Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Entusiast

"Bästa" tangentbordet?

Tjenare Sweclockers!

Jag är på jakt efter det "bästa" tangentbordet som finns, jag har alltså obegränsad budget och jag har kikat in alla mekaniska tangentbord men frågan är om dom tangentborden är något som alla automatiskt tycker om?
Jag är inte säker på att jag skulle gilla denna "feedback" som man ska få när man skriver på ett mekaniskt tangentbord samt att det känns som att det skulle kännas konstigt att spela med "fjädriga" tangenter i spel.

Min rangordning är såhär:

1. Hur skönt det är att skriva på tangentbordet
2. Extra finesser (bakgrundsbelysning är ett måste)
3. Skönt armstöd
4. Hållbarhet
5. Att tangentbordet inte är för brett som mitt Logitech G510 har varit hela tiden då det nästan täcker halva musmattan...

All hjälp uppskattas enormt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om du inte vill ha mekaniskt och måste ha bakgrundsbelysning så är nog Siderwinder X4 ditt enda alternativ. Och som tur är så är det billigt också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av huttala:

Om du inte vill ha mekaniskt och måste ha bakgrundsbelysning så är nog Siderwinder X4 ditt enda alternativ. Och som tur är så är det billigt också.

Min magkänsla säger mig att det borde finnas något bättre tangentbord när min budget är obegränsad, man kan väl knappast få det "bästa" för 300 spänn?:P (Även om det inte är mekaniskt)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sisyfos:

Min magkänsla säger mig att det borde finnas något bättre tangentbord när min budget är obegränsad, man kan väl knappast få det "bästa" för 300 spänn?:P (Även om det inte är mekaniskt)

Det finns ingen som kan säga vad det bästa tangentbordet är... Gå och kläm på dem i en butik. Annars är faktiskt sidewinder X4 grymt bra, och uppfyller alla de krav du hade.

EDIT: armstödet är i princip obefintligt, men det tycker jag inte gör så mycket

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Om du har en polare med mekaniskt tangentbord så rekommenderar jag att du lånar det i ca en vecka för att se vad du tycker om mekaniska tangentbord i allmänhet, de brytarna som finns på dem och sådant.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

IBM Model M som du moddar in ljus i?

Permalänk
Medlem

En Qpad MK-85 kanske? Röda switchar ger inte den klassiska mekaniska känslan som blåa ger utan är mer linjär. Men ett mekaniskt är ett måste om du vill ha det bästa (grym kvalitet). Den har även röd bakgrundsbelysning, mediaknappar, makro-knappar osv.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1038447

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, alla gillar vi olika.

Kan inget om Flico tangentborden, men har hört att dom ska vara bra!

EDIT: Är inte säker på att det finns något med bakgrunds belysning!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablamo:

En Qpad MK-85 kanske? Röda switchar ger inte den klassiska mekaniska känslan som blåa ger utan är mer linjär. Men ett mekaniskt är ett måste om du vill ha det bästa (grym kvalitet). Den har även röd bakgrundsbelysning, mediaknappar, makro-knappar osv.

Gillar även jag qpad-mk85. Har ju såklart inte testat alla tangentbord men. Relativt billigt är det med

Permalänk
Medlem

Älskar själv Mionix Zibal 60. Använder detta själv. Byggt som en tank. Bakgrundsbelysning och allt. Första leveransen som Mionix fick in dock hade problem med att färgen på knapparna slets bort. Men det ordnade Mionix snyggt! Skrev ett email till deras support och några veckor senare hade jag ett helt nytt tangentset med helt ny producerade tangenter. Dessa utan de produktions fel som de första leveransen hade.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om du är ute efter att spendera pengar så kan det vara värt att ta en titt på dessa: http://most-expensive.net/10-computer-keyboards

Permalänk

Microsoft SideWinder X6 Gaming Keyboard

Mycket bra tangentbord enligt mig! Det bästa jag har haft och hyfsat billigt ca!

+ Har "platta" knappar.
+ Armstöd som täcker mesta delen av handflatan, kanten är dock skön att ha resten av handen på
+ Avtagbar knappsats som kan monteras både vänster och höger sida. (Sparar mycket plats)
+ Rött lyse som kan justeras i styrka
+ Justera ljud, play/pausa, rewind/forward, mute
+ "Genvägsknappar"
+ Och andra funktioner och knappar som jag inte vet har för någon betydelse eller funktion
+ 3 års garanti

- Färgen börjar lossna på S och D (har dock spelat på det i snart 1,5)

10/10 poäng!

Permalänk
Medlem

Bordet i min sig är det bästa tbord jag någonsin använt. Vill du ha ett litet skulle jag satsa på ett TKL(utan numpad).

Topre kan ju vara något att testa annars. Inte direkt mekaniskt(fast därom tvista de lärde) men väldigt många avgudar deras tangentkänsla.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på mekaniskt så ta och pröva MX Cherry Red, dom liknar sättet man skriver på vanliga tangnetbord.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Mekanisk med blå brytare tex Qpad mk-80 eller blackwidow ultimate.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Om du vill ha kvalitet, men inte gillar känslan av mekaniska tangentbord så skulle jag rekommendera Topre Realforce. De ser ut som vilket billigt tangentbord som helst och har inte bakgrundsbelysning, men de har hög kvalitet. N-key rollover, tangenter av PBT, etc. Svart text på nästan svarta tangenter är också grymt. Finns både i full storlek och som "tenkeyless". Dyra, dock. Made in Japan.
(Happy Hacking keyboard har också Topre-switchar, förutom den billiga Lite-varianten)

Sedan så kan jag säga att olika mekaniska switchar kan kännas väldigt annorlunda. Själv gillar jag inte bruna, röda eller svarta Cherry MX, men jag älskar de klickiga blå och de väldigt ovanliga "Clear" (egentligen vit axel).
Smaken är som baken, och det är svårt att avgöra om man bara testar lite kort.
Ens maskinskrivnings-stil kan vara olika på olika tangentbord, och det kan ta ett tag av inkörning innan man hittat den stil som fungerar för just den switchen.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kablamo:

Tack för tipset, det känns som det är tangentbordet för mig samt att Sweclockers gav tangentbordet toppklass i betyg, det är aldrig fel
Jag ska forska lite mer men det tangentbordet verkar verkligen bra och som jag förstår det så ska röda switchar lämpa sig bäst för gaming?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

qpad mk-85 skönaste enligt mig

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jahaja, så du gled in lite på mekaniska tangentbord iaf.
Vill du ha grejer som håller skulle jag rekommendera dig CM Quick fire rapid med röda switchar, det är inte bakgrundsbelyst, men det är samma OEM som Filco, och Filco är en av de bästa tangentborden på marknaden.

MK-85 har alldeles för mycket barnsjukdomar för att rekommenderas.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6606374/ducky-shine-red-switch-mec...

Här har du ett annat alternativ, utan makro-knappar och inget handledstöd. Men dess kvalitet kan noga vara lite bättre än Qpad. Det är upp till dig vad du föredrar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av huttala:

Jahaja, så du gled in lite på mekaniska tangentbord iaf.
Vill du ha grejer som håller skulle jag rekommendera dig CM Quick fire rapid med röda switchar, det är inte bakgrundsbelyst, men det är samma OEM som Filco, och Filco är en av de bästa tangentborden på marknaden.

MK-85 har alldeles för mycket barnsjukdomar för att rekommenderas.

Vad är dessa "barnsjukdomar" för något? Man har ju en garanti också och mekaniska ska ju hålla ett väldigt bra tag som jag förstår det?
Tyvärr så är belysning ganska viktigt då jag ofta sitter i mörker och jag skriver inte som en Gud när jag inte tittar på tangentbordet precis, jag gilar även belysning utseendemässigt

Skrivet av Kablamo:

http://www.inet.se/produkt/6606374/ducky-shine-red-switch-mec...

Här har du ett annat alternativ, utan makro-knappar och inget handledstöd. Men dess kvalitet kan noga vara lite bättre än Qpad. Det är upp till dig vad du föredrar.

Hmmm, det verkar väldigt fint men handledsstöd är väldigt viktigt för mig, vet någon något enkelt sätt man gör ett eget för en liten peng?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Det blir inte mycket bättre än Filco, http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/filco/

Kvalité rakt igenom.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Sisyfos:

Vad är dessa "barnsjukdomar" för något? Man har ju en garanti också och mekaniska ska ju hålla ett väldigt bra tag som jag förstår det?
Tyvärr så är belysning ganska viktigt då jag ofta sitter i mörker och jag skriver inte som en Gud när jag inte tittar på tangentbordet precis, jag gilar även belysning utseendemässigt

Hmmm, det verkar väldigt fint men handledsstöd är väldigt viktigt för mig, vet någon något enkelt sätt man gör ett eget för en liten peng?

Qpad har haft problem med stabilisatorerna, och vad jag sett så verkar det vara en hel del problem med belysningen på dem också.

Om du absolut ska ha belysning så rekommenderar jag Ducky's tangentbord, det är värt att lägga någon hunding extra på dom.
Hur du gör ett handledsstöd exakt som du vill ha det (10 gånger bättre än skiten man får med tangentbord) finns det en guide om i min signatur, bara slå ett öga där.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av huttala:

Qpad har haft problem med stabilisatorerna, och vad jag sett så verkar det vara en hel del problem med belysningen på dem också.

Om du absolut ska ha belysning så rekommenderar jag Ducky's tangentbord, det är värt att lägga någon hunding extra på dom.
Hur du gör ett handledsstöd exakt som du vill ha det (10 gånger bättre än skiten man får med tangentbord) finns det en guide om i min signatur, bara slå ett öga där.

Jag får ta och kika lite på Ducky's tangentbord då! Du verkar ju kunna dina saker och bakgrundsbelysning ska det va

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som ett alternativ till att bygga ett eget handeldsstöd så kan man också köpa nåt sånt här.

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5130

Permalänk
Medlem

Jag slår genast ett till slag för Microsoft Sidewinder X4. Jag använder förvisso macrokeys sjukt mycket mindre än jag trodde, inför köpet, men helt utan dessa är det fortfarande ett fantastiskt bra tangentbord. Handstödet är perfekt, jag gillar tangenterna och att kunna aktivera belysning och reglera i olika lägen är bara genuint fantastiskt. Dessutom finns en hotkey för 'calculator'

Hittar inga riktiga setbacks med det tangentbordet. Det kostar dessutom ingenting i jämförelse med andra bra tangentbord. Jag köpte mitt för 295kr för ca. 1 år sedan:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/106296-microsoft_side...

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

http://www.maxfps.se/product_list.aspx?catid=303&sort=name
varför inte ett av alla duckys keyboard? Sen ett skönt läder handlovsstöd till det. (Ex duckys egna är ju knappast fy skam)

Och är ju utan tvekan det bästa som finns MED backlight.
Och ja ducky är i en hel annan klass än Qpads mk-50 - 85, går ej jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

http://www.maxfps.se/product_list.aspx?catid=303&sort=name
varför inte ett av alla duckys keyboard? Sen ett skönt läder handlovsstöd till det. (Ex duckys egna är ju knappast fy skam)

Och är ju utan tvekan det bästa som finns MED backlight.
Och ja ducky är i en hel annan klass än Qpads mk-50 - 85, går ej jämföra.

Tittar du några inlägg upp ser du att jag redan tipsat om ducky shine mx red och duckys egna handledsstöd.