Filmredigeringsprogram med slow motion...

Permalänk
Medlem

Filmredigeringsprogram med slow motion...

Hej!

Jag letar efter ett filmredigeringsprogram där man kan använda en slags "slow motion" funktion. Jag är inte så kräsen eftersom jag är nybörjare som just börjat filma lite då och då. Jag letar efter ett program som helst är gratis men i värsta fall kan jag tänka mig att köpa ett, bara det inte är FÖR avancerat. Vet ni några program som passar det jag söker?? tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Googla twixtor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olsson18:

Hej!

Jag letar efter ett filmredigeringsprogram där man kan använda en slags "slow motion" funktion. Jag är inte så kräsen eftersom jag är nybörjare som just börjat filma lite då och då. Jag letar efter ett program som helst är gratis men i värsta fall kan jag tänka mig att köpa ett, bara det inte är FÖR avancerat. Vet ni några program som passar det jag söker?? tack på förhand!

Tjo, själv kör jag med After Effects & en plugin som kallas för Twixtor. Det är inte allt för svårt men kostar dock en slant, men lär du dig After Effects kan du göra en hel del annat också! Finns även en hel del tutorials som kan lära dig

Mitt senaste Slowmotion projekt

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men är inte Twixtor en plugin och inte ett program??

Permalänk
Medlem

Väldigt "nice" film förresten

Permalänk
Medlem

Kollade på programmet som du rekommenderade och det känns som lite för mycket för mig, lite för avancerat och för dyrt några andra förslag där man kan få samma kvalité som är på Andragaz film??

Permalänk
Inaktiv

Verkar inte gå så bra för denna tråd..

Om du bestämmer dig för att testa After Effects så kan jag visa dig och man använder Twixtor via Teamviewer

Permalänk
Medlem

Twixtor fungerar också till Adobe Premiere Pro, som är ett renodlad redigeringsprogram, och därmed bra mycket enklare än adobe after effects.
Om du ändå bestämmer dig för att köra på after effects och har fler funderingar så kan du ställa frågor i tråden i min sign också.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för slowmo är ju hög FPS på grundmaterialet. Har du det så kan du sakta ner uppspelningen med nästan vilket program du vill och ändå få det att se bra ut.
Om jag förstått det rätt så hjälper Twixtor mest till att jämna ut och ta bort hacket som uppstår. Ibland kan man se hur bilden "morphar" sig fram, vilket inte alls är snyggt. Antar att det är för att fps:en i grundvideon är för låg (och/eller stora skillnader i färg, kontrast osv) och Twixtor-effekten för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Det viktigaste för slowmo är ju hög FPS på grundmaterialet. Har du det så kan du sakta ner uppspelningen med nästan vilket program du vill och ändå få det att se bra ut.
Om jag förstått det rätt så hjälper Twixtor mest till att jämna ut och ta bort hacket som uppstår. Ibland kan man se hur bilden "morphar" sig fram, vilket inte alls är snyggt. Antar att det är för att fps:en i grundvideon är för låg (och/eller stora skillnader i färg, kontrast osv) och Twixtor-effekten för hög.

Precis, det är så twixor och andra liknande plugin fungrerar. Som du säger så ska man egentligen ha en kamera som klarar av väldigt hög fps, men sådana kameror är oerhört dyra, och då finns plugin som twixor som gör sitt bästa för att fejka detta.
Det de gör är att helt enkelt fylla igen mellan framsen, så det blir en högre fps, genom att på något helt magiskt sätt vektorisera bilderna och interpolera mellan framsen. Det är egentligen helt vansinnigt hur de lyckas med detta, jag vill egentligen inte gå med på att det ska gå. Men fan i mig, det funkar.
Det är egentligen nästan i samma liga som "zoom and enhance" i CSI.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, verkar som jag får börja spara lite pengar och köpa en riktiga "slow motion" kamera