Apple vill stoppa åtta av Samsungs mobiltelefoner i USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Apple har ingen rätt att stämma någon, säg något som dem har uppfunnit som dem stämmer för så kan jag hitta någon som uppfunnit samma sak innan.
Slide-to-unlock? fanns långt innan i Jailbreak, sen kom Apple på att det var smart
Siri? Fanns först i Jailbreak det med, och har funnits i Android ett tag
En fucking rullgardin har vart en stapel i Android sen 1.0
Rektangeln kom väll en egyptier på någon gång 1000 år f.kr

Dem säger själva att dem SKÄL obehindrat från andra, men sedan när någon gör en rektangelformad mobil med pekskärm, då har dem fan gått för långt!

Men det är ju inte teknik dom har stämt för heller. Det är design och funktion.
Visst kan man inte säga att en telefon inte får ha 4 hörn men det har dom inte sagt heller.
Man kan ju inte titta på dom första samsung mobilerna och iphone och säga att dom inte är lika i designen.
Det finns MASSOR med sätt samsung kunde valt att göra sin telefon annorlunda eller gjort det på sitt eget sätt. Men dom har systematiskt gått igenom varenda funktion och ändrat den för att den ska vara lika dan eller extremt snar lik iphonens

Vad du än säger så kan du ju inte säga att alla bevis som lagts fram inte bevisar att samsung har gått in för att efterhärma iphonen.
Det är ju så solklart att dom har det.
Även om dom inte har sagt det rakt ut så har dom ju själv bevisat att dom har det med sina interna memos och emails.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tror inte jag är ensam om att säga: Apple, dags att ta fram den väldigt lilla kreativa hjärnan och börja tillverka nya och bra produkter.

Eller för Samsung att börja bli kreativa och hitta på unikt egna produkter istället så slipper dom bli stämda för att kopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Nu blir jag fan lite smått sur på Sweclockers, kanske skulle byta namn till Aftonclockers istället med tanke på rubriksättningen och formuleringarna i nyheten.

Detta är ingen ny stämning utan en fortsättning utan en fortsättning ifrån den rättegång där juryn i fredags sade sitt. Från början ville domaren, Lucy Koh, ha dessa förhandlignar tidigare men då Samsung ansåg att det var för mycket dokument att gå igenom blav datumet satt till 20 september.

Den 20 September kommer även skadeståndet att fastställas, vilket juryn sade sitt i fredags men som ej är fastställt. 30 dagar efter det så har Samsung chansen att överklaga, vilket de kommer att göra och med största sannolikhet få till en ny rättegång och där med spelar detta ingen roll.

Men snälla Sweclockers sluta upp med dessa "nyheter" som är med sensations nyheter i klass med Aftonbladet.

Fast jag såg det på TV4 nyheterna nyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjtheman:

Men det roliga är om jag förstått det rätt, är att Apple vann striden i det big Apple Eller USA, medan Samsung vann i Korea tror jag det var. Patrioter in i det sista.. ♪ ♫ ♪ ♫ ♫

Har också för mig att jag läst detta.
Man blir inte så förvånad att respektive land försvarar tillverkarna från ens egna länder. Men det visar också på vilken hög sandlådenivå detta är. Förstår mig inte riktigt på allt detta med patent hit och patent dit. Tycker som sagt att det är sandlådenivå att stämma varandra till höger och vänster.

Men tror tyvärr inte att vi kommer få se något slut på detta. Alla tillverkare vill ju ha störst bit av kakan, och försöka sätta så många käppar i hjulet som möjligt på konkurrenterna.

Permalänk
Inaktiv

Haha va det inte nyss Samsung som stämmde om samma sak nyss, Men dom faila och nu kommer säkert Apple vinna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Apple har ingen rätt att stämma någon, säg något som dem har uppfunnit som dem stämmer för så kan jag hitta någon som uppfunnit samma sak innan.
Slide-to-unlock? fanns långt innan i Jailbreak, sen kom Apple på att det var smart
Siri? Fanns först i Jailbreak det med, och har funnits i Android ett tag
En fucking rullgardin har vart en stapel i Android sen 1.0
Rektangeln kom väll en egyptier på någon gång 1000 år f.kr

Dem säger själva att dem SKÄL obehindrat från andra, men sedan när någon gör en rektangelformad mobil med pekskärm, då har dem fan gått för långt!

Slide to unlock har väl existerat sen jobs först visade upp iphonen?
Det stavas stjäla...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Detta tror jag är bara början. Nu när Apple visat hur man kan utnyttja patentsystemet så kommer nog väldigt många fler att hoppa på stämningståget.
Det var ju Steve Jobs högsta önskan att Android skulle dö. Det är väl det som de försöker göra. Döda ett företag i taget, åtminstone i USA.
Jag gillar varken iOS eller Android. Har ägt båda och har haft problem med båda.

Det lär ju bara komma mer och mer lustiga patent i framtiden vilket kommer leda till mer och mer lustiga stämningar...

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Då blir det nog import från Kanada eller liknande då för de som vill ha Samsung telefoner, om det går igenom det vill säga.

Säg nej till Apple.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skäggig legend

Men gud, nu går de för långt.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Slide to unlock har väl existerat sen jobs först visade upp iphonen?
Det stavas stjäla...

Ursäkta felstavningen, det var ett av dem där felen man gör när man är trött och verkligen inte minns hur man stavar ett ord.
Slide-to-unlock fanns inte på första upplagan, det var en jailbreakare som gjorde Slide-to-unlock först, ska försöka hitta namnet på filuren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmx:

Eller för Samsung att börja bli kreativa och hitta på unikt egna produkter istället så slipper dom bli stämda för att kopiera.

Visst hade det varit trevligt med lite unika designer, från alla tillverkare.
Men de telefoner som Apple påstår ska vara designkopior från iPhone menar inte jag är några direkta kopior. Man ser tydliga skillnader. Det är mer eller mindre bara de rundade hörnen, och en knapp centrerat i botten som är likheterna.
Med tanke på detta så tycker jag att det är sandlådenivå på mycket hög nivå. Tycker att man borde ändå ha vissa friheter som tillverkare, hade förstått det hela bättre om samsung gjort en kopia rakt av.

Permalänk
Medlem

Det är otroligt att se att hur många som är emot innovation på Sweclockers!!!

Enl. Samsung är innovation att man blir världens största mobiltelefonleverantör på att kopiera Apple utan att betala för det om man ska tro det brev de skickade till sina anställda idag.
Apple betalar pengar till Tre Korvar, Nokia för den innovation de gjort inom mobiltelefoni och det är uppenbarligen OK men när Apple vill ha betalt för det de har utvecklat med mobiltelefonerna, då blir det ett jävla liv om att Apple är onda.

Hade det varit bättre att den modernaste mobiltelefonen vi kunde köpt 2012 varit en Crackberry eller en misär SmartPhone från Nokia eller SE? Hade inte Apple släppt iPhone 2007 så är jag helt säker på att de gamla mobilföretagen fortsatt i samma spår och designspråk och fortsatt utveckla halvdana produkter utan någon sorts form av innovation.

Detta kommer att hända igen! Frågan är inte om utan när kommer ännu en ny tillvekare vända upp och ner på moiltelefonmarknaden och få iPhone & Co att verkar lika förhistoriska som WInMo 6.5, SE P1, Crackberry etc...och då startar denna Cirkus igen...
Det enda vi kan vara säkra på är att google kommer att kopiera den telefonen också. Precis som med allt annat!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaalex:

heja apple
edit: borde kanske skriva det här, jag hatar apple. Men vafan kan apple göra när dom ligger så långt efter samsung

Det är "micro-penis"-fenomenet, där den med liten balle blir arg på dom med större och måste slåss, spela allan och härja för att tabort blickarna och tankarna på den så fula "micro-penisen". I det här fallet är det apples självkänsla och idioti (som hela företaget bygger på). Apple är givetvis på krigsstigen på steves sjukliga behov av att "krossa android" eftersom det var hans livs viktigaste mål enligt honom själv. Nu vet jag inte vad, men jag hoppas nu mer att apple går i kras och fler öppna system kommer fram att konkurera eller kanske samarbeta med android vem vet.. det däremot är off-topic.

Tilläggas bör att jag alltid gillat apple, då dom representerat en "rebell" i kriget mot microsoft som ensam härskare på operativsystemsfronten där de härjat fritt i snart 20år. Det har nu urartat i smarta patent som förstör marknaden. Det om något gör mig arg och tänker sälja av mina appleprylar nu när det är ungefär lika bra hos konkurenterna och linux/fbsd.

Skrivet av Jesperu97:

När ska dom lägga av med denna jävla sandlåda? Dom måste rätta till det som har gått fel i USA:s patentsystem.

Hela amerikanska livs-modellen är precis som patentsytemet, vvs-installationer, el-installationer... ja hittapå valfritt så är det förlegat och likt stenåldern i Nordiska mått. Lag och rätt i staterna är det första dom borde städa upp, men det kommer inte bli aktuellt då deras suveränitet skulle hamna på efterkälken om allmänt bonn-vett eller humana värderingar skulle komma in i deras vardag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Löjligt att påstå att S2:an skulle vara lik iPhone? S2:an har ju betydligt snyggare och smartare design, större skärm och smidigare format? iPhone 4 framstår som den dåliga kopian (om den som gjort kopian är halvblind och full), om man ska vara sådan.

För övrigt har jag länge ansett att Apple skall förgöras.

Vad jag vet fanns mobiler som ser ut som iPhone 4 innan 4an kom alltså borde inte Samsung stämmas utan Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjtheman:

Men det roliga är om jag förstått det rätt, är att Apple vann striden i det big Apple Eller USA, medan Samsung vann i Korea tror jag det var. Patrioter in i det sista.. ♪ ♫ ♪ ♫ ♫

Typ, jag tror båda lyckades förlora i Korea och fick/riskerar att få vissa modeller med importförbud. Mycket underligt såg det ut när jag läste om det.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Vad jag vet fanns mobiler som ser ut som iPhone 4 innan 4an kom alltså borde inte Samsung stämmas utan Apple.

Har också ett svagt minne utav detta. Kan dock inte sätta fingret på just vilken tillverkare och vilken modell det var frågan om.
Skulle vara roligt om någon kom ihåg vilken mobil det var, och se hur pass stor likheten mellan den och iphone är. Så får man ju se vem som kopierar design mest av tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmx:

Vilken mobil idag liknar inte eller har inte likheter med någon annan mobil?
Löjligt, kolla bara på bilmarknaden där alla tar av varandra, fast där stämmer dom inte varandra. För vem vill vara så begränsad att inte likna något annat när man skapar en produkt? Det är ytterst ovanligt om man inte liknar något annat. "Kopiera" betyder att att något på mobilen ska vara identiskt med originalet vilket så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Det är viktigt för stora bolag att söka många patent för att uppehålla en balans mellan egna patent och konkurenters patent. Man licensierar då patent till varandra och allt är lugnt.

Problem uppstår dock när bolagen inte kommer överens om att licensiera varandras teknik.

Nu är det dock inte teknik det handlar om i detta fallet utan design och där verkar man kunna ta patent på en bildskärm med svart kant runt och runda hörn vilket är lite sjukt.

Däremot är ju Galaxy S och SII relativt likna iphone, de har tom samma upplägg med snabbgenvägarna längst ner på skärmen som är i samma färger. Sen är hålet för högtalaren i princip identiskt så det är väl kanske inte så konstigt att de blir stämda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Typ, jag tror båda lyckades förlora i Korea och fick/riskerar att få vissa modeller med importförbud. Mycket underligt såg det ut när jag läste om det.

Ok, då missuppfattade jag intervjun, var kanske så , men som du sa väldigt luddigt allting..
Tack för svaret..:-)

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Men gud, nu går de för långt.

Skulle nog vilja säga "Gud, den här tråden går för långt."

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Tackar för informationen! Måste även jag ha missuppfattat det hela när jag läst om det tidigare. Precis som du säger var det inte världens tydligaste och enklast att förstå.

Permalänk
Medlem

Har varit glad med min 3gs i snart 3 år nu, hade tänkt gå vidare på iPhone-spåret... Men Apples handlingar äcklar mig och jag hoppar gladeligen över till Android!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Det är otroligt att se att hur många som är emot innovation på Sweclockers!!!

Enl. Samsung är innovation att man blir världens största mobiltelefonleverantör på att kopiera Apple utan att betala för det om man ska tro det brev de skickade till sina anställda idag.
Apple betalar pengar till Tre Korvar, Nokia för den innovation de gjort inom mobiltelefoni och det är uppenbarligen OK men när Apple vill ha betalt för det de har utvecklat med mobiltelefonerna, då blir det ett jävla liv om att Apple är onda.

Hade det varit bättre att den modernaste mobiltelefonen vi kunde köpt 2012 varit en Crackberry eller en misär SmartPhone från Nokia eller SE? Hade inte Apple släppt iPhone 2007 så är jag helt säker på att de gamla mobilföretagen fortsatt i samma spår och designspråk och fortsatt utveckla halvdana produkter utan någon sorts form av innovation.

Detta kommer att hända igen! Frågan är inte om utan när kommer ännu en ny tillvekare vända upp och ner på moiltelefonmarknaden och få iPhone & Co att verkar lika förhistoriska som WInMo 6.5, SE P1, Crackberry etc...och då startar denna Cirkus igen...
Det enda vi kan vara säkra på är att google kommer att kopiera den telefonen också. Precis som med allt annat!

Apple fanboy så det skriker om det. Apple kopierar hela tiden precis som alla andra. Det finns tyvärr inget mer att "uppfinna" längre, alla "nya" grejer är bara gammalt som är förbättrat och ändrat. Förresten visste du att namnet iPhone (samt iPad) inte är Apples idé utan det fanns något kinesiskt med detta namn innan.

Det hade förmodligen kommit liknande mobiler vi har idag även om inte iPhone funnits.
Så fort Apple kommer med något då är det coolt och alla andra är som kopiatorer som kopierar Apples grejer. Det mesta nya saker som kommer i Apples produkter har redan funnits, så stäng igen käften med ditt "alla kopierar Apple" bablande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Folk kan ju hålla på och gapa sandlåde nivå bäst de vill, har man snott någon annans ide och koncept som man tagit patent på så är det inte mycket att snacka om, hur mycket man än hatar ett företag som apple av någon outgrundlig anledning.

Tack på att du bjöd på dagens ignorans

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

If you can't beat 'em, sue them!

Permalänk

Haha Apple jobbar hårt på att förstöra sin image av underdog! Underbart! Nu får alla se det onda företaget i sitt rätta jag. Det blodtörstiga, småsinta monopolistiska skitföretaget som skickar advokater på alla som vågar käfta emot!

Detta är varumärkesvård!

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Musikälskare

Står bakom Apple 100%, go get them

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Haha Apple jobbar hårt på att förstöra sin image av underdog! Underbart! Nu får alla se det onda företaget i sitt rätta jag. Det blodtörstiga, småsinta monopolistiska skitföretaget som skickar advokater på alla som vågar käfta emot!

Detta är varumärkesvård!

Jodå, dom måste ju stämma annars så kanske dom andra tar över. Synd att domarna är blinda Amerikaner.

Skrivet av Mögel:

If you can't beat 'em, sue them!

Apple logic

Skrivet av GrezZeR:

Har också ett svagt minne utav detta. Kan dock inte sätta fingret på just vilken tillverkare och vilken modell det var frågan om.
Skulle vara roligt om någon kom ihåg vilken mobil det var, och se hur pass stor likheten mellan den och iphone är. Så får man ju se vem som kopierar design mest av tillverkarna.

Ja. Synd att jag inte kommer ihåg exakt heller :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjtheman:

Man kallar New York för "The big apple"

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Ursäkta felstavningen, det var ett av dem där felen man gör när man är trött och verkligen inte minns hur man stavar ett ord.
Slide-to-unlock fanns inte på första upplagan, det var en jailbreakare som gjorde Slide-to-unlock först, ska försöka hitta namnet på filuren.

Mig veterligen så har svenska Neonode patent på slide to unlock i usa så spelar ingen roll ifall någon jailbreakade in det för Apple kan inte stämma någon för det iaf.