Snabb åtkomst till MÅNGA program och mappar med ett stilrent skrivbord!
Att hålla sitt Windows-skrivbord stilrent, samtidigt som man vill kunna ha snabb åtkomst till många olika program och mappar, är inte alltid det enklaste. Det finns många olika lösningar på det här problemet, jag har funnit en lösning som fungerar utomordentligt för mina behov och krav.
Lösningen heter "Launchy" och är ett lättdrivet program som alltid körs i bakgrunden. Det drar i princip ingen som helst prestanda!
Istället för att ha en massa klickbara ikoner på skrivbordet kan man istället, med hjälp av Launchy, trycka in ett tangentbordskommando så att Launchy dyker upp. Jag använder mig av Alt + Mellanslag. Därefter, när Launchy väl är aktivt, räcker det att man skriver in de första bokstäverna av programmets namn som man vill starta. När man ser att ikonen, för det programmet som man vill starta, dyker upp i Launchy så trycker man Enter och så startas programmet och Launchy döljs!
Exempel:
Du skriver in "pho" så räcker det för att Launchy ska förstå att det är "Photoshop" du menar:
Du skriver in "fi" så räcker det för att Launchy ska förstå att det är "Firefox" du menar:
I inställningarna kan man välja vilka hårddiskar och mappar som Launchy ska söka igenom och hur ofta Launchy ska söka igenom dessa. Anledningen till detta är så att programmet ska ha koll på vilka filer man har på sin dator. Så om man skriver "Photoshop" måste Launchy veta om det finns någon fil som heter "Photoshop" eller om det finns någon fil som heter någonting snarlikt. Detta använder jag mig dock inte av då det kan göra att en massa konstiga små obetydliga filer hamnar bland sökresultaten i Launchy.
Istället har jag skapat en mapp och döpt den till "Genvägar". I den här mappen ligger det genvägar till alla program och mappar som jag vet att jag vill ha snabb åtkomst till via Launchy. Glöm inte att lägga till att Launchy ska låta ".lnk"-filer, alltså genvägar, hamna blank sökresultaten. Annars blir det tomt när du ska söka efter grejer!
Sedan har jag bara angivit den här "Genvägar"-mappen som "katalog" i Launchy. Anledningen till att jag gör på detta viset är så att det ska räcka att skriva in exempelvis "pho" för att den ska förstå att det är "Photoshop" jag menar. Det finns inte många andra alternativ för Launchy att välja mellan då! Annars skulle det mycket väl kunnat dyka upp någon liten fil vid namn "photls.dll", exempelvis, som i så fall hade tvingat mig att behöva skriva ut hela namnet på programmet/mappen som jag vill öppna för att Launchy ska förstå exakt vad det är jag vill öppna.
Du kan ladda ner Launchy härifrån:
Over and out! Om ni behöver hjälp behöver är det bara att fråga!