Permalänk
Medlem

Ett wlan med flera accesspunkter?

Hej
Jag är lite sugen på att styra upp mitt wlan hemma i huset och eftersom det inte räcker med en accesspunkt funderar jag på om man kan styra så att alla accesspunkterna ger sken av att vara ett wlan, dvs att man inte behöver accesspunkt/wlan själv när teckningen börjar bli dålig, utan att man istället kan "roam:a". Är det någon som vet vad som krävs för detta, hur det skall konfigureras eller om det ens är möjligt att åstadkomma med vanliga konsumentprylar?

Jag sitter idag på en Netgear wndr3700 router som delar internetet hemma.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Mhm. Har faktiskt aldrig hört om vanliga konsument prylar som klarar roaming.
Men om du tittar på ebay, så tror jag du kan plocka upp rätt billiga hp prylar, access punktar och en kontroller.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

En vanlig repeater borde väl fungera i ditt fall?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Om du har flera anslutna WLAN punkter till ditt nät hemma och ger alla samma SSID och kör dem på samma kanal samt sätter samma kryptering och nyckel på dem så kommer din laptop osv att automatiskt välja den punkt med bäst signal. KAN vara så att kravet på samma kanal inte gäller, minns inte. Var ett tag sedan jag satte upp detta själv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Om du har flera anslutna WLAN punkter till ditt nät hemma och ger alla samma SSID och kör dem på samma kanal samt sätter samma kryptering och nyckel på dem så kommer din laptop osv att automatiskt välja den punkt med bäst signal. KAN vara så att kravet på samma kanal inte gäller, minns inte. Var ett tag sedan jag satte upp detta själv.

Precis vad jag också tänkte, förutom.

Borde inte punkterna HA olika kanaler för att inte störa varandra. Sålänge SSID, kryptering och nyckel är detsamma så kommer datorerna byta till den bästa punkten automatiskt.

/ Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem

WDS är funktionen du söker. Tyvärr finns det inte i alla modeller.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_distribution_system

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver normalt set inte använda samma kanal, klientkortet använder normalt bara ssid om man inte har spärrat kanaler o dyl för att styra nätet.
Det kan innebära att man får alla klienter på 2,4 istälet för 5Ghz om man har dualband, så i ett sånt läge kan det vara ide att styra enheter till 5Ghz, kanske genom olika ssid eller nycklar eller nån begränsning i drivern i klienten, bättre accespunktsystem med en wifikontroller brukar "slänga ut" 5Ghz kapabla enheter från 2,4 när de upptäckt att klienten kan köra på 5Ghz, de kan även göra en del andra trick tex sänka effekten, men en enklare hemma AP brukar inte ha de finesserna utan där får man planera lite själv och försöka styra det på bästa sätt med de delar man har, tex samma ssid men olika kanaler på olika våningar, och sedan låser man stationära wifienheter till en viss AP tex genom att ge en fast kanal på sin tv och stationära datorer eller vad det nu är som troligen inte flyttas runt, medans en laptop o telefon får välja fritt mellan de AP man har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Roaming = session persistancy. T.eks en download eller en skype samtal kommer ej brytas.
Om du bara har flera billiga routers / access points med samma ssid, varje gång du hoppar från enhet till enhet, så kommer du att bryta all kommunikation.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

och för roaming behöver man fetare grejer låter det som? Finns det nån sida eller dyl som förklarar hur det funkar och vilka komponenter som behövs?

edit: Jag har ett trådat nät att binda ihop accesspunkterna med om det spelar någon roll.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Wifi är inte tänkt för roaming i grunden och det fungerar för det mesta väldigt dåligt för det, det finns en del wifikontrollers som löser det hjälpligt, men för hembruk lär det bli för dyrt en kontroller och några accespunkter lär dra iväg över 20000kr innan du har nätet i luften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ah. Då kanske det bara är att köra med att sätta alla accesspunkter på samma ssid etc och leva utan roaming. Jag antar att den accesspunkten med bäst täckning alltid kommer väljas när man ansluter och att den kommer ligga kvar på den tills man är så långt bort att man tappar täckningen?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

I princip, men hur mycket springer du omkring för att verkligen behöva roaming hemma ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet att det går att "utöka räckvidden på nätverket" om man har apples airports, men kan inte hitta om det går att roama mellan dem eller inte, så det kanske inte är intressant ändå.
Någon som vet mer om detta får gärna uttala sig.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag vet att det går att "utöka räckvidden på nätverket" om man har apples airports, men kan inte hitta om det går att roama mellan dem eller inte, så det kanske inte är intressant ändå.
Någon som vet mer om detta får gärna uttala sig.

http://support.apple.com/kb/HT4260 ?? inte helt rätt kanske, men :
Problemet med wifi är att växlingen mellan olika AP brukar ta så lång tid att vissa tjänster helt stoppar, det tar ofta 5 sekunder eller mer innan dataflödet kommer igång och det räcker för att en del applikationer ska uppleva det som att man tappat kontakten eller så blir det fel på en filöverföring, ljud o bild fryser i media och liknande problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det enklaste låter nog som att kolla på någon starkare antenn till routern.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

http://support.apple.com/kb/HT4260 ?? inte helt rätt kanske, men :
Problemet med wifi är att växlingen mellan olika AP brukar ta så lång tid att vissa tjänster helt stoppar, det tar ofta 5 sekunder eller mer innan dataflödet kommer igång och det räcker för att en del applikationer ska uppleva det som att man tappat kontakten eller så blir det fel på en filöverföring, ljud o bild fryser i media och liknande problem.

Ah ok, det skulle ju vara ett problem isf.
Jag tänkte mer på trådlös utökning, men det kanske funkar ännu sämre: http://manuals.info.apple.com/sv_SE/Apple_AirPort_Networks_Ea... sidan 43

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Hej
Jag är lite sugen på att styra upp mitt wlan hemma i huset och eftersom det inte räcker med en accesspunkt funderar jag på om man kan styra så att alla accesspunkterna ger sken av att vara ett wlan, dvs att man inte behöver accesspunkt/wlan själv när teckningen börjar bli dålig, utan att man istället kan "roam:a". Är det någon som vet vad som krävs för detta, hur det skall konfigureras eller om det ens är möjligt att åstadkomma med vanliga konsumentprylar?

Jag sitter idag på en Netgear wndr3700 router som delar internetet hemma.

jag fixade det där åt min kusin.
jag hade en router med wlan och en annan som accesspunkt, det ända man behöver göra är att ställa in satt båda enheterna sänder samma namn men på olika kanaler, så ska telefonen(eller annan klient) byter till den med bäst mottagning.
och när du kollar efter nätverk så kommer du bara se ett.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läst igenom alla svar, men det är någon form av roaming du söker, vilket inte är något som "finns" för privata segmentet, jag löste det själv hemma på enkelt sätt genom att sätta upp med olika namn (för att enkelt se just vilken AP jag är ansluten till för tillfället) och olika kanaler (så de inte blir störningar), sen så känner ju datorn av bäst själv vilken AP som är närmast, och det är i samma nätverk, så samma IP adress från samma DHCP får jag också, möjligtvis att jag får en "glitch" när den byter AP, dock inget som stör mig.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Ah ok, det skulle ju vara ett problem isf.
Jag tänkte mer på trådlös utökning, men det kanske funkar ännu sämre: http://manuals.info.apple.com/sv_SE/Apple_AirPort_Networks_Ea... sidan 43

Om du menar att du vill ha bättre täckning men inte ska förflytta dig mellan olika AP medan du kommunicerar så går det bra att sätta upp flera AP, det är bara växlingen som är slö på wifi, en mobiltele kan växla flera ggr i sekunden utan problem, men wifi har inte den funktionen utan dataflödet stoppar upp en stund vid växlingen, tex så finns det wifi ip telefoner och de funkar dålig om man går runt på tex ett företag så man byter ap, men sitter man på samma plats eller bara har en AP så går de fint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du menar att du vill ha bättre täckning men inte ska förflytta dig mellan olika AP medan du kommunicerar så går det bra att sätta upp flera AP, det är bara växlingen som är slö på wifi, en mobiltele kan växla flera ggr i sekunden utan problem, men wifi har inte den funktionen utan dataflödet stoppar upp en stund vid växlingen, tex så finns det wifi ip telefoner och de funkar dålig om man går runt på tex ett företag så man byter ap, men sitter man på samma plats eller bara har en AP så går de fint.

Nja, de kan funka väldigt bra på WiFi med, det gäller att man har rätt utrustning och _kan_ sätta upp det korrekt. När vi labbade på högskolan så hände det NADA med IP telefonisamtal som roamade, även trafik som t.ex. filöverföring med FTP påverkades inte. Precis som med allt finns de både dåliga och bra grejer, när vi labbade hade vi hyffsat nya Cisco prylar med AP i "bättre" segmentet och AP/wlan controllers i mindre företags/budget-segmentet.

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, det vore bra om TS kunde svara på om dessa små avbrott vid roaming kommer att störa eller inte.

Visa signatur

Permalänk

Jag har 3st Netgear WNR2000v2 som jag kör...en som Router och två som körs som repeatrar (lätt att aktivera i routern...finns repeaterläge)...kör samma kanal och samma SSId...funkar skitbra!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av SNorkSWE:

jag fixade det där åt min kusin.
jag hade en router med wlan och en annan som accesspunkt, det ända man behöver göra är att ställa in satt båda enheterna sänder samma namn men på olika kanaler, så ska telefonen(eller annan klient) byter till den med bäst mottagning.
och när du kollar efter nätverk så kommer du bara se ett.

När man kollar efter nätverk så ser jag faktiskt 3 st men med samma namn men med 3 olika macadresser (router och reapeter har olika macadresser)...men jag ansluter till samma nätverk...flyttar jag mig med laptopen som ansluter den till bästa enhet...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag kör såhär hemma.

Där en Dir-655'a är router, en DIr-635 är modifierad för att funka som accesspunkt och en WAP6011 som accesspunkt.
Jag ser endast ett transparent nätverk och telefon/dator väljer auto den accesspunkt som ger bäst signal.
Samma SSID, Samma lösenord och kryptering, men olika kanaler på alla tre för att få ut så bra räckvid och så lite störningsmoment som möjligt

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tozzi:

Nja, de kan funka väldigt bra på WiFi med, det gäller att man har rätt utrustning och _kan_ sätta upp det korrekt. När vi labbade på högskolan så hände det NADA med IP telefonisamtal som roamade, även trafik som t.ex. filöverföring med FTP påverkades inte. Precis som med allt finns de både dåliga och bra grejer, när vi labbade hade vi hyffsat nya Cisco prylar med AP i "bättre" segmentet och AP/wlan controllers i mindre företags/budget-segmentet.

Jo det finns kontrollers som trixar till det, men hemma har man ingen kontroller som styr, det är en annna prisklass på det än de prylar man slänger upp hemma, men är man beredd att köpa det som krävs så kan man ju köpa cisco, men 3-4000 per AP och så en kontroller för 15000kr på det , det är det inte många som lägger ut på ett hemmanät.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det finns kontrollers som trixar till det, men hemma har man ingen kontroller som styr, det är en annna prisklass på det än de prylar man slänger upp hemma, men är man beredd att köpa det som krävs så kan man ju köpa cisco, men 3-4000 per AP och så en kontroller för 15000kr på det , det är det inte många som lägger ut på ett hemmanät.

Mjo, men ska man ha roaming så äre ju det som gäller, finns ju inget annat alternativ som _är_ roaming, sen om man vill kalla det för de så äre fortf fel, som jag skrev tidigare; för privata segmentet "finns" inte dessa prylar, då behöver du gå upp i företags segmentet och då pratar vi om de du nyss nämnde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

När man kollar efter nätverk så ser jag faktiskt 3 st men med samma namn men med 3 olika macadresser (router och reapeter har olika macadresser)...men jag ansluter till samma nätverk...flyttar jag mig med laptopen som ansluter den till bästa enhet...

så blev det inte för mig, i alla enheter vi kollade i så fick vi upp det som samma

Permalänk
Medlem

Ja, det vore bra om TS kunde svara på om dessa små avbrott vid roaming kommer att störa eller inte.

Nej, det skulle inte störa mig speciellt mycket. Hela tanken med tråden var att ta reda på om det ens var möjligt att åstadkomma roaming med vanliga konsumentprylar, for the lulz så att säga. Nu verkar det dock som att vi gemensamt kommit fram till att man får lägga ut en del pengar för att fixa det och det är inte aktuellt, jag får överleva med att man tappar anslutningar när man byter accesspunkt.

Visa signatur

Permalänk
Skäggig legend

Förlåt om jag hoppar in i tråden men har liknande planer. Det kommer in Fiber i huset inom några veckor. Problemet: Jag har min spelstation i garaget + nas, - mys/filmhörna. Jag vill få in internet där trådlöst men vill koppla upp alla enheter till ett gigabitnätverk. Så kan man koppla upp en trådlös router från garaget till trådlösa inne i huset och i sin tur koppla in en gbit/s switch i routern som är i garaget?

Förlåt om det blev grynigt skrivet. Jag vill alltså veta om det går att koppla upp en trådlös router trådlöst till en annan trådlös router. Haha!

Tacksam för svar!

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Förlåt om jag hoppar in i tråden men har liknande planer. Det kommer in Fiber i huset inom några veckor. Problemet: Jag har min spelstation i garaget + nas, - mys/filmhörna. Jag vill få in internet där trådlöst men vill koppla upp alla enheter till ett gigabitnätverk. Så kan man koppla upp en trådlös router från garaget till trådlösa inne i huset och i sin tur koppla in en gbit/s switch i routern som är i garaget?

Förlåt om det blev grynigt skrivet. Jag vill alltså veta om det går att koppla upp en trådlös router trådlöst till en annan trådlös router. Haha!

Tacksam för svar!

Det kallas för "brygga" om jag förstått vad du vill rätt, däremot är det kanske inte alla routrar idag som stödjer det, men om du kollar på på t.ex. dd-wrt vilka routrar som stödjer att installera annat firmware på sig så kan du nog få den funktionaliteten via deras mjukvara istället för den som följer med.

http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Visa signatur