Ljud via HDMI -> förstärkare. Surround fungerar ej?

Permalänk
Medlem

Ljud via HDMI -> förstärkare. Surround fungerar ej?

Sitter på ett Nvidia 580 GTX och har därifrån en HDMI kabel till min Onkyo 709.
Har installerat nya MPC -HC och provar köra en 1080p film.
Kör jag "Direct" på förstärkaren så får jag enbart ljud från frontarna och kör jag "Multi Channel"
är det detsamma.
Har jag missat att installera något filter eller behövs sånt inte längre? Codec?

Här är en bild på ljudinställningarna:

http://postimage.org/image/eh0mudywj/

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste ställa in rätt i mediaspelaren också. Kan kräva lite experimenterande med olika inställningar.

Tänk på att GTX580 inte har stöd för Dolby TrueHD eller DTS-HD Master Audio om du försöker köra det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har du rätt inställt på förstärkaren?

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder:

Sitter på ett Nvidia 580 GTX och har därifrån en HDMI kabel till min Onkyo 709.
Har installerat nya MPC -HC och provar köra en 1080p film.
Kör jag "Direct" på förstärkaren så får jag enbart ljud från frontarna och kör jag "Multi Channel"
är det detsamma.
Har jag missat att installera något filter eller behövs sånt inte längre? Codec?

Här är en bild på ljudinställningarna:

http://postimage.org/image/eh0mudywj/

välj konfig längst ner till vänsteri den första rutan du visar, den är säkert bara inställd på stereo som standard in där å välj 5.1 eller 7.1 eller vad nu nu kör
sen ska du köra multi channel på 709

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Någon som har bra tweak tips till MPC för ljud decoder och sånt?

Men hmm har grafikkortet verkligen inte stöd för HD då? Man kallar ju det
Nvidia HD audio. Hur sjutton ska jag göra för att få HD format då??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder:

Provat att skicka ut ljudet som multichannel PCM?
Bara för att det står HD på ljudkortet så betyder inte det att den stöder HD-formaten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder:

de fixar stärkaren med att decoda ljudet etc så de är inget som du behöver codec för om jag inte är helt ute å cyklar
kör jag film står de alltid (L)PCM på min stärkare å får alltid fin fint 5.1 ljud

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk

Att installera K-Lite Codec pack, och bara svara "5.1" under installationen har alltid fungerat bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

de fixar stärkaren med att decoda ljudet etc så de är inget som du behöver codec för om jag inte är helt ute å cyklar
kör jag film står de alltid (L)PCM på min stärkare å får alltid fin fint 5.1 ljud

Om det står LPCM på receivern så är det datorns mjukvara/ljudkort som avkodar hd-formatet.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du måste ställa in rätt i mediaspelaren också. Kan kräva lite experimenterande med olika inställningar.

Tänk på att GTX580 inte har stöd för Dolby TrueHD eller DTS-HD Master Audio om du försöker köra det.

Thafuck. Trodde hela 5-serien hade stöd för det.
Där rök planen om att slänga in 560't i HTPC'n när speldatorn får nytt kort.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Om det står LPCM på receivern så är det datorns mjukvara/ljudkort som avkodar hd-formatet.

där ser man visste jag inte tacka för info
så även om man kör hdmi från gpu till stärkaren så är de ändå mjukvara/gpu som avkodar ljudet??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

där ser man visste jag inte tacka för info
så även om man kör hdmi från gpu till stärkaren så är de ändå mjukvara/gpu som avkodar ljudet??

Ja såvida man inte bitstreamar vilket inte verkar funka om jag förstått rätt.

Permalänk
Medlem

Ja går det inte att bara föra över ljudet okodat och låta förstärkaren göra kodningen???
Hur aktiverar man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder:

Ja går det inte att bara föra över ljudet okodat och låta förstärkaren göra kodningen???
Hur aktiverar man det?

Om det som MultiMan skriver är korrekt så klarar inte ett GTX580 av att skicka vidare alla ljudformat. Nu borde det dock fortfarande vara möjligt att lösa genom att välja ett enklare ljudformat från filmen (brukar finnas).

Det finns två lösningar som jag ser det. Antingen försöker du styra så att ljudet går igenom oförändrat och hoppas att du inte krockar i ljudformat som delarna inte klarar av, eller så låter du spelaren avkoda och skicka ut det avkodade ljudet i LPCM. Du bör då kunna spela upp samtliga ljudformat men man måste tänka på att avkodningen sker i datorn och inte längre i förstärkaren.

Fråga mig inte hur du ställer in allt detta. Allt beror på begränsningarna i grafikkort/spelare. Det jag utgår ifrån är vad HDMI-standarden klarar av. Tipset är att trixa med senaste versionen av PowerDVD eller liknande Home Theater-program och se om du kan få liv i det hela.

Kan vara bra att kolla upp också om ett GTX580 klarar något annat än två kanalers PCM. Om inte så är det kört.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av Spyder:

Hur aktiverar man det?

Jag antar att du menar att du vill föra över ljudet kodat, och låta förstärkaren avkoda det

Det beror på vad det är för ljudformat på filmerna du ser. Om dom är i Dolby Digital eller DTS ska det gå. Om dom är i Dolby TrueHD eller DTS HD så ska det tydligen inte fungera med 580

Inställningen du vill hitta kallas "Passthrough" eller "bitstream". Vad kör du med ljudfilter?

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mitt 560Ti har inga problem med detta. Iofs så är det förstärkaren som sköter avkodningen men det går att förmedla HD-ljuden om man bara har en förstärkare som kan avkoda(en Onkyo 709 som TS har fixar HD-ljud vad jag vet) och det har väl de flesta idag? Iaf om man har ett någerlunda seriöst HTPC bygge. Hos mig ser det ut så här:

Skrivet av n_sandstrom:

Thafuck. Trodde hela 5-serien hade stöd för det.Där rök planen om att slänga in 560't i HTPC'n när speldatorn får nytt kort.

Den skickar ljudpaketet till förstärkaren, som jag skrev ovan. Bara för information så att det inte blir några missförstånd då jag tyckte MultiMan's svar var lite oklart.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Mitt 560Ti har inga problem med detta. Iofs så är det förstärkaren som sköter avkodningen men det går att förmedla HD-ljuden om man bara har en förstärkare som kan avkoda(en Onkyo 709 som TS har fixar HD-ljud vad jag vet) och det har väl de flesta idag? Iaf om man har ett någerlunda seriöst HTPC bygge. Hos mig ser det ut så här:
http://inte100.se/bilder/avr.jpg

Den skickar ljudpaketet till förstärkaren, som jag skrev ovan. Bara för information så att det inte blir några missförstånd då jag tyckte MultiMan's svar var lite oklart.

Jag har googlat lite om det hela nu på fikat. Visserligen rätt gamla träffar, men det verkar som att det finns stöd i 560 Ti men inte in 580.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har googlat lite om det hela nu på fikat. Visserligen rätt gamla träffar, men det verkar som att det finns stöd i 560 Ti men inte in 580.

Ofan, säger du det?? Det trodde jag inte. Då ber jag om ursäkt för mitt felande svar, trodde helt klart att om 560Ti fixar det så borde ett 580 också göra det.

Permalänk
Medlem

Ja det förmodade jag med. Köper man det bästa ska det ju ha egenskaper därefter tycker man!

Menmen nu har jag iaf fått så det står DTS i förstärkaren.
Kör med Lav Audio decoder. Är det bra och uppdaterad tro?
Så här är inställningarna iaf.
http://postimage.org/image/6zs5pd6s5/

Får väl ge upp att få HD DTS och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder:

Ja det förmodade jag med. Köper man det bästa ska det ju ha egenskaper därefter tycker man!

blir fan hem å testa detta med Lav Audio decoder å köra Bitstreaming till stärkaren istället för PCM
om man hör någon skillnad återstår å höra

tackar alla för bra info om detta

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Spyder:

Det ser rätt ut. Men om det nu är så att ditt 580 inte klarar av att bitstreama HD-formaten, så borde du ta bort kryssen i dom två rutorna kunna ställa till problem. Har du några sådana filmer att testa med?

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

Ja det har du rätt i. Har provat med en Dolby Digital TrueHD och då blir det Dolby Digital
och på en DTS-HD blir det bara DTS.

Permalänk
Skrivet av Spyder:

Ja det har du rätt i. Har provat med en Dolby Digital TrueHD och då blir det Dolby Digital
och på en DTS-HD blir det bara DTS.

Då är det bättre att plocka bort dom kryssrutorna.
Då kommer mediaspelaren spela upp HD-spåren, avkoda dom till LPCM, och skicka till förstärkaren.

LPCM innehåller samma ljuddata som TrueHD/DTS HD spåren, det som kan skilja är att recievern tillämpar lite olika inställningar på dom olika strömmarna.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem

560ti verkar vara kortet i den serien som klarar av det, 570 och 580 klarar det tyvärr inte.
Köp ett billigt passivt kylt ati 5450. Kostar 250 spänn och klarar dxva uppspelning och passthrough av HD ljudformaten.

Kan det bli billigare/bättre?

ps: FFDSHOW tryouts, både till ljud/bild!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Då är det bättre att plocka bort dom kryssrutorna.
Då kommer mediaspelaren spela upp HD-spåren, avkoda dom till LPCM, och skicka till förstärkaren.

LPCM innehåller samma ljuddata som TrueHD/DTS HD spåren, det som kan skilja är att recievern tillämpar lite olika inställningar på dom olika strömmarna.

då en annan fråga hur stor skillnad är de på tex TrueHD mot LPCM ljudmässigt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sokar:

Teoretiskt, ingen skillnad alls.
Man kan jämföra det hela med en wave-fil i en zip-fil. Antingen öppnas zipfilen upp i datorn, och wavefilen skickas över HDMI-kabeln, eller så skickas zipfilen över HDMI-kabeln, och wavefilen packas upp i förstärkaren.

Det som kan skilja är att receivern kör med olika ljudinställningar för olika format.

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

Ljudmässigt ingen skillnad. Båda är lossless, likaså DTS HD.

Om du undrar varför det då finns TrueHD och DTS HD så är det för att dessa format är komprimerade och lämpar sig för lagring. LPCM är okomprimerat och är utrymmesbov. Som tur är så stödjer HDMI 1.3 överföring upp till 8-kanalers LPCM vilket gör att man då kan välja om man vill överföra ljudet avkodat eller kodat utan kvalitetsförlust.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

För att utveckla lite.. Om jag har en vanlig Divx film totalt laglig sådan låt säga och den är i stereo.
Kan jag få förstärkaren att omvandla den till 5.1 ljud alltså så den simulerar detta?
Fars Bose anläggning har iaf sån feature

Permalänk
Skrivet av Spyder:

För att utveckla lite.. Om jag har en vanlig Divx film totalt laglig sådan låt säga och den är i stereo.
Kan jag få förstärkaren att omvandla den till 5.1 ljud alltså så den simulerar detta?

Bläddra igenom alla listening modes under movie-kategorin. Du ser på displayen vilka högtalare som används för stunden. Välj ett som använder samtliga, och som du gillar ljudet på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spyder:

Dolby pro logic tror jag det heter.

Skickades från m.sweclockers.com