Apple Icloud Bu eller Bä?

Permalänk
Medlem

Apple Icloud Bu eller Bä?

Hej! Jag har lite frågor och behöver lite mer kött på benen.

Min Apple Iphone 4s är min första smartphone. Har inte så mycket erfarenheter. Kalender, mail och kontakter synkas mot mitt Gmailkonto så där har jag backup på min dator.

Det jag däremot aldrig har backup på är mina bilder.

Jag tänkte köra in IOS6 nu och funderar på backup. Skall man göra den mot datorn eller mot Icloud?

Är ICloud bra? Borde man synka över bilder och köra automatisk backup mot den?

Tips tack till er som har Iphones eller har svar på dessa frågor.

Som det känns nu så får man ju inte gärna tappa bort mobilen. Mycket som går förlorat.

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Jag har ännu en fråga. Jag sitter och försöker läsa på angående ICloud nu och pillat lite på funktionerna i telefonen.

Det man vill ta backup markerar man. Lätt. Men när man tar mail och anteckningar vill den skapa ett @me konto.

Jag har redan mitt Gmailkonto som appleid och synkar mot den. Hur gör man?

Jag vill gärna ha backup på mina anteckningar iaf.

Permalänk
Medlem

Vet inget om iCloud, annars kan jag rekommendera dropbox eller googe drive. Drobbox är 2GB free och google 5GB.

Permalänk
Medlem

Anteckningar kan du synka med Googlekonton, dock verkar backupen bestå av att den skickar mail till dig själv. Synkar du anteckningar med iCloud så kan du kolla på dem i webbläsaren eller på en Mac/iPad där du loggar in med samma konto.
Mail behöver du ju inte synka eftersom du har ditt Googlekonto.

Bilder är det nog enklast med iCloud, annars får du manuellt lägga till de bilder du vill spara. Har du en Mac eller iPad och synkar med samma konto kommer de att dela på alla bilder mellan sig.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

jag rekommenderar faktiskt microsofts alternativ.

Det är en riktigt bra tjänst.
Lite jämförelse finns här: http://windows.microsoft.com/en-US/skydrive/compare

Permalänk
Medlem

Okej. 6.3 Gb bilder och filmer. Säkerhetskopiera bilder i Itunes och telefonen i Icloud?

Kan man ändra katalog på något vis i Itunes vart bilderna hamnar?

..

Edit:

Använder Bildström mitt iCloud-lagringsutrymme?

Nej. Bildström räknas inte mot ditt iCloud-lagringsutrymme.

..

Det är ju bara bildströmmen som tar platts och omöjliggör en backup just nu. Förstår inte.

Permalänk
Medlem

iTunes synkar inga bilder. Kamerabilderna dyker upp som en vanlig lagrinsenhet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Förstår inte Icloud. Infon är olika. Tar bilder plats eller inte? De säger på en del ställen att det är 5Gb data sen att bildströmmen inte räknas in.

Permalänk

Ta en titt på skydrive och dropbox istället.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk

Med Dropbox får du 50gb, ta en titt på det.

Permalänk

kör på Skydrive
gratis 25GB

Permalänk
Skrivet av karremanchill:

kör på Skydrive
gratis 25GB

25gb gratis? Det är väl å ta i lite?

Jag vet att det var en sådan drive för ett tag sen men finns inte kvar.. Eller har jag missat nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder tuppen:

25gb gratis? Det är väl å ta i lite?

Jag vet att det var en sådan drive för ett tag sen men finns inte kvar.. Eller har jag missat nått?

kolla på deras sida snabbt och verkar vara 7GB just nu.

Permalänk
Medlem

Alla bilder kör jag på dropbox och på iCloud syncar jag kontakter, anteckningar och kalendern.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedGuard:

Okej. 6.3 Gb bilder och filmer. Säkerhetskopiera bilder i Itunes och telefonen i Icloud?

Kan man ändra katalog på något vis i Itunes vart bilderna hamnar?

..

Edit:

Använder Bildström mitt iCloud-lagringsutrymme?

Nej. Bildström räknas inte mot ditt iCloud-lagringsutrymme.

..

Det är ju bara bildströmmen som tar platts och omöjliggör en backup just nu. Förstår inte.

Bildströmmen är bara en tjänst för att synca dina bilder mellan enheter. vilket går att slå av/på. så nej de tar inget _extra_ utrymme... Däremot så tar bilderna du tagit plats. "kamerarullen" de laddas upp i icloud om du inte stänger av det.

Vad som ska syncas till icloud kan du bestämma via inställningar>icloud>lagring,säkerhetskopiering>hanter lagring>*din-enhet*> sedan kan du välja on/off vilka apparnas data.

Jag måste säga att icloud är verkligen bää. Alltid tyckt itunes varit bökigt med att "flytta inköp" synca och köra backup och resultatet har ju varit blandad när man återställt efter uppgraderingar.
Men med icloud har det bara varit en fröjd. har hunnit byta jobbtelefon några gånger senaste månaderna, (ny telefon sen nytt jobb med ny telefon) det har bara varit att packa upp telefonen och sedan läsa tillbaka en backup från icloud och allt ser ut som det gjorde innan jag bytte telefon.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Bildströmmen tar inte hur många bilder som helst dock. Det finns en begränsning. Synka bilderna till din dator istället.