Permalänk

moderkort distancer

Hej ska bygga ihop min första spel dator har en fråga har hört att moderkort distancer är viktigt men fick inga med moderkorter eller chassit?

Kanske inte behövs i detta chassi Corsair Carbide 300R?

Permalänk
Medlem

Du måste ha distanser, annars blir det kortslutningar och du förstör komponenterna.
Montera inte i något i chassit utan distanserna är på plats.

Permalänk

Troll: Bara skruva på det, ta en skruv i varranart hål för maximalt luftflöde.
OT: Du borde ha distancer, ja.

Visa signatur

"Citera för svar"
|Gigabyte GA-970A-UD3 <> AMD FX-6100 X6 Black Edition @ 3,8GHz - Kühler 620 <> XFX Radeon HD 6870|
|8bg Corsair DOMINATOR <> Cooler Master 500W <> BitFenix Survivor Core|

Permalänk
Medlem

"-The first thing I noticed right away, is the fact that the chassis uses bumps instead of normal spacers to hold the motherboard in place. Having worked as a PC assembler before, these were quite often the cause of shorts in the board, so I suggest you tape them up before putting the board there." Källa

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Du måste ha distanser!!!! Jag fick det med på chassit när jag köpte det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Du måste ha distanser, annars blir det kortslutningar och du förstör komponenterna.
Montera inte i något i chassit utan distanserna är på plats.

Mm vet men trodde det skulle följa med ?

Ser ut så här i chassit ser ut som bara en distance är ditt satt http://img.hexus.net/v2/chassis/Corsair/300R/300R-05.jpg

Permalänk
Entusiast

Nej, i det chassit behöver du inga distanser eftersom dom sitter inbyggda i moderkortsplåten i form av små utbuktningar

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/show/6055/corsair-carbide-300r-case-...

Citat:

First, the motherboard tray is practically a godsend. Corsair doesn't include any motherboard standoffs with the 300R because the tray itself has a single brass stud in the center for lining up the board and then extrusions with mounts built into them. The only flaw with this design is that it's not ideal for Micro-ATX boards, and the side of ours wound up hanging off with no support.

Det är precis som i Bitfenix Merc Beta som jag byggde i till min broder.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Har ett Carbide 500 och där är det redan upphöjningar på vissa ställen, funkar lixom inte att ha distanser där. Jag hade ingen aning om kostslutning och liknande då så jag monterade glatt in mina komponenter och sen dess har det fungerat finfint!

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av Qrush:

"-The first thing I noticed right away, is the fact that the chassis uses bumps instead of normal spacers to hold the motherboard in place. Having worked as a PC assembler before, these were quite often the cause of shorts in the board, so I suggest you tape them up before putting the board there." Källa

Okej någon speciell tejp eller det kanske inte behövs?

Permalänk
Skrivet av kvicksilv3r:

Har ett Carbide 500 och där är det redan upphöjningar på vissa ställen, funkar lixom inte att ha distanser där. Jag hade ingen aning om kostslutning och liknande då så jag monterade glatt in mina komponenter och sen dess har det fungerat finfint!

Okej hehe inte jag heller faktiskt men så då borde ja bara kunna skruva fast moderkortet nu utan att vara orolig ?:)

Permalänk
Skrivet av Ballwaterboy:

Okej hehe inte jag heller faktiskt men så då borde ja bara kunna skruva fast moderkortet nu utan att vara orolig ?:)

Haha jag antar det Har dock ingen aning om bieffekterna av kortslutning, men jag antar att dator slutar fungera om detta händer... Och min dator fungerar iaf som den ska Men om jag var du skulle jag nog vänta på ett "proffs-svar" innan jag började bygga, bara för att vara säker!

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av kvicksilv3r:

Haha jag antar det Har dock ingen aning om bieffekterna av kortslutning, men jag antar att dator slutar fungera om detta händer... Och min dator fungerar iaf som den ska Men om jag var du skulle jag nog vänta på ett "proffs-svar" innan jag började bygga, bara för att vara säker!

okej känner att jag också vill veta på ett bättre svar... men borde ju gå bra ska ju inte var några distancer i detta chassi tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Okej någon speciell tejp eller det kanske inte behövs?

Eltejp, men har du redan monterat finns det ingen anledning att dra ur allt igen.