Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Om ni tycker att komplett har gjort rätt och att man borde städa datorn ibland så betyder det också att ni tycker att komplett inte ska sälja datorer till medel Svensson som aldrig skulle få för sig att ens öppna chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Kanske har du rätt, eller så har jag rätt.
Med de mängder av damm, som hårdvarunörd blir jag faktiskt äcklad, som datorn innehåller så lär det nog krypit in en del i kortläsaren också.
Om jag ska vara riktigt ärlig så bryr jag mig inte så mycket om hur det går för TS. Missköter man en dator på detta sätt och något går sönder tycker jag att man får skylla sig själv.

Ett bra tips till dig min vän, öppna aldrig något inom service! Så kan du ha rätt angående om att ja missköter datorn

Permalänk
Medlem

Oj! De kanske va tur i oturen att du såg allt damm för de räcker med ett litet överslag nånstans sen börjar de brinna.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av Machee:

[...]Jag var inte upplyst om dammparagfren, det jag vill poängtera.[...]

Tydligen är du inte medveten om det, men om du köpt datorn via Internet räcker det med att det finns en "jag accepterar villkoren" knapp (med tillhörande länk till villkoren) på ordersidan för att du anses vara "upplyst om dammparagrafen".

Om någon sagt något annat på telefon spelar tyvärr mindre roll eftersom du aldrig kommer att kunna bevisa vad som sades där. Dina välstädade bilder, som är ett uppenbart försök att fuska med bevisen, gör också att din trovärdighet blir väldigt låg.

Du skall nog tänka dig för lite noggrannare innan du uttalar dig om saker och ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Oj! De kanske va tur i oturen att du såg allt damm för de räcker med ett litet överslag nånstans sen börjar de brinna.

ja lite action i vardagen skadar väl inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Ett bra tips till dig min vän, öppna aldrig något inom service! Så kan du ha rätt angående om att ja missköter datorn

Har du dammsugit datorn efter att du fått tillbaka den från komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Tydligen är du inte medveten om det, men om du köpt datorn via Internet räcker det med att det finns en "jag accepterar villkoren" knapp (med tillhörande länk till villkoren) på ordersidan för att du anses vara "upplyst om dammparagrafen".

Om någon sagt något annat på telefon spelar tyvärr mindre roll eftersom du aldrig kommer att kunna bevisa vad som sades där. Dina välstädade bilder, som är ett uppenbart försök att fuska med bevisen, gör också att din trovärdighet blir väldigt låg.

Du skall nog tänka dig för lite noggrannare innan du uttalar dig om saker och ting.

Varför nämna via internet? när köpet gick till via telefon!

Permalänk
Avstängd

"Och öppnas datorn bryts garantin också"

Men ärligt, hur kan de bevisa att problemen orsakas av dam? Jag tror inte att det är troligt, utan de vill göra det enkelt för sig. helt enkelt att skita i att undersöka felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Service är mitt yrke

Nåja, du kan få ett litet Lycka Till om du lovar att respektera din ädla datorkomponenter mer i framtiden.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

"Och öppnas datorn bryts garantin också"

Fast det skrev ju komplett i tråden att det inte var så.
Så har dock många tillverkare. Även på stationära datorer.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Har du dammsugit datorn efter att du fått tillbaka den från komplett?

Jag visste inte att de var skadligt att dammsuga den, de blev jag informerad av linnea.

Följande
Hade jag vetat att de var så mycket damm, så hade jag dammsugat den eller något!
Linnea du kan inte dammsuga den för du skadar dina komponenter.

Ja jag hade dammsugat den, men endast de på företaget visste de. De var inte så han upptäckte de via dem spåren och löste gåtan.
Man kan inte dra en så stark slutsats + han var mod + han var starkt emot mig . 1+1+1 = 3

Sen får alla tro vad dem vill, men jag kände väldigt starkt av att mod visst exakt vad jag hade sagt till kundtjänst.
Men som sagt jag var inte informerad, dessvärre.

Permalänk
Avstängd

Jag vet, och det dröjer väll inte lä'nge innan det sker. Vad kommer sedan, förbud mot överklockning (vilket kan förstöra komponenterna mer än lite dam)?

Permalänk
Skrivet av Machee:

Varför nämna via internet? när köpet gick till via telefon!

Där ser man - jag visste inte ens att Komplett sålde på telefon?! I så fall är de skyldiga att skicka med garantivillkoren (eller hänvisa till dem) i paketet. Vilket de säkert gjorde också, det är bara det att du inte kommer ihåg det. Om du inte tycker att de skriftliga villkoren stämmer överens med det du blivit lovad muntligen hade du sedan 14 dagars returrätt. I och med att du inte hävde köpet så anses du ha blivit informerad om, och accepterat, garantivillkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Service är mitt yrke

Nåja, du kan få ett litet Lycka Till om du lovar att respektera din ädla datorkomponenter mer i framtiden.

mm, blivit rostig på sistonde. Lovar tom att upplysa om paragrafen till andra och att inte dammsuga

Permalänk
Skrivet av daolo:

Hur gammal är datorn? Vad hade du för problem som gjorde att du skickade in datorn? Har du garantivillkoren tillgängliga?

Så som du beskriver Kompletts bemötande så tycker jag att det är under all kritik.

Sedan har vi ju bara läst din version, men oavsett känns det som tvivelaktigt agerande från Kompletts sida.

Jag dammsuger sällan min dator, men det händer förstås. Mina datorer har alltid stått på golvet genom åren, och trots stunder med dammansamlingar så har det aldrig varit några problem, så länge jag använt sunt förnuft och åtminstone blåst bort damm ur cpu-fläktar och dylikt...

Edit: Att du hittat "dammbollar" efter att du fick tillbaka datorn skulle ju kunna bero på att deras personal har blåst/dammat runt på komponenterna i datorn, pillar man lite på grejerna så brukar det ju bli sjok med damm...

Dammsug aldrig din dator, det kan göra mer skada än nytta.

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Jag vet, och det dröjer väll inte lä'nge innan det sker. Vad kommer sedan, förbud mot överklockning (vilket kan förstöra komponenterna mer än lite dam)?

Eh ja, garantin på processor och minnen gäller väl knappast (nån som har järnkoll på Intels och AMD's garantivillkor?) om du kör dem på annan klockfrekvens och/eller spänning än vad som anges i specifikationen. Och reklamationsrätten försvinner definitivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

kompis börja jobba för csi eller något eller bli proffesor. Du stinker så starkt att du sammarbetar med komplett...

gör oss två tjänster, kommentera inte på mina inlägg och kasta dig genom fågelvägen.

Jag vet inte varför du skriver som du gör, men att komma med ett sådant huvudlöst påstående kan inte rendera någonting annat en en fet anmälan från mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Jag visste inte att de var skadligt att dammsuga den, de blev jag informerad av linnea.

Följande
Hade jag vetat att de var så mycket damm, så hade jag dammsugat den eller något!

Ja jag hade dammsugat den, men endast de på företaget visste de. De var inte så han upptäckte de via dem spåren och löste gåtan.
Man kan inte dra en så stark slutsats + han var mod + han var starkt emot mig . 1+1+1 = 3

Sen får alla tro vad dem vill, men jag kände väldigt starkt av att mod visst exakt vad jag hade sagt till kundtjänst.

Det är allmänt känt att man aldrig ska dammsuga en dator, och jag såg även jag att du hade gjort det när jag kollade på bilderna, då det i princip bara finns 2 sätt att rengöra en dator, varav ena lämnar sådana spår som fanns på den bilden. (dammsugning)

Hur som helst så tycker jag att all sorts garanti och reklamationsrätt borde vara förbrukad om du nu har dammsugit datorn, men det är min personliga åsikt och jag vet ej om någon lag stöder det. (möjligtvis handhavandefel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Finns redan, om man kör komponenterna utanför specifierade området så bryts garantin från många tillverkare, även t.ex. Intels Sandy Bridge processorer etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterhjalmarsson:

Eh ja, garantin på processor och minnen gäller väl knappast (nån som har järnkoll på Intels och AMD's garantivillkor?) om du kör dem på annan klockfrekvens och/eller spänning än vad som anges i specifikationen. Och reklamationsrätten försvinner definitivt!

Om processorerna har så kallad "turbo boost" eller liknande som klockar upp sig självt då? Då överklockas ju processorn. Den ursprungliga garantilagen eller reklamation etc, gäller bara om de kan bevisa att feler berodde på överklockningen. Fast många fattar inte detta. Hur som hellst, har man 3 års reklamationsrätt i sverige, och då är det bättre att ut nyttja det. De flesta handlare byter ut varan utan att leka "smarta". Och ja, komplett har gått in i väggen då det kommit många andra bättre och billigare aktärer på marknaden. Komplett kanske kommer möta samma öde som "datorbutiken".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Följande

Tror vi var flera som la märke till spåren som var ovanpå dit nätagg.
Sen kollar man efter det också när det syns på dina bilder att det inte är lika dammigt så att du måste rengjort den.
Och en kompletts dammiga bilder + dina lite mindre dammiga + spår på nät agget. 1+1+1=3
Jag drog den slutsatsen också direkt utan att ha sätt hans post än.
Tror inte han suttit och pratat med komplett om det hela alls utan bara kunde dra enormt lätta slutsatser precis som många andra.
Och anledningen till att han är emot dig är förmodligen för att du tror att alla konspirerar mot dig samt att dina argument är rätt snea.
Och med det säger jag inte att komplett gjort 100% rätt heller. Jag tycker att dom borde ha kollat mer än bara öppnat och stängt för det var dammigt. Utan kollat om det verkligen var det som var orsaken. Men bryter extremt mycket dam garantin rakt av så gör dom väll troligen inte det.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom trådskaparen verkar gilla konspirationsteorier och fått för sig att jag har något samröre med Komplett, så vill jag bara klargöra att jag är en helt vanlig kund, inget annat. Precis som jag är hos en hel del andra datorfirmor. Komplett är däremot det företag som skött sina garantiåtaganden bäst genom åren, därför valde jag att skriva några inlägg i den här tråden.

Edit: Och jo, jag använde mina ögon och erfarenhet när jag drog slutsatsen att datorn dammsugits. Inte svårare än så.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det jag framförallt reagerar på är att TS med sin egen bild "bevisar" att han dammsugit inuti datorn vilket borde göra att garantin skiter sig ändå.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Detta var ju en underhållande tråd. Uppenbarligen så har TS misskött sin dator, Komplett vill ha så mycket som 500 riksdaler för att fixa det. En enorm kostnad som absolut är värd att bestrida. TS känner sig lurad och har en konspirationsteori mot Komplett där TS menar att Komplett skulle ha lagt dit damm i efterhand...

Tur att man inte jobbar med service- och garantiärenden; jag hade aldrig stått ut med kunder som TS.

Permalänk
Medlem

Har du inte blivit informerad om damm-paragrafen säger du? Det är din skyldighet att ta reda på vilka villkor som gäller vid köp.

Sen är detta till 100% ditt fel eftersom du inte skött din produkt som sig bör. Om du köper en cykel och lämnar den utomhus i en pöl över vintern, ansöker du om trasig vara pga rost då med?

Nej, detta är allt din egen ihopkomponerade bajsmacka. Acceptera läxan och lär dig något istället för att komma med dina konspirationsteorier.

//Monk

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Eftersom trådskaparen verkar gilla konspirationsteorier och fått för sig att jag har något samröre med Komplett... osv

Tror nog inte någon seriös läsare på detta forum tar honom på allvar. Tycker alltid du skött dina inlägg snyggt, åtminstone dom jag sett. Haj!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

såg bilderna och komplett har väl rätten till att ändra i sina tjänster utöver tiden eller ?

för att få datorn mindre dammig så ställer du den högt upp min står strax över en och 30 upp på en hylla och kör öppet chassie och har inte ens behövt tänka på att datorn blir dammig som din blivit på bilderna temperaturer är lika bra som sist för mig fick nyligen stänga av och rengöra en fläkt dock då det kom in en nyfiken humla i rummet nu i veckan vid baksidan har den som utblåsfläkt så den flög ner på mitt skrivbord skapligt död med tanke på att huvet var kapat hängde kvar en bit av den medans jag spelade condemned och det är ju ett skräckspel så lite förvånad blir man när det plötsligt flyger något ner på skrivbordet som man knappt ser

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Detta var ju en underhållande tråd. Uppenbarligen så har TS misskött sin dator, Komplett vill ha så mycket som 500 riksdaler för att fixa det. En enorm kostnad som absolut är värd att bestrida. TS känner sig lurad och har en konspirationsteori mot Komplett där TS menar att Komplett skulle ha lagt dit damm i efterhand...

Tur att man inte jobbar med service- och garantiärenden; jag hade aldrig stått ut med kunder som TS.

De gör du rätt i.

Om du någonsin lämnar in en bil för tvätt sen så får du den tillbaka mer skitig, då misstänker du självklart tvätten..... för du vet hur du lämna in din bil?

De är så jag resonerade, sen fick jag kunskap på vägen här! att de kunde förekommit under "transporten" eller "när de pilla på den stationära"
Men servicen berättade, sa sa de att de öppnade den och återlämna den för de var för mycket damm. Dvs de pilla på inget!
Därför blev jag hysterisk över hur mycket damm jag fick tillbaka i burken. De var jo inte så innan i burken/bilen innan tvätten, comprende amigo ?

ja de var enbart teorier, ts är skyldig men jag är kunden glöm aldrig de!

Permalänk
Inaktiv

Komplett är kanske den bästa butiken vad gäller service inom området datorkomponenter. Det är också anledningen till att de är dyrare än många andra. De har alltid skött mina reklamationsärenden perfekt och bjudit på saker de inte behövde. Jag säger inte att de aldrig gör några misstag men att de skulle damma igen en dator och sedan skicka den till kunden är ju bara löjligt.
TS är helt uppenbart en av de där jobbiga kunderna som kommer in och gnäller och jävlas för fel som de på helt egen hand har orsakat. Jag är nästan säker på att TS inte har varit särskilt trevlig i sitt bemötande med Komplett och därför inte får någon good-will från dem i detta ärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

De gör du rätt i.

Om du någonsin lämnar in en bil för tvätt sen så får du den tillbaka mer skitig, då misstänker du självklart tvätten för du vet hur du lämna in din bil?

De är så jag resonerade, sen fick jag kunskap på vägen här! att de kunde förekommit under "transporten" eller "när de pilla på den stationära"
Men servicen berättade, sa sa de att de öppnade den och återlämna den för de var för mycket damm. Dvs de pilla på inget!
Därför blev jag hysterisk över hur mycket damm jag fick tillbaka i burken. De var jo inte så innan i burken/bilen innan tvätten, comprende amigo ?

Som du själv säger, dammet kan ha lossnat under transporten till komplett, så när de öppnade den så var den redan så full av damm som på deras bilder.

Skrivet av mini-z1994:

för att få datorn mindre dammig så ställer du den högt upp min står strax över en och 30 upp på en hylla och kör öppet chassie och har inte ens behövt tänka på att datorn blir dammig som din blivit på bilderna.

Detta. Jag har kört min dator stående på mitt skrivbord och efter ett par månader har jag inte något som helst damm synligt i datorn, inte ens på min radiator som står och drar in rumsluft dygnet runt.