Så bara för att Windows 7 säljer mer och har överlag nöjda kunder innebär att det är ett bra OS?
Fast alltså - Jag har inte sagt att det är pissdåligt och förtjänar att förkastas till helvetets avgrunder - MEN jag tycker att OSX är bättre, när det kommer till prestanda. Windows 7 (och Windows i allmänhet) har grafiska element som slöar ner något otroligt, och kräver dessutom som grund att många olika program startar för att kunna driva datorn (eller ja, operativet). Detta jämfört med OSX som har snygga grafiska element som egentligen inte tar någon prestanda alls och som öppnar Finder vid uppstart.
Det är ungefär samma sak som med iOS. Det är inte så att det är världsrevolutionerande på funktionsfronten. Det är enkelt, det är snabbt, det har - jämfört med konkurrenterna, förhållandevis få buggar och liknande. DET är viktigt.
Jag har förstås ingen statistik kring ämnet i fråga - Men jag TROR (observera ordet tror) att Windows säljer bra för att Microsoft LÄNGE haft mer eller mindre monopol på marknaden (nä, men ni/du förstår vad jag menar) i samband med dealar tillsammans med i princip alla stora datortillverkare. Detta för att Apple är inskränkta idioter som bara vill göra allt själva - Dvs: Apple säljer sina egna datorer, med sitt eget operativsystem. De är dyra och därmed något ovanliga (även om de numera blivit allt vanligare). Microsoft har genom denna massproduktion och i och med att man "sålt sin själ" till i princip alla datortillverkare i världen, fått Windows till att bli datormarknadens mest sålda operativsystem. Matematiken är enkel.
Och när det kommer till de nöjda Windows-kunderna så tror jag att det egentligen hör ihop med det jag skrev här ovan;
Hur många av alla världens Windows-kunder tror DU har testat t.ex Linux eller OSX? Jag tvivlar på att det är en majoritet. Men återigen har jag inga siffror för att stärka mina yttranden. Det var precis samma sak för mig. Morsans sambo köpte hem en dator med gamla Windows 3.1 för en heeeeerrans massa år sedan. Det var det bästa jag upplevt. Sedan blev det Windows 95, 98, NT, XP, Vista, 7 o.s.v... Jag är alltså uppfödd med Windows, helt enkelt. Man lärde sig hur det fungerade - man "gjorde det enkelt", man tyckte det var bra, det fungerade för spel, kommunikation, internet och ja... det mesta.
Det enda är att jag nu är av en annan åsikt när jag kört Mac i ett gäng år. Hade du frågat mig för 6 - 7 år sedan; Ja, då hade jag säkert sagt att Windows är ett snorbra operativ och som spöar konkurrenterna. Idag säger jag tvärt om. Det sägs att det är ett snorbra operativ som spöar konkurrenterna bara för att det massproduceras och är det vanliga i folks hem. Samma sak om du frågar en Svensson om deras Andersson Plasma-TV för 3 000 kr är bra, så kanske de säger att den är snorbra, för det är den upplevelsen de har. Men då säger jag ändå emot, för jag tycker att min Panasonic 65" VT30 för 40 000 kr är grymt mycket bättre. Den är ovanligare och har säkert fått mindre allmän positiv beröm p.g.a det. Men det innebär inte att den är sämre!