Bygga ny billig dator, vart går gränsen för snålhet och dumhet?

Permalänk
Medlem

Bygga ny billig dator, vart går gränsen för snålhet och dumhet?

Hej!
Har idag en ca 6år gammal stationär burk. Den var fruktansvärt dyr när jag byggde den, tyckte iaf jag. Kostade omkring 25k.
Men eftersom utvecklingen går snabbt framåt, så är den snart helt död.

Jag använder den endast för surfning, titta på youtube-klipp i hög upplösning och sen CADa i SolidWorks.
Den laggar ju lite när man håller på med många internetsidor samtidigt, och 720p på Youtube är bara att glömma.
Solidworks funkar så länge man är på part-nivå, men assemblies går trögt, och rendering är döden.

Som ni förstår vill man inte lägga massa pengar på detta, men samtidigt börjar det bli ett nödvändigt ont.
Jag vill gärna behålla så mycket som möjligt i den befintliga burken som möjligt för att spara pengar.

Dagens Spec:
Chieftec-chassi
Chieftec Nätagg 360W max
Moderkort: Gigabyte GA-8IPE 1000 Pro2
Chipset: Intel i865PE
Processor: Intel Pentium 4 @ 3200Mhz
RAM: 4x512Mb
Grafik-kort: Radeon X800 PRO/GTO
2st Toshiba-Samsung DVD, varav en är Writer.
HDD: Western Digital 2TB

Ni som inte svimmade, jag behåller gärna chassi, hdd och dvd-spelarna iaf om det går.

Har tittat på lite nya prylar, men har svårt att fatta vad allt är.
Tex, varför är AMD mycket billigare? Är det Intel som regerar?

Har en spec jag va intresserad utav, men jag kanske har missat nåt...
Kan jag använda mina DVDer till detta tex?

Asus P8Z77-V LX, alt ASRock Z77 Extreme4
Intel i5 3570K 3,4Ghz
PNY Quadro 600-grafik
16GB RAM

Hade verkligen hoppats på att hamna under, eller omkring 4000kr för denna "uppgradering" eftersom jag använder den så sällan.

Alternativ två är ju AMD-prylar då, men jag har blivit avrådd...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX - Processor: i5 3570K - Grafik: PNY Quadro 600 1GB - Minne: 2x4GB Ram
Nybörjare med obotligt dumma frågor...
Bygger Amatörbyggt fordon på fritiden med egenkonstruerad Wankelmotor.

Permalänk
Medlem

Du gör alldeles rätt i att behålla Chassi, DVD och HDD.
Det gör kalaset lite billigare.

Lite ovanligt att ta ett Quadro grafikkort.
Annars är ju Nvidia och AMD korten överlägset mest använda.

Båda moderkorten är bra. Jag gillar dock ASUS.
Processorn är den mest prisvärda i dagsläget.
16GB är mycket RAM. Kan behövas när du CADar.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

För omring 4000:- får du i5, 16Gb och ett Z77 moderkort. Dock borde du överväga att välja en i7 3770K istället för 3570K. i7 har HT vilket innebär att en i7 kan nyttja 8 trådar, detta kommer du kunna använda till din fördel vid arbete med CAD.

Permalänk
Medlem

Quadro-kortet är enbart för att det är dem som återförsäljare av exempelvis MasterCam rekommenderar.
Har är Quadro 600-kort på jobbet. (jobbar som cnc-operatör, och kör både MasterCam och Solidworks)
Även konstruktörerna på jobbet som använder Inventor har olika modeller av Quadro.

Vad betyder egentligen siffran 3570 och 3770?
Z77 är bara en modell-beteckning?

Kommer troligtvis behöva mer effekt i nätagg antar jag?
I vilket fall som helst, har jag bara en Sata-ström på detta jag har nu, så det är ju inte fel att byta kanske.
Inte just nu, men vill gärna ha möjligheten att använda SSD i framtiden.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX - Processor: i5 3570K - Grafik: PNY Quadro 600 1GB - Minne: 2x4GB Ram

Permalänk
Medlem

Jag har räknat på att med Intel-prylarna ovan så hamnar jag på 5400:- ca plus ev nätdel.

Sen har komplett.se ett paket, som ihop med mitt grafik skulle bli 5200:-, 200spänn hit eller dit kvittar! Men vilket är vassast?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746507

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

I7 3770 utan k med nåt billigt 1155 moderkort, 16 gig ram, en ssd och quadro kortet. Borde inte kosta mer än 4500 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk

Köp Intel!!!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

I7 3770 utan k med nåt billigt 1155 moderkort, 16 gig ram, en ssd och quadro kortet. Borde inte kosta mer än 4500 kr

Några förslag? Tror inte man lyckas med det för dom pengarna?
Bara i7 kostar väl 2300-2500?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

2500+800(ram)+800(modetkort)+850(ssd) 5k, måste ha räknat fel.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Kan ju handla i Tyskland så sparar man lite kulor och kan kosta på sig lite annat godis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som alltid med datorer blir det liiite fel.

Köpte följande:
Asus P8z77-v lx
i5 3570K
2x4Gb
Quadro600

Plockade isär min gamla burk och började återmontera.
Självklart kan jag inte använda varken mina dubbla DVD-RW-spelare pga IDE-kontakter som inte finns på nya moderkortet.
Sen är det självklart 24Pin på strömkontakten på moderkortet, och jag har bara 20Pin på mitt gamla nätagg.

Det som skulle bli billigt, blir alltid dyrare. Har bränt 4700kr hittills, och imorgon får jag åka till stan och köpa delar över disk för att komma igång.

Kan man adaptera IDEerna? Ström vet jag att det finns kablar för, men samtidigt, lägga 150kr på en kabel, eller 500+ på ett modernt nätagg... och ny spelare... snyft...

Godnatt

Visa signatur