Permalänk
99:e percentilen

GS2s jävla rättstavning

Jag har en iPad (iOS 5.0.1) och en Galaxy S II (Android 2.3.3).

Jag är mycket nöjd med min iPad, bortsett från att Apple medvetet har gjort så att den är aslångsam efter uppdatering till iOS 5.

Jag är mycket nöjd med min Galaxy S II, bortsett från att rättstavningen är REN SKIT.

Nyckel:
Fet text = det man trycker på tangentbordet
Kursiv text = det som skrivs ut på skärmen

iOS' rättstavning är, alla smartph0wned-sidor till trots, helt underbar. Man kan enkelt ställa markören exakt var man vill i texten (genom att trycka och hålla nere fingret), och lika enkelt kan man ställa den precis före eller efter ett ord, där det ju är vanligt att man vill ställa den. iOS förstår automagiskt vilket ord man menar, nästan hur fel man än skriver. Rättstavningen är helt enkelt väldigt intelligent.

Men GS2s rättstavning, XT9, är så dålig att det är helt ofattbart att den finns på en flaggskeppsmobil. Den struntar totalt i bokstävernas fysiska position på tangentbordet, vilket gör att t ex mub blir mur, inte mun, som det borde bli.

Dessutom tror GS2 att Å, Ä och A respektive Ö och O är samma sak, så skriver man t ex svart blir det svårt och skriver man sa blir det , om man inte manuellt väljer det rätta ordet. (Detta gäller dock ej åt andra hållet: svårt blir alltid [/i]svårt[/i].)

Den förstår väldigt sällan vilket ord man menar om man inte skriver nästan helt rätt. Även då är sannolikheten för korrekt rättstavning som sagt väldigt liten.

Och dessutom är ett helt ord den minsta byggstenen. Det går inte att enkelt ta bort eller infoga enskilda bokstäver. Det är svårt att placera markören på ett exakt ställe i texten.

Dold text

Jag är så trött på detta att ENDAST rättstavningen är en tillräcklig anledning för mig att byta till en iPhone, då jag skriver mycket sms och annat.

Att man får tampas med lagg och appar som ständigt slutar svara är inte heller någon fördel, men det är jag beredd att betala för att kunna tweaka mobilen som jag vill, ha smidiga genvägar om jag t ex håller inne låsknappen och kunna aktivera Wi-Fi-hotspoten med ett tryck.

Så nu när jag har beskrivit problemet vill jag gärna veta: Finns det något sätt att få vettig rättstavning (och textinmatning i övrigt) på GS2? Gärna så likt iOS som möjligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Köp Swiftkey för 27kr. Du kommer inte att ångra dig.

Permalänk

Du kan byta till hur många olika tangentbord som helst, dom flesta har egna lösningar för rättstavning. Jag tycker swype fungerar helt ok.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Håller med dig att T9 (eller någon variant av denna funktion) på SGS2 suger.. Framförallt när den börjar få för sig att TVINGA på dig ordet..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag alla rättstavningsprogram på mobiler/pads mm. är dryga, stänger av de direkt och kör 100% manuellt.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Håller med dig att T9 (eller någon variant av denna funktion) på SGS2 suger.. Framförallt när den börjar få för sig att TVINGA på dig ordet..

Vilket den inte gör fören användaren själv ställt in det...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Swiftkey kör jag på min SGS2, skulle aldrig gå tillbaka till standard.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Swiftkey ska det vara.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Personligen tycker jag alla rättstavningsprogram på mobiler/pads mm. är dryga, stänger av de direkt och kör 100% manuellt.

Samma här, förstår inte varför man vill ha något sådant på ett qwerty-tangentbord.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Swiftkey. Vad jag vet kan du ladda ner trial versionen som är gratis o testa den så får du själv känna efter.

Permalänk

Kör Swiftkey jag med. Även om det inte är perfekt är det flera tusen gånger bättre än standard rättstavningsmjukvara

Permalänk
Medlem

Blev galen på min defy+, testade olika appar men jag tyckte det sög! Köpte nu nya Sony Xperia go och den kan svenska :-). Plus numeriskt tangentbord när man messar, för gubbar som jag! En fröjd att messa spar både tid och psyke!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat iPhone i nån större utsträckning, så jag kan inte göra nån jämförelse med den, men jag tycker att swype funkar utmärkt. Sällan den väljer fel ord och gör den det är det oftast för att ordet jag skrivit inte fanns i ordlistan. Det enda jag stör mig på med swype är att när man "klickar" fram ett nytt ord så måste man lägga till det i ordlistan, annars väljer den det närmaste ordet den hittar i listan. Ska man alltså skriva "Mes" och det inte finns i listan så blir det "Med" om man inte lägger till "Mes" i listan.
Annars ser ju swiftkey najs ut. Jag har inte testat det dock.

Edit:
Och man måste inte vara petnoga när man skriver heller, utan det funkar att vara ganska "slarvig".

Permalänk
Medlem

Jag tycker helt tvärt om. Bytte från en SG2 till iPhone4s och tycker rättstavningen i iOS är katastrof! Den vägrar ju rätta sig efter mig vilket är fruktansvärt frusterande. Alla Android jag haft är rätt så dåliga i början men sen lär den sig ju själv vad jag skriver ofta och hur jag skriver precis som T9 på dom flesta mobiler gjort i många år. Men inte på iOS nej utan där är det Appels sett eller ingens sett.
Visserligen körde jag Swiftkey på min SG2 större delen av tiden jag hade den vilket är fruktansvärt mycket bättre än orginal. Men även orginal så var den bättre än katastrofen i iOS.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk

SwiftKey, inget annat..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Sötast

Fördelen är ju just det att på Android så använder du precis det tangentbordet du vill, till skillnad från iOS som tvingar på dig ett

Jag gillar swype rätt starkt, men det är massivt buggat i JellyBean för tillfället så jag har börjat använda Swiftkeys och det är fenomenalt det också, rättstavningsmjukvaran dom kör är galen, ibland kan du skriva en 5-10 ord lång mening genom att endast trycka space 5-10 gånger då den lär sig vad du brukar skriva.... på det vis så gissar den till sig vad det är du vill säga

Samma gäller språk, är första ordet i en mening på engelska så ändras ordlistan till engelsk tills dess att det börjar bli uppenbart att du vill skriva på svenska, eller swahihli

Permalänk
Permalänk
Medlem

På min S2 kan jag ställa markören vart jag vill... dock kör jag Android 4, kommer inte ihåg hur det var innan uppgraderingen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dreas89:

Köp Swiftkey för 27kr. Du kommer inte att ångra dig.

Skrivet av 2000+:

Swiftkey kör jag på min SGS2, skulle aldrig gå tillbaka till standard.

Skrivet av krigarkungen:

Swiftkey ska det vara.

Skrivet av celenai:

Kan också rekommendera Swiftkey. Vad jag vet kan du ladda ner trial versionen som är gratis o testa den så får du själv känna efter.

Skrivet av Lissdaniels:

Kör Swiftkey jag med. Även om det inte är perfekt är det flera tusen gånger bättre än standard rättstavningsmjukvara

Skrivet av quattro-2.6:

SwiftKey, inget annat..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Allexz:

Fördelen är ju just det att på Android så använder du precis det tangentbordet du vill, till skillnad från iOS som tvingar på dig ett

Jag gillar swype rätt starkt, men det är massivt buggat i JellyBean för tillfället så jag har börjat använda Swiftkeys och det är fenomenalt det också, rättstavningsmjukvaran dom kör är galen, ibland kan du skriva en 5-10 ord lång mening genom att endast trycka space 5-10 gånger då den lär sig vad du brukar skriva.... på det vis så gissar den till sig vad det är du vill säga

Samma gäller språk, är första ordet i en mening på engelska så ändras ordlistan till engelsk tills dess att det börjar bli uppenbart att du vill skriva på svenska, eller swahihli

Jag kör Swiftkey Free nu. ALDRIG MER STANDARD! Tack för tipsen! Behöver jag köpa det eller kan man lika gärna använda Free?

Skrivet av pwillow:

På min S2 kan jag ställa markören vart jag vill... dock kör jag Android 4, kommer inte ihåg hur det var innan uppgraderingen.

Då har du någon superförmåga som jag inte besitter. Men nu när jag kör Swiftkey, som har piltangenter, kan jag också göra det!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zuggmate:

Jag kör Swiftkey Free nu. ALDRIG MER STANDARD! Tack för tipsen! Behöver jag köpa det eller kan man lika gärna använda Free?

Hade du glömt bort din egen tråd eller?

Swiftkey free är en fullversion med 30 dagars prövotid.

Efter dessa 30 dagar så försvinner rättstavningsfunktionerna, det är dock inget att tjabba om.... 1 2liters cola kostar 24kr och varar i 1-5 timmar...

Swiftkeys kostar ungefär det samma och det har du sålänge du kör android

Permalänk
Medlem

Swiftkey är grym, använder den till min SGS2 och det funkar jävligt bra!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Allexz:

Hade du glömt bort din egen tråd eller?

Swiftkey free är en fullversion med 30 dagars prövotid.

Efter dessa 30 dagar så försvinner rättstavningsfunktionerna, det är dock inget att tjabba om.... 1 2liters cola kostar 24kr och varar i 1-5 timmar...

Swiftkeys kostar ungefär det samma och det har du sålänge du kör android

Ja, då ska jag såklart köpa det! Tycker dock fortfarande att Samsung bör kunna skicka med en fungerande textinmatning och stavningskontroll från början. Man har ändå köpt en telefon för 4 000 kr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zuggmate:

Ja, då ska jag såklart köpa det! Tycker dock fortfarande att Samsung bör kunna skicka med en fungerande textinmatning och stavningskontroll från början. Man har ändå köpt en telefon för 4 000 kr.

Nja, Samsung fokuserar mer på andra saker, som t.ex att dra ut på tiden med sina uppdateringar i helst flera månader åt gången.

Nöjer du inte dig med det?

Permalänk
Medlem

Switkey och SmartKeyboard är mina favvisar på Android. kör swift just nu men annars haft Smartkeyboard under det senaste året.

båda är lätt värda sina pris. finns gratisversioner att prova.

och ja, TS, jag har en vänd som har en SGSII och jag stör mig på hennes sms som alltid kryllar av stavfel

Permalänk
Medlem

qwerty

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

iOS rättstavning är förfärlig, blev förbannad på iPoden flera gånger pga att allting var fel tydligen, och när den själv tyckte att jag hade fel så bytte den ord utan min tillåtelse, vad bra! Helt plötsligt kan ordet "gör" bli "guru" WTF!?
Skönt att man kan ta bort skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Samma här, förstår inte varför man vill ha något sådant på ett qwerty-tangentbord.

Sure, jag förstår vad ni menar. Men själv så gillar jag rättstavningen <.<. fuckar man upp så kanske det blir rätt ändå.

Sen så har jag aldrig testat rättstavningen på S2:an ^^. Så vet inte om det är så illa som det låter.
Vet bara att Iphonen är lika dum ibland, brukar få förslag på massa skit ord helt random.

Permalänk
Avstängd

Varför ska ni ha rättstavning med qwerty, använder ni rättstavning framför eran PC också???

Permalänk
Medlem

Tänkte precis skriva detsamma. Lär er stava för fan. Har ni inte gått i skolan?

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Varför ska ni ha rättstavning med qwerty, använder ni rättstavning framför eran PC också???

Skrivet av ozo64:

Tänkte precis skriva detsamma. Lär er stava för fan. Har ni inte gått i skolan?

Tangentbordet till datorn är cirkus 65 cm brett.
Tangentbordet till Androiden är typ 8 cm brett.
Fingrarna är dock lika stora till båda.
Själv trycker jag fel på var femte bokstav ungefär, och då är rättstavningsprogram räddaren i nö(r)den!

Visa signatur

Insert funny joke here