Inköp av ny dator som håller ett antal år. Budget MAX 10k.

Permalänk
Medlem

Inköp av ny dator som håller ett antal år. Budget MAX 10k.

Tjena.
Spelar för tillfället på en sketen laptop som laggar på low inställningar på alla spel, så tänkte göra en drastisk förändring och införskaffa mig en dator som kan lira BF3 på High/Ultra och i stort sett maxa grafiken i de flesta spel.
Jag vill att min dator ska hålla nåt år, så att jag slipper byta ut den efter cirkus ett år.

Är en total nybörjare i datorbygge och hårdvara i det stora hela, men har möjligtvis ett antal kompisar som skulle kunna hjälpa mig att bygga ihop den - Alternativt Inets tjänst "ihopbyggnad av dator".

- Vad skulle något liknande av dator kosta?
- Vad skulle ni köpt ifall ni hade en budget på 10.000 kr? - Länka gärna.
(Skärm, tangentbord, mus och liknande har jag redan. Alltså bara själva datorn jag är i behov av.)
Jag har förövrigt en budget på max 10.000 kr.

Danke Schön.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog försökt knåpa ihop ett paket med en i5 2500K och ett GTX670 och SSD som primära komponenter. Hade jag haft en budget på 10.000kr så hade jag nog velat få så bra grejer som möjligt för de pengarna, Inet i all ära, men har du tålamod och kan få hjälp av dina kompisar bör du i alla fall titta på CDON. CDON verkar vara riktigt billiga med tanke på 5 respektive 15% rabatten för sweclockers.

Edit: Eller en i5 3570k cpu

Permalänk
Medlem
Permalänk

Detta kanske?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1877642/2012-06-06
Du får då en liten 60GB SSD för operativsystemet och en 500GB mekanisk hårddisk för annat. GTX670 och i5 ivy bridge.
En extra chassifläkt kan vara bra att sätta in samt en processorkylare som inte är originalet.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Skriv gärna vad du ansåg var rimligt ur prissynpunkt på blocket? Tyckte mycket av det som fanns där var att lura sig själv om man köpte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Detta kanske?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1877642/2012-06-06
Du får då en liten 60GB SSD för operativsystemet och en 500GB mekanisk hårddisk för annat. GTX670 och i5 ivy bridge.
En extra chassifläkt kan vara bra att sätta in samt en processorkylare som inte är originalet.

-------------
Bra maskin men snålar in lite på fel saker egentligen, tycker inte alls han ska snåla in på ssd´n och dess storlek, det kommer han irritera sig på i längden och antagligen byta ut rätt fort
Annars ser det rätt bra ut,likaså hade jag nog satsat på en bättre kylare ändå som en noctua istället då fläkten på hyperkylaren ändå behövs bytas ut om man vill ha den tystare, men, som sagt, med en 120gb ssd istället så är det ett bra paket

Edit: missade budgeten TS hade, föreslog annars den för 12tusen från inets egna maskiner

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-------------
Bra maskin men snålar in lite på fel saker egentligen, tycker inte alls han ska snåla in på ssd´n och dess storlek, det kommer han irritera sig på i längden och antagligen byta ut rätt fort
Annars ser det rätt bra ut,likaså hade jag nog satsat på en bättre kylare ändå som en noctua istället då fläkten på hyperkylaren ändå behövs bytas ut om man vill ha den tystare, men, som sagt, med en 120gb ssd istället så är det ett bra paket

Annars deras egen gamerpaket som det här http://www.inet.se/produkt/1517099/taurus-ultra-gtx-670-i5-35...
Han får en mycket bra presterande maskin där i den

En Budget på MAX 10000 skriver TS. Om jag snålar på fel saker så blir det lite konstigt om du bara specificerar saker som borde vara bättre. Är chassit för dyrt eller kanske nätagget? Ska han gå över till AMD grafikkort och tappa lite prestanda där? Skippa Ivy Bridge och köpa Sandy?

Det enda vettiga att snåla in på som jag ser det är att gå över till SandyBridge och samtidigt köpa ett lite billigare moderkort. Då kan han spara 600 spänn och köpa en 120GB SSD istället. Men jag tycker inte det känns vettigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

En Budget på MAX 10000 skriver TS. Om jag snålar på fel saker så blir det lite konstigt om du bara specificerar saker som borde vara bättre. Är chassit för dyrt eller kanske nätagget? Ska han gå över till AMD grafikkort och tappa lite prestanda där? Skippa Ivy Bridge och köpa Sandy?

Det enda vettiga att snåla in på som jag ser det är att gå över till SandyBridge och samtidigt köpa ett lite billigare moderkort. Då kan han spara 600 spänn och köpa en 120GB SSD istället. Men jag tycker inte det känns vettigt.

------------
Mjo jag missade hans budget, jag kollar på man,woman wild samtidigt så lite delad uppmärksamhet men editerade mitt inlägg och du hann se det innan min edit^^

Mja, jag tycker snarare att han ska köpa sig en 120gb, är egentligen bara det jag anmärkte på
Kanske en kompromiss mellan ett något billigare moderkort och köra med den hyperskylaren som den är?
Men så fort man installerar lite program och sådant så sticker det iväg tycker jag, jag kör 64gb ssd i min mediapc och min laptop men enbart för att jag där inget sparar öht egentligen

Men som sagt, all´n all är ditt paket ändå bra

Edit (igen,hehe)
Ett billigare moderkort fanns inte för z77 iaf, och ska man köra nya ivy bridge så behöver man ett z77 eller h77 och ett h77 är då rakt inte ett alternativ tycker jag
Isf blir man tvungen att ta en sandy bridge istället och ett annat moderkort, mja tror du fått till den bästa balansen ändå

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Divil:

Jag hade nog försökt knåpa ihop ett paket med en i5 2500K och ett GTX670 och SSD som primära komponenter. Hade jag haft en budget på 10.000kr så hade jag nog velat få så bra grejer som möjligt för de pengarna, Inet i all ära, men har du tålamod och kan få hjälp av dina kompisar bör du i alla fall titta på CDON. CDON verkar vara riktigt billiga med tanke på 5 respektive 15% rabatten för sweclockers.

Edit: Eller en i5 3570k cpu

Bra val! Jag hade tagit 2500K framför 3570K av två anledningar: priset och överklockningen (för enligt vad jag läst blir IB väldigt varm när man klockar den).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

Skriv gärna vad du ansåg var rimligt ur prissynpunkt på blocket? Tyckte mycket av det som fanns där var att lura sig själv om man köpte.

Har inte kollat noga men jag skulle själv se vilka datorer som antingen kommer med GTX580 eller GTX670 och sedan vilken som har bäst pris.

Processor är kul men ärligt talat, min gamla i7 920 hänger med hur bra som helst i spel, 50% belastning MAX. Behövs inte så mycket processor i dagens spel.

Ett snabbt grafikkort och kanske en SSD vad som behövs.

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Bra val! Jag hade tagit 2500K framför 3570K av två anledningar: priset och överklockningen (för enligt vad jag läst blir IB väldigt varm när man klockar den).

Jag hade nog också kunna tänkt mig en 2500K till ett egen bygge av samma anledning. Men som någon annan på forumet sa, om man måste fråga om man ska välja Ivy eller Sandy så ska man ta Ivy. TS har snälla kompisar som kan bygga ihop dator åt honom alternativt låta Inet göra det. Detta leder mig att tro att han inte tänker överklocka alls eller eventuellt överklocka mycket lite och då är faktiskt 3570K bättre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Har inte kollat noga men jag skulle själv se vilka datorer som antingen kommer med GTX580 eller GTX670 och sedan vilken som har bäst pris.

Processor är kul men ärligt talat, min gamla i7 920 hänger med hur bra som helst i spel, 50% belastning MAX. Behövs inte så mycket processor i dagens spel.

Ett snabbt grafikkort och kanske en SSD vad som behövs.

Om man ska köpa begagnad dator tar man en risk, man behöver dessutom en del kunskap för att bedömma huruvida komponenter i en begagnad dator är värda det dom säljs för. En i7 920 är en mycket kompetent och bra processor, en 4-kärning athlon eller någon tvåkärnig processor kommer inte vara tillräckligt för väldigt många nya spel.

http://www.sweclockers.com/recension/14809-amd-athlon-ii-x4-6...

Där ser du att även äldre i7:or står sig mycket väl idag medan många andra processorer halkar efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket prat om för liten SSD, det kanske är värt att införskaffa sig en 120 GB SSD och överskrida budgeten?
- Vilken 120 GB SSD ska jag välja utifall?

Sen har jag dessvärre ingen aning om vad överklockning är.
Kanske vore värt att kolla upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amagaahd:

Mycket prat om för liten SSD, det kanske är värt att införskaffa sig en 120 GB SSD och överskrida budgeten?
- Vilken 120 GB SSD ska jag välja utifall?

Sen har jag dessvärre ingen aning om vad överklockning är.
Kanske vore värt att kolla upp!

------------------------------------------------
Diskar som är bra val är nog dessa iaf
http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri... -känd för att vara bra och stabil

http://www.inet.se/produkt/4304406/ssd-120gb-intel-330-resell... -känd för att vara mycket stabila

http://www.inet.se/produkt/4304412/a-data-ssd-510-series-120g... -har inte sålts så jättelänge jämfört med andra märken, men har visat sig vara stabil och fungera väl också

Överklockning kan man enkelt förklara att det är som att trimma moppen för att få den att gå fortare (förutom att polisen inte tar dig för fortkörning på processorn, hehe) och det är väl inget som direkt behövs om du köper ett intelsystem med en sandy bridge eller en ivy bridge egentligen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är förvirrad, ska TS ha en laptop eller desktop? Tråden ligger under laptop-köpråd.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag är förvirrad, ska TS ha en laptop eller desktop? Tråden ligger under laptop-köpråd.

HaHa, det vore roligt om alla givit svar som om det vore en stationär och sen vill TS ha en laptop. Då har ju verkligen saker gått snett. Så TS får gärna förtydliga det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

HaHa, det vore roligt om alla givit svar som om det vore en stationär och sen vill TS ha en laptop. Då har ju verkligen saker gått snett. Så TS får gärna förtydliga det.

Jo, har sett en hel del trådar på sådant vis på sistone.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Haha, oj jävlar.
Nej, det är en stationär som gäller!
Jag har tydligen lagt den under fel kategori helt enkelt!

Permalänk
Medlem

problemet med att bygga en dator just nu är att sen årskiftet har nya generationens grafikkort släppts, dom är bättre, men också mycket dyrare än förra generationen...
ett 6950 kostade 2k medan ett 7950 kostar typ 4k, väldigt stor skillnad... prestanda per krona har definitivt gått ner denna generation så jag skulle vänta tills skolstart (brukar vara bra reor då)

Permalänk
Medlem

Kör på 670, 120GB pny ssd (890kr på webhallen), 2500k/955 BE, biligare moderkort med sli stöd, 650W agg, 8GB 1333mhz

Permalänk
Medlem

Akta dig för alla billiga skit-SSD-diskar som OCZ, Sanddisk och liknande, visst är det kul att det är billigt, men när den går sönder eller orsakar ständiga blåskärmar är det inte lika kul. Satsa på Samsung 830, Intel eller Crucial M4!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Akta dig för alla billiga skit-SSD-diskar som OCZ, Sanddisk och liknande, visst är det kul att det är billigt, men när den går sönder eller orsakar ständiga blåskärmar är det inte lika kul. Satsa på Samsung 830, Intel eller Crucial M4!

Japp - håller med. Själv skulle jag bara köpa samsung 830 eller intel 520 i dagsläget. Inte så himla kul att köpa billig SSD som sabbar windows installationen efter ett halvår.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1900624/datorforslag

Kommer även lägga till en extra HDD för lagring, men har inte bestämt vilken storlek jag vill ha på den än.