Permalänk

Vilken MPB - ny/"gammal"

Hallå

Står nu inför det svåra valet av att köpa en MacBook Pro som jag framförallt utöver surf och excel tänker använda till bild och videoredigering (hd kvalité).
Min budget ligger på Max 15 000 kr och ser nu även att Elgiganten ger 1000 kr rabatt på "gamla" versionen.

Skall jag köra på mbp 13" modell gammal för cirka 9 tkr, lägga 14 tkr på gammal 15" med eget grafikkort eller satsa på en ny modell av 13"... Vad tror ni ger mest för pengarna?
Om jag köper ny modell funderar jag på SSD hårddisk -klokt?

Tacksam för råd!

Permalänk

Intressant fråga. Strax under 9k, som den kostar hos både Siba och elgiganten, är ju trevligt men samtidigt precis vad den kostade med studentrabatt redan innan prissänkningen. Ger någon av butikerna rabatt för studenter? Vore ju väldigt billigt då.

Hur har priserna på utgående modeller sett ut förut? Gått ner ännu mer än så här?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk

Just att det skiljer lite i pris gör ju att man funderar, är ju priset i förhållande till prestanda som är viktigast. Frågan är som sagt att det nya grafikkortet hjälper till bättre vid bild och videoredigering...

Permalänk

Någon insatt som kan reda ut frågetecken? Prisskillnaden skulle ju kunna vara pengar som går till en SSD och eventuellt mer minne om man köper den gamla modellen, är den nya fortfarande en bättre dator då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz

Permalänk

Om du funderar på den äldre Macbooken just för priset så tycker jag nog det är mer värt att lägga pengarna på denna: http://www.inet.se/produkt/1969476/asus-zenbook-ux32vd-r3001v
Lite mer dator för en mindre slant, och i ett definitivt smidigare paket

Permalänk
Medlem

både nya o gamla 13" har lika kass upplösning, ja röstar på asusen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av xReverenDx:

både nya o gamla 13" har lika kass upplösning, ja röstar på asusen

Den som länkades har ju en hemskt upplösning den med, 1366x768.

http://www.inet.se/produkt/1969474/asus-zenbook-ux31a-r4004v

Där har vi något fint, dock lite dyrare.

Permalänk
Medlem

Om du inte planerar använda en extern skärm tror jag du kommer bli tokig på 1280x800 upplösningen på 13".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Den som länkades har ju en hemskt upplösning den med, 1366x768.

http://www.inet.se/produkt/1969474/asus-zenbook-ux31a-r4004v

Där har vi något fint, dock lite dyrare.

aa, hemskt
menade den nya asusen såklart

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

Jag kollar på apple för osx, jag har en stationär pc för stationära sysslor.

Visa signatur