Speldator runt 15000:-, söker synpunkter innan köp
Tjo!
Bestämde mig för att köpa en ny speldator som ska klara av det mesta ett bra tag framöver men fortfarande in skjuta i taket kostnadsmässigt. Jag tittade igenom åtskilliga trådar och fick även bra tips ifrån artikeln angående Sweclockers sommardator 2012. Jag har valt samtiliga delar i paketet med stor omsorg och har i princip redan bestämt mig. Men innan jag skickar iväg denna beställning tänkte jag bara höra med er experter om det är något som kan vara värt att kolla extra på/byta ut.
Jag har skrivit kommentarer till varför jag valt de specifika delarna nedan:
Min Inet kundvagn (Skall ej köpa ifrån Inet)
1 x ASUS GEFORCE GTX 680 DIRECTCU II OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP - Klart det svåraste valet och förmodligen det som jag söker mest råd om. Sitter fortfarande och velar om det är värt att köpa ett GTX 690 då den försäkrar datorns framtidsutsiker ännu bättre, men priset är rätt avskräckande. Planerar inte att köra SLI/Crossfire så jag söker ett "singelkort" med överklockningspotential och hög prestanda.
1 x ASUS MAXIMUS V GENE Z77 S-1155 M-ATX IVY - Bestämde mig tidigt för att satsa på ett mindre chassi då jag tycker om att kunna flytta på åbäket enklare och detta moderkort verkade vara något för en spelentusiast som jag. Tycker även om form och färg
1 x FRACTAL DESIGN MINITOWER ARC MINI ATX BLACK - Finns förvånansvärt få riktigt bra Mini ATX chassin på den svenska marknaden och efter att ha letat länge verkade Fractals Arc Mini kännas som ett riktigt bra val. Men det kanske finns något bättre där ute som jag inte har någon koll på?
1 x INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IV - Den överlägset mest populära processorn att köpa just nu och som jag förstått det den absolut mest prisvärda också.
1 x COOLER MASTER HYPER 212 EVO - I den uppskö av processorkylare som finns på marknaden verkade denna få mycket ros och verkade som ett mycket bra val om man som jag ogillar vattenkylda system. Jag planerar att klocka processorn till ca 4GHZ och är något osäker på om denna kommer att räcka för det dock.
2 x CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) - 16GB minne må vara overkill för en speldator men min nuvarande har 8GB och eftersom minnen fortfarande är såpass billiga kan man lika gärna slå på en aning som så många påpekar.
1 x CORSAIR HX650 MODULAR GOLD 650W - Då jag som tidigare nämnt inte ska köra SLI/Crossfire bör detta nätaggergat räcka ypperligt. Jag är ett stort fan av modulära kablar då jag hatar kabelkaos.
2 x FRACTAL DESIGN SILENT SERIES R2 140MM 15DB RETAIL - Då jag planerar att klocka både grafikkort och processor tänkte jag investera i två extra fläktar.
Värt att poängtera är att jag redan äger en SSD hårddisk, skärm, OS och så vidare och söker endast råd på dessa delar.
Tack på förhand för kommentarer och tips!