Ny mITX-burk i hembyggt chassi
BAKGRUND
Har planerat att bygga ny dator ett tag nu, av flera olika skäl. Inte för att min tre år gamla Bloomfield i7 920 är dålig, men det har kommit mycket annat nytt som jag vill ha.
Håller dessutom på att omlokalisera datorn från sovrum2/arbetsrummet till vardagsrummet pga förväntad tillökning i familjen. Det innebär att datorn nu kommer att stå i en bokhylla. Kommer i och med detta bygga ett eget litet chassi (svärfar är smed och min fru är silversmed så tillgång till material, verkstad och kunskap finns i överflöd). Kommer troligen en separat tråd om det. Chassit kommer ha ungefärliga måtten 42 x 27 x 26 (bredd x djup x höjd), dvs. cirka 30.000 cm3, dvs. ungefär som en rätt stor skokartong (fast sjuuukt mycket snyggare såklart ).
Misstänker att ett hemmabyggt chassi inte kommer vara lika svalt och välventilerat som ett köpt, så detta måste jag alltså ha i åtanke.
SKÄL ATT BYTA
Jag vill ha det nya som kommit: UEFI, SSD, SATA3, USB 3.0, strömsnål cpu, hyfsad inbyggd gpu, osv. Dvs. min nuvarande processor är snabb, men datorn känns inte rapp. Med de nya funktionerna kommer datorn bli rappare och starta oändligt mycket snabbare. Skulle också kännas skönt att kunna ha den på hela dagarna utan att behöva oroa sig över elförbrukningen.
VAD DATORN SKA ANVÄNDAS TILL
Datorn kommer bara användas till office, surf, photoshop, och som musikspelare (typ spotify). Troligen inget spelande alls.
BUDGET
Budget känns inte som en stor fråga. Jag vill ha kvalitetsgrejer, men vill förstås inte ha onödigt dyra grejer. Det ska vara prisvärt och anpassat till mina behov.
DELAR ATT KÖPA
Såhär långt har jag kommit hittills i mina planer:

Som synes så saknas en del grejer. Det är sånt som jag kommer ta från min nuvarande burk (som syns i min signatur).
Nätagg: Corsair 620HXEU
HDD: Samsung Spinpoint F1, 1TB
Grafikkort: kommer bara köra på processorns inbyggda Intel 4000.
Skärm, mus, tangentbord, högtalare och annan kringutrustning har jag redan.
FRÅGOR
Fungerar allt i min inköpslista ihop?
Verkar det vettigt i förhållande till mina behov och min kravspec?
Ett problem jag har är kylare. Min Noctua NH-U12P är grymt bra, men kanske är lite stor i nya burken, plus att jag inte hittar en adapter till ett 1155-mobo. Tror ni att det funkar med stockkylaren, eller ska man försöka hitta nåt smidigt men bra för runt 500-lappen? Vad rekommenderar ni i så fall med tanke på mitt chassis dimensioner?
Skälet till att jag kör på mobot Asus P8Z77-I DELUXE mITX är att det kommer med inbyggt trådlöst nätverk, vilket verkar smidigt. Är detta vettigt, eller ska jag köpa ett annat mobo och köpa till ett trådlöst nätverkskort? Känns ju skönt med ett kvalitetsmobo också...
Har tidigare varit inne på att köpa en T eller S-modell av nya ivy bridge-prollarna för att få lägre elförbrukning, men det verkar som att dom drar lika lite allihop. Bara det att K-modellen kan dra iväg högre, medan T eller S stoppas så att de inte blir för varma. Med min planerade "snälla" användning kommer datorn ligga rätt nära idle, och värme och el kommer troligen inte vara något problem ändå. Funderar på K ändå för att få Intel 4000 grafik och lite extra processorkraft ifall det ändå skulle behövas. Tankar kring detta?
Är det nån som vet var man kan hitta en moderkortsplåt för mITX (skulle underlätta när jag bygger chassit). Har hittat mATX, men inte mITX...
Långt inlägg, men har försökt dela upp det så tydligt som möjligt. Jag hoppas på era som vanligt mycket initerade och kloka förslag och idéer!
Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB