Ljud över hdmi = Dött när monitor = Standby?

Permalänk
Medlem

Ljud över hdmi = Dött när monitor = Standby?

Tjena

Har min HTPC kopplad enligt nedan:

HTPC -> HDMI 1.4 (Ljud & Video) -> Förstärkare -> (Endast video) -> Samsung TV.

Allt funkar perfa förutom en liten irriterande sak. Varje gång windows släcker videosignalen över HDMI så skärmen skall gå i standby så dör även ljudet. De som jag fått göra är att stänga av standby-läget och då funkar de naturligtvis. Men så vill man ju helst inte ha det inställt.

Jag googlade lite och hittade en post på nätet där en "förståsigpåare" hävdade att de fanns inget man kunde göra. Det var en begränsning i HDMI-protokollet där om video inte skickas så funkar inte ljudet heller. Kan någon här bekräfta att de stämmer och de finns inget att göra förutom koppla ljudet via någon annan port då förstås.

Jag har HTPC:n i signaturen. Jag använder Intels HD Graphics 2000 (i3).

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Skärmsläckare med svart bakgrund?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Skärmsläckare med svart bakgrund?

Hehe, typ.. de är ju nåt sånt man får göra. Jag trodde faktiskt att HDMI va bättre än så. Att man inte har tänkt på detta när man tog fram protokollet gör mig lite mörkrädd

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av radx:

Hehe, typ.. de är ju nåt sånt man får göra. Jag trodde faktiskt att HDMI va bättre än så. Att man inte har tänkt på detta när man tog fram protokollet gör mig lite mörkrädd

Jag lider med dig-_- Kör Hdmi>Skärm>3.5-reciever>ljud. ><'

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jo de lär ju funka för de går ju isf via en annan enhet. Äsch skit samma. Jag kör med svartskärm nu tillsvidare, samsung tv:n är ju så puckad att den går ju ändå inte ner i standby.. De roliga är att tv:n har en funktion som kollar om bildsignalen har varit samma i 60mins.. har den varit de så stänger den av sig. De är Samsungs variant av standby de.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min appletv. Stänger jag av min tv så funkar inte ljudet längre. Det gör musikuppspelningen på min appletv helt värdelös. Inget att göra åt som sagt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av radx:

Jo de lär ju funka för de går ju isf via en annan enhet. Äsch skit samma. Jag kör med svartskärm nu tillsvidare, samsung tv:n är ju så puckad att den går ju ändå inte ner i standby.. De roliga är att tv:n har en funktion som kollar om bildsignalen har varit samma i 60mins.. har den varit de så stänger den av sig. De är Samsungs variant av standby de.

Njae, menade att ljudet går ut ur min LG-skärm, och stängs utav när den går in i standby. Synd):

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Har du inget energisparläge på din TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Finns det någon anledning till att du valt att låta ljudet ta omvägen via TVn innan det går till förstärkaren?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Klart det går att lösa, men inte på nåt vidare simpelt sätt.
En skärmsläckare som skickar en signal till TV'n via RS232 eller ethernet, som släcker displayen.
Kanske skulle försöka göra en sådan till min egna samsung-tv

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Finns det någon anledning till att du valt att låta ljudet ta omvägen via TVn innan det går till förstärkaren?

Jo. Kör dubbelskärm, ena på DVI och den andra på HDMI. Jag har mitt headset genom de vanliga 3.5orna baktill datorn. Jag har dock mina högtalare genom skärmen som kör på HDMI och ger ut 3.5 till min reciever som endast äter 3.5 (:

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Varje gång windows släcker videosignalen över HDMI så skärmen skall gå i standby så dör även ljudet. De som jag fått göra är att stänga av standby-läget och då funkar de naturligtvis. Men så vill man ju helst inte ha det inställt.

Jag får be om ursäkt men jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag antar att det är att windows går in i energispararläge och stänger av skärmen du menar. Detta innebär ju mer praktiskt att grafikkortet "stängs av", och då försvinner ju HDMI-utgången vilket tar med sig ljudet.

Lösningen är ju att stänga av energispararläget som du har gjort. Vad är det du vill ska hända?
Om det är att TV:n ska släckas så bör du väl annars kunna stänga av den, då ljudet går till förstärkaren först?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog egentligen mycket enkelt att lösa det, kör ljudet via toslink, det går dessutom bra att ha flera olika signalvägar från datorn, hdmi, toslink och analogt går att ha parallellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog egentligen mycket enkelt att lösa det, kör ljudet via toslink, det går dessutom bra att ha flera olika signalvägar från datorn, hdmi, toslink och analogt går att ha parallellt.

Fast det är ingen bra lösning, att byta ner sig från HDMI till toslink, om man inte enbart använder sig av tvåkanalsljud.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Fast det är ingen bra lösning, att byta ner sig från HDMI till toslink, om man inte enbart använder sig av tvåkanalsljud.

Går det inte att skicka flerkanaligt ljud över toslink?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det är väldigt få som ens kan utnyttja surroundljudskvaliten som toslink kan överföra, hd surround kräver framförallt väldigt bra rum för att kunna utnyttjas så att det verkligen gör skillnad, så har man inte en dedikerad hembio med ett akustikkontrollerat rum så är det ändå inget man hör skillnad på.
Det är mest en marknadsföringsgrej, men har man byggt ett bra rum och fixat bra uppspelningsutrustning då kan man börja fundera på det, men innan det är det inget man behöver ligga sömnlös o grubbla på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är väldigt få som ens kan utnyttja surroundljudskvaliten som toslink kan överföra, hd surround kräver framförallt väldigt bra rum för att kunna utnyttjas så att det verkligen gör skillnad, så har man inte en dedikerad hembio med ett akustikkontrollerat rum så är det ändå inget man hör skillnad på.
Det är mest en marknadsföringsgrej, men har man byggt ett bra rum och fixat bra uppspelningsutrustning då kan man börja fundera på det, men innan det är det inget man behöver ligga sömnlös o grubbla på.

Todde jag också, tills jag råkade starta en film med DD istället för Dolby TrueHD, och tyckte att det lät skit, på min 15k-anläggning som står "där den får plats"

Det är oavsett inte där det stora problemet ligger, utan snarare att toslink enbart kan överföra flerkanaligt ljud som är färdigencodat i rätt format, vilket långt ifrån allt är.

Skrivet av BiffenL:

Går det inte att skicka flerkanaligt ljud över toslink?

Jo, men bara strömmar som redan är i Dolby Digital, eller DTS-format.

Flerkanal från spel, eller ljud från flera källor samtidigt blir däremot problem.

Visa signatur

Dator:

Permalänk

Ljud över hdmi med släckt skärm lirar inte p.g.a. hdcp handskakningen mellan tv & dator, även när den går genom en förstärkare. Digital toshlink eller skärmsläckare är det som gäller...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Multikanalljud är ganska intimt förknippat med bild. För musik räcker toslink i de flesta fallen.

Visst, man blir tvungen att byta ingång på förtärkaren.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Multikanalljud är ganska intimt förknippat med bild.

Väldigt valid poäng.
Bortsett från en del SACD och DVD-A, men dom inspelningarna brukar ändå sällan finnas tillgängliga för datoruppspelning.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Väldigt valid poäng.
Bortsett från en del SACD och DVD-A, men dom inspelningarna brukar ändå sällan finnas tillgängliga för datoruppspelning.

Sacd kommer aldrig att komma till pc, och vad gäller dvd-a så finns det väl bara ett ljudkort som kan hantera det, creative x-fi elite pro ? Eller vet någon av nått annan hårdvara som verkligen kan spela upp innehållet i "AUDIO_TS" fullt ut om man lägger i en skiva i datorn?
Sedan att det finns rippar från de formaten är nått annat, men det är då inte sacd eller dvd-a man spelar utan kanske flac eller pcm.
Så behovet av stöd för sacd och dvd-a är troligen inte något man behöver oroa sig för i de flesta fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för förstärkare? Är tv, förstärkare och grafikkort uppdaterat med senaste mjukvara?

Jag är lika undrande som Otur och förstår inte riktigt?

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Jag får be om ursäkt men jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag antar att det är att windows går in i energispararläge och stänger av skärmen du menar. Detta innebär ju mer praktiskt att grafikkortet "stängs av", och då försvinner ju HDMI-utgången vilket tar med sig ljudet.

Lösningen är ju att stänga av energispararläget som du har gjort. Vad är det du vill ska hända?
Om det är att TV:n ska släckas så bör du väl annars kunna stänga av den, då ljudet går till förstärkaren först?

Varje gång som Windows sätter skärmen i standby så dör ljudet. Datorn är fortfarande lika aktiv osv.. Alla program körs och datorn går inte ner i strömsparsläge men skärmen går ner i viloläge.. För att spara ström.. Då dör ljudet också, vilket suger då jag har en förstärkare som plockar upp ljudet via HDMI.

Hoppas detta var tydligt nog. Just för stunden har jag löst detta genom att aldrig tillåta datorn att sätta skärmen i standby. Istället använder jag en svartskärmsläckare, så signalen hela tiden skickas ifrån datorn. Det känns bara så billigt och inte direkt smart liksom.

En annan lösning hade förstås varit att använda någon av de andra ljudanslutningarna på datorn, TosLink, 3,5 analogt osv.. Alla andra portar funkar ju men inte HDMI. Jag förstår varför de är som de är nu men jag gillar de ändå inte. De känns som man har designat HDMI med en rätt stor begränsning för oss som använder HDMI till våra datorer. Sedan är de rätt puckat att de flesta TV-skärmar inte går ner i standby likt en datorskärm.. men de är en helt annan diskussion

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab029:

Vad har du för förstärkare? Är tv, förstärkare och grafikkort uppdaterat med senaste mjukvara?

Jag lika undrande som Otur och förstår inte riktigt?

Se mitt svar ovan till Otur. Allt är det senaste i mjukvaruväg. De verkar vara en begränsning i HDMI-protokollet och något man får leva med helt enkelt. Det finns ingen "fix" för det eftersom de är designat på att fungera på detta sätt.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att lösa om förstärkaren processar hdmi signalen, det finns ljudöverföring via hdmi på en del modeller men inte på billiga prylar, jag vet däremot inte om nått grafikkort stödjer ren audioöverföring, det har funnits nått asus ljudkort med hdmi men idag tror jag inte det säljs längre.
Dessutom så har de flesta tvar nån form av standby/avstängning om man vill det, man får bara aktivera det.

Visa signatur

Permalänk

Istället för svart skärmsläckare kan du likaväl dra nytta av läget och ha något trevligt bildspel som drar på istället, för att få in lite "mysfaktor" ifall du ändå envisas att ha TV:n igång samtidigt.

Visst, det är surt att de gjort på detta vis. Allt handlar givetvis om meningslös kopieringsskyddhysteri...

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Istället för svart skärmsläckare kan du likaväl dra nytta av läget och ha något trevligt bildspel som drar på istället, för att få in lite "mysfaktor" ifall du ändå envisas att ha TV:n igång samtidigt.

Visst, det är surt att de gjort på detta vis. Allt handlar givetvis om meningslös kopieringsskyddhysteri...

på vilket sett skulle det ha med kopieringsskydd att göra? Problemet är väl att hela grafikkortet eller hdmiporten går ner i viloläge?

Att spela ljud med tv'n manuellt avstängd går ju utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

på vilket sett skulle det ha med kopieringsskydd att göra? Problemet är väl att hela grafikkortet eller hdmiporten går ner i viloläge?

Att spela ljud med tv'n manuellt avstängd går ju utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

hdcp, tappar den kontakten med uppspelningskällan så skickas inte ljudet vidare.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

hdcp, tappar den kontakten med uppspelningskällan så skickas inte ljudet vidare.

Jo, men det är som sagt inte det som är problemet. Receivern är mottagarenheten, och den fortsätter vara igång. Om du själv stänger av en tv, så fortsätter receivern att spela upp ljud. Ingen HDCP mellan grafikkort -> TV som påverkar alltså.

När datorn själv sätter skärmen i viloläge däremot, stryper den hela signalen till receivern.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

jag har en Mac Mini och hade samma problem. Jag köpte en optisk kabel och kör ljudet via den. Funkar hur bra som helst!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb