Ljudkorts problem. Eller kanske Drivrutinerna ? :O

Permalänk
Medlem

Ljudkorts problem. Eller kanske Drivrutinerna ? :O

Har som sagt köpt ny dator ganska nyligen.
Haft lite problem med Blue screen som nu har försvunnit och trodde väl allt va i sin ordning, men tydligen inte.

Mitt ljud är väldigt lågt i jämförelse med min gamla dator. Och enda skillnaden nu är väl att detta inbyggda ljudkort klarar av 7.1 medan mitt äldre inte gjorde det.. I varje fall har jag senaste drivrutinerna ifrån Realteks hemsida, mina hörlurar är relativt nya och är Steelseries Seberian V2. Funkar kanon bra, men har aldrig förr behövt ha högsta volume på både windows ljud-mixer och på sladden till headsetet. Och även fast jag har det så är ljudet lågt. Iofs var det nu när jag började spela Skyrim som det verkligen upptäcktes då jag vill minnas att ja haft högt ljud i det förut.

En grej som är med detta tex. inne på Realteks audio manager (Den orange ikonen) så kunde jag förr klicka på dom små "plutttarna" som visar vart jag har kopplat in Hörlurar/Högtalare/Mic. Men det går inte längre. Är det helt enkelt för att det är ett nytt ljudkort som dom tagit bort den funktionen ? Då fick man ju upp att välja varje gång jag kopplade in något nytt. Ja helt enkelt välja om de skulle va linje ut ell va de nu kunde vara.

Men den finns icke mer.

Kan det vara så att jag satt in sladden inne i moderkortet fel ? Finns ju bara ett ställe typ som den kan sitta på.

Mitt moderkort är ett Z77 Pro4-M "ASRock".

Om någon kanske kan det här med ljud grejer osv. så kan be a lam och hjälp mig

Tack på förhand.

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort? Låter som du har drivrutiner för moderkortsljudkortet.

Permalänk
Medlem

Tja.
Jag har ju ett inbyggt ljudkort. Ni får gärna tala om för mig vart man hittar namnet på det kortet då ?
Moderkorts drivrutinerna/chipset osv tog jag ifrån skivan jag fick med. Men enligt deras hemsida så är det samma version både där och de ja har på skivan alltså. Så finns inget nyare vad jag vet.

Visa signatur

CPU Core i5 3570K 4.2Ghz. ModerKort:MSI Z77A-GD55 - ATX. Ström: Corsair 600W Gaming series.
Minne:Corsair 16GB VENGEANCE 1600Mhz LP. Lagring:OS -SSD 120GB Corsair Force 3.Kylning:Antec KÜHLER H2O 620 CPU liquid cooling.GPU: KFA2 GTX 670 EX OC 2GB GDDR5 + Gigabyte GeForce GTX 670 2GB SLI. Chassi:Fractal design define R4

Permalänk
Medlem

Riktigt skumt det här. Kan inte för mitt liv förstå varför jag MÅSTE ha MAX på Windows ljud inställ, samt Realtek ljudkontroll + Hörlurar för att få ljudet något så när "halvt" som de borde vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad hade du för ljudkort innan? Kan vara lite intressant att veta för att jämföra

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Vad hade du för ljudkort innan? Kan vara lite intressant att veta för att jämföra

Hade även samma märke på inbyggda ljudkortet innan. Realtek fast 5.1 versionen. Detta är ju AC982 7.1 tror jag.
Och hur det kan vara sådan fruktansvärd skillnad kan jag inte förstå alltså. Blir ju galen! Att köpa nya grejer är inte alltid bra
Skit moderkort med skit grejer på.

Och att Realtek sedan gör så jag inte kan klicka på just den kontakten jag senast anslöt gör mig ännu mer irriterad. Där man kan välja vad för slags "ljud/grej" jag kopplade in i den porten.

Hade även 1 gul okänd grej någonslags videostyrenhet på enhetshanteraren. Avinstallerade den för ja hittar inge drivrutiner för den, och nu verkar det som att ljudet blivit lite bättre. Men inte helt säker. Ska koppla ihop min gamla dator åt flickvännen snart då ska mina hörlurar testat där i och då kmr ja väl få en smäll på keften av hur bra ljud den dator har i jämförelse med min nya.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinCraft:

Hade även samma märke på inbyggda ljudkortet innan. Realtek fast 5.1 versionen. Detta är ju AC982 7.1 tror jag.
Och hur det kan vara sådan fruktansvärd skillnad kan jag inte förstå alltså. Blir ju galen! Att köpa nya grejer är inte alltid bra
Skit moderkort med skit grejer på.

Och att Realtek sedan gör så jag inte kan klicka på just den kontakten jag senast anslöt gör mig ännu mer irriterad. Där man kan välja vad för slags "ljud/grej" jag kopplade in i den porten.

Hade även 1 gul okänd grej någonslags videostyrenhet på enhetshanteraren. Avinstallerade den för ja hittar inge drivrutiner för den, och nu verkar det som att ljudet blivit lite bättre. Men inte helt säker. Ska koppla ihop min gamla dator åt flickvännen snart då ska mina hörlurar testat där i och då kmr ja väl få en smäll på keften av hur bra ljud den dator har i jämförelse med min nya.

Har du provat installera om/installera andra drivrutiner? Att du inte kan klicka på kontakterna låter ju nästan som det blivit nåt fel med drivrutinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Har du provat installera om/installera andra drivrutiner? Att du inte kan klicka på kontakterna låter ju nästan som det blivit nåt fel med drivrutinen.

Har inte testat det. Enda jag gjort är att ta ner dom på nytt och kört installationen. Och då tar den bort dom gamla enligt installshield, sedan gör den en reboot och sedan installerar den de nya drivrutinerna. Jag ska göra en total ominstallation tänkte jag så fort jag kommer hem till Dalarna igen där jag har mitt trogna 100Mbits så jag slipper vänta flera tim på alla windows uppdateringar.

Får nog kanske återkomma efter det. Tydligen flera som har problem med detta inbyggda Ljudkort. . Funkar det inte efter det så får jag kanske helt enkelt försöka köpa mig ett bra ljudkort och koppla in det istället. Finns ju iofs USB Headset med eget ljudkort till. Typ Razer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinCraft:

Har inte testat det. Enda jag gjort är att ta ner dom på nytt och kört installationen. Och då tar den bort dom gamla enligt installshield, sedan gör den en reboot och sedan installerar den de nya drivrutinerna. Jag ska göra en total ominstallation tänkte jag så fort jag kommer hem till Dalarna igen där jag har mitt trogna 100Mbits så jag slipper vänta flera tim på alla windows uppdateringar.

Får nog kanske återkomma efter det. Tydligen flera som har problem med detta inbyggda Ljudkort. . Funkar det inte efter det så får jag kanske helt enkelt försöka köpa mig ett bra ljudkort och koppla in det istället. Finns ju iofs USB Headset med eget ljudkort till. Typ Razer.

Varför man nu skulle vilja ha razer hehe :). Men det är väl alltid fint med ett bra separat ljudkort om man lyssnar mycket på musik via datorn.

Permalänk
Medlem

Är det 2,70 du tog hem från realteks hemsida? Annars finns den här.
http://downloads.guru3d.com/Realtek-HD-Audio-2.70-audio-drive...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Är det 2,70 du tog hem från realteks hemsida? Annars finns den här.
http://downloads.guru3d.com/Realtek-HD-Audio-2.70-audio-drive...

Japp jag tog ner 2.70 Tror jag.. Ni andra som har detta borde ju veta om ni kan typ klicka på kontakterna för att ställa in vad ni kopplat in.

?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Varför man nu skulle vilja ha razer hehe :). Men det är väl alltid fint med ett bra separat ljudkort om man lyssnar mycket på musik via datorn.

Ja men tog det till ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skriver i den här tråden så alla förstår och vet till sen. Köp aldrig ett ASRock Z77 PRO4-M moderkort. KÖP ALDRIG. Oavsett hur liten burk eller chassi ell va du kan tänkas behöva. Köp aldrig det moderkortet.

Dåligt om utrymme (iofs ett M-ATX) men detta suger k*k.

Inbyggda Ljudkortet suger blötttt rööv + får du idén att köpa/sätta i ett internt ljudkort så glöm den tanken. Finns inte möjligheter till det.

Köpte precis ett internt creative soundblaster 7.1 kort. Men finns inge slots för det. Bra grejer. Not.

Så om någon vill köpa min nya dator jag precis köpt. (Fått hjälp här inne) så säg till. Jag vill aldrig mer se den. 8700Kr vill ja ha för den och då är den ihopsatt och absolut inget fel på den.

I5(3.4GHZ)
KFA2 Geforce 670GTX 2048MB
8GB DDR3
SSD 120 FORCE 3
blabla fråga om ni vill veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinCraft:

Skriver i den här tråden så alla förstår och vet till sen. Köp aldrig ett ASRock Z77 PRO4-M moderkort. KÖP ALDRIG. Oavsett hur liten burk eller chassi ell va du kan tänkas behöva. Köp aldrig det moderkortet.

Dåligt om utrymme (iofs ett M-ATX) men detta suger k*k.

Inbyggda Ljudkortet suger blötttt rööv + får du idén att köpa/sätta i ett internt ljudkort så glöm den tanken. Finns inte möjligheter till det.

Köpte precis ett internt creative soundblaster 7.1 kort. Men finns inge slots för det. Bra grejer. Not.

Så om någon vill köpa min nya dator jag precis köpt. (Fått hjälp här inne) så säg till. Jag vill aldrig mer se den. 8700Kr vill ja ha för den och då är den ihopsatt och absolut inget fel på den.

I5(3.4GHZ)
KFA2 Geforce 670GTX 2048MB
8GB DDR3
SSD 120 FORCE 3
blabla fråga om ni vill veta.

Går det inte o köpa ett externt ljudkort istället om inte det finns plats i datorn?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Rekordmedlem

Det du behöver är nog snarare en hörlursförstärkare, det är där det brister i de flesta fall, det är bara asus som har monterat en sån på vissa internaljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Går det inte o köpa ett externt ljudkort istället om inte det finns plats i datorn?

Har jag faktiskt inte tänkt på. Finns det några bra sådana ?

Skrivet av mrqaffe:

Det du behöver är nog snarare en hörlursförstärkare, det är där det brister i de flesta fall, det är bara asus som har monterat en sån på vissa internaljudkort.

Okej. Visste inte det. Mitt förra moderkort (Gigabyte) GA-EP35 blabla. hade ett riktigt bra ljud inbyggt så tänkte att detta skulle väl så klart ha något i samma klass. Men verkligen inte, det är nog som du säger att det saknas förstärkning av ljudet.

Och då när jag letar efter sådana "saker" så hittar jag dettta
https://www.inet.se/produkt/6303948/steelseries-siberia-usb-s...

Vad tror du / ni om det ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tycker det är konstigt bara att jag inte kan klicka upp vad det är jag har kopplat in för ljud grej på Realtek HD-Ljudkonfiguration. När jag kopplar in ett Headset så ska det koppa upp en ruta av sig själv. Och där ska jag kunna välja vad det är jag har kopplat in för något. Det kommer inte upp någon sådan alls. Det står bara att jag satt i en ny kontakt i en liten blem ruta i hörnet.

Kan inte detta vara en anledning också ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du en frontpanels-ljudutgång? eller var kopplar du in ljudkabeln, för det låter konstigt med 1 utgång för 7.1-ljud? Det vore världens längsta teleplugg i så fall

(har du ingen frontpanelsutgång så brukar man bygla de pinnarna, vet inte om det hjälper i detta fallet.)

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Har du en frontpanels-ljudutgång? eller var kopplar du in ljudkabeln, för det låter konstigt med 1 utgång för 7.1-ljud? Det vore världens längsta teleplugg i så fall

(har du ingen frontpanelsutgång så brukar man bygla de pinnarna, vet inte om det hjälper i detta fallet.)

Jo då jag har frontpanels ingång och där bak. Använder dom där fram just nu.
Men det är ju liksom samma problem där. Datorn låter mig inte välja vad det är jag kopplar in för något i ljudet.
Samma klena ljud där fram som där bak.

Har ett Fractal Design Chassi R4.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WinCraft:

Tycker det är konstigt bara att jag inte kan klicka upp vad det är jag har kopplat in för ljud grej på Realtek HD-Ljudkonfiguration. När jag kopplar in ett Headset så ska det koppa upp en ruta av sig själv. Och där ska jag kunna välja vad det är jag har kopplat in för något. Det kommer inte upp någon sådan alls. Det står bara att jag satt i en ny kontakt i en liten blem ruta i hörnet.

Kan inte detta vara en anledning också ?

Det finns ofta olika inkopplingar från frontpanelen, har du undersökt hur det är kopplat? hursomhelst så är ofta problemet att utgången har för hög utimpedans eller för lågt spänningssving, det ger då endera en filterfunktion eller låg utnivå, har du otur så får du båda problemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinCraft:

Har jag faktiskt inte tänkt på. Finns det några bra sådana ?

Det har jag dock inte pejl på, men en snabb googling gav följande

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1107619-tips-pa-bra-...

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

frontpanelen kanske är trasig? testa att koppla ur den och bygla pinnarna, och koppla in headsetet i bakpanelen.

Annars kanske kabeln har gått sönder till headsetet? vanligt fel på de lurarna. (men jag antar att du provat dem med annat).

De är ju inte så tungdrivna precis. Jag har aldrig sett det moderkortet eller provat det men det bör klara av att driva dem.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

frontpanelen kanske är trasig? testa att koppla ur den och bygla pinnarna, och koppla in headsetet i bakpanelen.

Annars kanske kabeln har gått sönder till headsetet? vanligt fel på de lurarna. (men jag antar att du provat dem med annat).

De är ju inte så tungdrivna precis. Jag har aldrig sett det moderkortet eller provat det men det bör klara av att driva dem.

Har Steelseries SEBERIA V2 ell va dom heter. Och tror inte det är något fel på dom eftersom dom fungerar i min gamla dator. Ska testa dom i gamla igen om en liten stund.
Men det är ju som sagt ett Gigabyte. Det sägs att inbyggda ljudkretsarna på dom är bättre en tex ASROCK som jag har nu.

Det här problemet hade ju vart löst idag om det varit så att mitt Audigy soundblaster ljudkort hade passat. Vilket det inte gjorde så har skickat en retur anmälan till Inet.se. Hoppas dom betalar tillbaka pengarna.

Men har även skrivit ett inlägg om att kanske ja betalar någon slags mellanskillnad ifall dom har något som passar mig bättre. Tex deras Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro, USB.

Men om jag säger så här då.

Kan ni hjälpa mig hitta ett Externt ljudkort för en rimlig summa pengar. Som har hörlurs förstärkning osvosv.

Det jag är ute efter att kunna spela spel och ha ett bra ljud. Kanske lyssna musik och se film.. Behöver inte va nå ultra dyrt liksom. Men eftersom mitt inbyggda inte klarar leverera bra ljud till mina hörlurar så. Plz hjälp.
Jag använder i stort sett bara hörlurar och ibland 2 högtalare med Sub. Alla snackar om 7.1 ljud osv. Men vafan jag har ju inte ens sådana högtalare och ser inte att jag kommer köpa sådana heller till dator. Så 2.1 funkar lika bra som 5.1/7.1 för mig. Som jag sa innan så är det för att jag spelar mycket så om jag känner för att vrida upp för att spela öronen av mig och bli döv innan imorgon så ska jag kunna vrida upp resterande ljud på headsetet och bli det. Men nu kör jag max och det är inte högt alls.

Ni pratar om att byggla pinnar och grejer. Ingen aning hur man gör det och kanske ska låta det vara. Och försöka hitta ett externt ljudkort som har bra tryck i sig. Jag letar för fullt men som alltid så finns det folk som är duktigare på sånt en mig.
Så om ni hjälper mig så kan jag hjälpa er någon gång i livet med något jag är bra på. haha Vilket e FISKE & Jakt + jag äger alla i spel haha så vore tacksam för hjälp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinCraft:

Har Steelseries SEBERIA V2 ell va dom heter. Och tror inte det är något fel på dom eftersom dom fungerar i min gamla dator. Ska testa dom i gamla igen om en liten stund.
Men det är ju som sagt ett Gigabyte. Det sägs att inbyggda ljudkretsarna på dom är bättre en tex ASROCK som jag har nu.

Det här problemet hade ju vart löst idag om det varit så att mitt Audigy soundblaster ljudkort hade passat. Vilket det inte gjorde så har skickat en retur anmälan till Inet.se. Hoppas dom betalar tillbaka pengarna.

Men har även skrivit ett inlägg om att kanske ja betalar någon slags mellanskillnad ifall dom har något som passar mig bättre. Tex deras Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro, USB.

Men om jag säger så här då.

Kan ni hjälpa mig hitta ett Externt ljudkort för en rimlig summa pengar. Som har hörlurs förstärkning osvosv.

Det jag är ute efter att kunna spela spel och ha ett bra ljud. Kanske lyssna musik och se film.. Behöver inte va nå ultra dyrt liksom. Men eftersom mitt inbyggda inte klarar leverera bra ljud till mina hörlurar så. Plz hjälp.
Jag använder i stort sett bara hörlurar och ibland 2 högtalare med Sub. Alla snackar om 7.1 ljud osv. Men vafan jag har ju inte ens sådana högtalare och ser inte att jag kommer köpa sådana heller till dator. Så 2.1 funkar lika bra som 5.1/7.1 för mig. Som jag sa innan så är det för att jag spelar mycket så om jag känner för att vrida upp för att spela öronen av mig och bli döv innan imorgon så ska jag kunna vrida upp resterande ljud på headsetet och bli det. Men nu kör jag max och det är inte högt alls.

Ni pratar om att byggla pinnar och grejer. Ingen aning hur man gör det och kanske ska låta det vara. Och försöka hitta ett externt ljudkort som har bra tryck i sig. Jag letar för fullt men som alltid så finns det folk som är duktigare på sånt en mig.
Så om ni hjälper mig så kan jag hjälpa er någon gång i livet med något jag är bra på. haha Vilket e FISKE & Jakt + jag äger alla i spel haha så vore tacksam för hjälp.

Denna kanske hade varit nåt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=699851

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Ja det är ju ett alternativt. Saftigt pris dock. Eller ?

Satt och tittade på detta.

Vad tror ni om denna ?
Förstärker denna ljudet i hörlurar etc ?
Såg någon mer nämna denna innan.

Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro, USB

https://www.inet.se/produkt/6304861/creative-sound-blaster-x-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinCraft:

Ja det är ju ett alternativt. Saftigt pris dock. Eller ?

Satt och tittade på detta.

Vad tror ni om denna ?
Förstärker denna ljudet i hörlurar etc ?
Såg någon mer nämna denna innan.

Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro, USB

https://www.inet.se/produkt/6304861/creative-sound-blaster-x-...

Personligen skulle jag aldrig köpa nåt från creative, men bättre än ditt inbyggda ljudkort lär den definitivt vara.

Permalänk
Medlem

http://www.ladda-upp.se/bilder/lrgmbtmzofvhvh/ (BILD På mitt moderkort)

Som jag förstått det så är PCIe 3.0 typ ingen skillnad till 2.0.

Så om jag flyttar mitt Grafikkort ner till PCIe 3 ELLER 4.
Så kan jag köpa ett PCIe Ljudkort typ https://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx

Och sätta i den PCIe 1x ? Eller har jag helt fel i detta ?

Glömde bild länk
Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WinCraft:

Så kan jag köpa ett PCIe Ljudkort typ https://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx

Vad har du för kort monterade i datorn idag, bara grafiken eller nått mer ?

Och ja ett mindre pcie kort kan monteras i en större sockel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinCraft:

Ja ett pci 1x ska kunna kopplas in i pci x16.

Det där ljudkortet har samma dac som ST kortet så det är ett bra ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för kort monterade i datorn idag, bara grafiken eller nått mer ?

Och ja ett mindre pcie kort kan monteras i en större sockel.

Har bara 1 Grafikkort(GTX670) I datorn idag. Inget mera. Och eftersom det är lite trångt på moderkortet så har jag ju alltså bara 2 Pcie slots kvar. Dom är ju under grafikkortet. Och det X16 slots.

Skrivet av Extrapaj:

Ja ett pci 1x ska kunna kopplas in i pci x16.

Det där ljudkortet har samma dac som ST kortet så det är ett bra ljudkort

Ah okej. Så då är det kanske värt att skicka in mitt köpta nu då som inte passade, och lägga in mellanskillnaden och få ett Asus xonar ?

Visa signatur