på skärmen som bestämmer hur mycket som "får plats" och att det fortfarande är användbart. Med högre upplösning får man ändra DPI för att kunna läsa text etc, och då ökar storleken på allt ändå.

Det är inte allt som är text.

Visst, så småningom kommer säkerligen fler program att hantera upplösningen bättre men det vore ändå smidigt att kunna styra det själv.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

Var den där dialogrutan från nuvarande osx eller kommande?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Överpris är när du tar ut en betydligt högre marginal på en produkt jämfört med likartade alternativ.

Okej, men är det då överpris när konkurrenterna inte har något motsvarande att komma med?

Apple gör precis vad alla andra datortillverkare hade gjort i den situationen - de tar rejält betalt - för att de kan.

Permalänk

Bra med 16:10 display, lite för hög uplösning för en sådan liten skärm dock. Känns mest som något man bara ska ha eftersom den praktiskt användbara upplösningen troligtvis begränsas pga ytbeläggningen och dålig syn hos användarna. Skärmar till bärbara är väl mest bara en nödlösning som ska användas i flykten eftersom de flesta föredrar att koppla in en extern när de väl är hemma.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rawet:

Fast nu äre så att just denna ATI Radeon HD 5870 är en "specialversion" (annat bios, går självklart och modda sig till detta specialbios, men man bryter alla garantier) och det är troligtvis ATI som styr det priset..

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619395
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=619395&cks=ASS&assoc=...

Ang att Apple är dyrare, se vad Ficklampa och Fluf skrev tidigare i tråden.
Skulle va kul och se hur mycket Dell/HP tar för liknande setup, troligtvis mycket mer!

Så det är AMDs fel att Apple kräver specialprodukter i små serier? Nej det höga priset beror på Apple.

Där har vi för övrigt en annan idikation på att Apple inte vill ha kvar sina workstations. De vägrar sälja burkar med vettiga grafikkort. Nu säljs de bara med spelkort och vem i hela världen köpet en Mac Pro med två generationer gammal grafik för att spela på den? De borde ju erbjuda Quadro eller om de nu tänker undvika Nvidia, FirePro. Finns ju ingen som helst logisk förklaring till att bara erbjuda 5770 och 5870 och inte ett enda FirePro.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja alltså det förstår jag, gillar också yta

Men du har inte mer yta än 15" ändå tänker jag? Det är det fysiska måttet på skärmen som bestämmer hur mycket som "får plats" och att det fortfarande är användbart. Med högre upplösning får man ändra DPI för att kunna läsa text etc, och då ökar storleken på allt ändå.

Sant, dock så får man mjukare kanter vilket gör att det blir mer harmoniskt för ögat. Speciellt när det gäller text.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

dem svarade: "vi har tyvärr ingen här som kan montera det här, då vi i butiken saknar kunskap"

Så de utgår från att kunden ska ha mer kunskap än återförsäljaren? Ja världen är bra märklig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så det är AMDs fel att Apple kräver specialprodukter i små serier? Nej det höga priset beror på Apple.

Där har vi för övrigt en annan idikation på att Apple inte vill ha kvar sina workstations. De vägrar sälja burkar med vettiga grafikkort. Nu säljs de bara med spelkort och vem i hela världen köpet en Mac Pro med två generationer gammal grafik för att spela på den? De borde ju erbjuda Quadro eller om de nu tänker undvika Nvidia, FirePro. Finns ju ingen som helst logisk förklaring till att bara erbjuda 5770 och 5870 och inte ett enda FirePro.

Det har funnits Quadro till Mac Pro länge?

http://www.nvidia.com/object/product-quadro-4000-mac-us.html
http://www.nvidia.com/object/product_quadro_fx_4800_for_mac_u...

Och att priset är högt på ATI korten så har det troligtvis och göra iom att Apple/återförsäljare inte köper stora mängder av dessa specialkort, vi alla vet att det är billigare och tillverka kvantiteter.

Troligtvis därför Apple har svårt och skapa en produkt som fortfarande är lönsam och tillverka och tjäna pengar på, eftersom Mac's inte kör nå ATX standard tex på sina produkter, utan specialtillverkade produkter (på gott och ont)

Se tex här hur Mac Pros är utformade:

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Som privatperson skulle jag hellre köpa typ en ipad om jag bara ska ha den för att chilla i soffan eller på balkongen Sen finns det ju väldigt kompakta stationära och sjukt platta skärmar så jag tror att de flesta får plats med en stationär, så länge man bor i en lägenhet större än typ 10 kvm

Sen har jag inte ens tänkt på resande företagare, men om jag skulle vara mycket på resande fot skulle jag nog köpa en asus transformer eller något liknande. typ 15 timmar batteritid och har även ett tangentbord. Kostar inte mer än 5.000 heller, så det känns mer värt en tex. en macbook

Bor du i stockholm kan det vara rent ekonomiskt vettigt att köpa en laptop istället för att köpa en stationär som tar plats. Mitt datorbord tar upp 2 kvm, motsvarar bortåt 100 000 i kvmpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lättaste exemplet för en rak jämförelse är att se priserna över specifika enskilda hårdvarukomponenter.
Exempelvis:
http://store.apple.com/se/product/MC743ZM/A
Några tusenlappar för dyrt...

Så om en komponent hos en ÅF är dyr så är alla dess komponenter dyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Överpris är när du tar ut en betydligt högre marginal på en produkt jämfört med likartade alternativ.

Jämför med andra tillverkares alternativ i denna klass, HPs Elitebook workstation och DELLs precision så ser du att de ligger i samma prisklass som MBP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ett par centimeter bredd/längd är jobbigare än några hundra gram extra, kan jag tycka. Dessutom, vad kunde de inte gjort med en 13" i samma designserie, liksom? Skrota DVD:n, skala av på alla håll, ny skärm. Sist men inte minst, vi snackar ju dubbla prislappen för nya 15", vilket gör det lite skevt.

Nej, för mina behov och min plånbok är andra tillverkare mer attraktiva. Jag har skjutit på uppgradering i väntan på vad Apple skulle göra med MBP, men de uppfyllde inte mina förhoppningar. Känns som jag helt enkelt får mer i linje vad jag vill ha för pengarna med andra alternativ.

Dubbla priset, jag som missat något?

Förra modelen låg ju på ca 14 995kr (i7 2.2GHz SB, 6750m , 500gb, 4gb ram)
Nya utav samma spec 17 795kr (i7 2.3GHz IB, 650m , 500gb, 4gb ram) dyrt för det lilla man får :/
Nya Retina modelen går ju på 21 495 samma CPU och GPU men då får man ju 8GB ram , 256GB SSD, annat slimare chassi och mycket bättre skärm.

Även om man nu pratar reitan modelen mot den gammla så är det en bump på 6500kr, men inte är det ju det dubbla inte, om jag nu inte missat något.

Men om 13" kan jag inte annat än hålla med om att det var en stor besvikelse

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Lycka till med att få något vettigt arbete gjort på din 10" skärm. Ska du syssla med programmering eller annan vettig verksamhet så går din ide bort omedelbart.

Ja men en programmerare behöver väl inte vara på resande fot så himla ofta? Sedan kan du gärna få specificera "annan vettig verksamhet" De flesta behöver bara tillgång till mail och ordbehandlingsprogram för att få arbete gjort Sedan är det väl tvek om en programmerare verkligen kan arbeta optimalt på en lite 13" macbook känns som att tangentbordet bör vara lite större för att det ska vara ergonomiskt att knacka kod.

Har börjat med lite basic kod i skolan nu och jag kan verkligen inte använda ett litet tangentbord till att göra det Även fast jag har små hände så tycker jag att det känns väldigt fel på något sätt. Men jag antar att det är olika smak, kanske funkar för vissa men inte för mig.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Ja men en programmerare behöver väl inte vara på resande fot så himla ofta? Sedan kan du gärna få specificera "annan vettig verksamhet" De flesta behöver bara tillgång till mail och ordbehandlingsprogram för att få arbete gjort Sedan är det väl tvek om en programmerare verkligen kan arbeta optimalt på en lite 13" macbook känns som att tangentbordet bör vara lite större för att det ska vara ergonomiskt att knacka kod.

Har börjat med lite basic kod i skolan nu och jag kan verkligen inte använda ett litet tangentbord till att göra det Även fast jag har små hände så tycker jag att det känns väldigt fel på något sätt. Men jag antar att det är olika smak, kanske funkar för vissa men inte för mig.

Trollar du? Stationära är verkligen något som håller på att dö ut bland konsumenterna, oavsett om de ersätts av android, iphone, eller en laptop med osx eller ej!

Det finns ju en anledning till att vi ser nyheter på laptops likt dessa och inte på stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Ja men en programmerare behöver väl inte vara på resande fot så himla ofta? Sedan kan du gärna få specificera "annan vettig verksamhet" De flesta behöver bara tillgång till mail och ordbehandlingsprogram för att få arbete gjort Sedan är det väl tvek om en programmerare verkligen kan arbeta optimalt på en lite 13" macbook känns som att tangentbordet bör vara lite större för att det ska vara ergonomiskt att knacka kod.

1. Konsulter, reser hela tiden

2. Många utvecklare jobbar hemifrån delar av tiden (jag gör då det), laptop är då nödvändigt om man inte vill t.ex. krångla med virtuella maskiner på sin hemmaskin.

3. Laptop-tangentbord är jättesköna, om det är BRA laptop-tangentbord (som t.ex. Apples).

4. Utvecklare är faktiskt inte kedjade till ett skrivbord dygnet runt.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Dubbla priset, jag som missat något?

Förra modelen låg ju på ca 14 995kr (i7 2.2GHz SB, 6750m , 500gb, 4gb ram)
Nya utav samma spec 17 795kr (i7 2.3GHz IB, 650m , 500gb, 4gb ram) dyrt för det lilla man får :/
Nya Retina modelen går ju på 21 495 samma CPU och GPU men då får man ju 8GB ram , 256GB SSD, annat slimare chassi och mycket bättre skärm.

Även om man nu pratar reitan modelen mot den gammla så är det en bump på 6500kr, men inte är det ju det dubbla inte, om jag nu inte missat något.

Men om 13" kan jag inte annat än hålla med om att det var en stor besvikelse

Förra modellen har aldrig legat på 14995:- från Apple, dom specbumpar alltid utan prishöjningar. Såvida jag inte har missat något har inga prisändringar skett, förutom att 11" air blev 100$ billigare.

Så för 3700kr mer än standard 15" får man en hel del mer ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Men om du plockar bort skärmen så får du en hyfsat kraftfull PC laptop vars specs vilken aktör som helst kan matcha i nuläget, gissningsvis för mindre pengar också.

Men vänta ett par månader så kan du troligtvis hitta en Win-laptop med likvärdig skärm med bättre specs. För mindre pengar.

jajo, fast man kan ju inte jämföra saker som finns nu med vad som finns i framtiden och absolut inte genom att plocka bort vitala delar ur ekvationen
men absolut, kommer komma "Win-laptops" med likvärdig hårdvara, säkerligen billigare med, om man bara väger in ren hårdvara. väger man in byggkvalitet på chassi osv. så brukar de dock kosta ungefär lika mycket.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Det har funnits Quadro till Mac Pro länge?

http://www.nvidia.com/object/product-quadro-4000-mac-us.html
http://www.nvidia.com/object/product_quadro_fx_4800_for_mac_u...

Och att priset är högt på ATI korten så har det troligtvis och göra iom att Apple/återförsäljare inte köper stora mängder av dessa specialkort, vi alla vet att det är billigare och tillverka kvantiteter.

Troligtvis därför Apple har svårt och skapa en produkt som fortfarande är lönsam och tillverka och tjäna pengar på, eftersom Mac's inte kör nå ATX standard tex på sina produkter, utan specialtillverkade produkter (på gott och ont)

Se tex här hur Mac Pros är utformade:
http://esa.tienhaara.net/seti/pics/05092006096.jpg

Ja, Mac Pro är ju inte direkt en storsäljare. Klart den kostar massa pengar då.

--

OSX kostar ett par hundra för en uppgradering (eg. fullversion men de kallar den uppgradering), medan Microsoft tar 1000+.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rawet:

Det har funnits Quadro till Mac Pro länge?

http://www.nvidia.com/object/product-quadro-4000-mac-us.html
http://www.nvidia.com/object/product_quadro_fx_4800_for_mac_u...

Och att priset är högt på ATI korten så har det troligtvis och göra iom att Apple/återförsäljare inte köper stora mängder av dessa specialkort, vi alla vet att det är billigare och tillverka kvantiteter.

Troligtvis därför Apple har svårt och skapa en produkt som fortfarande är lönsam och tillverka och tjäna pengar på, eftersom Mac's inte kör nå ATX standard tex på sina produkter, utan specialtillverkade produkter (på gott och ont)

Se tex här hur Mac Pros är utformade:
http://esa.tienhaara.net/seti/pics/05092006096.jpg

Apple säljer inte Mac Pro med annat än 5770 och 5870. Vill du ha något annat får du alltså köpa en Mac Pro med 5770 och sedan själv byta ut grafikkortet vilket är onödigt. Framförallt eftersom Mac Pro inte borde säljas med Radeon från första början. Tittar man på workstations från andra tillverkare går de alltid att få med FirePro, Quadro eller Tesla direkt från tillverkaren. Ofta säljs de enbart med FirePro eller Quadro. Halva poängen med att köpa ett färdigt system är ju att man inte ska bygga om den det första man gör.

Vad jag kan se är problemet att Apple kräver speciell ROM och inte att de inte stödjer ATX. Apple har gjort det svårt att uppgradera grafikkort av någon anledning. Det verkar som om Nvidia har en egen drivrutin som gör att man kan köra i princip alla nyare Nvida kort i en Mac Pro men med lite trassel som följd.

Många Appleäggare är lite lätt irriterade på avsaknaden av nya Mac Pro och det värdelösa stödet för grafikkort. Inte bara antalet kort att välja mellan utan även drivrutiner och funktionalitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Medel prestanda för sin klass om än inte i underkant.

Ganska tunn och snyggt metallskal.

Inget ethernet(?!?) trots att sådan inte hade kompromiserat storleken.

Bra skärm, helt klart det bästa med produkten. Dock gör den höga upplösningen tillsammans med det undermåttliga grafikkortet att datorn inte passar speciellt bra till spel.

Batteritiden är bra även om jag är skeptisk till 7 timmar. 7 timmar standby kanske med skärmen av och alla energisparlägen på. Men den borde klara 2-3 timmars gedigen användning vilket är bättre än de flesta med samma prestanda.

Priset är helt åt helvete(?!?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Medel prestanda för sin klass om än inte i underkant.
Priset är helt åt helvete(?!?)

Kan du visa en sådan laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Okej, men är det då överpris när konkurrenterna inte har något motsvarande att komma med?

Apple gör precis vad alla andra datortillverkare hade gjort i den situationen - de tar rejält betalt - för att de kan.

Jag sa aldrig att de andra tillverkarna var bättre.

Det var hårdvara jag påpekade vilket pris de tar och jag anser att det är helt klart överprisat.

Apple användare borde finna det störande att de inte kan köpa hårdvara var de vill och installera sitt älskade os på det. Även om apple levererar heltäckande koncept så är de inte de enda som kan bygga bra prylar av andra företags komponenter.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag sa aldrig att de andra tillverkarna var bättre.

Det var hårdvara jag påpekade vilket pris de tar och jag anser att det är helt klart överprisat.

Apple användare borde finna det störande att de inte kan köpa hårdvara var de vill och installera sitt älskade os på det. Även om apple levererar heltäckande koncept så är de inte de enda som kan bygga bra prylar av andra företags komponenter.

Hur är de överprissatta när ingen annan säljer billigare? Eller menar du exempelvis om tomater kostar 20 kronor per kilo i alla butiker, så är de överprissatta eftersom du bara kan tänka dig betala 3 kronor?

Permalänk
Moderator
Testpilot

*gäsp*

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Den svarta kanten ser ut att ha blivit mindre jämfört med tidigare modeller, eller är det bara en synvilla?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Medel prestanda för sin klass om än inte i underkant.

Medel/låg prestanda enligt dig alltså? Nu talar vi då laptops på runt 2,02 kg och tunnare än 2 cm i tjocklek, inte någon 17"-monstergaminglaptop med tjugo blå lysdioder eller någon "portable workstation" liknande min jobblaptop (som väger betydligt mer än 2,02 kg och ändå av någon anledning bara har upplösningen 1440x900).

Citat:

Inget ethernet(?!?) trots att sådan inte hade kompromiserat storleken.

Jag är ganska säker på att de hade fått lov att kompromissa nånting för att få in kontakten, utöver själva kontakten så behövs ju även moderkortet anpassas för kontakten…

Citat:

Bra skärm, helt klart det bästa med produkten. Dock gör den höga upplösningen tillsammans med det undermåttliga grafikkortet att datorn inte passar speciellt bra till spel.

Å andra sidan är den inte menad för gamer-marknaden.

Citat:

Batteritiden är bra även om jag är skeptisk till 7 timmar. 7 timmar standby kanske med skärmen av och alla energisparlägen på. Men den borde klara 2-3 timmars gedigen användning vilket är bättre än de flesta med samma prestanda.

Apple brukar vara ganska ärliga när det gäller batteritid, det har otaliga tester av deras laptops visat.

Citat:

Priset är helt åt helvete(?!?)

Exempel på tvåkilosdatorer under två centimeter tjocka med IPS-skärm med upplösningen 2880x1800 och 256 GB SSD som kostar mindre?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy