Permalänk
Medlem

Tips på billig 120Hz sökes

Hej!

Jag är en nybörjare vad det gäller skärmar och paneler, jag har idag en 24" BenQ FUll-HD med 2ms och 60Hz

Jag har läst lite om att alla tycker det är så nice att spela på en skärm med 120Hz, så min fråga är vilken ska man ha? Finns ju en hel uppsjö!

De ända kraven (önskemålen) jag har är att det är att upplösning är 1980x1020.

Tack på förhand!

*Edit* Skärm för spel *Edit*

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GizZm0:

Hej!

Jag är en nybörjare vad det gäller skärmar och paneler, jag har idag en 24" BenQ FUll-HD med 2ms och 60Hz

Jag har läst lite om att alla tycker det är så nice att spela på en skärm med 120Hz, så min fråga är vilken ska man ha? Finns ju en hel uppsjö!

Tack på förhand!

men klarar din datorn av att driva spel i 120fps då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

Man behöver inte komma upp i så mycket fps för att märka skillnad vad jag har hört

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jolten999:

Man behöver inte komma upp i så mycket fps för att märka skillnad vad jag har hört

Inne i windows och när man surfar runt så märker man men spelar man och ligger på runt 60 fps så är det inte lönt att skaffa en

Permalänk
Medlem

köp inte alienware iaf, betraktningsvinkeln och färgåtergivningen är skitkass

Permalänk
Medlem

cdon har en "demo" 120Hz skärm för ca: 1500kr

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

Inne i windows och när man surfar runt så märker man men spelar man och ligger på runt 60 fps så är det inte lönt att skaffa en

Hur märker du det när du är i Windows och surfar porr?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Mycket.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

hade innan en 120hz innan jag skaffade min dell u2312hm och största skillnaden var att windows miljön blev mycket trevligare. När jag gick skaffade Dell skärmen så kändes det som musen laggade

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Hej!

Tack på förhand!

Du kommer aldrig få tag på en skärm med 1980x1020 men 1920x1080 går ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

Är detta ett krav för 120Hz skärmar? Jag trodde inte det hade med det att göra alls. Tänker på vanliga TV-skärmar med högre Hz är mycket mer "smooth" i sina rörelser osv.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

120hz är en uppgradering och kan aldrig ses som onödig enligt mig. Själv har jag en Samsung S23A700D, fungerar finfint.

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera Benq XL2420T .

Panelspecifikationer
Storlek 24 "
Bildskärmsupplösning 1920x1080
Kontrast 1000:1
Responstid 2 ms, GTG
Ljusstyrka 300 cd/m²
Betraktningsvinkel H/V 170° / 160°
Bildformat 16:9
Pixelstorlek 0.276 mm
Paneltyp TN
Uppdateringsfrekvens 120 Hz
Bakgrundsbelysning LED
Nvidia 3D VISION Ja, NVIDIA® 3D Vision™ 2

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Jag kan varmt rekommendera Benq XL2420T .

Panelspecifikationer
Storlek 24 "
Bildskärmsupplösning 1920x1080
Kontrast 1000:1
Responstid 2 ms, GTG
Ljusstyrka 300 cd/m²
Betraktningsvinkel H/V 170° / 160°
Bildformat 16:9
Pixelstorlek 0.276 mm
Paneltyp TN
Uppdateringsfrekvens 120 Hz
Bakgrundsbelysning LED
Nvidia 3D VISION Ja, NVIDIA® 3D Vision™ 2

Hej!

Jag har kollat på den skärmen med och de flesta bra skärmar verkar kosta en del. Så det kanske är bättre att vänta lite och satsa på en rejäl skärm som är riktigt bra. Tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Hej!

Jag har kollat på den skärmen med och de flesta bra skärmar verkar kosta en del. Så det kanske är bättre att vänta lite och satsa på en rejäl skärm som är riktigt bra. Tack för tipset!

Hej, ja det låter nog som den bästa iden. Sitter du inte i sjön med den skärmen du har nu, utan mer vill uppgradera dig, då bör du satsa på något lite dyrare för att märka skillnaden. 120Hz är i mina ögon hästlängder bättre vid spelande, även om man inte når konstant 120fps.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Är detta ett krav för 120Hz skärmar? Jag trodde inte det hade med det att göra alls. Tänker på vanliga TV-skärmar med högre Hz är mycket mer "smooth" i sina rörelser osv.

Du måste visa fler bilder per sekund än 60 för att det ska vara någon skillnad. Därför måste man ha en väldigt bra dator (alternativt dra ner grafiken) för att se skillnaden i nyare spel som BF3, Crysis 2 osv.
I tex. TF2 eller Quake Live och så är det enkelt att få enorm skillnad iaf.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Hej!

BenQ XL2410T är i princip samma skärm med andra menymöjligheter och annat skärmstöd, till bättre pris. Jag har en sådan och otroligt nöjd och du märker väldigt stor skillnad när du spelar folk som säger annat är bara naiva och märker dom det inte själva så tycker jag på fullaste allvar synd om dem. Oavsett om din dator klarar 120 fps i spel så kommer du märka skillnad, det blir en helt annat känsla i spelandet.

Visa signatur

Corsair 800D | Asus Maximus IV Extreme-Z | Corsair Vengeance 8GB 1600mhz | Intel i5 2500k @ 4,3ghz | ASUS GTX670 DCUII | BenQ XL2410T 120hz | Corsair AX 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Du måste visa fler bilder per sekund än 60 för att det ska vara någon skillnad. Därför måste man ha en väldigt bra dator (alternativt dra ner grafiken) för att se skillnaden i nyare spel som BF3, Crysis 2 osv.
I tex. TF2 eller Quake Live och så är det enkelt att få enorm skillnad iaf.

Du talar som om det ända skillnaden är i spelen, vilket det inte är. Sen så slipper han v-sync och tearing, vilket är väldigt skönt för inget av dem är ultimalt.

Permalänk
Medlem

Jag skaffa en BenQ XL2410T för några månader sedan det är ungefär som ssd när man väl haft det kan man omöjligt gå tillbaka.
Innan hade jag en vanlig medelbra skärm 1920*1080 och var jätte nöjd men fick ett innfall och köpte en 120hzare på kul.
Hade inga direkt höga förväntningar men märkte redan i windows att faan vad det känns rappare och mer responsivt liksom.
När jag sedan lira min första match i Black Ops och BF3 så vart det en riktigt wow känsla... (inte world of warcraft ;D )
Min första tanke var "det är ju så här det ska vara" skillnaden är enorm tycker jag ialf.
Har kollat på flera 120hz tester och xl2410/20t har alltid vart i topp med bla 0ms inputlagg (det har inte alla 120hz)

MEN nackdelen är ialf på min skärm att själva bilden är liksom optimerad för gaming så färgåtergivning är inget vidare och bilden är väldigt ljus dock vänjer man sig fort vid detta...

Kort o gott inget vidare till o kolla på film men helt otrolig till fps spelande.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Jag skaffa en BenQ XL2410T för några månader sedan det är ungefär som ssd när man väl haft det kan man omöjligt gå tillbaka.
Innan hade jag en vanlig medelbra skärm 1920*1080 och var jätte nöjd men fick ett innfall och köpte en 120hzare på kul.
Hade inga direkt höga förväntningar men märkte redan i windows att faan vad det känns rappare och mer responsivt liksom.
När jag sedan lira min första match i Black Ops och BF3 så vart det en riktigt wow känsla... (inte world of warcraft ;D )
Min första tanke var "det är ju så här det ska vara" skillnaden är enorm tycker jag ialf.
Har kollat på flera 120hz tester och xl2410/20t har alltid vart i topp med bla 0ms inputlagg (det har inte alla 120hz)

MEN nackdelen är ialf på min skärm att själva bilden är liksom optimerad för gaming så färgåtergivning är inget vidare och bilden är väldigt ljus dock vänjer man sig fort vid detta...

Kort o gott inget vidare till o kolla på film men helt otrolig till fps spelande.

Instämmer med allt DannER säger, däremot så går det att få till helt OK färgåtergivning och rätt schysst bild men det kräver lite pill. Finns många bra guider, jag använde http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2410t.htm!

Visa signatur

Corsair 800D | Asus Maximus IV Extreme-Z | Corsair Vengeance 8GB 1600mhz | Intel i5 2500k @ 4,3ghz | ASUS GTX670 DCUII | BenQ XL2410T 120hz | Corsair AX 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronken3:

Du talar som om det ända skillnaden är i spelen, vilket det inte är. Sen så slipper han v-sync och tearing, vilket är väldigt skönt för inget av dem är ultimalt.

I windows visas självklart 120 bilder per sekund också, där märks stor skillnad.
Men om man är intresserad av att köpa en 120hz skärm så handlar det förmodligen om gaming.

Jag är helt lost när du säger att han "slipper v-sync och tearing". Vad menar du?
Tearing är fortfarande ett problem med 120hz, även om det inte är lika stort.
V-sync åtgärdar detta på bekostnad av input-tid, som är ett vettigare alternativ på 120hz eftersom det inte blir lika mycket input-lag.

edit: Jag är jättenöjd med min Samsung S23A700D. Den håller tyvärr på att utgå och är 1000kr dyrare än den borde.
750D kan vara intressant, om du har HDMI/DisplayPort.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

I windows visas självklart 120 bilder per sekund också, där märks stor skillnad.
Men om man är intresserad av att köpa en 120hz skärm så handlar det förmodligen om gaming.

Jag är helt lost när du säger att han "slipper v-sync och tearing". Vad menar du?
V-sync åtgärdar detta på bekostnad av input-tid, som är ett vettigare alternativ på 120hz eftersom det inte blir lika mycket input-lag.

edit: Jag är jättenöjd med min Samsung S23A700D. Den håller tyvärr på att utgå och är 1000kr dyrare än den borde.

Ang tearing så har jag aldrig haft det INNAN dom senaste drivarna från AMD kom... *suck*
Och i windows måste du manuellt ställa om uppdateringsfrekvens till 120hz ialf måste jag det.

Jag har läst att S23A700D har en hel del inputlagg stämmer det?? (bara nyfiken då jag kollade på den innan jag köpte BenQ just pga jag läst om inputlagg)

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Blir inte input och responstid väldigt långsam med HDMI? Kanske är något speciellt med den skärmen men personligen skulle jag aldrig spela via HDMI...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Skulle påstå att du spelar oftare i +60 fps än +120 fps så jag vet inte vad du menar med "lika stort". Eftersom att han inte verkade ligga på över 120 fps så svarade jag på det som var mellan 60-120 fps.

Permalänk
Medlem

Ok, ja jag kommer väl inte upp i över 120 fps hela tiden och har ingen lust att sänka grafiken endast för detta. Men över 60fps ligger jag hela tiden, brukar anpassa mina inställningar efter det. Blir inte spelandet då mer "smooth"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Jag har läst att S23A700D har en hel del inputlagg stämmer det?? (bara nyfiken då jag kollade på den innan jag köpte BenQ just pga jag läst om inputlagg)

Nej, jag är allergisk mot inputlag! Jag har inget ialafall. Kör på DVI.

Skrivet av nidrah:

Blir inte input och responstid väldigt långsam med HDMI? Kanske är något speciellt med den skärmen men personligen skulle jag aldrig spela via HDMI...

Jag har själv inte spelat något med HDMI-kabel, men jag har aldrig hört talas om att det skulle ge extra inputlag. Har kompisar som kör med det.
Annars finns det DisplayPort.

Skrivet av vozzen:

Skulle påstå att du spelar oftare i +60 fps än +120 fps så jag vet inte vad du menar med "lika stort". Eftersom att han inte verkade ligga på över 120 fps så svarade jag på det som var mellan 60-120 fps.

Själv spelar jag inte så krävande spel, och om jag inte har 120+ fps så ställer jag ner grafiken; jag föredrar snabb responstid.
med "Tearing är fortfarande ett problem med 120hz, även om det inte är lika stort. " menar jag att 120hz har fortfarande lika mycket tearing, men när det väl uppstår, så visas "tearen" hälften så länge.

Skrivet av GizZm0:

Ok, ja jag kommer väl inte upp i över 120 fps hela tiden och har ingen lust att sänka grafiken endast för detta. Men över 60fps ligger jag hela tiden, brukar anpassa mina inställningar efter det. Blir inte spelandet då mer "smooth"

Jo, det blir det. Så länge du ligger över 60.
Sen som folk sagt så är det stor skillnad utanför spel också.

edit: Sen så får du ju 3d också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Tack.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av xinux:

Nej, jag är allergisk mot inputlag! Jag har inget ialafall. Kör på DVI.

Jag har själv inte spelat något med HDMI-kabel, men jag har aldrig hört talas om att det skulle ge extra inputlag. Har kompisar som kör med det.
Annars finns det DisplayPort.

Själv spelar jag inte så krävande spel, och om jag inte har 120+ fps så ställer jag ner grafiken; jag föredrar snabb responstid.
med "Tearing är fortfarande ett problem med 120hz, även om det inte är lika stort. " menar jag att 120hz har fortfarande lika mycket tearing, men när det väl uppstår, så visas "tearen" hälften så länge.

Det är ju bara att locka FPSn på 120 fps och inte köra med v-sync?

Är ju inga problem då

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så extremt viktigt att man har 120fps helatiden utan bara att det känns som det flyter mer helt enkelt.
Det jag menar är att även om du bara har 60fps kommer du märka skillnad med en 120hz skärm.

Lite mer info för den som vill grottaner sig lite mer i fps träsket. ;D
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

http://whisper.ausgamers.com/wiki/index.php/How_many_FPS_huma...

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DannER:

Tror inte det är så extremt viktigt att man har 120fps helatiden utan bara att det känns som det flyter mer helt enkelt.
Det jag menar är att även om du bara har 60fps kommer du märka skillnad med en 120hz skärm.

Lite mer info för den som vill grottaner sig lite mer i fps träsket. ;D
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

http://whisper.ausgamers.com/wiki/index.php/How_many_FPS_huma...

Precis det jag tänkte skriva innan, men det är faktiskt så att även om du bara har 60fps på en 120hz så kommer det va mer flyt än på 60fps på en 60hz skärm för att 120hz kommer alltid uppdatera 120 gånger och en 60hz 60 gånger.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240