Tips av nybörjare för nybörjare - DayZ

Permalänk
Medlem

Tips av nybörjare för nybörjare - DayZ

Började kör DayZ nyligen och älskar det, så tänkte jag skulle ge andra som funderar på att starta lite kött på benen från någon som nyligen själv börjat.

OBS!
Det kan vara lite spoiler varning på vissa saker så det som ev. kan vara lite spoiler på har jag satt spoiler tags på nu, det borde nu bara vara game play tips som syns direkt men säg till om det är något annat som borde gömmas.

  1. Citat:

    I click this button and I win right?
    DayZ har en massa knappar och handligar att hålla reda på och de mesta finns i options under commands och det är värt att kolla igenom men det är vissa saker man inte får veta som t.ex. att för att använda hatchet måste du öppna inventory ([g]) och högerklicka på hatchet och välj "remove from toolbelt", se till att du inte har något annat main vapen eller att du har en ryggsäck med minst 10 fria slotar för att undvika buggen att main vapnet kan försvinna.
    Liknande gör du med flicklampan och secondary weapon slot (som kräver 4 inventory slots inte 10) och för att tända den trycker du [L], en annan sak värd att komma ihåg är att saker du kan använda som t.ex. bilar, dörrar m.m. kan användas med [mouse button 3] (oftast scrollen) och scrollen fast du inte ser det först ger dig ofta fler alternativ, det är t.ex. genom att scrolla när du ser en ratt på en bil/motorcykel du kan sätta dig i vilket säte du vill, det är även så du lootar andra spelare och inte bara deras bag.
    Mycket av det man kan göra är höger klickningar i inventory eller scroll med musen för fler alternativ som då dyker upp på en lista till vänster på skärmen.

  2. Citat:

    Play with the sack
    Ryggsäcken kan vara lite annorlunda mot hur sådant brukar fungera i spel men den är väldigt lätt att hantera när man väl får grep på den så lite snabbt saker att veta om den

    1. Saker i ryggsäcken så som magasin och mat måste tas ur den för att användas

    2. Saker hamnar aldrig automatiskt i ryggsäcken

    3. Du öppnar ryggsäcken genom att markera den i Inventory och trycka på knappen
      [Open Bag] längst ner i rutan (den är utgråad om du inte har bag vald).

    4. Tänk på det som i lager [Marken <-> Inventory< -> Ryggsäck] och du kan aldrig ha mer
      än två lager aktiva samtidigt så antingen [Marken<->Inventory] eller [Inventory <-> Ryggsäck].

    5. Det går att loota [Marken <-> Ryggsäck] genom att öppna ryggsäcken medan du lootar.

  3. Citat:

    Zombies likes and dislikes.

    Zombies kan öppna dörrar och klättra i stegar, de kan gå i hus men undviker det när de bara "roamar" vilket gör det ganska säkert från zombies i hus. En sak som är bra att veta är att zombies i stort sett bara går inne i hus hur snabbt de än springer utanför vilket gör att de är smidigt att springa genom lager och lador med två portar när man har en hög med zombies efter sig, zombies hatar oxå pathing, tätt med träd och buskage underlättar din flykt och när du märker att du vunnit lite mark huka dig lite så ökar chansen att de tappar bort dig.

    Dold text
  4. Citat:

    What you got to lose?
    När du börjar har du bara en ficklampa, bandage, painkillers och en standard backpack, detta får du varje gång du spawnar och istället för att gå safe är det här du ska köra "friskt vågat hälften vunnet" så att krypa runt i gräset 3 timmar för att du inte vågar möta zombies eller andra spelare, RUN FOREST! RUN!

  5. Citat:

    DayZ After Dark.

    Mörker för det svårare för dig att se saker men de gör också dig "osynlig" för zombies och spelare får svårare att se dig så var inte rädd för mörkret, du hörs även mindre på vissa ställen pga det nattliga livet. Utnyttja mörkret till din fördel, på dagen är städer och zombie infesterade ställen döden men på natten kan du sakta smyga förbi utan svårigheter.
    (regn + natt = Ghost mode)

    Dold text
  6. Citat:

    Flash that light.
    Flashlight är din vän i många lägen men glöm inte att du blir ett vandrande bullseye för snipers men det är inte all bad, zombies uppfattar inte ljuset från din ficklampa och visserligen måste du byta ut den för att slåss men du kan oftast undvika allt utan större problem. När du ska ta dig till ställen, lys upp vägen en bit, släck ficklampan och går framåt sedan tänd den snabbt för att få din kurs samt se att du inte springer in i något otrevligt, rinse and repeat.

  7. Citat:

    Shoot first ask questions later!
    Denna approach har både för och nackdelar, vissa spelare kommer skjuta direkt när de ser dig, andra försöker prata med dig, det stora problemet är bara att du aldrig helt kan veta vem som gör vad, hjärtslag ska tydligen stiga när man möter något med mindre humanity (du förlorar det när du gör något "dumt" så som skjuter en oskyldig) men helt ärligt aldrig hört eller ens hunnit reagera på. Du har valet att se folk som allmänt bra eller allmänt dåliga hur du vill, problemet är bara att med undantag så har du sällan tid att avgöra om personen faktiskt är "ond" innan du är död.
    Ser du någon med bandit skin (googla) så är det ingen tvekan, skjut direkt annars riskerar du bara en kula i ryggen.

  8. Citat:

    It speaks!
    Se till att ha en fungerande mic och även om du hatar att prata med folk i spel, se till att ha channel "Direct Communication" aktiv (du byter kanal på [,]) då i det fall att du faktiskt möter någon som inte skjuter dig direkt tryck på [CAPS LOCK] och identifiera dig som friendly. Många begär denna identifiering och skjuter dig om du inte ger den tillbaks.

  9. Citat:

    So I got this flashlight, how do I kill people?

    Vart får man tag i vapen? ja har du flera vänner kan städerna vara ett alternativ på dagen men annars rekommenderas du att kolla efter lador och lager men vart finns dessa?
    Här är en bra länk: http://dayzdb.com/map#5.070.109
    Den innehåller massa bra info och med den kan du snabbt lära dig navigera vägen och låta dig välja vad du ska satsa på.

    Dold text
  10. Citat:

    Paging Dr. Allcome
    Ganska snabbt inser man att skjuta en ensam zombie i staden som slår på en är sällan en lyckad idé, så hur fan får jag död på skiten?
    Hatchet kort och gott, inget som är så effektivt och tyst när det bara är en eller två zombies efter dig och du inte vill väcka alla grannarna. Öppna inventory, droppa ditt vapen på marken, plocka upp hatchet ur toolbelt, du kommer ta några slag i värsta fall men dör du så spela de troligen ingen roll om du hade skjutit och annars tar du lite skada men slipper att 20 st zombies kommer springande och sedan kan du bara lägga tillbaka hatcket och plocka upp ditt vapen.

  11. Citat:

    Boy scouts pitch my tent.
    Redan från start kan det vara bra att försöka få tag på ett tält och börja planera ett mer permanent base camp, för även om din karaktär dör så om du har saker i tältet slipper du ge dig in och riskera livhanken och det kan vara att inte förlora allt, du kan även spara saker i tältet och de har en viss respawn om tältet inte är om sparat eller förstört innan restart. Det är även bra att använda som base of operation om man kör med andra, en plats att alltid mötas eller försöka logga ut på om man kör själv.

  12. Citat:

    So where are teh gut dam lOOT!

    Städerna, jag har ett favorit ställe och det är en guldgruva, speciellt på natten;
    Ge dig in i ELEKTROZAVODSK och gå till denna korsningen
    ::Se karta under::
    på dagen är det en killbox och zombies all over the place men på nätterna med färre på servern och du har skydd av mörkret, 30-45min av nerverna på helspänn men värt det när man går där ifrån med en extra stor ryggsäck, ett automatvapen, en klocka, karta, kompass, tält och mat, dricka och ammo i alla fickor så är det värt det.

    Dold text

    KARTA FÖR OVANSTÅENDE

    Dold text
  13. Citat:

    And then?... And then?
    Survive! Skapa egna mål, välj att bli enslingen i skogen som inte låter någon röra sig i hans del, bli en bandit och skjut dig till rikedom, bli en organisatör och skapa en större outfit eller ja gränserna sätter du själv.

  14. Citat:

    Bring it on
    "PvP" kan vara väldigt frustrerande, snipers plockar dig utan att du ser dem, spelare med nightvision tar dig med yxan på natten och du ser dem inte ens komma osv. men det finns en del bra saker att veta

    1. På många regular och recruit server kan man se andra spelare på ingame kartan om de låter/syns och du behöver bara rikta siktet mot någon typ så ser man ett namn även om du knappt ser gubben, på veteran och över är detta ofta avslaget vilket gör dig svårare att hitta.

    2. Nightvision vs flashligt,

      nightvision kommer alltid vinna men det finns en counter, road flares gör nightvision nästan obrukbart på en ganska stor yta och jämnar ut spelfältet, för att använda dem och granater cirkulerar du dem med vapnet på [F] och kastar dem med [mouse one].

      Dold text
    3. View distans och snipers, de bästa vapnet har en effektiv range på 1200m vilket är väldigt långt, du borde inte ha en view distance under 2000 om du absolut inte måste men sedan är det värt att veta att de inte bara är point and shoot vilket denna film förklarar väldigt bra
      http://www.youtube.com/watch?v=xOa5ApDKt5E

      Ta nu det in i beräkningen och du inser att hukad blir du delvis svårare att se, delvis lite svårare att avgöra exakt avstånd, skulle du höra ett skott gör en snabb tryckning på [Z] dig till ett extremt svårt mål tills det att du kommit till säkerhet.

    4. Smoke granades, visserligen visar det lite vart du är i världen men mot folk på avstånd kan de vara ett effektivt sätt att komma undan eller över en åker till din kompis som ligger skadad utan att känna dig som en levande måltavla.

    5. Var medveten om att lik kan vara minerade och ett ensamt tält på ett fält kanske inte är annat än lockbete.

    6. Skott hörs, inte bara av zombies utan även av spelare, var medveten om det när du skjuter en zombie.

ev stavfel m.m. what ever
Om någon har fler tips få de gärna skriva dem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Ljusskygg

Väldigt hjälpsam! =D
Tackar tackar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brandstationerna i Elektro är det oftast bra loot i samt cornershopsen i Cherno.

Permalänk

Du borde ändra 3:an, zombies kan klättra upp för stegar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Du borde ändra 3:an, zombies kan klättra upp för stegar.

Mjo ska fixa det, fick reda på det idag ^^

ska lägga till lite annat med

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tackar riktigt bra läsning!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Moderator
Moderator

Lägg in en spoilervarning, du ger väldigt mycket info som är roligt att upptäcka ingame. I övrigt, bra skrivet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Lägg in en spoilervarning, du ger väldigt mycket info som är roligt att upptäcka ingame. I övrigt, bra skrivet.

Ah mjo det kan jag göra

Edit:
Så fixat spoiler tags på det som jag uppfattade som att det kunde spoila

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Känns som en bra tråd att ställa min fråga.
Har precis laddat ner det. Dog direkt.
Vaknade vid nån strand, inte ett träd, inte ett hus, inte en zombie... inte en pryl i ryggan (hade ingen innan heller).
Går inte att titta på kartan...

HUR TAR MAN SIG VIDARE? hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av laasek:

Känns som en bra tråd att ställa min fråga.
Har precis laddat ner det. Dog direkt.
Vaknade vid nån strand, inte ett träd, inte ett hus, inte en zombie... inte en pryl i ryggan (hade ingen innan heller).
Går inte att titta på kartan...

HUR TAR MAN SIG VIDARE? hahaha

När du loggar in står din position nere till höger på skärmen. Kommer stå: "Chernarus, Namn på staden, vilken dag"
Kolla upp namnet på staden och kolla en webb-karta typ http://dayzdb.com/map.Orientera dig med hjälp av landmärken och spring sedan mot första storstad och leta vapen/vänner/förnödenheter. Du får dock räkna med att varken hitta vapen eller förnödenheter och stöta på massa fientliga spelare

Permalänk
Medlem

Startade upp DayZ för första gången idag
Dog ganska snabbt typ 4 gånger innan jag spawnade uti satfläsk xD
Hittade en gammal cykel och trampade på med Hardstyle i bakgrunden xD
Efter några minuter märkte jag några byggnader som jag känner igen.
Klart det var hangaren
Stötte på fler som inte hade något så ingen dumt hände.
Tänkte att jag skulle dra en sista loot check i tornet innan jag loggade.
Hittade ngn pistol med silencer och likaså en mp5a
Det var en ganska god start