Diablo 3 item värdering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ok så det är i act 3 man hittar dom.

Mjah. Ena droppade från en elite med 5 stacks Valor. Den andra droppade faktiskt bara från en vit mob. Har väl makalös tur, kanske.

Permalänk

värd något?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av wbm:

Man får säkert saker sålt på ditt vis men man får verkligen inte ut mest pengar på det.

Folk som vill ha ett item direkt är oftast beredda att betala lite mer för dem och ger då mer för Buyout än bids, jag tror väldigt många helt skiter i att kolla på items utan buyout för att de inte orkar vänta.

Jag har studerat AHn ganska mycket och saker utan buyout (eller orimligt hög buyout) säljer nästan alltid för ett lägre pris än va man skulle fått på buyout.
Jag har köpt flertalet items på bid som har saknat buyout eller stört hög buyout för att direkt efter lägga ut de igen för ett rimligt buyout pris (30-50% högre än vad jag biddade oftast) och får i stort sett alltid sålt dem direkt.

Bästa sättet är att lära sig vilka stats som är viktiga (olika för olika klasser så man måste kunna alla) och göra en sökning efter likvärdiga items som sitt eget på de viktiga statsen.
Sen jämför man med ett par items som ligger en bit under, samma kvalitet och lite över och bildar sig en uppfattning av vad som är rimligt.

Finns det inga liknande items ute så är det självklart svårt, speciellt plans och gems av hög kvalitet är jobbiga för tillfället.

Det där beror helt på prisklass på föremålet och hur mycket man har att sälja. Före 1.03 resulterade en vanlig farmrunda i act 3 oftast i fem-sex föremål som var lätta att sälja för femsiffriga belopp och de la man upp strax under vad marknaden kanske skulle betalat just för att de måste vara sålda innan nästa farmrunda är över. Det eller de föremål som var värda mer kunde man låta budas på ett tag. På så sätt fick man sålt bra mycket mer än att låta alla sina tio auktionsplatser vara upptagna av föremål som tar timtal att sälja.
Din approach fungerar för föremål som är värda någon eller några miljoner eller om man inte utnyttjar sina tio slots, allra helst om det har lite unika stats eller få andra liknande föremål. Däremot säljer föremål med sjusiffriga värden nästintill alltid mycket bättre om det får budas än om det ligger ute med ett högt BO. De som letar topitems lägger mer tid på att kolla och är villiga att spendera mer för "best in slot" prylar, då vill man generera så mycket uppmärksamhet för sin pryl som möjligt. Planerar man sina viktiga auktioner så att de slutar under primetime mångdubblas säljpriset ofta under de sista minuterna då man fått många personer intresserade och de alla sitter där redo att bjuda lite mer för att få prylen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skmzarn:

Mjah. Ena droppade från en elite med 5 stacks Valor. Den andra droppade faktiskt bara från en vit mob. Har väl makalös tur, kanske.

Man kan inte få bra items på act 1 verkar det som. Visst kan man få level 63 items men itemsen i sig är för dåliga. Inte samma items som på de andra acterna.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ninotramp:

Lvl63 kan droppa precis varsom i inferno.

Skrivet av Ninotramp:

Man kan inte få bra items på act 1 verkar det som. Visst kan man få level 63 items men itemsen i sig är för dåliga. Inte samma items som på de andra acterna.

Det är ingen skillnad på lvl63 drop mellan de olika akterna. Droppar det i akt 1 har det exakt samma potential för stats som om det droppar i act 3. Däremot är det högre drop rate i de senare akterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Lvl63 kan droppa precis varsom i inferno.

Det är ingen skillnad på lvl63 drop mellan de olika akterna. Droppar det i akt 1 har det exakt samma potential för stats som om det droppar i act 3. Däremot är det högre drop rate i de senare akterna.

Källa? Har t.ex. inte hittat ett item i act 1 någonsin men hittat det i act 2 många gånger. Kan ha fel.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ninotramp:

Källa? Har t.ex. inte hittat ett item i act 1 någonsin men hittat det i act 2 många gånger. Kan ha fel.

Med tanke på att Blizzard inte lämnar ut särskilt mycket information om spelets mekanismer finns det ingen officiell källa på nästintill något som allmänt accepteras som sanning. Hurpass höga och i viss mån vilka (resists exempelvis) stats ett föremål har styrs av föremålets level. Lvl63 är högst och kan således ha högst stats, oavsett var det droppar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

antagligen inget alls, jag kan ta den så slipper du droppa den

Nae vars, jäkligt svårt att säga, jag menar visst är den värd något, svårt att sätta en siffra på't bara. finns det liknande på AH kanske?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

http://us.launcher.battle.net/d3/en-us/patch?patchVersion=772...

scrolla ner lite så kan du läsa att alla itemlvlar droppar i alla acterna dock högre droprates i A3/A4. Och som förklarat ovan så handlar det bara om tur ett
item med ilvl 63 kan få samma mängd stats oavsett, men det är itne ofta man hittar guldkornen. Har drygt 200h played på en wizard farmat inferno en hel del och hittat 4-5 st "bra" 63 items men unga uber.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där beror helt på prisklass på föremålet och hur mycket man har att sälja. Före 1.03 resulterade en vanlig farmrunda i act 3 oftast i fem-sex föremål som var lätta att sälja för femsiffriga belopp och de la man upp strax under vad marknaden kanske skulle betalat just för att de måste vara sålda innan nästa farmrunda är över. Det eller de föremål som var värda mer kunde man låta budas på ett tag. På så sätt fick man sålt bra mycket mer än att låta alla sina tio auktionsplatser vara upptagna av föremål som tar timtal att sälja.
Din approach fungerar för föremål som är värda någon eller några miljoner eller om man inte utnyttjar sina tio slots, allra helst om det har lite unika stats eller få andra liknande föremål. Däremot säljer föremål med sjusiffriga värden nästintill alltid mycket bättre om det får budas än om det ligger ute med ett högt BO. De som letar topitems lägger mer tid på att kolla och är villiga att spendera mer för "best in slot" prylar, då vill man generera så mycket uppmärksamhet för sin pryl som möjligt. Planerar man sina viktiga auktioner så att de slutar under primetime mångdubblas säljpriset ofta under de sista minuterna då man fått många personer intresserade och de alla sitter där redo att bjuda lite mer för att få prylen.

Nja, jag håller inte riktigt med där

Min approach fungerar oavsett om man har många items att sälja eller få, om man sätter rätt buyout värde så säljer itemet nästan alltid ganska fort (om man säljer via bids så tar det ju 36h och då skulle jag aldrig hinna sälja alla mina items).

Vi verkar ha fått väldigt olika uppfattning av vad som genererar mest pengar, jag har i stort sett aldrig sett ett item (varken topitem eller annat) gå för mer på bid än vad man kunnat få för det på en buyout, oavsett tidpunkt.
Kan vara så att när jag kollar bid-items så letar jag oftast efter bra deals och kanske missar jag då att se de som faktiskt säljer bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hittat grand recept i act1, så nej.

Och ilvl 63 kan droppa i alla acter, bara det att dom har högre % chans att droppa i act2 och ännu högre i act 3+4.
Statsen på själva itemet har ingen betydelse vilken act det droppas i, har inte med det att göra.
Och imo så känns det meh att farma i act3+4 nu, blizzard har själva sagt att dropraten är för låg och det ska fixas i 1.0.3b patchen, som kommer om 1-2 veckor.

Finns en anledning dom flesta farmar act1 nu även med grymt bra gear.
Döda 12 elite pack på några minuter då dom alltid är på ungefär samma ställe, sen finisha det med ett pony run om man har riktigt bra gear snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och ilvl 63 kan droppa i alla acter, bara det att dom har högre % chans att droppa i act2 och ännu högre i act 3+4.
Statsen på själva itemet har ingen betydelse vilken act det droppas i, har inte med det att göra.
Och imo så känns det meh att farma i act3+4 nu, blizzard har själva sagt att dropraten är för låg och det ska fixas i 1.0.3b patchen, som kommer om 1-2 veckor.

Finns en anledning dom flesta farmar act1 nu även med grymt bra gear.
Döda 12 elite pack på några minuter då dom alltid är på ungefär samma ställe, sen finisha det med ett pony run om man har riktigt bra gear snabbt.

Act1 Inf är ju som nya Nightmare, Act2 som nya Hell, Act3/4 som Inf startar där det fortfarande känns utmanande med riktigt svåra bosskombinationer.
Känns för tråkigt om det är för lätt. Känns roligare att fortfarande utmana spelet samtidigt som man faktiskt farmar. Försöker göra allt jag kan för att inte tröttna och jobba för det.
Jag slet ut mig på Goblinruns i Act2/Act4 rätt så rejält.

....Hmm, Känns som det blev lite för offtopic nu?

Permalänk
Medlem

Amulet med 260 vitality, 9% life, 123 dex lär ju vara värd lite eller?

Visa signatur

MSI GT683DX-648NE - i5-2430M / 8GB / 500GB / GTX 570M / 15.6" / BT / Win 7 HP

Permalänk
Skrivet av Rillzzor:

Amulet med 260 vitality, 9% life, 123 dex lär ju vara värd lite eller?

Rätt bra för monk tanks synd att den inte hade lif on hit då hade den varit värd.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

antagligen inget alls, jag kan ta den så slipper du droppa den

Nae vars, jäkligt svårt att säga, jag menar visst är den värd något, svårt att sätta en siffra på't bara. finns det liknande på AH kanske?

Nope därför jag frågar här

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av blue eyed devil:

Nope därför jag frågar här

Självklart finns det liknande på AH, hundratals av dem. Det du har är en ren dps-båge. Den har inga stats som gör den mer värdefull än en magisk med samma dps så sök på AH för att se vad en båge med 1184 dps går för. Sedan kan du om du vill lägga till lite för att den är gul och för att den har en fullständigt irrelevant life on hit.

Visa signatur
Permalänk

Skulle behöva hjälp med värdering av en yxa jag just hittade, finns verkligen inget liknande på AH att jämföra med heller.

Permalänk
Medlem

Är dessa värda något?

Permalänk

Är dessa värda något?

Undrar också om någon känner till en bra guide eller liknande för AH. Har några miljoner guld som jag för skoj skulle vilja försöka få att växa med hjälp av auction house. Men vet inte riktigt var jag ska börja

Permalänk
Medlem

Såg denna för, vad jag ansåg vara, ett förmånligt pris på AH. Tänkte se vad andra anser om värdet, för att se hur väl jag värderade den.

Ignorera juvelen, då det satt en sämre i från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vill också hitta "grand" recept! Jag har hittat 4st vanliga exahalted men inga grand

Permalänk
Medlem

Hitttade en Plan: Perfect Star Ruby. Vad går dom på? 2 millar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hitttade en Plan: Perfect Star Ruby. Vad går dom på? 2 millar?

En Perfect Star Ruby kostar 6'389'999.
En Perfect Star Emerald kostar 6'500'000.
En Perfect Star Emerlad Recipe kostar 2'117'767.
En Perfect Star Ruby kostar X.

Så skulle varit ett rimligt pris runt omkring två miljoner ja!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

En Perfect Star Ruby kostar 6'389'999.
En Perfect Star Emerald kostar 6'500'000.
En Perfect Star Emerlad Recipe kostar 2'117'767.
En Perfect Star Ruby kostar X.

Så skulle varit ett rimligt pris runt omkring två miljoner ja!

det kostar 5 milj att crafta en perfect star i "vendor costs" om du har vad var det... 243 av den där högsta gemen som kan droppa

kanske skulle sålt mina recept istället, 2 steg över standard max gemen för amethyst, inte sugen på att peta i 5 milj för ett gem dock

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Design; Flawless Star Ruby, hittade den precis. Värde tror ni?

Visa signatur

dator yay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Såg denna för, vad jag ansåg vara, ett förmånligt pris på AH. Tänkte se vad andra anser om värdet, för att se hur väl jag värderade den.

Ignorera juvelen, då det satt en sämre i från början.

http://i45.tinypic.com/28rjs6b.jpg

3-5 mill någonting för 900+ 1hand med socket.. Sen gäller det ju lite vilken vapen typ och Attackspeed den har, med tanke på vissa passiva skills.

Skrivet av Laggzor:

det kostar 5 milj att crafta en perfect star i "vendor costs" om du har vad var det... 243 av den där högsta gemen som kan droppa

Haha, Då lär man ju fan ha 729 st för att göra en Radiant! Fiiiifan!
Det lär man ju kunna tjäna pengar på för buyouten på 729st Flawless Square blir med dags pris ca 700k, Lägg till 15 mille i crafting kostnader, och att dem senaste sålda Radiant gått på ~21 mille, så har du ju 5,3 Mille vinst
-edit-
Blir ju bara drygt 2 mille vinnst när man räknade med 15% avgiften...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

3-5 mill någonting för 900+ 1hand med socket.. Sen gäller det ju lite vilken vapen typ och Attackspeed den har, med tanke på vissa passiva skills.

Det var nog aningen lägre än mina erfarenheter sagt mig. Har nog aldrig sett ett sådant vapen med int (ens låg int) ens nära 3M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det var nog aningen lägre än mina erfarenheter sagt mig. Har nog aldrig sett ett sådant vapen med int (ens låg int) ens nära 3M.

Jag håller med, vad jag har sett så känns snarare 5-7m som ett mer rimligt pris (har inte kollat med just de statsen så lite gissning), socketen spelar stor roll för priset.

Jag hittade ett vapen med 870dps 100% crit och ~140 dex för 3.5mil vilket vid den tiden var en bit lägre än alla övriga vapen i samma klass. Så skulle man hitta ett sånt här vapen för 3m så är det nog ett riktigt fynd.

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

ne hittar du det för 3M är det nog ett bra fynd och nog bara att köpa och sälja rtunt 1n 5mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ni:

Design; Flawless Star Ruby, hittade den precis. Värde tror ni?

Någon som har en aning?

edit: Lade ut den för 450k:) får se om den försvinner

Visa signatur

dator yay