Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Har själv ett R3 och är nöjd med det. Men det blir inget R4 för mig, det är faktiskt den ökade bredden som ställer till det. Har bara en cm till godo i hemmet och för den som kan räkna blir det ju en cm för stort. :S

Men bra jobbat ändå Fractal!
Om jag har en idé som jag skulle vilja dela med mig av till er, vart vänder jag mig då? Det är en sån bra idé att jag inte våga skriva den här

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur monterar man förresten SSD på baksidan? Kan man göra det efter moderkortet är på plats?

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte ser hur man ska få in 2x 120mm fläktar i taket på chassit? Ser inte ut som att det skulle fungera, finns endast en uppsättning skruvhål vilka jag antar är 140mm då det verkar vara genomgående 140mm i chassit i övrigt.

EDIT: Jag är ju blind, dom är satta så att man ska kunna sätt in en radiator alá H100 style, alltså är hålen förskjutna mot mitten, smart där fractal.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt! Hade dock velat se Fractal skohorna in en åttonde pci expansionsplatts. Kanske i R5

Permalänk
Medlem

Blir antingen detta eller BitFenix Ghost, ska bli kul att se vilken som går vinnande ur striden

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av jaghetermicke:

jag undrar ifall en 280/240 radiator passar i toppen/ fronten

Läs 2 inlägg före dig

Perfekt lansering till nya bygget! Kört med R3 sen det kom ut och är fortfarande störtnöjd med det! Så detta kan nog inte svika mig

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har själv ett R3 och är nöjd med det. Men det blir inget R4 för mig, det är faktiskt den ökade bredden som ställer till det. Har bara en cm till godo i hemmet och för den som kan räkna blir det ju en cm för stort. :S

Men bra jobbat ändå Fractal!
Om jag har en idé som jag skulle vilja dela med mig av till er, vart vänder jag mig då? Det är en sån bra idé att jag inte våga skriva den här

PM:a deras Sweclockersprofil t. ex. http://www.sweclockers.com/profil/fractal+design

Angående nyheten:
Trevligt att de fixar till problemen med R3.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Blandning mellan ARC och r3

Permalänk
Medlem

Hoppas dom kan göra chassit 2-3 cm längre ifall man ska ha i långa grafikkort än behöva vända på hårddisk vaggan och få alla sladdar in i lådan!

Sen vore det skönt med en svänglucka på sidan som man öppnade som en vanlig dörr än behöva skruva loss och fippla med sidoluckan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Fint att se att FD läser här och även ger respons.
För att göra lådan perfekt:
Låt oss öppna dörren åt valfritt håll.
Gör så att undre fläktfiltret dras ut för rensning åt valfri sida istället för bakåt.

Permalänk
Medlem

tycker nog jonas va lite väl lyrisk kring detta chassit. Ja menar att de finns gott om plats på baksidan att dra kablar är ju inte detta de enda chassi som har men på jonas lät de som att de va helt awweesome! Likaså hålen för kabelgenomdragning, säkert bra men lät även här som vi var i paradiset;) Men vem vet, kanske man är om man köper detta. De kommer jag aldrig få veta!^^

Själv så tycker jag att de är dåligt av FD att inte kunna göra nått mer, inga större förändringar som skett direkt på lång tid. Men varför förändra nått som säljer iofs...

Permalänk

Frågan är ju om det nya chassit får plats i IKEA:s datorhållare, Summera (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30090438/).

Enligt måtten ska den ju det, men tittar jag på frugans R3 som står i hållaren ovan och lägger till 2,5 cm verkar det tight.

*går och hämtar måttbandet*

EDIT:
Min Summera har bara 23 cm i faktiskt bredd. Någon som vet om IKEA har ökat bredden på hållaren sedan jag köpte min?

Permalänk
Medlem

Det ser riktigt fint ut.
Kanske blir ett sådant vid nästa datorbygge i början av 2015 (när skylake kommit) om det nu inte finns R5

Svängdörren stör jag mig inget på, är ju rätt subjektivt. Har datorn på höger sida dessutom men det känns rätt att öppna den på det hållet på något vis.

Filterluckan i botten skulle jag vilja se att den går att sätta fast lite bättre.
Glömde helt bort den när jag bar min define xl och höll handen på filterluckan, bar i trappor och allt men när jag väl kom fram till destinationen med datorn och lutade den lite annorlunda så gled filtret ut och datorn for i golvet :P, fötterna på chassit tryckte in botten rätt rejält så hela chassit lutade efteråt.
Fick leka plåtmekaniker och rikta ut botten igen.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tussilago:

Frågan är ju om det nya chassit får plats i IKEA:s datorhållare, Summera (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30090438/).

Enligt måtten ska den ju det, men tittar jag på frugans R3 som står i hållaren ovan och lägger till 2,5 cm verkar det tight.

EDIT:
Min Summera har bara 23 cm i faktiskt bredd. Någon som vet om IKEA har ökat bredden på hållaren sedan jag köpte min?

Ajdå, jag har också en Summera och det blir tajt både på bredden och på höjden. Inte mycket utrymme över till USB-portarna under skrivbordet. Jag har ganska exakt 23 cm i botten men det blir lite bredare längre upp. Borde gå att få plats med den. Annars får jag dra fram vinkelslipen och kapa bort sidan på hållaren som ändå är lite i vägen och lägga in något mellan hållare och skrivbord vid fästet så den hänger lite lägre. Borde gå att ljuga ihop något tycker jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

En hel del frågor kring fläktkontrollern här så jag slänger in en allmän fråga till, om man nu typ köper ett moderkort med inbyggd fläktkontroll, typ nån av ASUS-brädorna med "Fan X-pert 2", vad är fördel respektive nackdelen gentemot att köra med en inbyggd kontroller i chassit?

Spontant känns det som att de blir mindre kabeldragning fram och tillbaka om man kopplar in fläktarna direkt i mobot?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yrch:

En hel del frågor kring fläktkontrollern här så jag slänger in en allmän fråga till, om man nu typ köper ett moderkort med inbyggd fläktkontroll, typ nån av ASUS-brädorna med "Fan X-pert 2", vad är fördel respektive nackdelen gentemot att köra med en inbyggd kontroller i chassit?

Spontant känns det som att de blir mindre kabeldragning fram och tillbaka om man kopplar in fläktarna direkt i mobot?

Det är väl en smaksak om man vill reglera hastigheten på sina fläktar genom mjukvara eller hårdvara. En fördel med hårdvarustyrning är ju att du alltid kan ändra utan att behöva hoppa ur det programmet du jobbar med. Kanske inte så stort problem i praktiken dock. Jag litar för övrigt mer på hårdvara än mjukvara för den här typen av enkla saker. Har tillräckligt med processer som ligger och tuggar i bakgrunden som det är. Men som sagt, det är en smaksak. Fördel med mjukvarustyrning är ju att man ofta kan koppla den till temperatursensorer så hastigheten på fläktarna beror på temperaturen i chassit eller på CPU, vilket kan vara smidigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Med tanke på att Jonas påstod att luckan inte var någon dealbreaker tycker jag allt att chassit förtjänar "toppklass"-klassificering istället för bara "utmärkt"!

Hade för övrigt gärna sett hur SSD:n monterades och någon närbild på fläktkontrollern. Även en åsikt angående hur starkt power-LED:en lyser, i jämförelse med Define R3, vore trevligt. Mitt endast ett år gamla Define R3-chassi känner sig lite hotad nu, vilket det även borde göra i och med att jag faktiskt överväger att köpa ett Define R4.

EDIT: Jag är även nyfiken angående huruvida Define R4 kommer att komma med frontluckor i olika färger, som R3, eller om det endast är svart som gäller.

Permalänk

Vet inte om någon skrivit detta tidigare men hur är det med vattenkylning? Får man plats med en 240 radiator i toppen utan att det blir allt för osmidigt? Eller är det en Slim-modell som gäller isf?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tussilago:

EDIT:

Skrivet av Zotamedu:

Ajdå, jag har också en Summera och det blir tajt både på bredden och på höjden. Inte mycket utrymme över till USB-portarna under skrivbordet. Jag har ganska exakt 23 cm i botten men det blir lite bredare längre upp. Borde gå att få plats med den. Annars får jag dra fram vinkelslipen och kapa bort sidan på hållaren som ändå är lite i vägen och lägga in något mellan hållare och skrivbord vid fästet så den hänger lite lägre. Borde gå att ljuga ihop något tycker jag.

Jag tror som ni, att det kommer gå i på bredden även om det är med millimeterpassning. Fötterna lyfter ju chassit en smula, och böjer man kanten på hållaren lite utåt ska det lösa sig. Höjden borde inte heller vara något problem, tycker jag. Sitter med NZXT H2 nu som bara är några millimeter lägre än Define R4 enligt spec, och har inga problem att komma åt portarna på ovansidan. Har faktiskt tryckt in ett Antec P280 en gång vilket fungerade, även om det blev sjukt tight åt alla håll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag älskar att Jonas älskar chassin!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Jag tror som ni, att det kommer gå i på bredden även om det är med millimeterpassning. Fötterna lyfter ju chassit en smula, och böjer man kanten på hållaren lite utåt ska det lösa sig. Höjden borde inte heller vara något problem, tycker jag. Sitter med NZXT H2 nu som bara är några millimeter lägre än Define R4 enligt spec, och har inga problem att komma åt portarna på ovansidan. Har faktiskt tryckt in ett Antec P280 en gång vilket fungerade, även om det blev sjukt tight åt alla håll.

Skönt att höra från någon som faktiskt testat lite. Fast kanske får slänga de suddgummin som jag har under fötterna på mitt Antec 300 för att dämpa vibrationer för att det ska få plats. Nu saknas bara massa pengar så blir det ett köp sen. Får se till att vinna på lotteri eller något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men jag ser att andra uppmärksammat samma sak: Om man "glömmer" att montera SSD'n på baksidan eller behöver byta ut den i framtiden, så måste man alltså plocka ur hela moderkortet?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

En fläktfråga:
Fläktkontrollerns steg nämndes vara på 5, 7 och 12 Volt; Är det på max (12V) som fläktarna går i 1000rpm? Tänkte ev byta ut dem till 3 st Scythe och köra dem i 500rpm. Ska jag i så fall köpa 1200-varvare och köra på 5V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Kanske en dum fråga, men jag ser att andra uppmärksammat samma sak: Om man "glömmer" att montera SSD'n på baksidan eller behöver byta ut den i framtiden, så måste man alltså plocka ur hela moderkortet?

Det verkar ju som en lite underlig lösning. Jag undrar också. Svara gärna, någon som vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Skrivet av Ari_Gold:

Det verkar ju som en lite underlig lösning. Jag undrar också. Svara gärna, någon som vet.

Svar ja.

Något ni kan göra dock som är betydligt smartare är att tejpa fast SSDn med silvertejp eller liknande.
(Ja den kommer sitta som berget om ni inte kör med någon skit tejp)

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Enligt recensionen på overclock3D.net så måste man skruva dit SSD'n INNAN man skruvar dit moderkortet, så svaret på din fråga är JA

OnT: Synd att man köpte sitt P280 för drygt 2 veckor sedan. Är ändå väldigt nöjd med den och ljudnivån är på en acceptabel nivå, bara min H80 som hörs i stort sett. Hade en R3:a förut som jag tyckte va trång och kabeldragningen var helt usel i det chassiet och kvalitén kunde ha varit bättre. Det här chassiet verkar dock vara en helt utmärkt ersättare, men det ska krävas mycket till att jag byter bort mitt nuvarande
Bra recension som vanligt Jonas!

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk

Verkar vara ett riktigt bra chassi, men kan ändå inte låta bli att hålla med Jonas om luckan. Kom igen, en så enkel grej ska man inte misslyckas med! Låt oss öppna från båda hållen eller åtminstone hänga om den så att den hänger "rätt". Visst är det inte direkt någon dealbreaker och skulle jag köpa chassi idag skulle det nog bli ett R4 (eller R3, baserat på hur mycket jag vill betala, men förmodligen R4). Fast jag vet att jag skulle störa mig på luckan varje gång jag öppnade den (har datorn på höger sida). Som tur är så behöver man väl inte öppna luckan alltför ofta.

Permalänk
Avstängd

Vibrationer

På R3 fick man ett högfrekvent ljud om man satte en 120mm tyst fläkt i toppen, i det hål närmast fronten. Hur är det med R4?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av napahlm:

Ja, vad tror du, vill inte verka dryg men svaret är väl ganska självklart om var du vänder dig?

Gillar vad jag ser här, gillar mitt R2 chassie riktigt mycket och alla de saker som jag inte är riktigt nöjd med tycks vara åtgärdade. Blir ett sådant här.