Installera registrerad 7 OEM på ny SSD

Permalänk

Installera registrerad 7 OEM på ny SSD

Tjenare,

fallet är som rubriken lyder.
Har suttit i tankarna på att uppgradera mig till en SSD men kruxet är den att jag har en OEM-licens på min nuvarande HDD.
Jag har förpackningen och skivan kvar + nyckeln. Är det några problem att installera om WIN7 på min SSD då?
Vill inte köpa en SSD + en ny licens. Känns lite som om att jag inte "ändrar" några komponenter i datorn. Trots allt blir den inte ny då jag inte byter moderkortet.

Tacksam för svar!

Mvh,
Fredrik

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att installera om, OEM är oftast låst till moderkortet då det räknas som att byta dator när man ersätter detta med ett annat. Lagring är förbrukningsvara och omfattas ej av OEM reglerna.
TUTA OCH KÖR

Permalänk
Skrivet av xrim:

Det är inga problem att installera om, OEM är oftast låst till moderkortet då det räknas som att byta dator när man ersätter detta med ett annat. Lagring är förbrukningsvara och omfattas ej av OEM reglerna.
TUTA OCH KÖR

GRYMT!
Tusen tack för ditt snabba svar. Hjälpte mig mycket!
Gick direkt o köpte min nya SSD!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xrim:

Det är inga problem att installera om, OEM är oftast låst till moderkortet då det räknas som att byta dator när man ersätter detta med ett annat. Lagring är förbrukningsvara och omfattas ej av OEM reglerna.
TUTA OCH KÖR

Oftast? OEM (COA/NonSLP?) är alltid låst till moderkortet:)
OEMSLP är inte låst till moderkortet direkt utan OEM byggen, alltså färdigbyggda datorer köpta i butik.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Oftast? OEM (COA/NonSLP?) är alltid låst till moderkortet:)
OEMSLP är inte låst till moderkortet direkt utan OEM byggen, alltså färdigbyggda datorer köpta i butik.

Men det ska väl inte vara några problem att använda min OEM skiva och nyckel till min nya SSD?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Retallack:

Men det ska väl inte vara några problem att använda min OEM skiva och nyckel till min nya SSD?

Nej och det skrev jag aldrig:)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nej och det skrev jag aldrig:)

Ville mest vara säker! Tack för feedback.

Permalänk
Medlem

Har nästan samma dilemma här. Har ett OEM windows som är köpt på komplett, funderar på och byta processor moderkort och köpa en SSD. Men jag kan alltså då inte göra det utan att köpa ett helt nytt windows?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Har nästan samma dilemma här. Har ett OEM windows som är köpt på komplett, funderar på och byta processor moderkort och köpa en SSD. Men jag kan alltså då inte göra det utan att köpa ett helt nytt windows?

Det beror väl på hur ärlig du är, eller om ditt nuvarande moderkort gick sönder och du fortfarande har garanti på det samtidigt som det utgått så att får du ett annat nytt moderkort istället och då får man flytta sin OEM-licens, det fick iaf. jag göra när jag pratade med Microsoft support efter att jag fått ett nytt moderkort av annan modell efter RMA.

Alternativet är ju nya Windows 8 med speciella licenser för entusiaster där licensen istället är personlig då vi byter mycket hårdvara.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Eller så kan man bara ringa Microsoft och be de "nollställa" din OEM-licens. De gör det då omedelbart och helt utan att ställa några frågor.

Bara ett tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Det beror väl på hur ärlig du är, eller om ditt nuvarande moderkort gick sönder och du fortfarande har garanti på det samtidigt som det utgått så att får du ett annat nytt moderkort istället och då får man flytta sin OEM-licens, det fick iaf. jag göra när jag pratade med Microsoft support efter att jag fått ett nytt moderkort av annan modell efter RMA.

Alternativet är ju nya Windows 8 med speciella licenser för entusiaster där licensen istället är personlig då vi byter mycket hårdvara.

Okej, nej tror inte att det är något fel med mitt moderkort, vill bara köpa en ny processor, en i5 3570k. tyvärr så passar den inte mitt moderkort:(
Så man får ny licens om det är sönder?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N0iZE:

Okej, nej tror inte att det är något fel med mitt moderkort, vill bara köpa en ny processor, en i5 3570k. tyvärr så passar den inte mitt moderkort:(
Så man får ny licens om det är sönder?

Ring supporten och säg bara som det är. De kommer att fixa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Ring supporten och säg bara som det är. De kommer att fixa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Windows eller Kompletts? btw den när klisterlappen med nycklen är borta? blir det ett problem? eller klarar man sig utan?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N0iZE:

Windows eller Kompletts?

Microsofts support

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Microsofts support

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar! Ska jag göra det efter jag har uppgraderat eller innan? ursäkta att jag är frågvis:P

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av N0iZE:

Tackar! Ska jag göra det efter jag har uppgraderat eller innan? ursäkta att jag är frågvis:P

Ja efter såklart när du märker att du inte kan aktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja efter såklart när du märker att du inte kan aktivera.

Tack haha^^ lite trött här jag, nu när jag ändå är i farten http://www.blocket.se/halland/Nastan_nytt_MSI_Z77MA_G45_moder... värt att köpa? kombinerat med en 15 3570k?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Ring supporten och säg bara som det är. De kommer att fixa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gjorde det, ringde supporten och förklarade att mitt moderkort hade gått sönder och att jag ville flytta min OEM licens till det nya moderkortet jag köpt.

Svaret jag fick var att de inte kunde göra någonting för att hjälpa mig utan att det var en ny licens som gällde...Men hade det varit en märkes dator med ett garantibevis(tror jag de kallade det)så kunde jag bli kopplad till deras tech support.

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scribbler:

Jag gjorde det, ringde supporten och förklarade att mitt moderkort hade gått sönder och att jag ville flytta min OEM licens till det nya moderkortet jag köpt.

Svaret jag fick var att de inte kunde göra någonting för att hjälpa mig utan att det var en ny licens som gällde...Men hade det varit en märkes dator med ett garantibevis(tror jag de kallade det)så kunde jag bli kopplad till deras tech support.

Intressant, när jag uppgraderade min dator med nytt moderkort mm så gick det inte att aktivera licensen online, var tvunget att ringa ett nummer först. Där fick jag förklara att jag bytt moderkort mm och de låste upp min licens så den fungerade på den nya datorn. Testa att aktivera och ringa det nummer du får där om det inte går att aktivera via internet, de kommer antagligen att vara mer tillmötesgående än kundtjänsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scribbler:

Jag gjorde det, ringde supporten och förklarade att mitt moderkort hade gått sönder och att jag ville flytta min OEM licens till det nya moderkortet jag köpt.

Svaret jag fick var att de inte kunde göra någonting för att hjälpa mig utan att det var en ny licens som gällde...Men hade det varit en märkes dator med ett garantibevis(tror jag de kallade det)så kunde jag bli kopplad till deras tech support.

Finns ingen anledning att ringa supporten, förutom om du känner att du lurar Microsoft på en licens och vill lätta ditt hjärta och behöver få godkännande innan du gör det.

Bara att installera och aktivera över internet. Misslyckas det så följ instruktionerna på skärmen angående alternativ aktiveringsmetod.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tack för svaren grabbar nu känner jag mig lugnare. Hade hatat att behöva köpa en ny licens av flera anledningar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4|Corsair HX 750W|AMD FX-4170BE@4,2GHz|Asus Sabertooth 990FX|Noctua NH-U12P|8GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz|Sapphire HD 7950 3GB GDDR5 Vapor-X OC|Systemdisk Samsung SSD 830 Series 250GB|Win 7