Permalänk
Medlem

Tyckte de gamla inställningarna var jättebra. Men visst, jag förstår att det blev problem med att få in folk.

Känns intressant att ni väljer att köra på Hardcore-inställningar. Normal vann ju omröstningen vi hade tidigare. Baseras det valet istället på ett fåtal admins tycke och smak eller vad hände där egentligen? Var det mest en Ford-omröstning i stil med "ni får välja vad ni vill så länge ni väljer hardcore"?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Mulle:

Känns intressant att ni väljer att köra på Hardcore-inställningar. Normal vann ju omröstningen vi hade tidigare. Baseras det valet istället på ett fåtal admins tycke och smak eller vad hände där egentligen? Var det mest en Ford-omröstning i stil med "ni får välja vad ni vill så länge ni väljer hardcore"?

Dom som valde normal dök aldrig upp. Servern var lika tom som innan. Likt som admins så ville dom som fortfarande spelade på servern ha Hardcore.
Det var det närmsta valet till SweCore och att det funkar ju inte riktigt så bra när personen i Gunship ser ALLT på kartan med 3d spotting.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mulle:

Tyckte de gamla inställningarna var jättebra. Men visst, jag förstår att det blev problem med att få in folk.

Omröstningen var att jämföra med en vanlig svensk "folkomröstning", vilket jag vill minnas att vi tydliggjorde i samband med omröstningen (om inte - misstag av oss!). Vi ville veta vad medlemmarna föredrog. Problemet är att alla kan rösta, och varken vi eller någon annan har någon aning om vilka av de som röstar som faktiskt spelade eller tänker spela på servern. Värt att nämna är också att omröstningen blev oerhört jämn, vilket inte heller var helt optimalt som beslutsunderlag.

Du verkar antyda att vi utövar någon typ av maktmissbruk, vilket är lite tråkigt att höra. Vi har försökt vara tydliga med att servern drivs av oss admins som privatpersoner. Vi arbetar inte på uppdrag av någon, och har därmed inte heller någon att stå till svars inför. Vårt enda egentliga ansvar är att inte missbruka varumärket Sweclockers. Vi tar ju emot donationer, men vi är och har varit väldigt tydliga med att ev. donationer inte ger några rättigheter att påverka hur servern administreras. Vårt mål är och kommer alltid vara att driva en server där medlemmarna kan spela och ha kul, inte att driva en server för oss "admins".

Vi testade som sagt normal, men det fick dessvärre ingen som helst effekt på aktiviteten på servern. Nu väljer vi HC eftersom vi admins är överens om att HC är det läge som är mest likt SweCore, som är det vi egentligen hade velat köra.

Hoppas du förstår mitt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Dom som valde normal dök aldrig upp. Servern var lika tom som innan. Likt som admins så ville dom som fortfarande spelade på servern ha Hardcore.
Det var det närmsta valet till SweCore och att det funkar ju inte riktigt så bra när personen i Gunship ser ALLT på kartan med 3d spotting.

Det var väl snarare så att ingen dök upp alls. Servern var ju tom sedan länge när omröstningen väl gick igenom. Hela poängen med omröstningen var ju att byta inställningar då servern var död.

Varför tror du att "dom som fortfarande spelade på servern [ville] ha Hardcore"? Jag spelade och röstade - ganska uppenbart - på normal. Att hävda att de "aktiva" alla röstade på hardcore är inget bra argument då det helt enkelt inte är sant.

Om 3D-spotting vore den enda skillnaden mellan Normal och Hardcore, då hade du kanske haft en poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Omröstningen var att jämföra med en vanlig svensk "folkomröstning", vilket jag vill minnas att vi tydliggjorde i samband med omröstningen (om inte - misstag av oss!). Vi ville veta vad medlemmarna föredrog. Problemet är att alla kan rösta, och varken vi eller någon annan har någon aning om vilka av de som röstar som faktiskt spelade eller tänker spela på servern. Värt att nämna är också att omröstningen blev oerhört jämn, vilket inte heller var helt optimalt som beslutsunderlag.

Du verkar antyda att vi utövar någon typ av maktmissbruk, vilket är lite tråkigt att höra. Vi har försökt vara tydliga med att servern drivs av oss admins som privatpersoner. Vi arbetar inte på uppdrag av någon, och har därmed inte heller någon att stå till svars inför. Vårt enda egentliga ansvar är att inte missbruka varumärket Sweclockers. Vi tar ju emot donationer, men vi är och har varit väldigt tydliga med att ev. donationer inte ger några rättigheter att påverka hur servern administreras.

Vi testade som sagt normal, men det fick dessvärre ingen som helst effekt på aktiviteten på servern. Nu väljer vi HC eftersom vi admins är överens om att HC är det läge som är mest likt SweCore, som är det vi egentligen hade velat köra.

Hoppas du förstår mitt resonemang.

Vet inte om jag skulle beskriva 10% marginal som oerhört jämn, särskilt då jag vet att Normal hade ett långt större försprång i början innan hardcore-evangelisterna började pusha för folk att gå in och rösta hardcore. Tycker att det låter som ett utmärkt beslutsunderlag. Låter lite som att ni vill få mig att tro att det var många som röstade normal och sen inte tänkte spela? Är det inte lika troligt att det är en ganska jämn fördelning? Omröstningen handlade om att medlemmarna skulle "välja" inställningar, det var inte en enkätundersökning. Men historien skrivs ju av segraren, eller hur var det nu.

Vet inte om jag skulle kalla det maktmissbruk, det fick mig bara att höja på ögonbrynen lite när jag såg att servern körde hardcore. Att först genomföra en omröstning där ni vill att folk ska välja och sen göra tvärtom känns lite märkligt. Ni får gärna köra knife-mode på servern om ni så vill - mig spelar det ingen större roll. Det finns massa servrar att välja bland så jag kan lätt hitta någon annanstans att spela om det är så. Men det är ju kul att sitta på Mumble och lira så lite besviken är jag.

Att påstå att ni testade normal är väl ändå en sanning med rätt hög spin-faktor. Ni bytte inställningar till normal på en död server som inte ens admins spelade på. Sen när ett nytt efterlängtat DLC kommer ut så nylanseras servern med reklam i bl a fredagspanelen. Att då lyfta fram ändringen till hardcore som en relevant del av det hela är ju inte så hett. Tror nog att servern hade varit lika full oavsett inställningar.

Det är möjligt att jag låter lite som Arne, 79, som vill hindra byggnationen av Facebooks serverhall då en fågel (eller vad det nu var) byggt bo där. Men som sagt, jag tyckte det var ett konstigt agerande från er sida. Vet inte om vi kommer så mycket längre i diskussionen. Egentligen bara det jag ville konstatera.

edit: stavvnning

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar i Hardcore är 3rd person cam på fordon, hade det funnits hade jag spelade hardcore konstant. Nu går det dock inte flyga för fem öre om man inte har världens snabbaste händer i hardcore läget, vilket förstör ganska mycket för mig då jag helst flyger så ofta jag kan.

Permalänk

har inte läst igenom allt på tråden, man jag personligen skulle gilla ifall man kunde spawna på sin squad

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mulle:

Då ska vi ta lite fakta.

• Vi kämpade under hela våren och försommaren för att fylla servern. Det gick inte.

• Vi valde att låta en omröstning besluta vilket håll servern skulle gå härnäst. Hardcore eller normal. Normal vann med 90 mot 72 röster.

• Vi testade detta från 2012-06-23. Vi satt inne och försökte, fastän vi inte gillar normal mode så försökte vi. Det finns loggar på hur många frivilliga, obetalda timmar som folk offrade på att få igång servern.

• Vi försökte tills 2012-07-17, tyvärr kom inte tillräckligt många in för att spela. Så för att inte slösa med donationspengar (som getts medan servern var SweCore) valde vi att lägga servern på is tills dess att Armored Kill kom ut.

• Inför uppstarten så diskuterades inställningar internt bland admins i samband med vägen framåt, i vår mening hade vi försökt i nästan en månad på normal mode och vi hade en månad kvar av donationspengar.

• Eftersom det inte fungerade med normal, så gav vi hardcore en chans sista månaden. Det stämde också mycket bättre med hur vi tror spelbalansen blir bäst (ingen 3d spotting så flankning och infanteri får en chans, ingen armor regen, osv)

Borde vi ha tagit en ny poll? Kanske men som sagt, vi gav normal en månad. Nu gav vi hardcore chansen.

Är vi inte rätt juste som ger båda sidorna chansen och inte bara skiter i allt - går tillbaka till SweCore. Varenda en av admins vill det och ändå sitter vi med Hardcore, det är väl ingen hemlighet att vi ogillar 60% hälsa parametern?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av enzity:

Det enda jag saknar i Hardcore är 3rd person cam på fordon, hade det funnits hade jag spelade hardcore konstant. Nu går det dock inte flyga för fem öre om man inte har världens snabbaste händer i hardcore läget, vilket förstör ganska mycket för mig då jag helst flyger så ofta jag kan.

3D cam är en parameter som vi ogillade huvudsakligen för att den gjorde det alltför lätt att se hot runt sitt fordon och gjorde radar/proximity sensor värdelöst. C4 försök blev omöjliga i princip...så det fanns många anledningar till att vi valde bort den under SweCore parametrar.

Men nu kör vi hardcore. Vi kan inte ändra på 3d cam OFF eftersom då blir inte servern hardcore och då blir inte servern fylld. Vi har försökt med SweCore mix och det fungerade tyvärr inte att fylla servern.

Skrivet av Psychadaelic:

har inte läst igenom allt på tråden, man jag personligen skulle gilla ifall man kunde spawna på sin squad

Tyvärr, även här är Hardcore stenhård. Vi kan inte ändra den om vi ska ha kvar quickjoins, dvs, kunna fylla servern med folk på ett enklare sätt. Under SweCore parametrarna (custom, varken hardcore eller normal) så gillade vi att spawna in på gruppen som man ville.

Hardcore är begränsat i vilka inställningar vi kan justera. Vehicle spawn time, tickets till exempel.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Men nu kör vi hardcore. Vi kan inte ändra på 3d cam OFF eftersom då blir inte servern hardcore och då blir inte servern fylld. Vi har försökt med SweCore mix och det fungerade tyvärr inte att fylla servern.

Tyvärr, även här är Hardcore stenhård. Vi kan inte ändra den om vi ska ha kvar quickjoins, dvs, kunna fylla servern med folk på ett enklare sätt. Under SweCore parametrarna (custom, varken hardcore eller normal) så gillade vi att spawna in på gruppen som man ville.

Hardcore är begränsat i vilka inställningar vi kan justera. Vehicle spawn time, tickets till exempel.

Det är ju tyvärr riktigt tråkigt att ni valt att ha den så i såfall. Finns väl ingenstans att komma med att fortsätta disskutionen normal vs hardcore då det tydligen är det ni admins vill ha, men just flygen är riktigt tråkigt.

Det är 10ggr lättare att manöverera en tank eller heli med endast 1P view. Som pilot får du helt enkelt cirka uppe i luften och hålla koll på fienden från ovan, spotta, kanske ha tur och se en tank ganska öppet och skjuta lite misiler mot den, dogfights är riktigt tråkiga och rent utsagt omöjliga att genomföra med bara 1P cam, om man nu lyckas skjuta ner en jet så är det antingen tur eller så möter man en riktigt dålig pilot. Det är något ni bör överväga i Normal vs Hardcore disskutionen, iallafall. Jets tillhör ju endå som sagt spelet, och är väl kanske mycket just därför alla noobs väljer hardcore och kör recon. Det är sällan man ser några riktigt duktiga piloter spela på hardcore servrar.

Bara mina personliga åsikter, men det finns säkert flertal som håller med mig om detta. Enligt mig är själva flygandet bland det bästa i BF3 och att inte kunna göra det på en server där allt skönt folk hänger är tråkigt, som fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Då ska vi ta lite fakta.
[...]
Borde vi ha tagit en ny poll? Kanske men som sagt, vi gav normal en månad. Nu gav vi hardcore chansen.

Är vi inte rätt juste som ger båda sidorna chansen och inte bara skiter i allt - går tillbaka till SweCore. Varenda en av admins vill det och ändå sitter vi med Hardcore, det är väl ingen hemlighet att vi ogillar 60% hälsa parametern?

Det är inte alls min mening att nedvärdera någons arbete på något sätt, vet att många av er jobbat väldigt mycket med servern. Vill inte heller dra för stora växlar på det här. Diskussionen började med en snabb kommentar bara, att den var lite spetsig var kanske för att röra om lite i grytan

Som du säger själv, kanske borde ni tagit en ny poll inför lanseringen. Nu blev det inte så, men det är ju alltid lätt att vara efterklok. Det enda jag har åsikter på är att ge hardcore chansen. Tog inte vi beslut om det där redan? Även om ni körde SweCore så skulle nog servern vara full just nu (även om vi nog skulle hamna i samma sits igen med tom server på längre sikt).

Antar att det jag ogillar är det faktum att normal fick sin chans mitt under högsommaren, när servern varit död i flera månader. Därefter läggs servern på is. Sen sker en nylansering av servern tillsammans med ett efterlängtat DLC och hardcore. Lite gräddfil alltså.

Är du öppen för en framtida omröstning om hardcore-inställningens vara eller icke vara (jag förutsätter att hardcore ändå skulle vinna denna, folk lär vänja sig vid att Sweclockers-servern är hardcore)?

edit: Lan, skickade ett meddelande till dig på mumble

Permalänk
Skrivet av Lan:

3D cam är en parameter som vi ogillade huvudsakligen för att den gjorde det alltför lätt att se hot runt sitt fordon och gjorde radar/proximity sensor värdelöst. C4 försök blev omöjliga i princip...så det fanns många anledningar till att vi valde bort den under SweCore parametrar.

Ah då förstår jag. Underbar server iaf! skönt att lira där båda lagen vill vinna

Permalänk
Medlem

Är mumbleservern uppe ?

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
SpelClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Beklagligt att det inte går att ändra så att man kan spawna på varandra i en squad. Det är en av grundpelarna för team play tycker jag. Blir att testa servern i kväll med mycket folk och se hur det funkar, syns då!

//Christer_P

Visa signatur

Jaget

Permalänk
Medlem

Är det många som spelar utan Mic? Som bara skriver alltså?

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B760M-BTF WIFI - Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB - Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT - Corsair 32GB (2X16) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair 2500X Chassi - Corsair RM750x Shift 750W - 2X Samsung 980 Pro M.2 NVMe SSD 1TB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nompario:

Är det många som spelar utan Mic? Som bara skriver alltså?

Menar du som sitter i Mumble utan mic, eller spelar på servern?

Majoriteten av spelarna på servern är inte inne på Mumble, men majoriteten av folket på Mumble har och använder mic. Du är välkommen både på Mumble och på servern med eller utan mic, men jag kan rekommendera att Mumble med mic!

Permalänk
Hedersmedlem

det går inte att prata i bf3 det är därför man har mumble

pröva jag gillar mumble det funkar bra

jag tycker faktiskt hardcore funkar riktigt fint i armored kill det är roligt och jag kommer forsäta spela, men jag är ju inte världs bäst

får iaf försöka

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Menar du som sitter i Mumble utan mic, eller spelar på servern?

Majoriteten av spelarna på servern är inte inne på Mumble, men majoriteten av folket på Mumble har och använder mic. Du är välkommen både på Mumble och på servern med eller utan mic, men jag kan rekommendera att Mumble med mic!

Tackar
Jag är så oerhört ringrostig bara och har inte spelat på 9 månader. Får hoppas folk har överseende
Ska installera mumble och dra en testomgång. Har ett nytt Asus Xonar DX med ett par Snnheiser 360 så jag måste se om Micen är så bra som det sägs.

Skrivet av tkoop1:

det går inte att prata i bf3 det är därför man har mumble

pröva jag gillar mumble det funkar bra

jag tycker faktiskt hardcore funkar riktigt fint i armored kill det är roligt och jag kommer forsäta spela, men jag är ju inte världs bäst

får iaf försöka

Det ser roligt ut absolut. Får bli snarast. Förkyld som ett gammalt indian-tält just nu bara men jag ska bota mig med allt jag kan hitta så jag inte låter som Darth-Vaders mormor och gör alla förvirrade.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B760M-BTF WIFI - Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB - Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT - Corsair 32GB (2X16) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair 2500X Chassi - Corsair RM750x Shift 750W - 2X Samsung 980 Pro M.2 NVMe SSD 1TB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Hur stor del av alla spelar med 3D ljud?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite slantar kommer in från mig så fort telefonen vill starta efter uppgradering till Cyanogenmod 9

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Måste man ha premium för att kunna joina?

Visa signatur

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Permalänk
Skrivet av replay2:

Måste man ha premium för att kunna joina?

Just nu måste du det eftersom AK-expansionen endast är släppt för de som har premium. Jag vet att Lan skrev att de funderar på att lägga tillbaka några av de kartor som servern hade tidigare och på dessa kommer det ju gå att spela även om du inte har AK. Tyvärr blir du nog kickad av servern när det kommer en bana som du inte har.
Om du ens funderar bara lite på att köpa de nästa två expansionerna kan det vara värt att betala för premium, men väntar du lägre så blir det inte värt pengarna.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nompario:

Hur stor del av alla spelar med 3D ljud?

nästan ingen eftersom man inte hör folk om dom är för långt bort

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Just nu måste du det eftersom AK-expansionen endast är släppt för de som har premium. Jag vet att Lan skrev att de funderar på att lägga tillbaka några av de kartor som servern hade tidigare och på dessa kommer det ju gå att spela även om du inte har AK. Tyvärr blir du nog kickad av servern när det kommer en bana som du inte har.
Om du ens funderar bara lite på att köpa de nästa två expansionerna kan det vara värt att betala för premium, men väntar du lägre så blir det inte värt pengarna.

Tack för svaret!

Visa signatur

i5 2500k, P8z77-v, G.S RJ 2*4GB 2133mhz, PX-128M3P, Gtx680 Zotac Amp!

5198.79Hz (i5/2500k) på LUFT

Permalänk
Medlem

för lite tickets

Jag tycker det är för lite tickets och att ni borde överväga att höja dem så att rundorna varar över 10min.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av tkoop1:

nästan ingen eftersom man inte hör folk om dom är för långt bort

Fel. Jag kör med det men min Max dist och reduction är satta mer generöst. Jag hör dem men det märks att de är långt bort.

Dessutom kan man sätta upp whispers till kanalen man är i som går förbi, om man måste kommunicera på längre håll. I nödfall, då det sabbat tanken med 3D lite. Jag ser det som en radiokanal, ska användas sparsamt.

Skrivet av sLamsaRn:

Jag tycker det är för lite tickets och att ni borde överväga att höja dem så att rundorna varar över 10min.

Stämmer, vi uppgraderade till en ny Procon version och tappade inställningen. Vi hade redan höjt, ska ändra konfig på måndag. Tills dess bör någon av tjänstgörande kunna skruva upp inställningarna tillfälligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara expansions som gäller nu på servern eller? Är ju skittråkigt att vi andra inte kan vara med och spela..

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FireFox:

Är det bara expansions som gäller nu på servern eller? Är ju skittråkigt att vi andra inte kan vara med och spela..

För tillfället kör vi bara de fyra nya kartorna från Armored Kill. Så småningom kommer vi röra runt i grytan med lite vanilla-kartor också.

Permalänk
Medlem

Kul att spela med andra swec:are men inget för mig

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|