Permalänk

Laptop till studier!

Nu är det, som för många andra, dags att påbörja universitetsstudierna och jag står i valet och kvalet mellan lite olika bärbara datorer. Och som beslutsångesten personifierad så vänder jag mig till er datorgenier här på sweclockers.. Vad ska jag köpa?!

- Datorn ska ju först och främst användas i studiesyften, men det skulle vara ett stort plus om möjligheten att lira något spel eller två på den existerade, om det nu är på lägsta/högsta grafikinställningar spelar verkligen ingen roll.
- En 13'' verkar vara den mest lämpliga storleken för en studentdator.
- Portabel -Typ Ultrabook-stuk.
- Gärna utrustad med SSD.
- Kvalité prioriterar jag rätt högt. Ett solitt och robust bygge ska det vara!
- Datorn ska ju helst hålla i några år också.
- Budget: någonstans runt 10-11k

De datorer jag tittat på mest är Macbook Air/Pro och ASUS Zenbook, och de är ju alla tre fantastiska, och det står väl mellan de tre. (förutsatt att inte några andra PC-alternativ finns!).

Permalänk

Stod inför samma dilemma, bestämde mig till slut för en UX31A och beställde den inatt. Vad som avgjorde var upplösningen på skärmen samt 24 månaders garantin gentemot Apples 12 månaders. Sen misstänker jag dessutom att Office 13 kommer ta ett tag innan det kommer ut till Macen (rätt smidigt att jobba på samma dokument genom olika datorer utan att behöva trassla alltför mkt. med flytt osv.)

Permalänk
Skrivet av BingoBenny:

Stod inför samma dilemma, bestämde mig till slut för en UX31A och beställde den inatt. Vad som avgjorde var upplösningen på skärmen samt 24 månaders garantin gentemot Apples 12 månaders. Sen misstänker jag dessutom att Office 13 kommer ta ett tag innan det kommer ut till Macen (rätt smidigt att jobba på samma dokument genom olika datorer utan att behöva trassla alltför mkt. med flytt osv.)

Spännande, grattis till inköpet! Ser fram emot en liten recension när du fått den!
Själv har jag verkligen fastnat för Macbook Pro:n, mest för att det går att bygga ut RAM och sätta in en SSD om den skulle sega ner sig om något år eller två. Samtidigt frågar jag mig själv om det verkligen är värt det, Air:en är ju betydligt mer portabel, och prestandamässigt skiljer de sig inte nämnvärt. (Och så snackar alla om skärmupplösningarna, är Pro:n verkligen så dålig på den punkten?)