Elektrisk standard-djungeln... köp av nytt nätagg

Permalänk
Medlem

Elektrisk standard-djungeln... köp av nytt nätagg

Hej!
Skulle lite snabbt uppgradera min gamla dator som hade 8år på nacken.
Köpte nytt moderkort, grafik, och processor.
Nu är det ju så att moderkortet kräver 24-pin ESP12V, och jag har bara 20-pin ATX.
Dessutom som vill väl processorn ha 8-pin? Visserligen visar bruksanvisningen till moderkortet att det funkar med 4-pin, men vad är egentligen då skillnaden.

När man kollar på de flesta "normala" nätagg som säljs så kan det stå "ATX 20/24-pin, 1x 4-pin P4-kontakt".
Hur vet man att det är rätt? Jag spelar inget, och behöver max 300watt, har samma setup på min jobbdator med enbart 240watt så.
Men det verkar ju vara först när man köper dyrare nätagg som man får 8-pin?

Är ATX20/24-pin samma som 24pin-ESP12V?
Och går det att koppla en 4-pin till processorn?

Moderkortet är ett Asus P8Z77-V LX
Processorn är en i5 3570K

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX - Processor: i5 3570K - Grafik: PNY Quadro 600 1GB - Minne: 2x4GB Ram
Nybörjare med obotligt dumma frågor...
Bygger Amatörbyggt fordon på fritiden med egenkonstruerad Wankelmotor.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort då? Ser att du skrev att du köpte nytt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Den här är ju billig och har alla kontakter du behöver http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635832#extra

1 x ström, 24-pin ATX
1 x ström, 8-stifts EPS 12 V
4 x 15-pin seriell ATA, ström
3 x 4 pin intern effekt
1 x 4 pin strömuttag för minimikontakt

Beroende på gfx kort kanske du skall upp några watt. Ok det kortet drar max 60 W resten kanske 200w om det är klockat....

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Det är ett PNY Quadro600, ett litet sött CAD-kort.
På jobbet har jag samma grafikkort, och något sämre i5-processor, och där kör vi med 240watt utan problem, så effekten är inte ett bekymmer alls. Vill bara veta att det passar med kontakterna i princip

Man blir så frustrerad när det är helg och man vill skruva ihop den, och så saknas det delar!
Inte nog med det, så hade jag ju självklart stenålders-dvd med IDE-kontakt... Så det måste oxå bytas, och då behöver jag ju fler SATA än den jag har nu.

2st Sata och rätt kontakter till mitt moderkort är allt jag begär, och så är det helg

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V LX - Processor: i5 3570K - Grafik: PNY Quadro 600 1GB - Minne: 2x4GB Ram
Nybörjare med obotligt dumma frågor...
Bygger Amatörbyggt fordon på fritiden med egenkonstruerad Wankelmotor.