Permalänk
Medlem

Hål i laptopsladd-Farligt?

Nyligen så upptäckte jag detta hålet i laddningssladden för min Macbook. Jag har kollat och trådarna syns. Är detta farligt?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Är trådarna i sladden trasiga?
Kanske behövs fixas annars.

Men om de är hela skulle jag bara ta lite eltejp och dra runt så det inte blir värre iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Är trådarna i sladden trasiga?
Kanske behövs fixas annars.

Men om de är hela skulle jag bara ta lite eltejp och dra runt så det inte blir värre iaf

Skulle göra exakt samma sak!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Är trådarna i sladden trasiga?
Kanske behövs fixas annars.

Men om de är hela skulle jag bara ta lite eltejp och dra runt så det inte blir värre iaf

Skrivet av B4rret:

Skulle göra exakt samma sak!

Trådarna är hela vad jag kan se

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Krympslang fungerar också bra om man har det liggandes hemma.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

inte lätt o se med fokus på mattan ;p
men jag hade också satt el-tape runt, i värsta fall skalat upp kabeln och el-tape'at kablarna var för sig sedan tape'at ihop dem!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om det är den delen av sladden där det går 220 volt växelström genom så är det farligt (vilket detta inte ser ut att vara). Är det lågspänningsdelen, som i regel brukar vara ca 18-20 volt likström, så är det endast farligt för elektroniken i sig. Om det t.ex. skulle bli en kortslutning eller så.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Ser du inga "nakna" ledare så är det inga problem. Krympslang/eltejp på bara som skydd.

Permalänk

Beror ju lite på om det är yttre eller inre delen som är skadad. Men yttre kan nog säkerligen fixa med lite eltejp men om dom inre är trasiga skulle jag rekommendera att du skaffar ny eller eventuellt skarvar om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Om det är den delen av sladden där det går 220 volt växelström genom så är det farligt (vilket detta inte ser ut att vara). Är det lågspänningsdelen, som i regel brukar vara ca 18-20 volt likström, så är det endast farligt för elektroniken i sig. Om det t.ex. skulle bli en kortslutning eller så.

Det är sladden efter "powerbricken" så jag antar att det är 20-voltsdelen

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ser du inga "nakna" ledare så är det inga problem. Krympslang/eltejp på bara som skydd.

Isoleringen har gått bort så att några silvriga sladdar syns, skulle du kalla det ledare? Jag är inte helt hundra på alla elgrejer

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

^ Ledarna är den metall tråd som finns innanför isoleringen.
Det är rätt svårt att se på din bild hur det är, kan du ta en ny med fokus på problemet istället för bakgrunden. Det vill säga lägg den mot ett skrivbord/golv/annan yta och ta bilden istället för att hålla den i luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

^ Ledarna är den metall tråd som finns innanför isoleringen.
Det är rätt svårt att se på din bild hur det är, kan du ta en ny med fokus på problemet istället för bakgrunden. Det vill säga lägg den mot ett skrivbord/golv/annan yta och ta bilden istället för att hålla den i luften.

Ska försöka, måste bara sticka och handla först

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Hände samma sak med min sladd fast till iphone...rykande apple kvalité

Personligen så hade jag köpt nytt för att vara på den säkra sidan. Men om allt nu ser helt ut så lite eltejp kanske går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

^ Ledarna är den metall tråd som finns innanför isoleringen.
Det är rätt svårt att se på din bild hur det är, kan du ta en ny med fokus på problemet istället för bakgrunden. Det vill säga lägg den mot ett skrivbord/golv/annan yta och ta bilden istället för att hålla den i luften.

Det här är nog den bästa bilden jag kan få, mobilkameran är inte särskilt bra. Trådarna är inte skadade, det är bara isoleringen som det gått hål på.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Då är det bara att ta lite eltejp och dra runt kabeln. Det är bara ytter isoleringen som är sönder, inte isoleringen till själva ledaren. Det måste inte vara eltejp, funkar bra med silvertejp om du har det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Då är det bara att ta lite eltejp och dra runt kabeln. Det är bara ytter isoleringen som är sönder, inte isoleringen till själva ledaren. Det måste inte vara eltejp, funkar bra med silvertejp om du har det med.

Gött, alltid trevligt med billigare lösningarna än att köpa en ny ^_^

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder alltid vulkaniserande tejp. Sjukt starkt och kletar inte.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/tejp/v...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...