Pluggdator - ~12000kr - Laptopnub vilse

Permalänk
Medlem

Pluggdator - ~12000kr - Laptopnub vilse

Hej!

Högskola är igång och det är klart att man behöver en bärbar dator.
Datorn ska främst vara till plugg då till eventuell programering eller enklare renderingar eller simuleringar.
Men jag skulle gärna kunna spela ifall lusten faller på. Spel som liras är Star Craft 2, Kerbal Space Program men även nån singleplayer shooter typ.Spelande är i princip sekundärt. I ett tag kommer laptopen vara enda datorn men kommer kompletteras med en starkare stationär.

Jag har kollat runt i djungeln och kommit fram till ungefär vad jag har för krav på min laptop men såklart vill man ha det mesta för pengarna.

Vad jag är ute efter:

- Jag tänker att ~15.6" skulle vara perfekt mindre går bra men absolut inte större.
Dimensionerna jag är ute efter är cirka (B x D x H) 380 x 250 x 35 mm (ge och ta lite) med en vikt upp till 3,5kg

- En bra batteritid gärna 5h+ i idle.
- En sval dator! Jag vill kunna använda den på sommaren utan att oroa mig för att komponenter går sönder och ha den i knät utan problem.
- Iaf en snabb SSD disk gärna på iaf 128gb en HDD i är inte nödvändigt.
- 8gb RAM känns som ett bra minimum
- Hyfsade anslutningsmöjligheter
- Bra byggkvalitet
- Gärna 1920 x 1080 i resolution med en matt skärm.

Sen helt enkelt så mycket prestanda som 12000kr kan ge.

Jag har försökt kolla runt en del på notebookcheck men det är alltid någonting som kruxar. Antingen på tok för varm, kass batteritid osv.

Där jag har kommit närmast till vad jag är ute efter har varit ASUS booksen. Typ G-serien men av vad jag har sett på dom så har de lite för lite batteritid än vad jag är ute efter speciellt med tanke på att man räknar lite med att den kommer gå ner med tiden.

N serien verkar också väldigt fin och en variant där är nog närmast av det jag har kollat efter.

Men vilket märke som helst går bra och jag utesluter inte en MAC.

Mycket tacksam för råd! \\ Urkling

Permalänk
Skrivet av Urkling:

Hej!

Högskola är igång och det är klart att man behöver en bärbar dator.
Datorn ska främst vara till plugg då till eventuell programering eller enklare renderingar eller simuleringar.
Men jag skulle gärna kunna spela ifall lusten faller på. Spel som liras är Star Craft 2, Kerbal Space Program men även nån singleplayer shooter typ.Spelande är i princip sekundärt. I ett tag kommer laptopen vara enda datorn men kommer kompletteras med en starkare stationär.

Jag har kollat runt i djungeln och kommit fram till ungefär vad jag har för krav på min laptop men såklart vill man ha det mesta för pengarna.

Vad jag är ute efter:

- Jag tänker att ~15.6" skulle vara perfekt mindre går bra men absolut inte större.
Dimensionerna jag är ute efter är cirka (B x D x H) 380 x 250 x 35 mm (ge och ta lite) med en vikt upp till 3,5kg

- En bra batteritid gärna 5h+ i idle.
- En sval dator! Jag vill kunna använda den på sommaren utan att oroa mig för att komponenter går sönder och ha den i knät utan problem.
- Iaf en snabb SSD disk gärna på iaf 128gb en HDD i är inte nödvändigt.
- 8gb RAM känns som ett bra minimum
- Hyfsade anslutningsmöjligheter
- Bra byggkvalitet
- Gärna 1920 x 1080 i resolution med en matt skärm.

Sen helt enkelt så mycket prestanda som 12000kr kan ge.

Jag har försökt kolla runt en del på notebookcheck men det är alltid någonting som kruxar. Antingen på tok för varm, kass batteritid osv.

Där jag har kommit närmast till vad jag är ute efter har varit ASUS booksen. Typ G-serien men av vad jag har sett på dom så har de lite för lite batteritid än vad jag är ute efter speciellt med tanke på att man räknar lite med att den kommer gå ner med tiden.

N serien verkar också väldigt fin och en variant där är nog närmast av det jag har kollat efter.

Men vilket märke som helst går bra och jag utesluter inte en MAC.

Mycket tacksam för råd! \\ Urkling

Denna kan väl vara något
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744849#extra

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Absolut! Jag har kollat på den. Bara det att batteritiden på den känns lite i det lägsta,

För övrigt var jag väl lite overkill med att sätta fasta dimensioner. Jag är såklart mer flexibel eller så. Så länge det är runt ~15.5 tum!

Två jag har kollat på själv nu är:
http://www.notebookcheck.net/Review-Sony-Vaio-SV-S1511X9E-B-N...

Och:
http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-N56VZ-S4044V-Noteboo...

Någon som har erfarenheter med dessa och vill dela med?