Permalänk

Dagens 256gb SSDs

Har funderat på att införskaffa en SSD på 256gb nu när priserna äntligen är förnuftiga.

Men vilken är den bästa?

Eller bästa och bästa är väl inte det ja bryr mig om i sig, 20mb hit och dit märks ändå inte,
mer, vilken är fungerande, gör det den ska och är vad en SSD ska vara.

Inge BSOD, dålig firmware, styrheten som strular, dålig prestanda över tid eller nåt konstigt grejs.

Permalänk
Medlem

Beställde en Crucial SSD 256 GB m4 igår. Tror inte det spelar så superstor roll vilken man tar i allmänhet om du inte lever för benchmarking. Utan ja tog den på grund av att många tycker om den och den har fått bra rykte. Stod mellan den och en samsung 830 disk.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Vad fick dig att välja den över Samsungen då?

Jo asså för mig göre vilket som om vad benchmarksen ger, är ju som Tesselation för GPU testning, inget man ser i verkligheten om det inte är något väldigt specifikt.

Permalänk
Medlem

Intel eller Samsung skulle jag valt!

Permalänk
Medlem

Samsung 830, gissar på att det är den stabilaste styrkretsen just nu

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Entusiast

Själv köpte jag Intel 520 180GB på REA och jag har inte sett en annan SSD in action än men fy f*n vad snabb den är, rekommenderar den till alla!
Windows-loggan hinner inte ens ladda klar innan man blir inslängd i Windows och man kan använda operativsystemet på direkten

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Om Intel och Samung verkar vara "bäst", hur är då A-Data

http://www.inet.se/produkt/4304420/a-data-ssd-premier-pro-sp9...

Verkar ha samma krets som Intel iaf om det nu betyder något?

Permalänk
Medlem

Kör på en plextor m3 pro, funkar väldigt bra, inga blåskärma, kör ju på marvel å den är ju beprövad. Lång garanti så de är ju mysigt också:)

Permalänk
Medlem

Mitt val föll på Sandisk Extreme SSD 240GB.

Edit: http://www.tweaktown.com/reviews/4578/sandisk_extreme_240gb_s...

Permalänk

Ja läste att sandisk extreme verkar ha något, sämre Trim funktion än dom andra, dock att det kan fixas med firmware kanske.

Men den här: http://www.inet.se/produkt/4304403/a-data-ssd-sx900-series-25...

Har samma grejs som alla andra, styrheneten alltså.
Och är Synkro som ska vara det bästa av dom två (Asynk,synk).

Är Sandforce enheterna bra nu?

Va ja hört random på fredagspanelen verkar ju SSDer inte ha några direkta problem längre, allt verkar i sin tur vara fixat.

Dock en extra fråga,

Är dom här Nya ssder?

För hörde på fredagspanelen att 19nm är på ingång, vilket det här inte verkar vara.

Permalänk
Skrivet av Holic:

Beställde en Crucial SSD 256 GB m4 igår. Tror inte det spelar så superstor roll vilken man tar i allmänhet om du inte lever för benchmarking. Utan ja tog den på grund av att många tycker om den och den har fått bra rykte. Stod mellan den och en samsung 830 disk.

Jag har precis den här fast 128GB versionen, har inget ont att säga om den. Funkar felfritt.

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än att rekommendera Intel 520 Finns något i kvalitén bakom Intels produkter....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikHemmet:

Jag har precis den här fast 128GB versionen, har inget ont att säga om den. Funkar felfritt.

Skönt att höra

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Tycker du ska undvika alla sandforcebaserade enheter.
Jag har haft för mycket strul med dom själv...
Dessutom så visade väl swecs test att samtliga sandforcediskar hanterade trim mycket dåligt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag har en Vertex 4, funkar grymt! Haft den i ca 3 veckor, inga bluescreens eller problem alls! Var tvungen att uppdatera firmware direkt men det var inte så avancerat. Kolla på swecs test så är det den som klarar av tortyrtestet bäst av alla diskar samt helt egen styrkrets (bra/dåligt?).

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Känns som ja väntar på 19nm SSD som verkar ha släppts men inte kommit än (Plextor?),
För då kan man se hur den fungerar, och priserna lär pressas om man har tur på dom som är kvar,

Men är väldigt drygt att det ska vara oroligt att köpa, vissa har det bra med Sandforce andra inte, vissa kör Samsung andra inte.

Är mycket lättare med vanlig HDD, för dom bara Funkar (dock inte i närheten av en SSDs prestanda tyvärr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Känns som ja väntar på 19nm SSD som verkar ha släppts men inte kommit än (Plextor?),
För då kan man se hur den fungerar, och priserna lär pressas om man har tur på dom som är kvar,

Men är väldigt drygt att det ska vara oroligt att köpa, vissa har det bra med Sandforce andra inte, vissa kör Samsung andra inte.

Är mycket lättare med vanlig HDD, för dom bara Funkar (dock inte i närheten av en SSDs prestanda tyvärr).

Tror inte någon har problem med sandforce nu, ifall de inte kör med drivrutiner från ett år tillbaka iaf. Folk har bara lågt förtroende för att det har varit problem förut, inget man egentligen behöver oroa sig för nu.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Min SSD har då aldrig krånglat, 18månaders drift nu.
Om du är rädd för krångel, köp inte det senaste.
Blir ju mer och mer standard att släppa allt fort och låta kunderna vara betatestare.

Har för mig att swec har sagt vilka modeller som är stadiga.
Kolla lite videos och tester.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Intel och Samsung har väl minst DOA/RMA-ärenden när det gäller deras SSDs?

Permalänk
Skrivet av Nietszche:

Intel och Samsung har väl minst DOA/RMA-ärenden när det gäller deras SSDs?

Mycket riktigt.
Även Crucial.