Acer Aspire 6930 - Låser sig, hur går jag vidare i felsökningen?

Permalänk
Medlem

Acer Aspire 6930 - Låser sig, hur går jag vidare i felsökningen?

Allt från 2 minuter till 3 timmar, så låser sig datorn. Kan tom. göra det i BIOS eller när jag ominstallerar Windows 7.

Det är inte värmerelaterat, då den kan låsa sig tvärt ibland när det stått helt kall och jag har kollat temperaturerna. Dom är helt normala (max ~85 i spel).

När den låser sig så blir det ingen blåskärm eller något hackande ljud, utan den fryser helt och det går inte att göra någonting. Efter ominstallationen av Windows 7 Ultimate så har den börjat också att bara dö (power off) ibland, men absolut inte lika ofta som den låser/fryser sig.

Jag har kört dskchk och windows memory check. Men inte funnit något fel där.

Hur kan jag gå vidare med felsökningen?

Permalänk
Skrivet av kuban:

Allt från 2 minuter till 3 timmar, så låser sig datorn. Kan tom. göra det i BIOS eller när jag ominstallerar Windows 7.

Det är inte värmerelaterat, då den kan låsa sig tvärt ibland när det stått helt kall och jag har kollat temperaturerna. Dom är helt normala (max ~85 i spel).

När den låser sig så blir det ingen blåskärm eller något hackande ljud, utan den fryser helt och det går inte att göra någonting. Efter ominstallationen av Windows 7 Ultimate så har den börjat också att bara dö (power off) ibland, men absolut inte lika ofta som den låser/fryser sig.

Jag har kört dskchk och windows memory check. Men inte funnit något fel där.

Hur kan jag gå vidare med felsökningen?

Skulle mkt väl kunna va en sk kallödning, innebärande att en lödning till nån komponent har släppt och "glappar". När lödningen har kontakt som den ska, funkar burken, när den "släpper" sker det du beskriver. Oftast brukar en burk med sånt fel funka direkt vid start då burken är "kall", när den varit igång och blivit varm och i viss rörelse så är det vanligt att lödningen släpper.

Att hitta just rätt ställe där felet finns är en annan femma.... Det är dessutom vanligt att m kort till bärbara är av "sandwichmodell", innebärande att de inte som ett motsvarande till stationär burk har en fram och en baksida. Ist består m kortet av flera lager ovanpå varandra, att hitta och åtgärda ett fel i ett "mellanlager" är kört.... Föreslår att du kollar lite bland trådarna här på forumet där egen "bakning" av m kort beskrivs. I korthet går detta ut på att man "bakar" m kortet i ugn under viss tid och viss temp, lödtenn vid komponenter smälter i ugnen och kallnar när kortet tas ur ugnen, förhoppningsvis har då "kallödningen" åtgärdats under processen och blivit bra igen.

Permalänk
Medlem

Okey, tack för svaret. Får se om jag vågar mig på den grejen!

Permalänk
Medlem

Samma problem

Har exakt samma problem med min Acer 5741g. Ledsen att behöva väcka en död tråd, men är det nån som har en annan lösning än att det är en "kallödning"?