Permalänk
Medlem

Ny dator bootar långsammare än förra

Hej!

Byggde ihop en ny dator för nån dag sedan. Det konstiga är att den bootar upp mycket långsammare än den förra. Tog hårddisken från förra datorn så man tycker ju att det borde gå lika snabbt, om inte snabbare då. Kör på en Western digital blue caviar 600GB (mer än de vet jag inte).

Tog alltså och formaterade den i förra datorn och kopplade in den i min nya dator.

Något man kan göra åt det? Eller blir det att köpa SSD?

Specs:
Gigabyte 990XA-UD3
AMD Phenom II x4 965Be 3.4GHz
Vengeance LP 8GB @ 1333MHz
W7 Ultimate x64

Förra datorn:
AMD Phenom x3 2.4GHz
4GB RAM
Nått random moderkort (HP dator)
W7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Gör om gör rätt, du kan inte formatera och installera i din gamla dator, är mest förvånad att den överhuvudtaget bootar utan blåskärm nu.

Varför formaterade du i din gamla dator? istället för nya

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Gör om gör rätt, du kan inte formatera och installera i din gamla dator, är mest förvånad att den överhuvudtaget bootar utan blåskärm nu.

snackar du om, klart han kan formatera den i en annan dator.
han skrev aldrig att han installerade windows på den gamla datorn, utan att han kopplade in den i den nya.

om du har installerat windows (när den var inkopplad i den nya) så ska det fungera utan problem.

hur gammal är disken? den kan ju ha blivit skadad när den formaterades och tappat prestanda, du kanske har mer hårdvara = fler drivrutiner att ladda in.

hur mycket skiljer det sig från den gamla datorn? några sekunder eller minuter?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

snackar du om, klart han kan formatera den i en annan dator.
han skrev aldrig att han installerade windows på den gamla datorn, utan att han kopplade in den i den nya.

om du har installerat windows (när den var inkopplad i den nya) så ska det fungera utan problem.

hur gammal är disken? den kan ju ha blivit skadad när den formaterades och tappat prestanda, du kanske har mer hårdvara = fler drivrutiner att ladda in.

hur mycket skiljer det sig från den gamla datorn? några sekunder eller minuter?

Jag formaterade den i gamla datorn och installerade windows när hårddisken var kopplad till nya datorn.

Disken är runt 2-3 år gammal.

Jadu, kanske runt 10-15sek..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du har ingen aning om vad du pratar om jag har flyttat Windows installationer höger och vänster utan problem. Gick tex från en AMD X2 6000+ till en E6750 på samma Windows installation utan det minsta problem. Det ända som händer är att den hittar ny hårdvara och börjar leta efter drivrutiner.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WicktaR:

Jag formaterade den i gamla datorn och installerade windows när hårddisken var kopplad till nya datorn.

Disken är runt 2-3 år gammal.

Jadu, kanske runt 10-15sek..

kollat så att det inte bara är ditt nya bios/uefi som tar mer tid på sig i början. Den tiden går ofta också säkert att sänka via inställningar i bios/uefi.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

kollat så att det inte bara är ditt nya bios/uefi som tar mer tid på sig i början. Den tiden går ofta också säkert att sänka via inställningar i bios/uefi.

Nej de är de inte. Efter man har skrivit in sitt lösen så kommer det fram en "Välkommen" text, det är där det skiljer sig mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WicktaR:

Nej de är de inte. Efter man har skrivit in sitt lösen så kommer det fram en "Välkommen" text, det är där det skiljer sig mest.

Är det samma Operativ System nu som då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

10-15 sec ser jag inte som något större problem, men har du kolalt kör>msconfig>autostart samt autostart mappen i start menyn?

en väl använd hdd brukar hålla ca 4-6 år en mindre använt kan hålla upp till 10, så den kan ju börja bli sämre nu.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Du hade ej Windows installerat på din gamla Dator i AHCI Mode och kör med IDE på din nya ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Du har ingen aning om vad du pratar om jag har flyttat Windows installationer höger och vänster utan problem. Gick tex från en AMD X2 6000+ till en E6750 på samma Windows installation utan det minsta problem. Det ända som händer är att den hittar ny hårdvara och börjar leta efter drivrutiner.

Sök i forumet innan du klagar. Det finns massor av trådar som bevisar att problemet existerar, varför folk kommer olika långt och andra detaljer.

Även om du inte märker av eller totalt struntar i de olika felen är dator långsammare än vad den borde vara vilket gör det meningslöst att ens ha köpt en bättre datorn tills man installerat om på rätt sätt.

Vissa fel kräver att man också tar bort och skapar nya partitioner som Windows installeras på eftersom det vid dom felen inte räcker att bara formatera och installera om.

WicktaR:
Har du själv lagt in alla drivrutiner som datorn behöver eller lät du Win 7, Win Uppdate göra det?
De man får via Win 7 och Win Uppdate kan vara dåliga eller fattas inställningar man förväntar sig mm. Tex grafikdrivrutinerna.

Vilken del av starten tycker du tar längre tid än förut?
I bios eller senare när den håller på att ladda Windows eller ännu senare?

Tex kan vissa datorer slösa tid med att kolla upp dina USB, DVD, hårddiskar, kringutrustning (av misstag). Därför kan man snabba upp starten genom att gå in i bios och välja EXAKT vilken hårddisk Windows ligger på. Moderna datorer har en extra boot lista med exakt märke modell på alla hårddiskar, USB lagring du kopplat för tillfället.

Permalänk
Medlem

Wicktar ditt moderkort vekar stödja *UEFI* men kan vara så att det behövs någon patch från tillverkaren eller kanske bara ändra någon inställning för att slå igång det. Startar du med BIOS eller med UEFI interfacet ??
Borde starta något fortare i UEFI läget.

Citat:

DualBIOS 3TB+ HDD Support (Hybrid EFI Technology) Hybrid EFI Technology combines the benefits of GIGABYTE's mature BIOS platform including stability and compatibility with 3rd party products with 3TB+ HDD support from EFI technology, allowing GIGABYTE to offer the best of both worlds through a quick and easy BIOS update using GIGABYTE's BIOS utility that is freely available from the GIGABYTE website. GIGABYTE DualBIOS is a proprietary technology that automatically recovers BIOS data when the main BIOS has crashed or failed. Featuring 2 physical BIOS ROMs integrated onboard, GIGABYTE DualBIOS allows quick and seamless recovery from BIOS damage or failure due to viruses or improper BIOS updating. In addition, GIGABYTE DualBIOS now supports 3TB+ (terabyte) hard drive booting without the need for partitioning, and enables more data storage on a single hard drive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swehunter2000:

10-15 sec ser jag inte som något större problem, men har du kolalt kör>msconfig>autostart samt autostart mappen i start menyn?

en väl använd hdd brukar hålla ca 4-6 år en mindre använt kan hålla upp till 10, så den kan ju börja bli sämre nu.

Ja jag har kollat på autostartprogrammen och kryssat ur de onödiga.

Skrivet av panpo98:

Sök i forumet innan du klagar. Det finns massor av trådar som bevisar att problemet existerar, varför folk kommer olika långt och andra detaljer.

Även om du inte märker av eller totalt struntar i de olika felen är dator långsammare än vad den borde vara vilket gör det meningslöst att ens ha köpt en bättre datorn tills man installerat om på rätt sätt.

Vissa fel kräver att man också tar bort och skapar nya partitioner som Windows installeras på eftersom det vid dom felen inte räcker att bara formatera och installera om.

WicktaR:
Har du själv lagt in alla drivrutiner som datorn behöver eller lät du Win 7, Win Uppdate göra det?
De man får via Win 7 och Win Uppdate kan vara dåliga eller fattas inställningar man förväntar sig mm. Tex grafikdrivrutinerna.

Vilken del av starten tycker du tar längre tid än förut?
I bios eller senare när den håller på att ladda Windows eller ännu senare?

Tex kan vissa datorer slösa tid med att kolla upp dina USB, DVD, hårddiskar, kringutrustning (av misstag). Därför kan man snabba upp starten genom att gå in i bios och välja EXAKT vilken hårddisk Windows ligger på. Moderna datorer har en extra boot lista med exakt märke modell på alla hårddiskar, USB lagring du kopplat för tillfället.

Jag tog dem från Gigabytes hemsida.

Efter bios. Alltså när den håller på att ladda upp windows.

Skrivet av Alpha77:

Wicktar ditt moderkort vekar stödja *UEFI* men kan vara så att det behövs någon patch från tillverkaren eller kanske bara ändra någon inställning för att slå igång det. Startar du med BIOS eller med UEFI interfacet ??
Borde starta något fortare i UEFI läget.

Uppdaterade bios till nyaste versionen nyss. Ingenting ändrade, varken utseende eller snabbheten på bootningen.

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev, kolla att det inte är IDE-läge på inne i UEFI. Ändra då till AHCI istället om så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Som någon annan skrev, kolla att det inte är IDE-läge på inne i UEFI. Ändra då till AHCI istället om så är fallet.

Var ändrar jag detta?

Edit: Letade lite i bios och hittade, ändrade om till AHCI. Märkte ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WicktaR:

Var ändrar jag detta?

Edit: Letade lite i bios och hittade, ändrade om till AHCI. Märkte ingen skillnad.

Hm, okej. Det var tyvärr mitt enda tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Läs Om Läs Rätt

"Jag formaterade den i gamla datorn och installerade windows när hårddisken var kopplad till nya datorn."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

The Mupp:
Läs inlägg 5 som jag citerade tidigare när jag svarade (inlägg 11) så skriver du tydligt att du inte gjort det. Trådskaparens dator nämnde du inte en enda gång i citatet/inlägget.

WicktaR:
När man uppdaterar bios så bruka det stå i instruktionerna att man ska nollställa den efteråt. Även om det inte nämns för just ditt kort så är det ändå bra att göra efteråt. Det går ändå så snabbt och enkelt.

Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen när du gör det så att du slipper vänta i en hel evighet. Finns olika sätt att nollställa. Antingen som det står i manualen eller ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Efteråt går man in i bios och ställer in det man vill innan man sparar.

Testa även att kopplar ur småsaker och kablar som jag nämnde tidigare kunde ställa till det. USB mus, USB tangentbord också bara för att testa att det inte är något sånt.

Hann du märkte om starten var snabbare precis när du installerat om Windows innan du började lägga in drivrutiner, program osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WicktaR:

Uppdaterade bios till nyaste versionen nyss. Ingenting ändrade, varken utseende eller snabbheten på bootningen.

Så du kör BIOS ??
Går det inte att slå på UEFI ??

om du har UEFI igång så ska du kunna använda musen.. inne i **bios** (menar altså UEFI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Så du kör BIOS ??
Går det inte att slå på UEFI ??

om du har UEFI igång så ska du kunna använda musen.. inne i **bios** (menar altså UEFI).

Jag har ett helt vanligt blått äckligt bios. Det konstiga är att det stod att dom hade fixat touch support eller nått liknande i changeloggen på bios uppdateringen. Måste väll ta å försöka återställa bios som någon sa här..

Permalänk
Medlem

Varför hänga upp sig på hur lång tid att det tar att boota, om det inte är tal om onormalt långa tider?
Det är massvis utöver prestanda som spelar in.
Nätverkskort/nätverk, konfiguration, antalet tjänster som startar etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av WicktaR:

Jag har ett helt vanligt blått äckligt bios. Det konstiga är att det stod att dom hade fixat touch support eller nått liknande i changeloggen på bios uppdateringen. Måste väll ta å försöka återställa bios som någon sa här..

TouchBIOS är ett program som körs inne i Windows för att ändra på BIOS-inställningar.
http://www.gigabyte.com/microsite/278/touch-bios.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av WicktaR:

Var ändrar jag detta?

Osäker på om det funkar att bara ändra direkt i BIOS om man har glömt det från början. Kan vara så att man måste göra en registerfix först.
Kolla till exempel en bit ner på den här sidan eller första inlägget på den här sidan.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

Om du kör disken i IDE läge, och sedan byte till ACHI utan att köra register fixen kommer väl datorn att bluescreena vid omstart.
Är du helt säker att du satt den i AHCI läget?

I övrigt kan det ju finnas bios inställningar som slöar ner uppstarten, tex väntetid vid bootmeny o s v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du kör disken i IDE läge, och sedan byte till ACHI utan att köra register fixen kommer väl datorn att bluescreena vid omstart.
Är du helt säker att du satt den i AHCI läget?

I övrigt kan det ju finnas bios inställningar som slöar ner uppstarten, tex väntetid vid bootmeny o s v.

Ja jag har den i ACHI.

De är inte bootmenyn som är långsam, utan de är då windows loggan och "välkommen" texten kommer.

Permalänk
Medlem

Om du har annat moderkort så gäller ju även andra drivrutiner, kanske flera enheter på moderkortet som behöver drivers etc.
Använder du inte vissa enheter så kan du ju avaktivera dom i bios, windows komemr då inte ladda drivers för dom, exempelvis ljudkort, extra nätverkskort, firewire eller whatever. Om du har mer ram nu så kan det hända att windows laddar in fler progream i minnet (super fetch), annars indexeraren som samlar info till windows search eller diverse andra tjänster som körs för att underhålla. Kan ju vara så att windows uppdate börjar gnaga efter uppdateringar eller att nätverkskortet inte får ipadress på en gång. Finns miljoner anledningar...

Permalänk
Medlem

Jag tror ändå det kan vara nåt med AHCI. Tror inte det går att ändra det sådär enkelt i efterhand. Om du kör IDE istället för AHCI och hårddisken därmed jobbar långsammare borde det påverka uppstartstiden för Windows. Jag hade börjat om från början och installerat om allt. Alternativt att du kollar länkarna jag skickade förut för att ändra IDE -> AHCI i efterhand.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Osäker på om det funkar att bara ändra direkt i BIOS om man har glömt det från början. Kan vara så att man måste göra en registerfix först.
Kolla till exempel en bit ner på den här sidan eller första inlägget på den här sidan.

Jepp läste om detdär. Efter att jag hade bytt till AHCI mode så gick jag in och kollade där och det hade bytt till 0 automatiskt. Så det är som det ska vara.