Permalänk
Medlem

HP Pavilion Dv5 dör ~ 3min efter boot

Tjena.
Har en gammal jävla Pavilion dv5 som har tjänat mig som HT-PC nu i några år.
Häromdagen började den stänga av sig själv, helt enligt eget tycke. Detta blev bara värre och värre och nu håller den MAXIMALT 3min. oftast kortare.

Har letat och letat överallt på folk som har samma problem men inte hittat någon riktig lösning.
Visst, skiten är gammal (2007) men funkar utmärkt som filmdator iom att den har finfina utgångar osv.

Någon som har haft samma problem eller kanske har någon lösning ?
Har tagit isär den och kollat och allting ser helt bra ut dvs. inte några svällda/läckande kondensatorer. Har även testat en annan processor, andra RAM minnen, ny kylpasta, kollat kablarna till ström-in.

Så Tips någon? Spelar ingen roll om jag har batteriet isatt/urtaget.
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort den värmeledande tejpen som satt på GPU:n?

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Har du tagit bort den värmeledande tejpen som satt på GPU:n?

Nej, lät all tejp sitta kvar. Kylaren fick inte kontaktyta annars?
Mycket underligt problem tycker jag. Skulle inte vilja nöja mig med att den bara är "trasig". För simpelt.

Permalänk
Medlem

testa formtera om skiten det kan vara ett el fel .. från hddn om jag vore dig hade jag connectat skärmen/minne/kontakten för elen/hddn/CMOS batteriet och koppla in ett USB keyboard ! det är vad jag gör för att testa sånna här issuses ..

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

och då menar jag med MBt utanför chassit så du slipper montera hela datorn igen och ta isär saken när du behöver kolla en sak istället ha isär det hela tills det är Fixat! då montera du tillbaka det

Visa signatur

Permalänk

Det kan ju va det mycket vanligat problemet på HPs bärbara datorer att lödningen släpper från grafikchippet. Man får göra som i denna filmen. Jag har själv reparerat en dator på detta vis och det fungerar, inget hokus pokus.

http://www.youtube.com/watch?v=YLfAPWLcNxQ&feature=related

Mina kusiners dator började med att starta om sig innan det vart vit skärm hela tiden. Köpte en minisvets på jula för 49kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

testa formtera om skiten det kan vara ett el fel .. från hddn om jag vore dig hade jag connectat skärmen/minne/kontakten för elen/hddn/CMOS batteriet och koppla in ett USB keyboard ! det är vad jag gör för att testa sånna här issuses ..

Testade med annan hdd och andra minnen nyss. Samma skit, den dör efter 2min. Har även bytt CMOS batteriet och bilden är kopplad via HDMI till tvn. Jävla knepigt.

Tack för svar hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Gör inte det där med en VÄRME pistol bara en VÄRME penna som han använder eller använd dig utav ugnen (men då måste moderkortet vara raaaaakt och balanserat när den går in i ugnen! 250 grader i 8 min! och du får ej röra den på ett bra tag när du väl värmt upp det! btw det där är ett TEMPORÄRT fix ! bara ett riktigt Reballing BGA station kan fixa det där permanent! och det finns en risk att om du värmer den så blir det bara värre eller slutar funka so .. the choise is urs!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Det kan ju va det mycket vanligat problemet på HPs bärbara datorer att lödningen släpper från grafikchippet. Man får göra som i denna filmen. Jag har själv reparerat en dator på detta vis och det fungerar, inget hokus pokus.

http://www.youtube.com/watch?v=YLfAPWLcNxQ&feature=related

Mina kusiners dator började med att starta om sig innan det vart vit skärm hela tiden. Köpte en minisvets på jula för 49kr

Glömde skriva det att jag redan testat detta. Läste någonstans att dom var dåligt lödda i GPUn så jag testade det gamla Xbox360 tricket. Dock bara med värmepistolen? Får ta och testa med gaständaren också och se om det hjälper bättre. Tack! Återkommer med rapport

Permalänk

Stefan93 har däremot helt rätt i att det inte är en 100% permanent lagning (Vart får man tag i någon som gör BGA reballing? Vore intressant om det händer igen).

Mina kusiners dator var dock utdömd av "IT-tekniker" på ett stort företag där deras pappa jobbar men var för fin för att slänga. Core 2 duo med bra grafikkort helt i nyskick. Så jag gjorde det mest som ett test och den funkade kanon. De spelar Diablo III i lägsta upplösningen på den, en DV 6700 från 2009 och än så länge så fungerar den utmärkt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja vadfan. Onödigt att slänga när den funkar klockrent till HTPC och man tillika tycker det är lite kul att grejja. Ska testa med gaständaren imorn så ska vi se!

Permalänk

Slocknar den även när laddaren är inkopplad?
Min gamla HP Pavilion Dv5 (~2009) dör på bara några sekunder ifall inte laddaren är i och det är antagligen pga att batteriet är heldött.

Permalänk
Skrivet av Floot3:

Ja vadfan. Onödigt att slänga när den funkar klockrent till HTPC och man tillika tycker det är lite kul att grejja. Ska testa med gaständaren imorn så ska vi se!

Funkade det?

Visa signatur