Problem vid försäljning av beg. bil.

Permalänk
Medlem

Problem vid försäljning av beg. bil.

Tjo
Det är så att jag och sambon sålde vår Volvo s80 från 2002 till en gubbe för en månad sen för ca 40k kr. Han gick inte ens ett varv runt bilen när han kollade på den första gången men vi åkte senare med den till en verkstad han valde där en verkstadstekniker fick ta sig en koll på den och göra ett utlåtande (till oss sa han att bilen var "en pärla"). Nu har han mailat och sagt sig känna bensinlukt samt hittat ett "maskerat" rosthål som han tycker att vi skall åtgärd/betala för, vilket vi givetvis inte har någon lust att göra. När vi sålde bilen så använde vi ett kontrakt som han skrev ihop (varför han inte ville ta de färdiga mallar som finns på blocket/konsumentverket vet jag inte) men vi var iaf noga med att se till att vi inte förband oss att till några reparationer etc. dock nämndes INTE frasen "i befintligt skick". Gubben har nu hotat att överlåta saken till juridiskt ombud, vad det nu kan innebära. Jag skulle behöva lite tips på hur jag skall ta mig an situationen. Vad innebär att kontakta juridiskt ombud? Kan vi bli stämda? Är det bättre att betala (vilket jag helst slipper både för pengarnas skull men också för att det är en riktigt gnällig jävel vi har att göra med och jag vill inte ge honom den tillfredställelsen)?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Vad exakt står det i detta kontrakt?
Jag brukar alltid skriva nånting i stil med: ....Av köpar godkänt skick.
Men sen finns ju det här med "Dolda fel", det är jag dock inte så insatt i.
Du kanske skulle ringa någon juridisk rådgivning?

Permalänk
Medlem

Vi skrev inget om bilens skick i kontraktet. Ringa juridisk rådgivning låter kanske som en bra idé, ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha bet nån juridiskt kunnig person kolla på kontraktet och se om ni på nått sätt kan vara betalningsskyldiga för ev. rep. Är ni det så är det ju inte mycket att göra, om inte, be han fara och flyga(och påpeka att ni redan har kontaktat ett juridiskt ombud, bara det lär få han att backa)

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk

Befintlig skick finns inte längre utan det är upp till köparen att kontrollera skicket, är bilen 10å så bör man kolla extra noga. Nu var ni på en verkstad som kolla bilen och han godkände köpet och tog med sig bilen. Att han nu kört med den i en månad så kan dessa fel ha orsakats av han själv. Hade inte betalat tillbaka en krona, hade han kommit samma dag eller dagen efter så kanske. Men en månad efter kan man inte komma med fel och kräva att säljaren ska åtgärda.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

det finns ingenting som heter "i befintligt skick", känner du till felet innan ska du berätta det vid affär, om inte är det upp till köparen att bevisa att så är fallet.
och har ni nu besiktat bilen på en av honom vald verkstad var dom sagt att den är i toppskick är det bara att vänligen men bestämt be honom dra dit pepparn växer, han har noll att komma med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CzP:

Jag skulle ha bet nån juridiskt kunnig person kolla på kontraktet och se om ni på nått sätt kan vara betalningsskyldiga för ev. rep. Är ni det så är det ju inte mycket att göra, om inte, be han fara och flyga(och påpeka att ni redan har kontaktat ett juridiskt ombud, bara det lär få han att backa)

De tusenlapparna att konsultera en jurist i det här fallet är bara onödigt.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Salja-bil-som-privatperso...

http://www.konsumentverket.se/bilar/Kopa-av-privatperson/

Såvida ni inte har uppenbart döljt allvarliga fel för köparen och priset för bilen är totalt oskäligt jämför med liknade bilar så finns det inte mycket köparen kan göra. Köparen har fortfarande en omfattande undersökningsplikt. Rosthål och bensinlukt borde han ha upptäckt när han undersökte bilen tillsammans med en sakkunnig personer (Mekanikern på verkstad). Ju äldre bilen är ju mindre ansvar har man också som säljare, faktum är att gamla bilar går sönder och man som säljare kan inte veta alla fel på en 10 år gammal bil.

Att köparen har kontaktat en jurist är bara tomma hot. Man anlitar inte advokat/jurist för att stämma någon för en rostskada. Arvodet för dessa är på 1500 - 2500 kr / timmen ink moms.

Permalänk
Medlem

Jag ringde lite juridisk rådgivning och de sa att bevisbördan låg hos honom så vi får se vad som händer där. Ang. juridsiskt ombud så sitter han i ett par styrelser och är nån sorts ekonomisk chef på ett mindre företag så jag antar att han känner någon som kan göra det som en tjänst. Vad skulle kunna hända om det hela skulle gå till civilrätt? Jag antar att man hellre skulle häva köpet innan och sen försöka sälja bilen igen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DarkBob:

Jag ringde lite juridisk rådgivning och de sa att bevisbördan låg hos honom så vi får se vad som händer där. Ang. juridsiskt ombud så sitter han i ett par styrelser och är nån sorts ekonomisk chef på ett mindre företag så jag antar att han känner någon som kan göra det som en tjänst. Vad skulle kunna hända om det hela skulle gå till civilrätt? Jag antar att man hellre skulle häva köpet innan och sen försöka sälja bilen igen?

Han måste bevisa att felet fanns där från början och att ni medvetet "mörkade" felet för honom. Han har kollat på bilen, verkstaden har kollat på den och sa att allt var ok. Vad mer som säljare kan du göra? Ville han ha garantier mm så får han köpa bilen hos en handlare, att då även hitta felen efter en månad som han då kan ha orsakat av vårdslös körning, nej tack......

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Tjo
Det är så att jag och sambon sålde vår Volvo s80 från 2002 till en gubbe för en månad sen för ca 40k kr. Han gick inte ens ett varv runt bilen när han kollade på den första gången men vi åkte senare med den till en verkstad han valde där en verkstadstekniker fick ta sig en koll på den och göra ett utlåtande (till oss sa han att bilen var "en pärla"). Nu har han mailat och sagt sig känna bensinlukt samt hittat ett "maskerat" rosthål som han tycker att vi skall åtgärd/betala för, vilket vi givetvis inte har någon lust att göra. När vi sålde bilen så använde vi ett kontrakt som han skrev ihop (varför han inte ville ta de färdiga mallar som finns på blocket/konsumentverket vet jag inte) men vi var iaf noga med att se till att vi inte förband oss att till några reparationer etc. dock nämndes INTE frasen "i befintligt skick". Gubben har nu hotat att överlåta saken till juridiskt ombud, vad det nu kan innebära. Jag skulle behöva lite tips på hur jag skall ta mig an situationen. Vad innebär att kontakta juridiskt ombud? Kan vi bli stämda? Är det bättre att betala (vilket jag helst slipper både för pengarnas skull men också för att det är en riktigt gnällig jävel vi har att göra med och jag vill inte ge honom den tillfredställelsen)?

Det är ju köparens skyldighet att kontrollera och se över bilens skick innan han eller hon köper den. Att man inte gör det, och sen kommer och gnäller över ditten och datten att man hittar en massa fel då man kommer hem. Då får man helt enkelt skylla sig själv. Och sen att man köper något begagnat, då är det väl ännu sämre att man inte kollar upp det man köper.

Nä, säg du till den som köpte din bil att han hade chansen att kontrollera bilens skick innan han köpte den. Sen om du känner att du vill vara snäll, och låta köpet gå tillbaka. Det är upp till dig. Men jag skulle då inte göra det.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Som flera någon sa innan, om han kommit tillbaka samma dag eller nåndag efter så skulle man med lite goodwill kunnat låta köpet gå tillbaka, men efter en månad aldrig !
TS har inget han behöver oroa sig för ! be gubben dra dit pepparn växer !
Vill han dra det civil rättsligt så låt honnom göra det, kommer kosta gubben mer än bilen är värd och finns inte en chans att han skulle få rätt.
Gubb strutten försöker skrämma TS att lägga ut pengar.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Korta svaret: Be honom dra åt helvete.

Långa svaret:

Det som gäller med frasen "befintligt skick" det är om det finns ett fel som ni uppenbart har mörkat, tex han startar bilen, kör ut från er, bakaxeln går av och det finns med i besiktningsprotokollet att det var en påpekad brist. Dvs uppenbara bevis på att ni faktiskt visste att något var fel.

Bevisbördan ligger helt på honom, och det kommer bli otroligt svårt för honom att bevisa att ni visste om något om detta, speciellt när ni faktiskt var på en verkstad där de kollade igenom bilen.

Så stå på dig, betala ingenting.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Han har inte en chans.
För ett antal år sedan beställde jag en ny bil med med diverse utrustning, jag förhandlade ganska tufft med säljaren över telefon ett par dagar. Hon beställde bilen från deras centrallager i Sverige och den skulle komma i slutet av veckan och jag tänkte att det kan ju vara en bra idé att provköra det jag ska köpa för 300 000:- först. När jag kom dit så fick jag ett kontrakt att signera framför mig men jag sa att jag vill provköra en liknande först. Efter detta ångrade jag mig och hon blev vanssig och jag vägrade skriva på och hotade med stämning. Jag blev livrädd och pratade med en vän som är jurist som lugnt sa: Be hennes jurister ta kontakt med mig så löser jag det, för jag vet att de aldrig kommer göra nåt och kan göra något. Inte ens där kunde de göra något och i det här fallet med en gammal bil som dessutom är unjdersökt, det är lugnt! Du behöver inte vara orolig, skit i att svar anär han ringer elle rmessar från och med nu bara så ska du se att det lägger sig efter ett tag.