Förslag på nya hörlurar + ljudkort, budget på ~3000:-

Permalänk
Medlem

Förslag på nya hörlurar + ljudkort, budget på ~3000:-

Hallå.

Är nu dags att skaffa ett par nya lurar och tänkte satsa på lite bättre kvalitet istället för de ~400 kronors lurarna som det tidigare blivit. Kan tänkas gå lite över 3000:- för lurar+kort om det blir stor skillnad. Dock är jag inte så kräsen vad gäller ljud och tror nog att det mesta blir mycket bättre än vad jag är van vid sen tidigare.

Lurarna kommer mestadels att användas till musik men även lite film/spel, så några "allround" lurar hade passat bra, om det finns?
Musik som spelas är mestadels metal, rock, hårdrock och även lite techno/trance (även om man är en allätare vad gäller musik, så det mesta kommer att spelar nån gång) så gärna några som låter klart men ändå har lite lagom, bra, bas.
Helst ska de vara heltäckande, öppna/slutna spelar inte så stor roll, bara det som ger bäst ljud för pengarna.

Har kollat runt och läst lite och kommit fram till att AKG/Sennheiser verkar ha de bästa i denna prisklassen, kan det stämma?
Funderade på om man skulle skaffa ett par trådlösa för att slippa sladd men vet inte om ljudet blir lidande p.g.a. det? Kollat på bl.a. Sennheiser RS170/180 som verkar ha fått hyfsad kritik, tänkte iväg och försöka provlyssna på dem också för att se vad man tycker.

Någon som har något annat förslag på ett par lurar som kan tänkas passa mig och min musiksmak? Denon AH-D2000 verkar som de hade passat också men tycks inte finnas någonstans att köpa? Någon nyare modell som kommit som är likvärdig?

Sen har jag ingen koll på ljudkort, hört gott om Asus Xonar olika modeller dock. Någon där som kan passa, kommer bara användas till hörlurar + en mic.

Tacksam för att hjälp i denna djungeln!

Permalänk
Medlem

Gällande ljudkort så är ju Asus xonar STX ett klockrent val.
När det gäller lurar får du provlyssna,jag kan i alla fall tipsa om AKG K701,de kan man få rätt billigt på thomann,dock är de inget för dem som är basknarkare,provlyssning rekommenderas innan köp.

Permalänk
Medlem

Jag har Sennheiser RS170 och Sennheiser HD595, båda fungerar utmärkt. Ljudet är vassare i HD595, men jag väljer ändå nästan uteslutande mina RS170 när jag sitter vid datorn. Oerhört smidigt att inte sitta fastkedjad vid datorn, men farligt har man en gång vant sig är det svårt att sitta inkopplad med kabel igen.

Jag tror du klarar dig bra med RS170 om du inte är kräsen med ljudet kommer ljudkortet bara vara bortkastade pengar. Lägg några hundralappar på en USB-mikrofon(http://www.dustinhome.se/product/5010057821/logitech-desktop-...) istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Jag har Sennheiser RS170 och Sennheiser HD595, båda fungerar utmärkt. Ljudet är vassare i HD595, men jag väljer ändå nästan uteslutande mina RS170 när jag sitter vid datorn. Oerhört smidigt att inte sitta fastkedjad vid datorn, men farligt har man en gång vant sig är det svårt att sitta inkopplad med kabel igen.

Jag tror du klarar dig bra med RS170 om du inte är kräsen med ljudet kommer ljudkortet bara vara bortkastade pengar. Lägg några hundralappar på en USB-mikrofon(http://www.dustinhome.se/product/5010057821/logitech-desktop-...) istället.

Har själv funderat över att ta steget och gå över från trådat till trådlöst, hur mycket tycker du man förlorar på att köra trådlöst? Känner du en stor skillnad på ljudet eller tror du det är mest placebo?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

D2000 är en bra lur ifall du kan få tag på en. Jag vet att Hifiklubben i Sundsvall hade ett ex i butiken förra veckan, satt ingen prislapp eller något på den. Men du borde kunna få den för 2000-2400 med tanke på att jag köpte mina (som också var demoex) för 2200kr i slutet på april tror jag det var.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av liret:

Hallå.

Är nu dags att skaffa ett par nya lurar och tänkte satsa på lite bättre kvalitet istället för de ~400 kronors lurarna som det tidigare blivit. Kan tänkas gå lite över 3000:- för lurar+kort om det blir stor skillnad. Dock är jag inte så kräsen vad gäller ljud och tror nog att det mesta blir mycket bättre än vad jag är van vid sen tidigare.

Lurarna kommer mestadels att användas till musik men även lite film/spel, så några "allround" lurar hade passat bra, om det finns?
Musik som spelas är mestadels metal, rock, hårdrock och även lite techno/trance (även om man är en allätare vad gäller musik, så det mesta kommer att spelar nån gång) så gärna några som låter klart men ändå har lite lagom, bra, bas.
Helst ska de vara heltäckande, öppna/slutna spelar inte så stor roll, bara det som ger bäst ljud för pengarna.

Har kollat runt och läst lite och kommit fram till att AKG/Sennheiser verkar ha de bästa i denna prisklassen, kan det stämma?
Funderade på om man skulle skaffa ett par trådlösa för att slippa sladd men vet inte om ljudet blir lidande p.g.a. det? Kollat på bl.a. Sennheiser RS170/180 som verkar ha fått hyfsad kritik, tänkte iväg och försöka provlyssna på dem också för att se vad man tycker.

Någon som har något annat förslag på ett par lurar som kan tänkas passa mig och min musiksmak? Denon AH-D2000 verkar som de hade passat också men tycks inte finnas någonstans att köpa? Någon nyare modell som kommit som är likvärdig?

Sen har jag ingen koll på ljudkort, hört gott om Asus Xonar olika modeller dock. Någon där som kan passa, kommer bara användas till hörlurar + en mic.

Tacksam för att hjälp i denna djungeln!

Asus Xonar Essence Stx kombinerat med Sennheiser PC360 headset. Vet inte ifall du kan tänka dig headset men annars e detta ett bra alternativ enligt mig. Kör det själv nämligen.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

D2000 är en bra lur ifall du kan få tag på en. Jag vet att Hifiklubben i Sundsvall hade ett ex i butiken förra veckan, satt ingen prislapp eller något på den. Men du borde kunna få den för 2000-2400 med tanke på att jag köpte mina (som också var demoex) för 2200kr i slutet på april tror jag det var.

+1 på detta.

Sitter själv med ett STX och Denon D2000 och är grymt nöjd. D2000 verkar ha blivit ersatt av nyare modeller (som jag inte kan uttala mig om) men om du kan hitta ett par så lär du inte bli missnöjd.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Gällande ljudkort så är ju Asus xonar STX ett klockrent val.
När det gäller lurar får du provlyssna,jag kan i alla fall tipsa om AKG K701,de kan man få rätt billigt på thomann,dock är de inget för dem som är basknarkare,provlyssning rekommenderas innan köp.

Håller med i båda fallen. Asus Xonar STX verkar stå ganska ohotad som det ljudkort man bör satsa på om man vill använda en integrerad hörlursförstärkare.

Har läst att kombon Xonar STX + AKG K701 funkar bra (http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_xonar_essence_stx/7.htm). Jag har själv ett par K701 och trivs jättebra med dessa (men som nämnt ovan, lurarna klarar basen bra men betonar knappast ljudet åt det hållet).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Gigabyte 5700XT OC | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Kör på Essence STX och Beyerdynamic dt 990 pro. Enormt bra öppna lurar som funkar riktigt fint till spel (Dolby Headphone), även bastung musik är en fröjd. Har dock aldrig kollat särskilt mycket film på datorn så där har jag ingen åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen som kommit!
Blir till att åka iväg en sväng imorgon och lyssna på några olika modeller och se vad man kommer fram till. Men känns som jag har lite koll på vad jag ska rikta in mig på iaf.