Problem med fiber internet med två datorer uppkopplade via trådlöst.

Permalänk
Medlem

Problem med fiber internet med två datorer uppkopplade via trådlöst.

Jag har ett problem med fiber internet och har haft det ända sen jag fick det, jag har tagit tag i det i omgångar men inget av det jag gjort har funkat. När min bror sitter och spelar på andra sidan väggen och jag bara öppnar chrome eller t.om. Spotify börjar det lagga för honom och internet läggs ner och det står "Internetåtkomst saknas" i ca. 30-60sek, sen startas det upp av sig själv och om jag fortsätter söka är internet super segt och jag kommer inte någonstans och brorsan skriker för att det fortfarande laggar. Jag har 10mb/s uppkoppling och det krånglar jämt och ständigt med två prylar uppkopplade via trådlöst. Tv, fyra datorer och en surfplatta är uppkopplade till denna router. Fibern går via företaget Bredband2 och jag har ringt dit och frågat om hjälp men dom kan inte se några fel. Jag har kollat forum i ungefär två år och aldrig hittat någon lösning på detta problem.

Routern har gett ut två likadana ip nummer till två av datorerna som används mest, kan det vara problemet? Eller kanske det är fel på routern så jag kanske borde byta den?

Det är inte det att jag är emot nätverks kabel men om någon använder sin mobil eller surfplatta på routern så börjar det även lagga då.

Så hemskt jävla trött på det här nu för jag kan inte öppna nånting förutom skype utan att jag sabbar för de andra datorernas uppkoppling.

Routerns namn är: Belkin N Wireless Router F5D8236-4

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

de råkar inte vara så att du har en trådlös hemtelefon ngn stans i närheten? kan ibland störa frekvenserna. testa koppla bort allt från routern och kör de två datorerna med var sin kabel. kablarna måste gå från var sitt jack i routern skarva ej. det är omöjligt att ni har tilldelats samma lokala ip om så är fallet så är felet där, aldrig hört om de dock. skriv ipconfig i cnd så ser du den lokala ip adressen den orde va 192.168.0.??? typ. ni har däremot samma publica ip eftersom det ärnrouterns adress. om inget hjälper så testa ned en annan router. låna av en polare eller liknande, om de verkigen vill köra trådlöst rekomenderar jag en bra router och bra mottagare simma lugn

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superb9:

Routern har gett ut två likadana ip nummer till två av datorerna som används mest, kan det vara problemet?

Naturligtvis måste varje dator ha en unik IP-adress (och unik MAC-adress). Din router kanske är felkonfigurerad?
Om du ger oss IP-adressen som du påstår att routern delat ut till två datorer så kanske vi får en ledtråd till vad som är fel.
Surfa även till www.whatismyip.com och meddela oss resultatet.

Edit:
Alla datorer kommer visa samma IP på www.whatismyip.com
För att ta reda på IP-adressen utdelad av routern, gör som Ative00 skrev: ge kommandot ipconfig i ett kommandofönster.

Permalänk
Rekordmedlem

Att ni har adresskonflikter är nått ni omedelbart ska fixa, se till att använda dhcp eller konfigurera det rätt manuellt om ni ska köra manuellt, innan adresseringen är löst så är det ingen ide att gå vidare med nått annat eftersom det ger en massa problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har exakt samma problem men har inte fiber. Kan själv inte hitta vad som kan vara felet heller. Vi har dock trådlösa telefoner i huset men det har ju funkat tidigare?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc | Processor: Intel i5 2500K 4GHz | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | Hårddisk: 500GB Western Digital Caviar Black | Grafikkort: ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP | Nätaggregat: FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av addepladd:

Har exakt samma problem men har inte fiber. Kan själv inte hitta vad som kan vara felet heller. Vi har dock trådlösa telefoner i huset men det har ju funkat tidigare?

Adressproblemet har inget med fiber i sig att göra, troligen så är dhcp avstängt/felkonfat och det är det första man ska få ordning på, endera genom korrekt manuell konf av alla enheter eller så aktiverar man dhcp.
Så: http://windows7themes.net/how-to-enable-dhcp-in-windows-7.htm...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

de råkar inte vara så att du har en trådlös hemtelefon ngn stans i närheten? kan ibland störa frekvenserna. testa koppla bort allt från routern och kör de två datorerna med var sin kabel. kablarna måste gå från var sitt jack i routern skarva ej. det är omöjligt att ni har tilldelats samma lokala ip om så är fallet så är felet där, aldrig hört om de dock. skriv ipconfig i cnd så ser du den lokala ip adressen den orde va 192.168.0.??? typ. ni har däremot samma publica ip eftersom det ärnrouterns adress. om inget hjälper så testa ned en annan router. låna av en polare eller liknande, om de verkigen vill köra trådlöst rekomenderar jag en bra router och bra mottagare simma lugn

Jag har ingen trådlös telefon. http://www.ip-adress.se/ Denna sida har jag kollat upp, men är detta ip nummer som routern ger ut eller är det min personliga?

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ni har adresskonflikter är nått ni omedelbart ska fixa, se till att använda dhcp eller konfigurera det rätt manuellt om ni ska köra manuellt, innan adresseringen är löst så är det ingen ide att gå vidare med nått annat eftersom det ger en massa problem.

Jag ger er ip numret ikväll så vore det snällt om ni kunde hjälpa mig.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av superb9:

När min bror sitter och spelar på andra sidan väggen och jag bara öppnar chrome eller t.om. Spotify börjar det lagga för honom och internet läggs ner och det står "Internetåtkomst saknas" i ca. 30-60sek, sen startas det upp av sig själv och om jag fortsätter söka är internet super segt och jag kommer inte någonstans och brorsan skriker för att det fortfarande laggar....

Skrivet av addepladd:

Har exakt samma problem men har inte fiber. Kan själv inte hitta vad som kan vara felet heller. Vi har dock trådlösa telefoner i huset men det har ju funkat tidigare?

När man har kollat att det inte finns några IP-konflikter (Window meddelar normalt om sådan finns) och att bredbandsrouter är korrekt konfigurerad med DHCP och NAT så kan man även kolla kablarna. Har nyligen avhjälpt liknande problem som Ni upplever som berodde på defekta kablar. I det en fallet var det hemmagjorda kablar där kardelerna kortslöts i RJ-kontakten. I det andra fallet dåliga toleranser på själva RJ-kontakten så det glappade... kommer dock inte ihåg fabrikatet. Fick byta 20-tal kablar (grrr).

Edit: Kom på vilken kabeltillverkare man ska akta sig för: Sandberg

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

När man har kollat att det inte finns några IP-konflikter (Window meddelar normalt om sådan finns) och att bredbandsrouter är korrekt konfigurerad med DHCP och NAT så kan man även kolla kablarna. Har nyligen avhjälpt liknande problem som Ni upplever som berodde på defekta kablar. I det en fallet var det hemmagjorda kablar där kardelerna kortslöts i RJ-kontakten. I det andra fallet dåliga toleranser på själva RJ-kontakten så det glappade... kommer dock inte ihåg fabrikatet. Fick byta 20-tal kablar (grrr).

Ska kolla allt det där när jag kommer hem men tror inte det är kabelns fel eftersom det trådlösa inte funkar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superb9:

Ska kolla allt det där när jag kommer hem men tror inte det är kabelns fel eftersom det trådlösa inte funkar heller.

Vad jag försöker säga är att en defekt kabel kan slå ut hela nätverket. Någonstans kopplar du ju in din fiber eller hur? Nu är det inte direkt vanligt, i alla fall enligt min erfarenhet, med defekta kablar men nämnde det mest som något att ha i åtanke ifall inget annat skulle fungera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem

Angående kablar så har många nätverkskort nån diagnostikfunktion som gör tester, endera aktiverar man den i bios eller så laddar man hem ett normalt prog som når de funktionerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.