Permalänk
Medlem

Student-laptop

Hejsan allesammans!

Jag ska börja plugga i höst och "behöver" således en bärbar dator. Jag kommer att ta med min stationära dator, som är hyfsat utrustad med 2500k och 6970 och dylikt. Vad jag menar är att jag förmodligen inte kommer spela något på den bärbara datorn, utan använda den till surf, plugg, filmtittande och möjligtvis lite pokerspel. Alltså så behöver den inga monsterkrafter direkt.

*Vikt under 2,5kg, helst under 2kg.
*13-15" (13" känns nästan för litet.. men det är ju smidigt.. är van med 23" IPS till stationära).
*Bra skärm med hyfsad upplösning.
*Ivy bridge + Hd4000.
*SSD (Har Corsair force 3 series till stationära så gärna SSD, lagring har jag externa HDDs till).
*Batteritid är ganska viktigt, vill ju helst inte behöva ladda datorn under en hel skoldag t.ex. Så 7h som minst??

Har tittat på ASUS Zenbook UX31A-R4004V, men har inte kunnat ta på den fysiskt.. Då det inte finns så mycket datorer i affärerna i Visby.
Frågan är dock om 13" är för litet.. 14" skulle kännas bättre. Mig veterligen så finns det däremot ingen "klok" 14"tummare som passar in med mina kriterier.

Ang. pris så kan jag tänka mig från 8000kr till 15000kr eller så om det är ett motiverat köp.

Apple skulle kunna vara ett alternativ, men jag har ingen större erfarenhet av datorerna (förutom flickvännens syrras datorer), och jag har inte heller en Iphone eller Ipad att synka med. Tror jag skulle tycka det vara trassligt att inte kunna installera vilket program somhelst utan att behöva pilla med bootcamp eller dyl.

Jag tror inte jag behöver ha en laptop direkt i början av studierna, då jag ska plugga Civilingenjör - energi och miljö, och i början är det mest matte. Tror dock inte jag kan vänta till W8 och de "billigare ultrabooksen" som ska komma till hösten.. Ska plugga på KTH och kursen börjar redan i slutet av Aug.

Synpunkter och förslag mottages GÄRNA!

Permalänk

Jag är väl egentligen inget proffs när det gäller laptops, men några jag vet är omtyckta är dessa:

http://www.inet.se/produkt/1969474/asus-zenbook-ux31a-r4004v
http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-a01se

Om du vill ha 15" men som knappt väger mer än de andra så finns denna: http://www.inet.se/produkt/1970172/samsung-900x4c

Permalänk
Medlem

Samsung 900an ser väldigt intressant ut faktiskt! Den är ju dock några tusenlappar dyrare än Prime:n och rätt så likvärdig.. Hoppas den sjunker lite i pris om någon vecka!

Permalänk

Jag befinner mig i exakt samma situation, med den skillnaden att jag ska läsa Juridik och kommer således behöva skriva en hel del samt surfa. Jag har kollat in Samsungen själv en liten tid nu, och på en av reviewsen som jag läste på nätet så stod det att den blev väldigt varm, vilket är oerhört avskräckande. Sitter man en hel del vid laptopen och pluggar vill man ju inte plågas av värmen..

Det skulle verkligen vara nice om någon kunde säga något om värmen från den datorn som själv äger en.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Samsung 900an skulle bli varmare än motsvariga Prime t.ex.. Innehåller ju ungefär samma hårdvara? 3517u, HD4000, Samsungen har 8gb RAM ist för 4gb som i Prime, båda har 128gb SSD.. Undrar lite över batteritiden på Samsungen dock, större skärm.. Enligt Inet o prisjakt har den 8-celligt batteri ist för 4 som i Prime.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma krav som du, plugger civ ing på kth och spelar poker.

Kommer nog köra på denna Asus och köra in en SSD själv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1275229

Permalänk
Skrivet av Jaooo:

Förstår inte varför Samsung 900an skulle bli varmare än motsvariga Prime t.ex.. Innehåller ju ungefär samma hårdvara? 3517u, HD4000, Samsungen har 8gb RAM ist för 4gb som i Prime, båda har 128gb SSD.. Undrar lite över batteritiden på Samsungen dock, större skärm.. Enligt Inet o prisjakt har den 8-celligt batteri ist för 4 som i Prime.

Hoppas det, isf. lutar det åt Samsung för min del..

EDIT: Also, vad jag kan se har Samsungen 4gb RAM

EDIT #2: Aha, du pratar om 15" Samsungen, usch, är lite fört stort att bära med sig till skolan varje dag.. Eller?

Permalänk
Medlem

Jo är sugen på 15" faktiskt.. 13" tummarn är inte dum den heller men, jag tycker det är på gränsen för liten skärm.. 14" hade varit lagom.. Samsungs 15" väger ju bara 1,65kg, så den väger ju som 13"arna fast man ser bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av keeg:

Har exakt samma krav som du, plugger civ ing på kth och spelar poker.

Kommer nog köra på denna Asus och köra in en SSD själv.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1275229

Jo har funderat på något liknande själv.. Jag tror dock inte jag behöver ha det diskreta grafikkortet som är i den modellen.. Samt att batteritiden är väl då lite sämre än i Prime:n.

Permalänk
Medlem

Jag pluggar till ingenjör och har en 13,3 tums skärm, för mig är det fullt tillräckligt.
Skriver arbeten, rapporter, kollar på kopplingscheman osv.
I mitt tycke är 15 tum overkill, men det kan ju vara skönt att ha!

Edit: Har en macbook bro, den minsta.
Supernöjd.
Sysslar en del med programmering så har dualboot/bootcamp.
Riktig smidigt.

Lös något som är kanske lite dyrare och håller bättre, trist att sitta med en bit plast som håller i 1 år.
Funderat något på thinkpad?
Lär ju vara bra byggda.

Edit: Analys i en variabel och i flera variabler är jätteroligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BingoBenny:

Hoppas det, isf. lutar det åt Samsung för min del..

EDIT: Also, vad jag kan se har Samsungen 4gb RAM

EDIT #2: Aha, du pratar om 15" Samsungen, usch, är lite fört stort att bära med sig till skolan varje dag.. Eller?

Jaooo, pratar om 15"arn... Den väger ju inget, 1,65kg.. 300g mer än en ASUS Prime.. Prime'n har ju full HD, men det kanske är för hög upplösning på en 13"are?? Upplösningen på 15"arn känns ju mer humant för ögonen.. Det är ju ändå HD och bra upplyst skärm.

Har ju dock läst att i föreläsningssalarna o dylikt så finns det inte mycket plats vid bänken.. Så 15" kanske blir för stort.. När man ändå har en stationär gaming rigg. Då är väl 13" mer portabelt.

Skulle väl dock inte säga att 15" är så j**la mycket större i väskan..

Permalänk

13 tum är inte för lite, enligt mig.
Har 13" till skolan och finessen är just att den inte är för liten och inte för tung.
Skrattat åt folk med 15 tummare som klagar över att den är klumpig, dålig batteritid mera mera.
En ultrabook låter vettigt.

Om inte en macbook air

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Som i de andra 100 trådarna om studentdator, välj Macbook Air.
Hatar du mac så välj någon ultrabook, de har mer eller mindre samma prestanda och prislapp.
Eftersom du är medveten nog att fråga efter ivy bridge och hd4000 så gå och kläm på dem i någon affär och välj den som känns bäst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

13 tum är inte för lite, enligt mig.
Har 13" till skolan och finessen är just att den inte är för liten och inte för tung.
Skrattat åt folk med 15 tummare som klagar över att den är klumpig, dålig batteritid mera mera.
En ultrabook låter vettigt.

Om inte en macbook air

Samsungs 900xc4 är en Ultrabook. Har inte riktigt koll på exakt batteritid, men verkar vara riktigt bra, och den väger 1,65 kg så inte klumpig vikt.. Men du kanske menar klumpig för att den är större?

Samsung 15" Mått (BxHxD) 356,9 × 14,9 × 237 mm

Asus Prime 13,3" Mått (BxHxD) 325 × 18 × 223 mm

Asusen är aningen kortare (3cm) på bredden och 1,4cm kortare på djupet.. Däremot 3mm tjockare. Jag kan inte tycka att det är någon helt avgörande skillnad när vikten bara är 0,3kg mer.. hmm hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Som i de andra 100 trådarna om studentdator, välj Macbook Air.
Hatar du mac så välj någon ultrabook, de har mer eller mindre samma prestanda och prislapp.
Eftersom du är medveten nog att fråga efter ivy bridge och hd4000 så gå och kläm på dem i någon affär och välj den som känns bäst.

Jo medveten om att det är en del andra trådar. Skapade däremot min tråd för några veckor sedan om jag minns rätt.. Min diskussion ligger egentligen om jag ska ha Asus Prime eller Samsungs 15"are. Samt att jag har skrivit att på Gotland så har vi inte så många datorer att klämma på.. Har sett 1 Ultrabook på en lokal datoraffär (Databyrån.nu). Det var inte någon av dem jag är intresserad av.. Elgiganten och Expert har inga ultrabooks här i Visby.

Så läs igenom tråden innan du skriver, i detta fall ett rätt så meningslöst inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaooo:

Jo medveten om att det är en del andra trådar. Skapade däremot min tråd för några veckor sedan om jag minns rätt.. Min diskussion ligger egentligen om jag ska ha Asus Prime eller Samsungs 15"are. Samt att jag har skrivit att på Gotland så har vi inte så många datorer att klämma på.. Har sett 1 Ultrabook på en lokal datoraffär (Databyrån.nu). Det var inte någon av dem jag är intresserad av.. Elgiganten och Expert har inga ultrabooks här i Visby.

Så läs igenom tråden innan du skriver, i detta fall ett rätt så meningslöst inlägg.

Sorry om jag lät lite burdus.

Asus prime = android?
Personligen säger jag ett stort nej.
De enda bra androidplattorna är så dyra att om du inte absolut vill ha en touchplatta är det mycket mer värt att köpa en laptop.

Även med 4.1 (jelly bean) är de sämre än ipad2 och till det priset är det vansinnigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Asus prime = android?
De enda bra androidplattorna är så dyra att om du inte absolut vill ha en touchplatta är det mycket mer värt att köpa en laptop.

Även med 4.1 (jelly bean) är de sämre än ipad2 och till det priset är det vansinnigt.

Asus Zenbook Prime UX31A-R4004V.

Läs tråden igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Asus prime = android?

Det är i alla fall tydligt att folk har väldigt olika smaker. Skulle själv aldrig skaffa en apple produkt.

ON-Topic, skulle inte rekommendera att byta till ssd själv i en ultrabook. De är specialbyggda och det är ett mindre helvette samt att du förstör garantin om du gör det. Så mitt tips är att undvika det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Det är i alla fall tydligt att folk har väldigt olika smaker. Skulle själv aldrig skaffa en apple produkt.

ON-Topic, skulle inte rekommendera att byta till ssd själv i en ultrabook. De är specialbyggda och det är ett mindre helvette samt att du förstör garantin om du gör det. Så mitt tips är att undvika det.

Alright. Det är egentligen min anledning för att jag undviker Asus zenbook-modellen med ett grafikkort, är just för att det bara är 24gb cache-SSD.. Jag vill helst inte behöva sitta o pilla med att sätta in egna SSD osv, som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaooo:

Alright. Det är egentligen min anledning för att jag undviker Asus zenbook-modellen med ett grafikkort, är just för att det bara är 24gb cache-SSD.. Jag vill helst inte behöva sitta o pilla med att sätta in egna SSD osv, som du säger.

Folk må ha olika smaker men om du väljer en surfplatta före en laptop så bör du vara väldigt säker på din sak.
Jag har själv en tegra2-android platta (iconia A500, med ICS), men även med ett dockningsbart tangentbord skulle jag inte välja vare sig den eller ipad (som är ett bättre val generellt) som studentdator.

Surfplattor är ett komplement för att läsa saker / konsumera diverse media, för att anteckna och slippa sitta och labba med skolans datorer är en laptop fortfarande oslagbart.
Vill du inte pilla så välj en helt vanlig ultrabook eller MBA (med risk för pill att lägga in windows/linux antingen med boot camp eller virtuellt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Folk må ha olika smaker men om du väljer en surfplatta före en laptop så bör du vara väldigt säker på din sak.
Jag har själv en tegra2-android platta (iconia A500, med ICS), men även med ett dockningsbart tangentbord skulle jag inte välja vare sig den eller ipad (som är ett bättre val generellt) som studentdator.

Surfplattor är ett komplement för att läsa saker / konsumera diverse media, för att anteckna och slippa sitta och labba med skolans datorer är en laptop fortfarande oslagbart.
Vill du inte pilla så välj en helt vanlig ultrabook eller MBA (med risk för pill att lägga in windows/linux antingen med boot camp eller virtuellt)

Zenbooks är vanliga ultrabooks! Jag har aldrig varit inne på att välja en surfplatta! LÄS TRÅDEN YTTERLIGARE EN GÅNG TILL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaooo:

Zenbooks är vanliga ultrabooks! Jag har aldrig varit inne på att välja en surfplatta! LÄS TRÅDEN YTTERLIGARE EN GÅNG TILL.

Du skrev asus prime som är en surfplatta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1242327

Asus Zenbook Prime. Om du hade läst hela tråden från början så hade du förstått att när jag skrev Asus Prime så menade jag Asus Zenbook Prime. Jag vet att Asus TRANSFORMER Prime är en surfplatta.

Men, iomed att rubriken på tråden heter "Laptop", så bör man kunna läsa det och komma till slutsatsen att gäller en LAPTOP. Samt att om man läser inläggen så framgår det rätt så tydligt att det gäller laptop Prime:n. Alla andra som svarat i tråden verkar ha förstått det iaf.