Datorn tar lång tid att starta, vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem

Datorn tar lång tid att starta, vad kan det bero på?

Har win 7 installerat på en Samsung 120 gb ssd och när jag trycker på powerknappen på datorn tar det ca: 2min tills skärmen och tangentbordet reagerar. Förut så startade både skärm och tangentbord på bara någon sekund.
Vad jag vet så har jag inte ändrat något?

Någon som vet vad det kan vara för inställning eller fel?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du måste berätta mer.

Hur långt har starten kommit när du fått bild?
Är du i Windows? Är du fortfarande i bios?

Kopplat in något du glömt bort?
Gjorde du något speciellt innan det blev så här?

Permalänk
Medlem

Alltså, skärmen/bild och tangentbordet går igång samtidigt och det tar ca 2 min från att jag trycker i gång datorn (skärmen står i standby-läge när allt är avstängt). Visst 2 min kanske inte låter mycket, men det är irriterande. förut så startade allt på en gång.

Permalänk
Medlem

Du kanske hade datorn i viloläge förut. Kolla energiinställningarna (kontrollpanelen).

Permalänk
Medlem

Datorn tar generellt sett mycket längre tid att starta om du har många program installerade och lite utrymme kvar på hårddisken. Prova att rensa bland de grejer du inte använder och se om inte datorn startar snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travler:

Datorn tar generellt sett mycket längre tid att starta om du har många program installerade och lite utrymme kvar på hårddisken. Prova att rensa bland de grejer du inte använder och se om inte datorn startar snabbare.

Har ca 80 gb kvar på hårddisken så det kan inte vara det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Travler:

Jag tror snarare att han menar att det tar två minuter innan något alls händer, dvs att han inte ens ser cmos-skärmen innan dess. Eller har jag fattat fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag tror snarare att han menar att det tar två minuter innan något alls händer, dvs att han inte ens ser cmos-skärmen innan dess. Eller har jag fattat fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis! Likaså tangentbordet. Dock lyser musen...

Permalänk
Medlem

Prova att koppla ur alla usbanslutna-enheter när du startar upp datorn. Går det snabbare då har du någon usbenhet som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Prova att koppla ur alla usbanslutna-enheter när du startar upp datorn. Går det snabbare då har du någon usbenhet som strular.

Ok, det ska jag testa när jag kommer hem. Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Marwelln:

Skrivet av petehell:

Ok, det ska jag testa när jag kommer hem. Tack för tipset!

detta stämmer bra för min del, min externa USB anslutna hårddisk saktar ner uppstarten något rejält...

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2