Helgsnack: "Hur får jag tyst på datorn?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

Jag tycker att du ska titta pä silverstone temjin tj08-e, den har inte ett vridet moderkort, men moderkortet är monterat upp-och-ner, och med nätagget i toppen, detta placerar processorn rakt bakom 180 mm air penetrator fläkten i fronten och skapar en vindtunnel som påminner om termodynamiken hos raven, ft02, ft03. Det är at mATX chassi precis som ft03, men är billigare, har bättre luftflöde och är tystare, fast har inte lika ovanlig design.

tj08-e recension - anandtech
tj08-e recension - spcr

Eftersom du ändå tagit upp Temjin tj08-e kan jag också länka till den tråd jag gjorde kring detta chassi.
Finns endel matnyttig information när det gäller ljudnivåer, fläktar os v

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

32kg säger väll allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zablot:

32kg säger väll allt?

Ingen lan-dator direkt men den är TYST!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Grattis. Du har köpt en stationär laptop med världens mest insnöade operativsystem.

haha, försöker du vara rolig nu eller försöker du vara kunnig?

Man kan köra Linux och Unix direkt utan vidare större problem direkt i systemet, det är inte speciellt "insnöat"..
Tror man till och med kan läsa alla filsystem som också finns till Unix i OS X med pill..

Windows och Microsoft verkar inte tillföra så mycket till "FOSS"..

BTW vilka har gjort CUPS? som används i nästan alla Linux diskar..

Permalänk
Medlem

Att bygga en tyst dator idag är inte svårt, såvida man inte behöver mycket lagring eller ska använda den till spel. Det har länkats till en guide med Streacom FC8 tidigare i tråden som jag själv vill använda till mitt nästa projekt, eller rättare sagt den uppdaterade varianten som jag hoppas dyker upp snart: Streacom FC8 EVO. Den har ett rimligt pris (en bra heatpipe-kylare kostar ju trots allt minst ett par hundralappar och den är ju integrerad i lådan) och utgör en bra grundstomme om man klarar sig med det begränsade utrymmet som lådan erbjuder.

En CPU med integrerad grafik och låg effekt tillsammans med en bra heatpipekylare så har man en bra början, min senaste passivt kylda dator blev jag otroligt nöjd med och finns beskriven i den här tråden: Undervolta/underklocka en Intel Core i3 2100T. Det som saknas är informationen om lagringen och denna består av 3 stycken 2.5" 5400rpm Samsung 750GB i RAID 0 som är monterade i Scythe Quiet Drive SQD2.5-1000 (2TB SSD kostar ju en slant) och sedan en 4:e disk av samma sort som bara används till backup (kör schemalagt nattetid) och därför saknar ljuddämpning. Jag skulle nog funderat på om man kunde använt 7200rpm diskar om jag hade byggt den idag. Och CPU-spänningen är justerad till 1.00V då jag misstänker att stabiliteten vid 0.99V inte var helt perfekt, vilket ger en TDP på strax under 26W jämfört med originalet på 35W.

Ska man ha dator för spel eller behöver lite mer utrymme för lagring, så borde man kunna bygga en "hyffsat" tyst dator med Bitfenix Prodigy, en låda som jag tyckte verkade ha potential så fort jag fick syn på bilderna av den och hur genomtänkt den verkade vara.

En viktig sak att komma ihåg om man bygger sin tysta dator med "gamla mekaniska" hårddiskar är att temperaturen på dessa ska hållas under 55°C (och gärna med lite marginal) för att de ska fungera och detta är något man kan kontrollera med programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

haha, försöker du vara rolig nu eller försöker du vara kunnig?

Man kan köra Linux och Unix direkt utan vidare större problem direkt i systemet, det är inte speciellt "insnöat"..
Tror man till och med kan läsa alla filsystem som också finns till Unix i OS X med pill..

Windows och Microsoft verkar inte tillföra så mycket till "FOSS"..

BTW vilka har gjort CUPS? som används i nästan alla Linux diskar..

Hopplöst håll er till tråden. Skall det vara så svårt?

Permalänk
Medlem

Något man bör ha i åtanke är också att ljudstyrkan avtar med kvadraten på avståndet. Dvs, det finns stora vinster att göra om man kan tänka sig att flytta datorn en bit.

Permalänk
Medlem

Att bygga en dator som ska vara tyst under tungt spelande är omöjligt såvida man inte bygger en oljesäkt/vattenkyld dator.

redan på 80 talet hade man passivt kylda datorer som var helt tysta, varför kan man ej ha det idag, 30 år senare? Jag har alltid tunga pogram på i bakgrunden så min dator blir aldrig tyst, trots ljuddämpande chassi och bra komponenter. det bästa man kan göra är att konstant ha musik på i bakgrunden.

Eller som jag har gjort, ställt datorn lite över två meter från där jag sitter, bakom ett brett skåp, hjälper en hel del men kan bli krångligt med kablarna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kastrix:

redan på 80 talet hade man passivt kylda datorer som var helt tysta, varför kan man ej ha det idag, 30 år senare? Jag har alltid tunga pogram på i bakgrunden så min dator blir aldrig tyst, trots ljuddämpande chassi och bra komponenter. det bästa man kan göra är att konstant ha musik på i bakgrunden.

Komponenterna idag ger väl sjukt (!!) mycket varmare än på 80talet? Går ju inte att jämföra dåtidens kylning på en C64 eller någon ABC med dagens i7or och GTX 680 direkt.

Permalänk
Medlem

Min lösning blev att ställa datorn i klädkammaren. För ventilationen borrade jag ett hål i väggen (10 cm diameter) och skruvade fast en tyst noctua-fläkt för att få ut luften ur klädkammaren (200 kr) som får ström från datorn. Badrumsfläktar o dylikt fungerar inte, de låter alldeles för mycket. Sen drar man fram sladdar till datorn och ställer skärmen i rummet utanför klädkammaren, jag skaffade 5 meters HDMI-kabel och USB-kabel för skärm, tgb, mus o tillbehör. Funkar utmärkt

PS. Har haft datorn igång i ca 2 år dygnet runt utan problem, aldrig haft problem med överhettning inne i klädkammaren.

Permalänk
Medlem

Pratar vi tystgående eller tysta?

Ska man ha en tyst dator så kan man inte ha en fläkt alls. De låter för mycket. Likaså mekaniska diskar. Även 2.5" 5400 RPM i ljuddämpade lådor låter för mycket.

Därför är mina två tystgående, inte helt tysta då de saknar SSD men man kan inte höra dem på 1 meters håll ens i ett tyst bostadsrum.

Beroende på vad man kräver av en speldator så går det visst att bygga fläktlöst. Ska man ha SLI kan det bli lite knepigare dock

Permalänk
Medlem

Innan du byter alla fläktar och spenderar mycket pengar på det så kan du först testa vad som låter mest i din PC, det kan vara flera saker, eller bara en. Enklast kan du testa genom att öppna lådan och stoppa en av fläktarna som du misstänker är högljuda med fingret intryckt i mittersta delen av fläkten och lyssna och hör skillnad. Efter att du har testat detta kan du då veta vad du kan byta ut. Ett annat tips är att du kollar temperaturen på din hårdvara (HDD, VGA, CPU...) innan och efter bytet. Jag använder "hwmonitor från http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html"
Lycka till

Permalänk
Medlem

Citatfrossa!

Skrivet av patrikringdahl:

Konkreta tips: Kapa bort alla stansade galler i chassit, dvs under de 3 fläktarna i botten, vid nätagget (lämna kvar de delar av plåten som fläktfiltret fäster i), samt ta bort det lösa gallret för toppfläkten. Skaffa en fläktkontroller och vrid ner 180mm fläktarna till ~400 rpm. Byt toppfläkten mot något annat, jag valde Arctic F12 Pro eftersom den till stor del saknar ram och därför suger in luft även från sidorna, vilket minimerar att "värmefickor" skapas i toppen på chassit.

  • Under bottenfläktarna, så under/ovan filtrena? Där har jag inte tittat alls, nej. Filtrena är inte inne just nu, så där sparar jag lite flöde iallafall.

  • Fläktkontroller har jag, och de är strypta till ~25% eller så. Temperaturer tycks inte påverkas särskilt av att ha högre än så, men går upp om jag sänker. Nöjde mig där men kan snabbt kicka den till vindtunnel igen om det av någon orsak behövs.

  • Toppfläkten har jag redan bytt mot en Arctic F12 icke-pro, yes. PWM är guld. Pro-fläktarna jag hade använde jag på grafikkortet.

Skrivet av patrikringdahl:

Om du vill kan du byta 180mm fläktarna också, Air Penetrator konceptet gör inte så mkt nytta i FT02 då bottenfläktarna egentligen bara behöver pressa in sval luft i botten. Turbulensen kommer göra att luft far omkring lite hur som i lådan, det är inte så viktigt att luften fokuseras i chassin med skorstensdesign. Desto viktigare i chassin med inlopp i fronten för att kalluft ska nå fram till grafikkortets kylare.

Grafikkortet kastar varmluften i alla håll och riktningar (tvingar inte utåt), så utöver vanlig konvektion är det trevligt att ha hjälp underifrån. Men nuvarande AP181 är då rakt av overkill för nuvarande värmeutveckling med bara ett grafikkort, och därav funderingar på alternativ.

Skrivet av patrikringdahl:

Om du ser till att ha vettigt kabeldragning behöver du inte oroa dig över att strimla strömkablarna, jag sliter alltid bort interna fläktgaller. När jag är klar med en kabeldragning förväntar jag mig att kablarna ligger kvar så tills oljan går ur plasten i buntbanden och de går av, vilket förhoppningsvis dröjer några år. Enda kablarna som är i farozonen är PCI-e strömkablarna, kan behövas lite kreativitet för att hålla dem undan från fläktbladen, ett förslag kan vara att bunta fast dem till en skruv som du drar ner i ett av fläktarnas skruvhål på ovansidan.

ATX12V-kabeln har en sådan olycklig vinkel att den vilar på mittenfläktens galler. Den är ju småstyv, men jag har åtminstone skuffat in den mot lådväggen så den inte är ivägen för alldeles för mycket luft. Lyckligtvis är inte PCI-E-kablarna ivägen på samma sätt; de är korta nog att inte drälla ned så långt. Vad gäller AP så är väl deras galler inbyggt i dem? Jag har aldrig tagit ut dem, men de ser gjutna ut på bra håll?

Skrivet av patrikringdahl:

Se även till att ha rejäla kylare på CPU och GPU, gärna med 140mm fläktar öppna lösningar för grafikkortet fungerar utmärkt om du tar bort överflödiga PCI-plåtar så att luften kan flöda någorlunda obehindrat.

CPU HSF är en Noctua NH-14 med tre av samma Arctic Cooling F12 icke-pro i dagsläget. Jag har haft funderingar på att ta bort någon/några av dem (återigen; overkill), men inte riktigt bestämt mig för vilka som gör mest nytta. I och med Air Penetrators just nedanför och AC F12 just ovanför; kanske man bara ska ha en i mitten? Enbart en i toppen? Vid idle står de fläktarna plus fläkten ovanför (i taket) helt stilla, och börjar försiktigt snurra därvid 45C, i riktig PWM-anda.

Jag har också funderat på om man kan på något sätt "rikta om" luft som i dagsläget bara stannar av någonstans och virvlar in i glömska. Om jag tar bort alla hårddisksslädar och sätter en diagonal plåt som för luft från den främre APn in mot grafikkortet, så blir ju iallafall luften till mer nytta än att bara skapa övertryck i lådan och indirekt tvinga ut luft så. Likaledes just under PSUn så blir det lappgubbens tvärstopp, och inbillar mig att den turbulens det innebär inte är till någon större hjälp. Något som styr in det vid processorflänsen skulle nog inte skada -- men precis som radioskuggor är turbulens nyckfullt och svårförutsett, så jag kanske bara förvärrar.

Skrivet av patrikringdahl:

Om du flyttar den ofta kanske du skulle fundera på att bygga en anordning för att lyfta den säkrare. Ett par gummivadderade stålrör i en rektangel som är något kortare på längden än chassit är. Ett par bärselar på det och kanske nån slags remmar undertill som säkerhet ifall den skulle glida ur..

Nyckelordet är gummivadderade; man måste vara så gräsligt försiktig för att inte repa saker. Alternativet är ju att lägga till extra material, men det här är ju ingenting jag vill svetsa i utan att ha sovit på saken många månar. Det blir garanterat fult också.

Det finns ju lösningar, frågan är bara vad man vill ta till. En störtenkel variant är ju att köra på remmar och bygga en liten ryggsäck för den som stödjer i alla riktningar, men *så* mycket LANar jag inte. Jag planerade från början att bygga en mATX-burk, men allteftersom jag lekte med kundkorgar på dustinhome blev den bara större och dyrare. Så går det ibland.

Skrivet av patrikringdahl:

Finns det inte inställningar i powercfg.cpl för vad powerknappen gör när datorn är igång? Tror det går att ändra till "Do nothing", vilket kanske löser problemet (om problemet nu var att du råkar stänga av datorn för att du eller någon annan kommer åt knappen).

Ja och nej. Förvisso kör jag linux, men även där är det enkelt ordnat. Dock så kommer man inte undan 4 second poweroff hur man än gör, och kattfan gillar att sitta ned på knapparna och larva med hörlurskablarna. Resetknappen som triggar direkt har jag givit upp på och kopplat ur helt. Innan jag kommer fram till att bygga delayed power-krets blir kanske preliminärlösningen att seriekoppla båda knapparna, så man måste trycka reset också för att trigga power.

Stort tack för tipsen!

jga kann itne stavava
Permalänk
Medlem

Något jag funderar över är om man vinner något i ljud över att sätta en skumgummi kopp(eller något annat isolerande material) över pumpen på en H80.
För nuvarande är det just den pumpen som låter mest i min dator.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lonefox:

Hur kommer det sig då att det aldrig har pratats om volym utan tryck när det kommer till db-drag som exempel?
Hur kommer det sig att det pratas tryck kring ljudet av en explosion?
Hur kommer dets ig att även NASA pratar om tryck kring ljudet när en raket startar?

Hur kommer det sig att höga ljudnivåer mäts med en TRYCKSensor?
Just för att det är TRYCKskillnad det rör sig om i slutänden.

Oligiskt för dig kanske....men hur fortplantar sig ljud i luften?
Just genom att sätta den i svängning och detta skapar tryckskillnad varierande av frekvens...

Enklare förklarat är att a-vägd db (dBa) är ljudnivåintensitet och dB är ljudtrycksintensitet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudniv%C3%A5

Ljud är skillnader i tryck, det går väl lika bra att ange det som N/m^2 om man vill det , jag har sett N/m^2 per volt @ 1000Hz anges som mått på effektivitet på högtalare, det är kanske inte nått alla känner igen direkt, men det är ett korrekt sätt att ange det ändå.
a och c vägningen tar med hörselns egenskaper i sina kurvor, det bästa är om man får se ett diagram av hela frekvensspektrat istället för bara ett dB tal, dessutom så måste man ha koll på hur man mäter, det finns olika klasser på ljudtrycksmätare, enkla mätare är inte pålitliga vid högre frekvenser, enkel mätutrustning är inte heller bra vid de låga ljudtryck som en del fläktar har, att mäta ljudnivåer under 30dB är mycket svårt om det ska göras rätt, de allra flesta datortestare har inte utrustning som kan göra det på ett korrekt sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Är mycket möjligt, men skulle inte köra så lågt för att få bra tryck genom kylflänsar eller radiatorer vilket är vad tipset handlade om.

Du har helt rätt!
jag menar endast som in och ut luft utan pallriga galler ivägen som skapar vindsus/brus.

Permalänk
Medlem

Jag skrev en guide i ämnet för ett bra tag sedan nu, för nån tävling här på Swec. De generella tipsen i den är ju fortfarande aktuella, även om det skulle behövas en del tillägg angående SSD etc nu. Jag har för mig att jag höll den ganska fri från tips på komponenter, men det finns det ju gott om i tråden. Här är den i alla fall:
http://www.sweclockers.com/forum/110-jultavling-2009/889995-a...

Permalänk
Medlem

Själv har jag hängt upp mina mekaniska diskar i bagagestroppar från Clas Ohlson, inte mycket ljud som fortplantar sig vidare till själva lådan. Dock lite pilligt att montera och är inte transportsäkert
Om jag orkar någon dag så ska jag ta lite bilder hehe, men jag har helt enkelt tagit 2x hdd och skruvat ihop dom ovanpå varandra och sedan hängt 2 bagagestroppar högst upp i chassiets hdd "torn" (alla ev. hållare får man rycka ur) i min NZXT H2 samt Antec 300. Bagagestropparna hänger ned som två U och diskarna hänger/vilar i stropparna. Jävligt nöjd med en sådan simpel och billig lösning

htttp://www.clasohlson.com/se/Bagagestroppar/Pr407998000

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

4) Chassit. Åk till biltema och köp bitumen dämpmattor. Dessa kilpper du och montera på sidoplåten och i botten på chassit. Du kan även klistra fast sådan material som ligger i botten på kartongen du får moderkortet i. Du får då två ytor. En som är tung och en som är porös.

Aldrig tänkt på att man kan köpa dämpmattor själv och trycka dit, märker man någon skillnad? Måste prova detta!

Permalänk
Medlem

Speedfan och sänk hastigheten på fläktarna.!

Permalänk
Medlem

dämpa alla vibrationer

utöver alla råd ovan:
köp silikonfötter o silikon-damasker till alla fläktar för att minska vibrationerna.
gummifötter och gummidamasker är i sammanhanget helt meningslöst.

Några länkar
http://quietpc.co.uk/ <-- har bra silikonfötter
http://www.silentpcreview.com/ <--- en hel del bra tips i deras build guides. de har också topplistor med tystaste komponenterna osv.

Permalänk
Medlem

Helgsnack: "Hur får jag tyst på datorn?"

Testa och stäng av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Helgsnack: "Hur får jag tyst på datorn?"

Testa och stäng av den.

Slägga kan funka också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Helgsnack: "Hur får jag tyst på datorn?"

Testa och stäng av den.

Det var där någon som skrev i trådstarten med. Och fick till svar, att det blir svårt att använda den då. Och där ligger ju en poäng i det Så din lösning är rätt dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det var där någon som skrev i trådstarten med. Och fick till svar, att det blir svårt att använda den då. Och där ligger ju en poäng i det Så din lösning är rätt dålig.

Jag skrev det direkt från startsidan, så jag visste inte om det. Men håller med han som skrev det, vem det nu är....

Permalänk
Medlem

Det som är mest störande brukar vara cpu-fläkten. Har ersatt orginalkylaren med en reserator från zalman (tror att det går att få tag på hos webbhallen men måst då fråga, annars får man vända sig till zalman direkt) och den räcker åtminstone till att kya 1 cpu (kör en på 95w idag) och är helt ljudlös. Pris ca 2.000 kr.
Den näst mest störande delen brukar då vara gafikkortet. Har där skaffat ett som är passivt kylt. Kräver en del plats då kylflänsarna är stora. Går inte heller att få de allra senaste och häftigaste modellerna. Skaffade en asus radeon 6770. Garanterat ljudlös.
Om du störs av hårddiskarna så har vissa lådor gummiupphängning till dom (ex antec sonata). Annars har jag kasserat diskar från t.ex. maxtor som låter extra mycket. Använder samsung och har just nu ocz agility- tyst, samsung - ok, och seagate - ok.
På nätagget så har jag en fläkt men den har inte så hög ljudnivå så den har fått vara kvar.
Lådfläkten är en 12 cm och den kan låta en del men har vant mig vid det oljudet numer.

Permalänk
Medlem

Jag har 9 st Noctuafläktar i min burk och den låter inte ett skvatt.

Permalänk
Inaktiv

Har sedan denna tråd skapade inhandlat lite delar, och jag får nu räkna min dator till riktigt tyst/låter nästan inte alls. Nu är jag ingen ljudofil med specialanpassade öron eller särskilt kräsen när det gäller ljud. Dessutom var min gamla dator ett gammalt chassi (6-7år kanske?) med tre igendammade 80mm fläktar och ett referens 5970. anywho....

Inhandlade Fractal Design r4, Cooler Master Hyper 212 EVO cpu kylare och ett be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär. Passade även på att uppgradera grafikkortet till ett Gigabyte GTX 670 2gb OC Windforce x3. Vågar påstå att ljudvolymen vid idle/surfning är obefintlig och knappast något högre vid gaming. Som lekman och vanlig gamer förstår jag inte varför man ska lägga ner pengar för att få datorn ännu tystare, både dyrt och onödigt, enligt min _högst_ personliga_ uppfattning.

Ni som tvekar på lite billigare cpu kylare och om ni ska ha ett R4 chassi eller inte säger jag bara köp, så länge ni inte vet med er att ni är riktigt kräsna. Efter att ha läst denna tråden innan mitt köp fick jag intrycket att det är jättesvårt och jättedyrt att få en tyst dator, men så är ju verkligen inte fallet. Ska man ha tystare får man ju köra helt passivt eller ha datorn i ett annat rum.

Permalänk
Medlem

kul att det blev bra! grymt störande med bullrig dator.

Har själv fått min ganska tyst och har testat fläktstyrningen nu denna varma vecka. Detta har jag gjort:
- Passiv kylning på nordbrygga och GPU.
- Stor och bra fläkt på CPU och chassi.
- Bra PSU med stor fläkt.
- SSD systemdisk.
- Bra chassi med gummiupphängd lagringsdisk (mekanisk).
- Fläktstyrning på chassi och CPU.

Fläktstyrningen från Akasa är det senaste köpet, tyckte datorn var ganska tyst men nu kan jag få den ännu tystare! Det blir rätt stor skillnad faktiskt och enligt mina mätningar så är det fortfarande hyffsat svalt, lite varmare blir det men inte någon större fara.