Permalänk
Medlem

Problem med BIOS vid nybygge av dator

Har problem med en dator som hänger sig när man kommit in i bios. Så fort jag klickar på settings fastnar den där och jag kommer ingen vart. Någon som vet vad det kan vara för problem?

Har provat att sätta minnena på olika platser, kör nu med endast ett av ramstickorna i i. Har även provat med en av hårddiskarna i, båda var för sig
Har kollat så att alla strömsladdar sitter rätt på moderkortet(och distanserna är på). Inget problem att få bild eller att starta datorn, det verkar fungera bra.
Kanske ska tillägga att jag har tangentbord och mus inkopplat också, och kör bilden via hdmi och grafikkortet.

Om jag försöker köra in windows bootloopar den efter 30 sek, antar att det beror på att prioriteten för boot-device är fel?
Är i desperat behov av hjälp. Hoppas någon vänlig själ kan tänkas veta vad jag ska göra! Om ni behöver mer info eller bilder säg gärna till:)
Tack på förhand!

Grafikkort:
Sapphire Radeon HD 6670 1GB GDDR5 PCI-Express 2.1, DVI, native-HDMI, VGA, Lite-Retail
Chassi:
Fractal Design Core 3000 Midi Tower
Hårddisk:
753350 Western Digital® Desktop Blue 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB, 7200RPM, 3.5"
SSD:
657310 OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 525MB/500MB/s read/write, SandForce® SF-2281
Nätagg:
635832 Corsair CX V2 430W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard. 1x 6+2pin PCIe, 4x SATA, 120mm Fläkt
CPU:
660228 Intel® Core i5-3550 Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, Boxed w/fan
Moderkort:
749862 MSI B75MA-P45, Socket-1155 m-ATX, B75, DDR3, 1xG3-PCIe-x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, VGA, DVI, UEFI
Minne:
599037 Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and Core i3/i5/i7, 1.5v
DVD:
645800 Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BLACK

Permalänk

Det jag hade gjort är att koppla ur alla sata-porta och ifall du kan och har internt grafikkort på moderkortet köra på det. Så att du endast har en ram-sticka i, inga hårddiskar, dvd-läsare, usb-minnen m.m.. Inget grafikkort och inga pci-enheter alls isatta.

endast: Nätagg, moderkort, processor, kylare, minne

Funkar det inte då så är det antingen nätagget eller moderkortet eller minnet som är fel. Så testa då ett annat minne som du vet fungerar. Funkar inte det så lämna in moderkortet på garanti då det är den som spökar till största sannolikhet

Permalänk
Medlem

Provade precis det och kommer in i något som kallas EFI Shell. Vad är detta?

Permalänk
Skrivet av paffare:

Provade precis det och kommer in i något som kallas EFI Shell. Vad är detta?

Gissar på att du har ett modernt moderkort där man kan dra runt med musen. Det är bios egentligen med lite mer funktioner än standard-Bios

Permalänk
Medlem

NU gick skiten igång! Tack som fasen:) Verkar vara grafikkortet som störde ut allt. Nu går det att installera windows.
Innebär detta att grafikkortet är trasigt eller kan det vara någon form av kompabilitetsproblem?

Permalänk
Medlem

När du väl har installerat allt, testa och sätt in grafikkortet igen. Då kan du vara nästan helt hundra på att det är det, eller att nätaggregatet skickar fel volt till kortet som stör ut moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kanon, tack så mycket! Grafikkortet är av enklare sort så det har ingen ström direkt från nätagget vad jag kan förstå. Kan alltså inte vara det?

Permalänk
Medlem

Det var som tusan, glömde kolla det, ja, då är det med stor sannolikhet att grafikkortet troligtvis är den felande länken!

Permalänk
Medlem

Nu när jag har installerat windows och 4 gb ram till så funkar allt perfekt. När jag sen sätter i grafikkortet så dör datorn efter ca 20 sekunder. Kan det vara nätaggregatet som inte pallar?

Permalänk
Medlem

tråkigt att dom fortsätter sälja hd 6670, jag köpte ett samma och fick problem första dagen med blåskärmar och skärmflimmer det var tydligen ett stort problem och jag fick skicka tillbaks det.

Permalänk
Medlem

Antar att det jag bör testa grafikkortet i en annan dator för att se att det verkligen är kortet som är trasigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paffare:

Antar att det jag bör testa grafikkortet i en annan dator för att se att det verkligen är kortet som är trasigt?

Är lika bäst att göra det

Permalänk
Medlem

Nu visade det sig att grafikkortet FUNGERADE i en annan dator... Vad tusan ska jag dra för slutsats av detta?

Permalänk
Skrivet av paffare:

Nu visade det sig att grafikkortet FUNGERADE i en annan dator... Vad tusan ska jag dra för slutsats av detta?

att PCI-E porten e kass och får fel strömstyrka utskickat. testa ett annat nätagg i din dator.

Permalänk
Medlem

Istället för att behöva dra om alla kablar i datorn, så är det nog lättare att testa ett annat grafikkort på din dator.