Permalänk

PC vs MAC

Nu kommer ni flesta förmodligen tycka min fråga är idiotisk för jag vet att det finns så många där ute som prioriterar äpplet.
Har under lång tid undrat vad som är så mycket bättre med mac jämfört med en PC.
Jag är lite av en dator entusiast och använder datorer väldigt mycket om dagen både privat och yrkesmässigt, men har faktiskt aldrig någonsin använt en Mac. Nu tänkte jag köpa en ny dator och därför tänkte jag fråga er vad den stora skillnaden egentligen är.

Jag tycker om att syssla med grafisk formgivning (photoshop) och håller på att lära mig Dreamweaver jag har hört folk säga att när det gäller design/filmredigering och musik är äpplet ett självklart val. Men vad går jag förlorad på om jag istället använder en PC? Det förstår jag inte.

Det är i stort sätt samma komponenter i mac datorer som det är i PC, på dem senare mac modellerna finner man bland annat i7 processor, ganska högt antal ram, ett hyfsat bra grafikkort men dessa komponenter kan du även få på en PC (dessutom billigare).
Så om det nu inte har med komponenterna att göra vad gör mac så mycket bättre?

Snälla ge mig ett svar vill jätte gärna veta det innan jag gör mitt inköp.

Permalänk
Medlem

Den har ett äpple på sig och är dyr så därför måste den vara bra. Typ ungefär så. Tekniskt ekonomiskt finns det ingen anledning att köpa något med en halväten frukt på sig - det är image och åsikten att Mac är bättre som är argumenten.

Permalänk
Medlem

Jag siter i samma sists men dom nya mac kostar ju runt 17-23 k. om man vill ha en 15,6tums skärm och då får man fruktansvärt lite hårdvara för pengarna.
vist det är säkert bätre skärm i en mac men grafikkortet man får är ju ett skämt samt prosesorn är ok men inte för det priset.
p.s jag pratar bärbara nu
vill också ha hjälp i Mac vs pc frågan

Visa signatur

ASUS P7P55D PRO | i7 860 @ 2.8GHz | 4GB Corsair XMS3 1600MHz CL9 | XFX GTX 275 XXX | PSU Corsair HX 750W | Chassi CM HAF 922 Mini |18437 3DMarks06

Permalänk
Hedersmedlem

Nu hade ju du en del vettiga frågor, så detta är ingen vanlig PC vs Mac fanboy-tråd, vilket är bra. Det finns dock en lång tråd om PC vs Mac, du kan ju se om du kanske finner svar på någon av dina funderingar där:
http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/957165-pc-elle...
(Använd t.ex. "sök i tråden")

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Nu kommer ni flesta förmodligen tycka min fråga är idiotisk för jag vet att det finns så många där ute som prioriterar äpplet.
Har under lång tid undrat vad som är så mycket bättre med mac jämfört med en PC.
Jag är lite av en dator entusiast och använder datorer väldigt mycket om dagen både privat och yrkesmässigt, men har faktiskt aldrig någonsin använt en Mac. Nu tänkte jag köpa en ny dator och därför tänkte jag fråga er vad den stora skillnaden egentligen är.

Jag tycker om att syssla med grafisk formgivning (photoshop) och håller på att lära mig Dreamweaver jag har hört folk säga att när det gäller design/filmredigering och musik är äpplet ett självklart val. Men vad går jag förlorad på om jag istället använder en PC? Det förstår jag inte.

Det är i stort sätt samma komponenter i mac datorer som det är i PC, på dem senare mac modellerna finner man bland annat i7 processor, ganska högt antal ram, ett hyfsat bra grafikkort men dessa komponenter kan du även få på en PC (dessutom billigare).

Att Mac är bättre för grafisk formgivning mm är nått som lever kvar sen början på -90 talet då det faktiskt var så, när Quark Express och Corel Draw war dom stora programmen, men nu spelar det ingen som helst roll om du sitter på Mac eller PC, förutom att det är billigare att få bra prestanda på en PC. Speciellt som Mac inte kommer med dom bästa grafikkorten, och Photoshop tex har GPU accelerering.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Den har ett äpple på sig och är dyr så därför måste den vara bra. Typ ungefär så. Tekniskt ekonomiskt finns det ingen anledning att köpa något med en halväten frukt på sig - det är image och åsikten att Mac är bättre som är argumenten.

Dina argument är lite dåliga tycker jag, Apple har ett bra system, jag tycker det är väldigt trivsamt (kör både Mac OsX och W7) datorerna är stilrena, fräsch design samt att de håller sig förvånansvärt mycket bättre än de windows laptops jag haft.

Jag säger såhär, antingen kan man köpa en mac för den ser bra ut, du får en bra dator som håller ett bra beg värde genom många år samt att du får testa ett nytt system, annars kan du ika gärna köpa en plastig windows laptop för halva priset.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Varför man ska köpa en bärbar Mac: Os X är fantastiskt, det känns som att alla applikationer flyter på så mycket bättre på en MacBook gentemot en HP eller Dell. Att Apple har 'sämre' hårdvara i sina datorer betyder inte (i det här fallet) att datorn presterar sämre. Snarare är mjukvaran så optimerad för hårdvaran att det blir till Macens fördel. Ska man ägna sig åt grafisk design eller liknande så tycker jag att Macen är kanon då skärmen på min tre år gamla MB fortfarande upplevs bättre än en nyinköpt Acer.

Varför man inte ska köpa en bärbar Mac: En bärbar Mac kan komma att kosta lite mer beroende på vad man jämför med.

---
Varför man ska köpa en stationär Mac: Återigen, Os X är galet bra och om vi snackar iMac så är skärmen värd varenda krona. Visst, kanske är surt att hosta upp 4k för skärm och Os men just iMac är något jag skulle kunna tänka mig om jag inte behövde ännu mer råstyrka i min dator.

Varför man inte ska köpa en stationär Mac: Bygger du din egen dator så får du mer för pengarna. Du kan välja komponenter så att du får en hårdvaruuppsättning som klarar av att köra Os X om du vill och du har möjlighet att byta ut delarna allt eftersom.

---

Slutsats: Jag skulle aldrig få för mig att gå ifrån en bärbar Mac. Nästa dator blir en MBA för att ersätta min gamla MB. Som stationär dator har jag dock svårt att motivera en iMac eller Mac Pro då jag främst använder den för spelande. En hel del redigering blir det dock och då föredrar jag att sitta vid en iMac (har en till mitt förfogande) eller i en annan Os X-miljö.

Ska du spela: Bygg en egen.
Ska du redigera: Köp en iMac eller bygg din egen PC och köp en 27" ISP-panel.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Christian84:

Personligen så tycker jag att de stora skillnaderna ligger i OS:et (har en MB som kör Lion). Datorn är lätt att ha att göra med och personligen uppskattar jag verkligen att Steves citat "it just works" verkligen stämmer in på datorn. Detta är otroligt trevligt då man, som i mitt fall, till största del använder datorn till studier. Allting flyter alltid på och det krånglar så gott som aldrig.

Sedan måste också pekplattan nämnas. Inga av de bärbara datorerna som jag har testat har en pekplatta som ens kan jämföras med den på MB. Multitouch gesterna som finns i Lion är otroligt responsiva och användbara.

De nackdelarna som jag upplever i mitt användande av Macen är främst att utbudet när det kommer till lite mer "nichade" program (främst de som är gratis) är betydligt sämre än till Windows samt att priset är lite väl högt. Dock ska tilläggas att det högre priset jämfört med en PC, enligt mig, kan motiveras till stor del pga OS:et.

Permalänk
Medlem

snarare OS vs OS.

Visa signatur

word

Permalänk

Tack så himla mycket för alla era svar.
Jag har uppfattat sammanfattningsvis detta att det som väger tyngst gällande Mac är skärmen och att operativsystemet är mer bekvämare än windows 7. Men prestandamässigt vinner man på att bygga en dator med egna (bättre komponenter) där man sedan efter eget önskemål kan välja Mac OS eller Windows.
Så om man vill syssla med grafisk design men vill ha ut mer krut än dem komponenter mac har att erbjuda i sina datorer så vinner man fortfarande på att bygga en egen dator eller välja en PC med tyngre prestanda helt enkelt.

Jag ska ge ett exempel på en tanke jag hade innan jag skrev detta (med hjälp av komplett) gick jag in och tittade och jämförde.
Det jag främst jämförde var hur mycket tyngre PC kan jag få för samma pengar som en Apple MacBook Pro 15" som kostar 20.990kr. I denna dator (laptop) finns komponenter som Quad-core i7 2.6Ghz, 8Gb ram, 750gb hårddisk, Geforce 650M 1Gb.
Datorn jag jämförde med är vissorligen en "spel" dator men nu var mitt mål att se hur mycket prestanda jag kunde få på en PC i jämförelse med Apple MacBook Pro 15". Jag jämförde därför med MSI GT70 17.3" Full HD som kostar 18.990kr.
I denna dator finns komponenter som: fyrkärnig i7 (3:e generation, vad det nu än innebär) , 12Gb Ram, 750GB HDD samt 128GB SSD, NVIDIA GeForce GTX 675M.

Så uppenbarligen är MSI en vinnare här trots den är 2000 kronor billigare. Så när det kommer till prestandakrävande program måste jag nog påstå utifrån kunskapen jag har att MSI vinner där. Då återstår frågan när det kommer till grafisk formgivning, dock kan jag inte svara på om skärmen och färgåtergivningarna är bättre på MSI än äpplet.
Så min uppfattning är att om nu mac är så mycket dyrare just bara för märket och ett operativsystem som flyter på bättre än windows så ser jag inte poängen med att köpa en mac.

Men det var just därav min stora fråga riktades till er som har haft möjlighet att sitta vid en mac att förklara vad som är bättre och sämre i jämförelse med en PC.

Permalänk
Medlem

Har en polare som nyss löpte nya MBP, den med retinan. Han säger att skärmen på den är helt fantastisk, har inte sett den själv men han är en trovärdig källa. Har själv haft en MB för några år sedan och var väldigt nöjd med dem. Om jag satt i din sits och ändå skulle hosta upp närmre 20k skulle jag nog köpt en MBP med retina.

Jag hatar verkligen Apple som företag men deras laptops är faktiskt riktigt fina. Gå till en affär som har dem hemma och kläm lite skulle jag säga.

Angående OS så tyckte jag att OSX (Tiger) funkade bra som jag hade på min MB. Det där med att media-folk använder Apples grejer fortfarande är som nämnts ovan i tråden att det förr var Mac som gällde för video/foto. Nu är det ju dock inte så längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Så min uppfattning är att om nu mac är så mycket dyrare just bara för märket och ett operativsystem som flyter på bättre än windows så ser jag inte poängen med att köpa en mac.

En sak jag inte förstått är varför alla hänger upp sig på operativsystemet så himla mycket. När man sitter och bildredigerar så gör man ju det i Photoshop, inte i Win eller OsX eller Ubuntu eller whatever. Och Photoshop är väl samma oavsett om man sitter på en PC eller Mac?

Tycker dock du gör rätt som väljer PC. Man får mer bang for the buck, plus att du får möjlighet att själv välja en riktigt bra skärm.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk

Jag säger som jag brukar i sådana här frågor:
"De Ger oss en MacBook Pro för 20000, och de är inte ens villiga att ge oss ett helt Äpple?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Jag säger som jag brukar i sådana här frågor:
"De Ger oss en MacBook Pro för 20000, och de är inte ens villiga att ge oss ett helt Äpple?"

Och tillför således ingenting...

OnT: Användarupplevelsen på en Mac är fantastisk. Hade det inte varit för att min PC är så galet mycket bättre (6 månader jämfört med en tre månader gammal MB) så hade jag aldrig använt min PC för annat än spelande. Allt bara flyter omkring i Os X och animationer och allt är så bra!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Mac OS X är inte på något sätt bättre än windows 7.
Det går inte att säga att mac har bättre flyt, eftersom de sällan har det, om ens w7 baserade dator inte har en single core från 2007.

Sedan är upplägget i OSX mycket mindre användarvänligt också.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Så i sin helhet. Mac-konsumenter köper helt enkelt mac datorer endast för att det är mac. Det har alltså inget att göra med prestandan över huvudettaget utan det är möjligen produktens design och varumärke man är ute efter som kund till mac.

Man ser ju samma hype gällande mobiltelefon-världen. Personligen skulle jag aldrig någonsin välja en iphone (inte ens om jag fick betalt för det) detta har jag MÅNGA argument för varför. Sen är det ingen nyhet att dem senaste android telefonerna som galaxy och Htc One är så mycket bättre prestandamässigt än iphone. Ändå betalar folk tusentals kronor för dessa förbannade iphones.

Så jag tror att det är lite samma sak gällande datorvärlden också att folk vill ha äpplet just för äpplet men där finns inga direkta tunga argument till varför dem valde äpplet före konkurrenterna. Mer än att att man ska kunna visa upp att man har en appleprodukt. Det är iaf den uppfattning jag fått.

Permalänk
Medlem

OSX käkar RAM som smågodis, så du kommer förmodligen behöva en del om du nu skaffar Mac. Dock så är det inget stort problem så RAM är billigt.

Anledningen till att du inte borde köpa Mac för grafiska grejer är att du kan få mycket bättre saker om du nu bygger själv eller hittar en "perfekt" dator som är färdigbyggd.
En Mac behöver heller inte nödvändigtvis hålla längre än en PC. Det sjuka är att alla som jämför kvalitén osv på Mac och PC jämför kanske en Macbook Pro med en liten billig HP eller liknande. För att inte tala om hur dåliga HP och Dell är.
Själv tycker jag Asus gör de bästa bärbara PCs du kan köpa.
Du har använt Windows tidigare så du är van vid hur det fungerar. Så det kanske är bäst, men om nu OSX är så lätt använt kanske det inte spelar någon roll.
Ska du sitta mycket med Photoshop etc så är nog ett eget bygge det allra bästa valet. Sen kan du ju bygga din "Mac" eller "Hackintosh". Det är inte olagligt dock är det mot Apples EULA (End User License Agreement).

iMac kanske man tycker är värt då du får en skärm, men du kan köpa en PC och en skärm till den och du får mer för pengarna ändå.
Fast du kanske borde testa Mac och se hur du gillar det, dra till Media Markt, Siba eller något och testa.

Förresten, Windows 7 är inte sämre på något sätt än OSX, dom är väldigt lika OS

Permalänk
Medlem

Personal computer VS Mac

tror jag väljer personal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Så i sin helhet. Mac-konsumenter köper helt enkelt mac datorer endast för att det är mac. Det har alltså inget att göra med prestandan över huvudettaget utan det är möjligen produktens design och varumärke man är ute efter som kund till mac.

Man ser ju samma hype gällande mobiltelefon-världen. Personligen skulle jag aldrig någonsin välja en iphone (inte ens om jag fick betalt för det) detta har jag MÅNGA argument för varför. Sen är det ingen nyhet att dem senaste android telefonerna som galaxy och Htc One är så mycket bättre prestandamässigt än iphone. Ändå betalar folk tusentals kronor för dessa förbannade iphones.

Så jag tror att det är lite samma sak gällande datorvärlden också att folk vill ha äpplet just för äpplet men där finns inga direkta tunga argument till varför dem valde äpplet före konkurrenterna. Mer än att att man ska kunna visa upp att man har en appleprodukt. Det är iaf den uppfattning jag fått.

Du har rätt. Man betalar stor del för märket. Det är precis samma sak med märkes Jeans, samma kvalité (oftast) men dyrare pga att det har ett annat märke.
Något jag stör mig på är också att Apple håller kvar sitt pris på sina grejer.
Låt oss säga att dom uppgraderar MBP, sen, 1-2 år efter så har dom exakt samma prestanda och samma pris dessutom.
Dom skriver inte full info om deras komponenter heller.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Du har rätt. Man betalar stor del för märket. Det är precis samma sak med märkes Jeans, samma kvalité (oftast) men dyrare pga att det har ett annat märke.
Något jag stör mig på är också att Apple håller kvar sitt pris på sina grejer.
Låt oss säga att dom uppgraderar MBP, sen, 1-2 år efter så har dom exakt samma prestanda och samma pris dessutom.
Dom skriver inte full info om deras komponenter heller.

För mig blev mitt val ganska solklart kommer köra på PC förmodligen MSI GT70 17.3" Full HD eller en ASUS N76VZ 17.3" Full HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

För mig blev mitt val ganska solklart kommer köra på PC förmodligen MSI GT70 17.3" Full HD eller en ASUS N76VZ 17.3" Full HD.

Du får större skärm på MSI/Asus med.
Finns det någon affär du kan testa dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

MSI vs MBP.

MSI'n väger dubbelt så mycket, har sämre skärm och i jämförelse en helt värdelös touchpad.

MSI'n är knappt värd att kallas bärbar dator, snarare halvstationär som är hyffsat enkel att flytta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Håller med denna herrn stort sett och jag använder Mac själv. Det ligger väl i dom små detaljerna, det är iallfall värt något för mig. Om det är så för andra kan inte jag svara på.

Man behöver ju inte köpa en BMW när en Toyota gör samma sak. Tar dig från A til B.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Du får större skärm på MSI/Asus med.
Finns det någon affär du kan testa dem?

Nej finns nog ingen affär jag kan testa dem men där är det nog skitsamma vilken jag väljer det är bra datorer bägge två även om nu MSI är anpassad för spel och därmed har lite bättre prestanda men trots det så skiljer det ändå ca 5000 kr på datorerna.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

MSI'n väger dubbelt så mycket, har sämre skärm och i jämförelse en helt värdelös touchpad.

MSI'n är knappt värd att kallas bärbar dator, snarare halvstationär som är hyffsat enkel att flytta.

Jasså är det så?
Ja jag vet faktiskt inte så mycket om skärmar även om jag önska det. Däremot är prestandan tyngre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Finns tusen trådar om samma sak redan, eller nae miljoner menar jag.

Sen förstår jag inte hur du kunde "missa" denna tråd som är klistrad http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/957165-pc-elle...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad är problemet med vikter nu för tiden? Har folk blivit svagare eller? Vad spelar det för roll om den väger ca 2kg eller vad det nu är.
Ska den inte stå på ett bord eller så ändå?
Skärmar på laptops brukar vara bra även om dom inte är så bra som MBP. Skillnaden är mer pixlar.
Vet inte om TS tänker ha mus eller touchpaden.
Fattar inte hur man kan arbeta med program som photoshop med en touchpad.

Permalänk
Hedersmedlem

Here we go again...

*Tråd låst*

Hänvisar till denna tråd.