Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem

Installerade CM10 men den var för instabil för mig så jag drog in en annan Jelly Bean ROM som heter EOS nånting. Den + en överklock gör plattan rätt pigg måste jag säga. Dock är det en del som inte funkar i ROM:en än bland annat "project butter" som bara fungerar delvis.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Installerade CM10 men den var för instabil för mig så jag drog in en annan Jelly Bean ROM som heter EOS nånting. Den + en överklock gör plattan rätt pigg måste jag säga. Dock är det en del som inte funkar i ROM:en än bland annat "project butter" som bara fungerar delvis.

/hulle.

HUr mycket batteritid tappar du?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

HUr mycket batteritid tappar du?

Ingen aning, jag gick tillbaka till ICS och Revolution HD rätt snabbt.

Eller du menar på överklockningen? Det vet jag inte heller, inte så farligt tror jag. Jag har i alla fall inte tänkt på om batteritiden har minskat.

Kör den på 1,5 ghz alltid nu.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ingen aning, jag gick tillbaka till ICS och Revolution HD rätt snabbt.

Eller du menar på överklockningen? Det vet jag inte heller, inte så farligt tror jag. Jag har i alla fall inte tänkt på om batteritiden har minskat.

Kör den på 1,5 ghz alltid nu.

/hulle.

Ahh, orkar nog inte göra något med min platta.. den fungerar bra som den gör!

Visa signatur

Permalänk

Värt att köpe en Asus eee pad TF201 surfplatta för 4100kr?
Tangentbord + läderskydd (eller vad man skall kalla det) och 17månaders garanti ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PondePanda:

Värt att köpe en Asus eee pad TF201 surfplatta för 4100kr?
Tangentbord + läderskydd (eller vad man skall kalla det) och 17månaders garanti ingår.

Vart ifrån kan man hitta det erbjudandet :)?

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa TF300T, inte så farligt dyr. Den hade dock inte gorilla glass, är det något som man kommer ångra? att man inte köpte den dyrare modellen för att den skulle vara mer rep-säker? Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag är slö och inte läser alla sidor, frågan har säkert dykt upp en eller flera gånger tidigare, jag lade för några dagar sedan märke till denna produkt som verkar ytterst intressant då jag nu har börjat mina studier på högskola. Och inte vill släpa med mig en klumpig laptop med kass batteritid så vore kanske det ett fint alternativ. Ni som har en inblick i plattans funktioner och har skrivit en del på den (antar jag?) kanske kan svara på några snabba frågor!

1, Hur är det att skriva på tangentbordet? Krampar fingrar efter 2-3 timmars antecknande?
2, Är den kompatibel med word (lärare måste prompt ha rätt text-storlek, radavstånd osv.) så tänkte om den har något konstigt format och kanske inte är kompatibel.
3, Är batteritiden verkligen lika bra som det sägs?

Mvh, Knulken.

Permalänk
Skrivet av Knulka:

1, Hur är det att skriva på tangentbordet? Krampar fingrar efter 2-3 timmars antecknande?
2, Är den kompatibel med word (lärare måste prompt ha rätt text-storlek, radavstånd osv.) så tänkte om den har något konstigt format och kanske inte är kompatibel.
3, Är batteritiden verkligen lika bra som det sägs?

Mvh, Knulken.

1. Ja kör med TF300T + dockan å sitter 9-16 i skolan med den utan problem, tycker faktiskt att just tangentbordet känns över förväntan med tanke på hur litet de ( =lika bekvämt som med min 15" laptop). Har man riktiga dasslock till händer så ska man nog undvika det, dock kan ja tillägga att jag e själv 197 cm lång å har absolut inte små händer (men inga dasslock heller )

2. Just office e väl en av Androids stora svagheter dessvärre. Finns vad jag hittat 3 bättre versioner om man vill köpa, alla 3 ligger runt 100lappen på google play(Officesuit Pro, Quickoffice Pro HD och Document To Go). Dock saknas många funktioner jämfört med ms office. Asus har även ett officeprogram som heter Polaris Office som följer med plattan(som dock e lite sämre). Men för att svara på dina frågor så är dokumenten som du skapar alltid kompatibla med ms office(vissa enbart .doc, ej docx), teckenstorleken kan man alltid ändra (+fet, kursiv etc.), ett fåtal teckensnitt finns oxå, radavstånd kan man inte ändra, är alltid standard.

3. Beror på hur mycket man använder den förstås, min min snittar väl runt 8 timmar med moderate use + runt 3 timmar extra med dockan. Laddar iaf aldrig den i skolan å sitter som sagt 9-16...

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirGadden:

1. Ja kör med TF300T + dockan å sitter 9-16 i skolan med den utan problem, tycker faktiskt att just tangentbordet känns över förväntan med tanke på hur litet de ( =lika bekvämt som med min 15" laptop). Har man riktiga dasslock till händer så ska man nog undvika det, dock kan ja tillägga att jag e själv 197 cm lång å har absolut inte små händer (men inga dasslock heller )

2. Just office e väl en av Androids stora svagheter dessvärre. Finns vad jag hittat 3 bättre versioner om man vill köpa, alla 3 ligger runt 100lappen på google play(Officesuit Pro, Quickoffice Pro HD och Document To Go). Dock saknas många funktioner jämfört med ms office. Asus har även ett officeprogram som heter Polaris Office som följer med plattan(som dock e lite sämre). Men för att svara på dina frågor så är dokumenten som du skapar alltid kompatibla med ms office(vissa enbart .doc, ej docx), teckenstorleken kan man alltid ändra (+fet, kursiv etc.), ett fåtal teckensnitt finns oxå, radavstånd kan man inte ändra, är alltid standard.

3. Beror på hur mycket man använder den förstås, min min snittar väl runt 8 timmar med moderate use + runt 3 timmar extra med dockan. Laddar iaf aldrig den i skolan å sitter som sagt 9-16...

Det låter ju alldeles utmärkt! Vad är ett rekommenderat pris för plattan + dockning? Jag antar även att den går att plugga in i valfri HDMI-vänlig produkt och köra presentationer / film?

Edit: Är det lönt att lägga någon tusing extra och köpa tf700? kommer jag märka någon stor skillnad när jag näst intill bara ska skriva/surfa kanske kika 1 eller 2 filmer?

/Knulken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Har funderat på att köpa TF300T, inte så farligt dyr. Den hade dock inte gorilla glass, är det något som man kommer ångra? att man inte köpte den dyrare modellen för att den skulle vara mer rep-säker? Vad tycker ni?

Till skillnad från en mobil så löper en surfplatta mindre risk att bli repad, Eftersom den inte gnids runt i en ficka eller liknande. Sen kan man ju lägga till att när man väl fraktar sin transformer är det i "stängt laptop-läge" och då löper den noll risk för repning.

Efter ett års aktivt användande av min platta har den nog aldrig löpt risk för att repas, iof har den ju gorillaglass men jag tror inte de hade gjort större skillnad.

Permalänk
Skrivet av Knulka:

Det låter ju alldeles utmärkt! Vad är ett rekommenderat pris för plattan + dockning? Jag antar även att den går att plugga in i valfri HDMI-vänlig produkt och köra presentationer / film?

Edit: Är det lönt att lägga någon tusing extra och köpa tf700? kommer jag märka någon stor skillnad när jag näst intill bara ska skriva/surfa kanske kika 1 eller 2 filmer?

/Knulken

Tror du får både plattan å dockan för omkring 4900 kr. Bara plattan runt 3600 kr.

HDMI funkar fint, ja kör filmer å spel via en 2m micro hdmi -> hdmi kabel till min 46" 1080p TV
Förmågan att köra presentationer/bildspel finns men är inte alls lika avancerad som på windows, tex. så försvinner de flesta animationer å ljud.

Rekommenderar starkt TF700 över TF300, den högre upplösningen å bättre skärmen gör väldigt mycket i min värld iaf (dock har TF300 fortfarande en väldigt bra skärm), dessutom har den en högre kvalitetskänsla = metallskal vs plastskal(som på vissa knakar när man trycker på det). Själv valde jag TF300 enbart pga min studentekonomi, man blir inte rik av CSN direkt!

Kan passa på att varna för att installera JB uppdateringen på TF300, Asus fick tyvärr in en massa buggar i den, bla. en som ger random reboots om man kör med docka å mus inkopplad :/

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Till skillnad från en mobil så löper en surfplatta mindre risk att bli repad, Eftersom den inte gnids runt i en ficka eller liknande. Sen kan man ju lägga till att när man väl fraktar sin transformer är det i "stängt laptop-läge" och då löper den noll risk för repning.

Efter ett års aktivt användande av min platta har den nog aldrig löpt risk för att repas, iof har den ju gorillaglass men jag tror inte de hade gjort större skillnad.

Tack!

Permalänk
Avstängd

Jag har troligen sålt min iPad 2 (om nu människan kommer och hämtar den) och skaffat en TF300T. Fast är lite vissen på att jag sålde den då iPaden är mycket skönare att ligga och läsa på, samt känns mer stabil.

Okej, tycker skärmen är mer lättläst med ren text på TF300T och att den fungerar bättre som en Netbook än en riktig Netbook. Anledningen är att tangentbordet inte blir varmt eftersom all elektronik sitter i skärmen och att det är bekvämare att navigera på hemsidor med en pekskärm.

Men en iPad är en iPad och ganska tråkig att äga fast man jailbraker den. En Androidplatta ganska mycket roligare att meka med. Men skulle jag rekommendera en ren surfplatta skulle jag nog rekommenderbara iPad. Får jag själv välja mellan iPad vs TF300T så skulle jag välja TF300T.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Väldigt ofta när jag överför filer till min plattas microsd kort så blir filerna korrupta och jag får helt enkelt ta bort och försöka igen. Någon som vet varför det blir såhär och tips på hur man kan motverka det? Har aldrig upplevt det när jag laddat hem filer via wlan men har inget här på mitt sommarställe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon här som har som kör emulatorer och kontroller?
Tänkte köpa en infinity och xbox360 kontroller, väntar bara på att priset ska gå ner lite

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Jag kan testa med en xboxkontroller, fråganär bara med vadå. Körde just cause 2 genom Splash men med kontrollen parad till datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag kan testa med en xboxkontroller, fråganär bara med vadå. Körde just cause 2 genom Splash men med kontrollen parad till datorn.

Om du menar till mig så tänkte jag främst på nintendo spel.
Nes/Snes/n64. Mario, zelda, contra, mariokart, donkeykong etc.
Såg lite snack om att joysticks inte fungerar så bra, så blir väll främst i n64 spel som problem uppstår.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du menar till mig så tänkte jag främst på nintendo spel.
Nes/Snes/n64. Mario, zelda, contra, mariokart, donkeykong etc.
Såg lite snack om att joysticks inte fungerar så bra, så blir väll främst i n64 spel som problem uppstår.

De emulatorer jag har så funkar wii kontroller överlägset bäst.
Då e de n64oid, snesoid osv. Med wii kontroller finns inbyggt stöd för b.la. flera personer, även ps3 kontroller ska funka men har inga själv.
trådlösa xbox kontroller funkar inte av sig själva, trådad kontroll funkar till emulatorerna dock inte utan problem. den högra joysticken funkar inte samt att de inte finns någon kännslighet på den vänstra joysticken, de e antingen fullt fram eller inte alls.

När de kommer till spel som shadowgun så har xbox kontrollen det bästa stödet, då funkar alla knappar.

Jag har även psx emulatorn FPse och där har jag några riktiga budget playstation usb kontroller som funkar bra, där tror jag även xbox kontrollen funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

De emulatorer jag har så funkar wii kontroller överlägset bäst.
Då e de n64oid, snesoid osv. Med wii kontroller finns inbyggt stöd för b.la. flera personer, även ps3 kontroller ska funka men har inga själv.
trådlösa xbox kontroller funkar inte av sig själva, trådad kontroll funkar till emulatorerna dock inte utan problem. den högra joysticken funkar inte samt att de inte finns någon kännslighet på den vänstra joysticken, de e antingen fullt fram eller inte alls.

När de kommer till spel som shadowgun så har xbox kontrollen det bästa stödet, då funkar alla knappar.

Jag har även psx emulatorn FPse och där har jag några riktiga budget playstation usb kontroller som funkar bra, där tror jag även xbox kontrollen funkar bra.

Vilka Wii kontroller menar du?

Trodde faktiskt att sånt här skulle fungera bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vilka Wii kontroller menar du?

Trodde faktiskt att sånt här skulle fungera bättre.

Finns de olika wii kontroller?
De e iaf den som ser ut som en pinne och som man med sladd kopplar på "nunchucken"

Jo det är ganska mycke strul för att de ska fungera bra, man e bortskämd med pc där de känns som man kan plugga in vadsom

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Finns de olika wii kontroller?
De e iaf den som ser ut som en pinne och som man med sladd kopplar på "nunchucken"

Jo det är ganska mycke strul för att de ska fungera bra, man e bortskämd med pc där de känns som man kan plugga in vadsom

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=507283

Vafan, gillar verkligen inte vanliga Wii kontrollern

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=507283

Vafan, gillar verkligen inte vanliga Wii kontrollern

Vet inte hur bra dendär skulle funka, det är med bluetooth som det funkar bäst och dendär har sladd
Men annars ska ps3 kontrollen funka också. (notera dock att detta gäller n64 emulatorn)

Permalänk
Avstängd

Lite synd att inte awsd eller piltangenterna från tangentbordstillsatsen fungerar i de officiella spelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Vet inte hur bra dendär skulle funka, det är med bluetooth som det funkar bäst och dendär har sladd
Men annars ska ps3 kontrollen funka också. (notera dock att detta gäller n64 emulatorn)

Okey, får kolla runt lite före man handlar då

Visa signatur

Permalänk

Skulle behöva lite hjälp med min Asus transformer infinity
Jag vill använda VLC som min standard media spelare
men när jag klickar på en filmfil så kommer det upp 5 förslag om mediaspelare dock inte VLC hur gör jag för att få den som standard
pls blir snart tokig!!!

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en asus tf300t och när jag spelar spel på den tex så funkar inte multitouch och när jag tex är inne här på sweclockers och kollar så gör den , vad ska maan säga, egna tryckningar på skärmen och den funkar inte som jag vill med markeringar osv.

Permalänk
Avstängd

Fått svar från Asus nu. TF-300 har inte stöd för annat än stereo genom HDMI. Bra att tänka på om man tänkt ha den som HTPC.

Visa signatur

Permalänk

Jag har kollat lite på en Eee Pad Transformer och undrar om det går att se på film genom att koppla in en hårddisk?
Det är egentligen mitt enda krav!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sannefeldt:

Jag har kollat lite på en Eee Pad Transformer och undrar om det går att se på film genom att koppla in en hårddisk?
Det är egentligen mitt enda krav!

Beror väl lite på, har man dockan och en Usbsladd från hårddisk går det utmärkt (har testat med 3tb. Disk som gick utmärkt )

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB