Permalänk
Medlem

Köpråd Asus G75

Hejsan!

Gäller denna dator:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/anvandningsomrade/spel/asus-g75vw-t1019v/170368.6039/

Jag spelar lite casual, inga tyngre spel precis. Typ WoW, D3 lite Skyrim kanske. Jag vill kunna spela upp film i full-hd på TV:n. Är totalt ointresserad av hur datorn presterar i BF3 och liknande spel.
Men för den sakens skull är det ju ändå inte roligt att köpa en dator som e värdelös om 2-3 år. Hur tror ni denna kommer stå sig i framtiden?

Finns det någon annan dator runt 10k som skulle duga minst lika bra?

Permalänk
Avstängd

Ingen som kan förutspå om en dator håller till den framtiden du tycker är rimlig!

Plus finns otaliga trådar om G75an.

Permalänk
Medlem

Den du länkade är nog mest för pengarna om du inte vill köpa en äldre dator på rea

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Inte prisvärt att betala 12k för en laptop med 660m om du ska spela. För 12k ska du minst ha 670m.
Edit: 13k till och med. För dom pengarna leta efter 675m.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Skrivet av ocr123:

Inte prisvärt att betala 12k för en laptop med 660m om du ska spela. För 12k ska du minst ha 670m.
Edit: 13k till och med. För dom pengarna leta efter 675m.

Finns inte nån med 675m för 13k.

GTX 660m är med nya kepler och är i många fall bättre en GTX 670m med gamla fermi. 660m är ett svalare kort och går att överklocka mer en 670m, och 660m är ett betydligt strömsnålare kort.

Här hittar du en billigare G75. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744854&cks=ASS&assoc=B99...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Har själv börjat titta på en G75. Min nuvarande G50 känns nu helt obrukbar vad gäller spelande.. Men den höll några år iaf så antar att en nu generation av Asus G bör hålla 3år iaf. Om man ej spelar de mest krävande spelen och inte heller kräver att köra på allt för tung grafik vad gäller inställningarna.

Visa signatur

Alienware X51 R2

Permalänk
Medlem

Provade polarns G55 (samma hårdvara fast 15" version) förra helgen.
BF3 flöt riktigt bra i 1080 på low. Körde Caspian Borders med 64 spelare.Tyckte det var klart spelbart på medium fast med lite drops ner kring 40. I övrigt testade jag bara LoL som ju inte är något krävande spel, "maxade" det utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk

Hej

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/varumarke/dell/dell-i...
är en dator jag köpte i fredags och hittils är jag nöjd med den och jag är väldigt kräsen av mig men denna har som sagt hittils levt upp till kraven, är visserligen inget 660m men ett 650m är en oerhört överklockningsvänlig gpu, den är tyst, har ett väldigt bra ljud även om den inte är riktigt i klass med N55sf som jag haft tidigare med bang olufsen system så är den närmast av dom jag testat, bilden är bra och väldigt ljusstark om man så önskar, bluray(som borde vara standard vid dennes prislapp och uppåt men inte alltid är så), känns gedigen och stabil, har blåtand, visst där är "bara" 6gb ram men är ju inte svårare än att man byter ut alt utökar nuvarande, kanske är ngn? som tycker att det är dåligt att den ej har ett gigabit nätverkskort men samtidigt hur många har över 100mbit.

Köpte för ngn månad sedan den asusen du frågade om(men lämnade den åter efter 2dagar då netonnet har öppetköp) och visst den kändes bra att skriva på och trevlig yta och mer el mindre samma innehåll men inte bluray, och ljudet vill ja helst inte behöva uppleva igen för det var fruktansvärt illa... jag gillar asus starkt men det var så illa att utan att överdriva hade ångrat köpet varje gång jag lyssnat på det om jag behållt datorn, var nära att jag annars hade köpt asus n56vz versionen som fanns på netonnet tidigare men avstod då jag läst runt och fanns för mkt negativt för att det skulle bli ett köp och den dell jag köpte har bättre grafikkort än det som sitter i asusen iaf om man jämför DDR3(Asus) mot GDDR5(Dell), men om du bortser från negativa saker och vill ha det bästa ljudet i en bärbar så är N56VZ utan konkurrens iaf av dom jag testat, men jag är som sagt hittils nöjd med mitt köp av Dellen och den är närmaste asusen gällande ljudet, personligen tycker jag dellen är mer "prisvärd" kontra Asus G75 att man då även får photoshop och premier elements 9 är trevligt förutsagt man har glädje av det

av spelen du nämnt har varken wow el diablo 3 varit ngt problem har inte lagt in fraps än så inte kollat fps men flytet är bra i full hd har inte inställningarna i huvet då jag inte är hemma nu men vid intresse kan jag återkomma om dom

hoppas mitt tycke och omdöme kan var till ngn nytta, fråga annars om det är ngt du undrar över

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Hej

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/varumarke/dell/dell-i...
är en dator jag köpte i fredags och hittils är jag nöjd med den och jag är väldigt kräsen av mig men denna har som sagt hittils levt upp till kraven, är visserligen inget 660m men ett 650m är en oerhört överklockningsvänlig gpu, den är tyst, har ett väldigt bra ljud även om den inte är riktigt i klass med N55sf som jag haft tidigare med bang olufsen system så är den närmast av dom jag testat, bilden är bra och väldigt ljusstark om man så önskar, bluray(som borde vara standard vid dennes prislapp och uppåt men inte alltid är så), känns gedigen och stabil, har blåtand, visst där är "bara" 6gb ram men är ju inte svårare än att man byter ut alt utökar nuvarande, kanske är ngn? som tycker att det är dåligt att den ej har ett gigabit nätverkskort men samtidigt hur många har över 100mbit.

Köpte för ngn månad sedan den asusen du frågade om(men lämnade den åter efter 2dagar då netonnet har öppetköp) och visst den kändes bra att skriva på och trevlig yta och mer el mindre samma innehåll men inte bluray, och ljudet vill ja helst inte behöva uppleva igen för det var fruktansvärt illa... jag gillar asus starkt men det var så illa att utan att överdriva hade ångrat köpet varje gång jag lyssnat på det om jag behållt datorn, var nära att jag annars hade köpt asus n56vz versionen som fanns på netonnet tidigare men avstod då jag läst runt och fanns för mkt negativt för att det skulle bli ett köp och den dell jag köpte har bättre grafikkort än det som sitter i asusen iaf om man jämför DDR3(Asus) mot GDDR5(Dell), men om du bortser från negativa saker och vill ha det bästa ljudet i en bärbar så är N56VZ utan konkurrens iaf av dom jag testat, men jag är som sagt hittils nöjd med mitt köp av Dellen och den är närmaste asusen gällande ljudet, personligen tycker jag dellen är mer "prisvärd" kontra Asus G75 att man då även får photoshop och premier elements 9 är trevligt förutsagt man har glädje av det

av spelen du nämnt har varken wow el diablo 3 varit ngt problem har inte lagt in fraps än så inte kollat fps men flytet är bra i full hd har inte inställningarna i huvet då jag inte är hemma nu men vid intresse kan jag återkomma om dom

hoppas mitt tycke och omdöme kan var till ngn nytta, fråga annars om det är ngt du undrar över

Har du överklockat grafikkortet? Är det inte samma kärna (kepler 107) som GT 660M? Tyckte jag läste det, och om man bara har gddr5-varianten ska det i princip vara identiska men olika klockade.

Permalänk
Medlem

Det kostar ju 14500...

Permalänk

enligt notebookcheck så är det samma kärna men att 650m har betydligt lägre klock på både gpu och minne från början, gpun är på 735 och minnet 2000 har i nuläget bara rört "boosten" till +135 och minnet till 3500, minnet är lätt att klocka men gpun är lite knixigare då man behöver byta bios på grafikkortet för att kringgå den spärren vilket jag kommer göra inom närmaste tiden inte för att det behövs mer prestanda i nuläget men man blir lockad när man ser vad som går att klämma ut ur kortet och 1050 borde inte vara ngt problem sålänge kylningen är bra vilket det oftast är när det är bra komponenter i övrigt,

http://forum.techinferno.com/alienware-m14x/1787-%5Bm14x-r2%5...
är en av sidorna som är intressanta att kolla närmre på

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Det kostar ju 14500...

1500 kr mer för ett mycket bättre grafikkort? 100% taget.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ocr123:

1500 kr mer för ett mycket bättre grafikkort? 100% taget.

Ok här har du en som kostar 1500:- mer en den du länka till med mycket bättre grafikkort, är den också 100% taget ? Så kan man hålla på i evighet.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157788-webhallen_conf...

Permalänk
Medlem

Tack för alla som gett input, men jag var tvungen att handla ny dator illa kvickt så jag åkte till NetonNet imorse och köpte datorn som tråden handlar om.

Än så länge verkar allt väldigt trevligt, förutom högtalarna som redan nämnts då förstås. Jag kommer att använda head-set för gejming ändå.

Permalänk

Håller tummarna att du överlever ljudet bättre än jag gjorde läste någonstans att ljudet delvis kan bero på ngt i mjukvaran som styr bas och diskanterna, så ett tips är sök på den datorn och gällande ljudet för är ett litet tag sen jag kollade och då fanns ingen lösning men kanske har kommit nu, om det skulle bli för jäkligt så har du trots allt 14dagars öppet köp
samt glöm inte regga dig så du får windows 8 pro för 139:- nu när du köpt ny dator

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Ok här har du en som kostar 1500:- mer en den du länka till med mycket bättre grafikkort, är den också 100% taget ? Så kan man hålla på i evighet.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157788-webhallen_conf...

Nej, 7970m har problem just nu så det är inte 100% taget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

enligt notebookcheck så är det samma kärna men att 650m har betydligt lägre klock på både gpu och minne från början, gpun är på 735 och minnet 2000 har i nuläget bara rört "boosten" till +135 och minnet till 3500, minnet är lätt att klocka men gpun är lite knixigare då man behöver byta bios på grafikkortet för att kringgå den spärren vilket jag kommer göra inom närmaste tiden inte för att det behövs mer prestanda i nuläget men man blir lockad när man ser vad som går att klämma ut ur kortet och 1050 borde inte vara ngt problem sålänge kylningen är bra vilket det oftast är när det är bra komponenter i övrigt,

http://forum.techinferno.com/alienware-m14x/1787-%5Bm14x-r2%5...
är en av sidorna som är intressanta att kolla närmre på

Tack för länkarna! Håller på att försöka få kläm på hur man ska gå tillväga för att editera bios men blir inte så klok. Hör gärna av dig med fler tips om det skulle dyka upp nåt