Permalänk
Medlem

3 ram-stickor = dåligt... Eller?

Hej alihopa! Kör för tillfället med 2x4 GB Corsair Vengeance LP CL9 1600 MHz. Har nu lyckats komma över en till sticka av samma typ som paret ovan. Jag har egentligen ingen användning av mer än 8 GB ram men om jag ändå har en sticka liggandes så tänkte jag använda den.

Pratade med en på Inet som sa att det inte skulle vara bra att ha ojämnt antal stickor i.

Frågan är alltså, stämmer detta som Inet sagt eller borde jag köra med 3 st minnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om ditt moderkort har triple channel så är det bra att köra med 3 minnen, annars är det bäst med jämt antal. Har du inget annat val så kör på 3 minnen, det fungerar självklart.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

AMD kör med dual-channel, vilket betyder att minneskontrollern kan läsa från två kanaler samtidigt om du har ett jämnt antal stickor. I teorin så betyder det att bandbredden fördubblas, men i praktiken är skillnaden oftast knappt mätbar. Minne gör ju dock bara nytta om du faktiskt använder det, så om du inte gör något minneskrävande så ger mer minne inte heller någon positiv effekt.

Jag skulle rekommendera dig att stoppa i stickan och se om du märker någon skillnad. Min gissning är att du inte gör det, men det är alltid svårt att säga hur mer minne påverkar prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

AMD kör med dual-channel, vilket betyder att minneskontrollern kan läsa från två kanaler samtidigt om du har ett jämnt antal stickor. I teorin så betyder det att bandbredden fördubblas, men i praktiken är skillnaden oftast knappt mätbar. Minne gör ju dock bara nytta om du faktiskt använder det, så om du inte gör något minneskrävande så ger mer minne inte heller någon positiv effekt.

Jag skulle rekommendera dig att stoppa i stickan och se om du märker någon skillnad. Min gissning är att du inte gör det, men det är alltid svårt att säga hur mer minne påverkar prestandan.

Tack båda två för svar. Finns det chans att det kan bli sämre än vad det är i dagsläget? Som sagt så är ju alternativet att stickan ligger och dammar på hyllan så bara det inte blir sämre så sätter jag i den.

Vad är det i sådana fall som blir bättre/sämre. Hastigheten? Märker jag det på Windows score? Körde i alla fall memtest med alla stickor och det verkade stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com