Helgsnack: "Vilken surfplatta i höst?"

Permalänk
Medlem

Min Asus TF Prime, ligger oftast på nattugsbordet, skönt att kolla lite tv innan man somnar. Ibland något avsnitt på en serie innan natti-natti.

Permalänk
Medlem

Arbetsdator på 4kg och en privat laptop på 4kg. Den senare är nu utbytt mot en jb iPad full med böcker, filmer och morgontidning. På mina 200 resdagar så förlorar nu flygbolagen 30k på övervikt.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Nu när unreal engine 3 är portad till windows rt så kommer garanterat fler spelutvecklare följa efter.
Det betyder att det kommer bli en explosion på spelsidan. Jag tror därför att många unga kommer välja windowstabs i framtiden.

(själv så behöver jag en tab för att läsa min kurslitteratur i höst. Det lutar åt en iPad eftersom jag trivs med min iPhone)

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Nu när unreal engine 3 är portad till windows rt så kommer garanterat fler spelutvecklare följa efter.
Det betyder att det kommer bli en explosion på spelsidan. Jag tror därför att många unga kommer välja windowstabs i framtiden.

Det finns redan en jättestor marknad för spel(många baserade på UE3) på de befintliga plattformarna och för att (de stora) spelutvecklarna skall hänga på krävs det lönsamhet. Så tror inte det kommer ske någon explosion på grund av det.

Permalänk
Medlem

Har en Galaxy (som används så lite att jag glömt modell, pinsamt) och en iPad gen 3. Använder iPaden dagligen medan den lillle från Samsung får ligga. Förvisso var det praktiskt att ibland kunna se flashbaserat innehåll och så, men i och för det mesta av mina behov är iPaden överlägsen.

Trots detta är jag oerhört sugen på att testa Surface, den verkar riktigt fin. En annan jag skulle vilja prova vore Transformer Prime.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

Jag gick precis från iOS till Android, så jag lär fortsätta på den linjen pga att jag vill ha alla appar på plattan som jag har på mobilen. Spelade Dayz idag och det hade varit nice med en platta som man kunnat köra karta på vid sidan om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett kul mellanting med nya noten också - jag har gamla noten och det är en vanebildande storlek - lätt att ha med sig och ändå tillräckligt stor för att kunna använda som platta också.

Permalänk
Medlem

Många säger att plattor inte fyller någon funktion. Jag lekte/använde min mobil(hox) mkt mer än min netbook under semestern just pga att det är mkt smidigare, lättare enklare med bara en skärm. Ska man ha dator och använda den på ett vettigt sätt så bör man tex ha något form av bord. Så jag tror jag kommer köpa en nexus 7 som ligger väldigt bra i pris.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av vaffan:

Hallå!

En liten fråga till er som kan dessa saker bättre än mig.

Har lagt en beställning på nya Asus Zenbook Prime,
http://www.dustin.se/product/5010638166/asus-zenbook-prime-ux...

Väntetiden beräknas till 14 dagar, så jag undrar helt enkelt, borde jag vänta eller skulle en surfplatta med tangentbordsdocka vara ett bättre val?
Mina användningsområden kommer främst vara att plugga på, så vill ha något tyst, snabbt, stabilt och med bra batteritid.
Jag vill dock även kunna kika på film, slösurfa och eventuellt lira något spel på resande fot, kan man ens spela på en platta trots att man har windows?
Jag kommer behöva windows för diverse program jag använder mig av i studierna.
Sedan får den gärna vara lite större så man slipper få kramp av att skriva på den under en längre tid.

Så kort och gott, är nya Zenbooken bästa valet eller en platta med W8 på? Att plattorna kanske är billigare är inget jag bryr mig om, utan bara rent prestandamässigt.

Tack på förhand!

Mvh

Om jag skulle köpa en ultrabook som inte är macbook air idag skulle jag helt klart köpa Lenovo X1 carbon som är ungefär lika stor som en 13,3" air men har en 14" skärm! Eller en nya Samsung series 9 13,3" som är mindre och lättare än en macbook air 13,3", inte en Zenbook prime, men det är ju min högst personliga åsikt.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk

Personligen ser jag ingen nytta med en surfplatta då jag har en smartphone och en ultrabook. Däremot börjar det vara dags att överge iPhone om inte iPhone 5 och iOS 6 kan leva upp till konkurrensen med Samsung Galaxy note II, Galaxy III och nya Jelly bean 4.1. Det är tråkigt att utvecklingen i iOS går så sakta, speciellt då jag gillar hur Apple knutit ihop systemen mellan telefon och dator på ett bra sätt. Surfplatta för mig = onödigt.

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

En surfplatta på 7" som nexus känns onödigt om man har en smartphone, ska det vara surfplatta så anser jag iaf att det ska vara 10" eller mer. Men hur man än vrider och vänder på det så är en laptop ett mycket bättre köp, speciellt i dagens läge där man kan få laptops med bra batteritid. Så inte ens där har surfplattor något direkt övertag.
Även 10" är ju för litet för att surfa på, det måste zommas in och hållas på oftast vilket inte är något positivt. Fast en 10":are är ju rätt otymplig att hålla i så där är ju en 7" att föredra.

För äldre/okunniga kan en surfplatta vara ok att köpa om man ska surfa lite samt kolla mailen. Men vuxna människor som har en smartphone/laptop osv ställer jag mig tveksam till om det finns ett behov av en surfplatta.
Majoriteten av dessa köper nog bara en bara för att så att säga, samt imponera på bekantskapskretsen vilket är vanligt om man ser till andra saker som tex bilar osv.

Skulle man få en surfplatta kastad på sig så skulle jag nog valt nexusplattan baserat på pris samt att den är smidigare och hålla i, även fast surf osv blir lidande. Även priset gör den till ett självklart val.

Håller i stort inte med. 7 tum är rejält mycket större än de flestas telefonskärmar och 10+ är lite väl stort för att stoppa i någon ficka.
Visst en hel del vill nog visa upp sina plattor(och telefoner), vilket jag iofs kan tycka är konstigt eftersom de inte är speciellt dyra, och för dessa personer vore det ju till viss del kontraproduktivt att vilja ha en platta som man enkelt "döljer" i en ficka. Men det finns nog även väldigt väldigt många som mig som misshandlar sina enheter med en massa avändande och som är mer oroade över saker som exempelvis hur länge den kommer att fungera i ösregn än hur "häftig" andra kan tänkas tycka den är.

Tittar just nu personligen på alternativ runt 7 tum, kan lista några konkreta punkter:
-3.7-tumskärmen på min telefon är för liten när den är monterad i bilen. 10 tum eller större skulle vara bra men det absolut största jag tycker mig få plats med är alternativen runt 7 tum.
-Jag har ofta händerna fulla med firskeutrustning, matkassar osv när jag går till och från bilen så jag vill inte ha en surfplatta som inte går att stoppa i en ficka.
-Om jag jobbar "ute på fältet" kan jag inte gå runt med en surfplatta i handen så antingen måste den gå att få ned i en ficka eller så måste den stanna i jobbarbilen.
osv

Man kan väl sammanfatta det hela ungefär som det jag inledde med att skriva - att det finns ett antal logiska anledningar till att vilja ha en surfplatta som man relativt obehindrat kan ha med sig, som har så stor skärm som möjligt.
Jag behöver förhoppningsvis inte förklara varför laptops i princip är helt ointressanta alternativ i dessa sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseGurra:

Vad som helst utom apples produkter, patent-troll ska bojkottas.

Det är det nya nu, den nya mainstream-vågen, hata, hata, hata Apple. Bortse totalt ifrån deras produkter och vilken kvalité de håller, ignorera produkten bara för att det är Apple som utvecklat den. Det är en ta mig fan en surfplatta, köp den som är bäst och lägg inte så mycket fokus på hur själva företaget ter sig mot andra företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det är det nya nu, den nya mainstream-vågen, hata, hata, hata Apple. Bortse totalt ifrån deras produkter och vilken kvalité de håller, ignorera produkten bara för att det är Apple som utvecklat den. Det är en ta mig fan en surfplatta, köp den som är bäst och lägg inte så mycket fokus på hur själva företaget ter sig mot andra företag.

Så nu får vi inte ens avgöra vilka märken vi gillar och inte? Bra sätt att bortförklara ditt moraliska ansvar när du handlar från vissa märken.
Hejar du på filmbolagen när de stämmer andra på mer pengar än det finns i hela världen?

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att Samsung kommer ut med en surfplatta med samma höga upplösning som Ipad 3, då blir det garanterat ett köp :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Folk hatar inte Apple för att det är "mainstream" eller för de är "stora", utan för deras affärs-etik.

Bortser man från den så handlar det mest om eko-system. Har man investerat mycket i Apples ekosystem och gillar iTunes så är väl Ipad bästa valet.
Har man investerat mer i Androids ekosystem och gillar friheten med ett öppet system (filmer ifrån datorn, installera vilka program man vill etc) så är ju en Android platta bättre.

7 tum så känns ju Nexus 7 som det självklara valet
< 10 så tror jag nog att jag själv valt Transformer Prime Infinity TF700t

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Så nu får vi inte ens avgöra vilka märken vi gillar och inte? Bra sätt att bortförklara ditt moraliska ansvar när du handlar från vissa märken.
Hejar du på filmbolagen när de stämmer andra på mer pengar än det finns i hela världen?

Jag sade aldrig att du inte fick avgöra vilket märke du gillar eller ej. Tycker det är en ganska dålig jämförelse du gör med filmbolagen då dem stämmer privatpersoner på miljonbelopp medan Apple vann ett patentkrig mot ett företag med miljarder i omsättning.

Permalänk
Medlem

Blir ingen för mig, hemma sitter jag gärna vid en stationär dator och använder stora skärmar och inga begränsningar, på jobbet sitter jag vid en dator så för mig ser jag ingen användning av en surfplatta, skulle jag åka mycket kollektivt kanske men det gör jag inte.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Har beställt en Galaxy Note 10.1 för utvärdering, med ett Comviq Fastpris utan bindningstid.

Eventuellt ska den ta över funktionen som laptop/telefon, men den kan även få funktionen som reservplatta till barnen, resplatta eller för serier/filmer på sängen.

Pennan med photoshop-programmet kommer användas och den får även funktionen som fotobok, när vi får besök som vill se familjealbumet. Har lite flera ideer, men ska bli spännande att prova.

Risken är att den blir väldigt flitigt använd, så då får en vara telefon/laptop(min) och den andra får gå på wifi hemma(familjen) beroende på hur populär den blir...

Hade funderat på att ta en enklare, men priset var inte så blodigt, batteritid och prestanda övervägde, ville även ha pennan som jag är van med från Galaxy Note. Gillar även placeringen av högtalarna skarpt, att ingen tänkt på det tidigare?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Då jag 90% av tiden fjärrstyr min windowsburk från soffan/sängen/toan med min iPad så kommer jag köpa en platta med Windows 8 så fort de dyker upp och jag hittar en som uppfyller mina krav. Ska bli så skönt att ha en riktig dator i plattformat i stället för leksaken iPad, och slippa leta någon förbannad app så fort man vill göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Spendera 12-14K på en platta till skolan... Låter ekonomiskt.

Jag ser inte hur NÅGON windows 8 platta kommer vara värt det. Iaf första högen. 6-8K för en RT platta med samma hårdvara som 3-4K Android platter, sen 12-14K för x86 med samma hårdvara som 5K laptops. Till och med Ipad 3 blir prisvärd i jämförelse. Är verkligen Windows 8 och touch värt så mycket?

Hursomhelst, jag har gått och tittat på en platta men ingen möter min kriteria. Samsung Galaxy 7.7 kommer väldigt, väldigt nära men faller på en punkt - korkade Samsung valde att bestycka den med gamla dubbelkärniga Exynos. Ingen dålig processor (har själv en S2), men i dagsläget så vill man ha lite mer, framförallt för en "premium" platta med marknadens enda Samoled HD skärm i den storleken. Galaxy Note 2 släpps med quadcoren, men skärmstorleken är för lite... Och 10" Note är förstås för stor. Man tycker ju att dom skulle släppt åtminstone en 7" Galaxy Tab 3 med Tegra 3 men nej. Inte ens det har dom gjort, dom kränger fortfarande sin Tab 2 med skit processor.

Det finns inte en enda vettigt speccad 7" platta idag förutom Nexus (vilken är lite svår att få tag på), vilket är förvånande. Android tillverkarna ger i princip hela marknaden till Apple om dom släpper iPad mini inom kort.

Du överdriver prisskillnaderna och dessutom verkar du missa många av poängerna med en x86 platta. Vid exempelvis skolarbete där att anteckna på föreläsningar ska kombineras med att läsa pdfer på tåget och sedan även köra en del trevliga program tror jag att dessa är väldigt bra. En laptop är helt enkelt inte smidig nog och saknar ofta (iaf i dina prisklasser) touchmöjligheter. Dagens plattor (arm baserade) saknar funktionalitet.

Jag skulle nog säga att win8 x86 + smidigt touchformat är värt de extra pengarna i vissa sammanhang, speciellt i mitt då det innebär att jag bara köper en hybrid istället för platta och laptop som den prylnörd jag är.

Permalänk
Skrivet av murklor:

Spendera 12-14K på en platta till skolan... Låter ekonomiskt.

Jag ser inte hur NÅGON windows 8 platta kommer vara värt det. Iaf första högen. 6-8K för en RT platta med samma hårdvara som 3-4K Android platter, sen 12-14K för x86 med samma hårdvara som 5K laptops. Till och med Ipad 3 blir prisvärd i jämförelse. Är verkligen Windows 8 och touch värt så mycket?

Hursomhelst, jag har gått och tittat på en platta men ingen möter min kriteria. Samsung Galaxy 7.7 kommer väldigt, väldigt nära men faller på en punkt - korkade Samsung valde att bestycka den med gamla dubbelkärniga Exynos. Ingen dålig processor (har själv en S2), men i dagsläget så vill man ha lite mer, framförallt för en "premium" platta med marknadens enda Samoled HD skärm i den storleken. Galaxy Note 2 släpps med quadcoren, men skärmstorleken är för lite... Och 10" Note är förstås för stor. Man tycker ju att dom skulle släppt åtminstone en 7" Galaxy Tab 3 med Tegra 3 men nej. Inte ens det har dom gjort, dom kränger fortfarande sin Tab 2 med skit processor.

Det finns inte en enda vettigt speccad 7" platta idag förutom Nexus (vilken är lite svår att få tag på), vilket är förvånande. Android tillverkarna ger i princip hela marknaden till Apple om dom släpper iPad mini inom kort.

Men duuu... Samsung's 7,7 är ju den gamla ju, då är det väl inte konstigt att det är gammal hårdvara i.
Om du ska ha Samsung och 7-tummare så har dom ju faktiskt P3100/P3110 med lite nyare hårdvara.
Men of exp: 7" är inget att ha. För stort för mobil, och för litet för Tablet. Så för hemmabruk så kommer du bli mer nöjd med en 10".

Sen så kostar inte x86-tabben 12-13K heller. Dom är dyra och det är för att Microsoft slänger på 1000-1500 för sin licens till tillverkaren.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Xperia Tablet S. 'nuff said. 16 GB-varianten med WiFi blir riktigt billig dessutom.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Skrivet av Matheeeew:

Skulle det vara mainstream att hata Apple? Visst finns det ett gäng intensiva haters, men de allra flesta älskar Apple ovillkorligt. Kolla på försäljningssiffrorna.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade iPad 2010, och till följd av det sålde jag min laptop (som då var min enda dator) och köpte en stationär dator då det helt förändrade min konsumtion.

Allt som inte är arbete och produktivt (musikinspelning) gör jag med iPad, vilket är en stor majoritet av vad jag gör dagligen.. Vill jag få något gjort har jag min kraftiga stationära PC med 3x24" IPS att låsa in mig med.

Hade jag inte haft en fungerande iPad 2 som jag jättenöjd med hade jag troligen köpt en tablet med Windows 8 då jag har större förtroende för Microsoft än för Android just nu. Jag hade inte nöjt mig med något mindre än 9-10 tum, och tangentbord är inget som behövs - jag har ju mina fingrar.

Permalänk
Medlem

Nej fan, jag ser då ingen poäng i att använda mig av Windows på min surfplatta när det finns Android och IOS.
Windows har i princip inte mycket att säga till om jämfört med de andra i mitt tycke.

iPad är förmodligen den bästa plattan överlag, men Android knappar in (Android är långa vägar bättre i mobilen dock).
Sedan vill jag dock inte köpa Apple produkter just för att Apple är giriga jävla idioter, men det är väl inte alla som bryr sig om hur företag beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det finns anledning till att folk hatar Apple. God anledning.

Sedan är det ju inte alla som bryr sig om att Apple stämmer allt och alla, utan bara ser till deras produkter, men jag skulle aldrig köpa något av ett företag som beter sig så jävligt.

Permalänk
Medlem

En Asus Transformer Pad (TF300T) med tillhörande docka blev mitt val. Den ger mig bra mycket batteritid och mer användningsområden än mycket annat på marknaden.

När jag behöver programmera eller utnyttja applikationer kör jag SplashTop till min NAS/HTPC med Windows 7 på, och vips så fick jag även möjligheten att utföra de arbetsuppgifter och nöjen som är exklusiva PC:s. Fördröjningen via LAN är inte hög. Via fibernätet nästintill lika låg, mellan ISP:er är fördröjningen lite högre, men fortf. duglig till det mesta.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Du överdriver prisskillnaderna och dessutom verkar du missa många av poängerna med en x86 platta. Vid exempelvis skolarbete där att anteckna på föreläsningar ska kombineras med att läsa pdfer på tåget och sedan även köra en del trevliga program tror jag att dessa är väldigt bra. En laptop är helt enkelt inte smidig nog och saknar ofta (iaf i dina prisklasser) touchmöjligheter. Dagens plattor (arm baserade) saknar funktionalitet.

Jag skulle nog säga att win8 x86 + smidigt touchformat är värt de extra pengarna i vissa sammanhang, speciellt i mitt då det innebär att jag bara köper en hybrid istället för platta och laptop som den prylnörd jag är.

Ingen kommentar angående priset eftersom jag har dålig koll på vad windowsplattorna är tänkta att kosta men jag tycker inte det framgår varför man borde välja en windowsbaserad i stället för tex android. Sakerna du nämner är väl normala saker som folk redan brukar göra med sina surfplattor?
Jag går lite i köpestankar just nu så jag är genuint intresserad av för och nackdelar med windowsvarianterna, i huvudsak jämfört med androidplattor.

Eftersom jag kört android några år med en uppsjö av program så är jag så klart väldigt orolig för att en massa grejer jag vill använda den till inte skulle gå att göra med en windowsplatta. Det finns många "underhållningprogram" som typ twitchtv som det skulle vara mycket tråkigt att bli av med men att ha en platta utan tex bra gpsplotter är fan helt otänkbart för mig osv.

Vet någon föresten hur x86 står sig mot arm vad gäller strömförbrukning? Tyckte folk brukade säga att x86 var alldeles för bloatat för dessa ändamål för ett par år sedan. Fast några watt hit och dit kanske inte spelar så stor roll jämfört med skärmens energiförbrukning, i vilket fall på enheter med större skärmar. Någon som har bättre koll än jag på detta?

Permalänk
Medlem

Blir nog till att vänta o se hur Windows 8 plattorna utvecklar sig. Tycker de ser mkt lovade ut.

Permalänk

Windows RT (för de billigare plattorna), oh sweet jesus! Ser fruktansvärt tjusigt och smidigt ut må jag säga!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg