Permalänk
Medlem

Bästa LED tv'n budget 10 000

Tjenixen, dags för min fader att skaffa en ny TV. Han vill ha LED, 3D är absolut inget måste då han mår illa av att titta på det.

Kraven är väl att den ska vara 47" + och LED
Han vill gärna ha en samsung

Både jag o han är dåliga på dehär med tv apparater. Han vill helst köpa de i en fysisk butik så han kan känna o klämma på de

Permalänk
Medlem

Varför LED? Gör ju knappast något åt bildkvaliteten..?

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem

Alldeles för många som tror att led-tv har annan typ av skärm.

Va gör han mest framför tv'n? Kollar film, spelar tv-spel eller drar i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Alldeles för många som tror att led-tv har annan typ av skärm.

Va gör han mest framför tv'n? Kollar film, spelar tv-spel eller drar i den?

Förhoppningsvis de första..

jo, men LED känns mycket skarpare.. Plasma är grådassigt o bränner fast. Svärtan i LED är de sköna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omlin:

jo, men LED känns mycket skarpare.. Plasma är grådassigt o bränner fast. Svärtan i LED är de sköna

Ja du, du är verkligen dålig med det här med tv apparater, när du säger så här.
Ingen idé att ge dig råd..., annars Plasma alla dagar i veckan.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omlin:

sovit under en sten de senaste åren?

kolla på panasonics plasmor

plasma är det bästa du kan gå på i dagsläget med din budget och led är ett försäljnings trick precis som "hela 2gb grafikminne"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Ja du, du är verkligen dålig med det här med tv apparater, när du säger så här.
Ingen idé att ge dig råd..., annars Plasma alla dagar i veckan.

Om jag nu är så dålig så är de väl bättre att ni ger mig råd än att snacka massa skit? Trodde detta var ett seriöst forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omlin:

Om jag nu är så dålig så är de väl bättre att ni ger mig råd än att snacka massa skit? Trodde detta var ett seriöst forum.

Kanske för du inte beter dig seriöst när du slänger ur dig saker som du uppenbarligen inte har en aning om. Exempelvis det du sa tidigare angående plasma tyder på att du inte har ens brytt dig om att söka någon information över huvudtaget. Läs lite reviews.

Det viktigaste är väl att man klarar av apparatens nackdelar.. Om nu LCD är ett måste så har jag personligen har jag hört mindre negativt om LG's skärmar än Samsungs. Philips lcd'er har det inte heller vart så mkt negativt om, personligen skulle jag aldrig förstöra en bild som de gör med sitt färgade ambilight men det går ju att stänga av.

Lycka till, och ett råd. Är man inte så insatt i ämnet, så kanske man ska undvika påståenden som inte är korrekta.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omlin:

Utifrån din första post, är väl det enda möjliga rådet ganska väl definierat.

Din far ska gå till El-giganten, Media Markt, Siba eller whatever,
och köpa den bästa Samsung 47" Led-tv han kan få för <10kkr.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Sk LED= ser bra ut i butiken där det är massvis med lampor som döljer cloudingen som många edge lit LEDs dras med. Övermättade färger lockas de flesta ögon av, passar bra tillsammans med en naturdemo.

Bra plasma= Ser grådassig ut i butiken pga alla lampor, färgerna ser urvattnade ut jämfört med LCD, speciellt Samsungs. Hemma i soffan en lite mörkare kväll är det däremot svåröverträffad svärta och naturtrogna färger.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk
Medlem

Som vanligt kommer Plasma-maffian in, en grupp personer som ofta syns i varenda tråd om LED eller LCD. Verkar som att de bevakar forumet efter sådana trådar? Jag förespråkar dock LED, jag anser att dyrare LED-TV har en helt godkänd svärta. Bilden i övrigt hos en LED är väldigt bra, speciellt hos HD-material och visar en lugn bild. Plasmor blir varma, kan flimra, ge ifrån sig ett högfrekvent ljud men visst, perfekt svärta ger de samt bättre betraktningsvinkel. För 10 000:- kan jag rekommendera precis som ovan tips, Samsungs 6715-serie.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Som vanligt kommer Plasma-maffian in, en grupp personer som ofta syns i varenda tråd om LED eller LCD. Verkar som att de bevakar forumet efter sådana trådar? Jag förespråkar dock LED, jag anser att dyrare LED-TV har en helt godkänd svärta. Bilden i övrigt hos en LED är väldigt bra, speciellt hos HD-material och visar en lugn bild. Plasmor blir varma, kan flimra, ge ifrån sig ett högfrekvent ljud men visst, perfekt svärta ger de samt bättre betraktningsvinkel. För 10 000:- kan jag rekommendera precis som ovan tips, Samsungs 6715-serie.

LED = dioder. Alltså fortfarande LCD.

Hur man uppfattar en Plasma varierar, jag märker inget flimmer.

Vill man ha mest tv-apparat för pengarna och ger över 8k är det plasma som gäller i de flesta fall

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

LED = dioder. Alltså fortfarande LCD.

Hur man uppfattar en Plasma varierar, jag märker inget flimmer.

Vill man ha mest tv-apparat för pengarna och ger över 8k är det plasma som gäller i de flesta fall

Jag har en Panasonic VT50.. Väldigt bra plasma!
Vin visst kan plasmor upplevas flimmriga.. De blir varma, kan väsnas (även high end-plasmor kan ge ifrån sig pip)
Det BLIR inbränningar i plasma, och NEJ, det krävs inte alltid så mycket som folk här vill påstå! jag är inne på min andra VT50.
I ljusstarka rum (vilket många föredrar att se TV i som inte är hemmabiofreaks) är en bra LCD bättre.. period! Plasma är sällan ljusstarka, och kan upplevas fadda/grådaskiga i dagsljus trots sin oöverträffade svärta.. Detta upplever jag även på min!
Nedsläckt rum för film däremot vinner plasma överlägset!
Vad som är bäst av LED och plasma ligger helt i betraktarens ögon, djupet, skärpan och ljuset och klarare (i mina ögon orealistiska) färger som finns i dyrare lcd's tilltalar många.. Speciellt i spel! Dessutom är de oftast betydligt snyggare vilket tilltalar några.
Därmed kan man avskriva både denna tråden och hur folk med skygglappar kissar på sig för någon har en annan uppfattning i en klubb för inbördes beundran som sweclockers är..

Till trådskaparen: Jag föredrar nog plasma, men saknar mängder av egenskaper med den som en bra LCD har..
Nu är detta en gammal tråd, men kan tipsa folk om Sharps nya 50" led lcd.. oöverträffad svärta, noll clouding.. Även panasonics WT50 som är lcd varianten av den plasma jag har.. heelt outstanding

Visa signatur

2 inloggningar på 7 år

Permalänk
Medlem

Tillhör ingen plasmamaffia men förespråkar ändå plasma då min smak helt enkelt ogillar den bild jag sett på de LED TV jag jämfört med. De LED tv jag jämfört med har gett en väldigt onaturlig och stel bild vilket jag personligen inte alls gillar. Nu ska jag inte påstå att de LED jag tittat på har varit kalibrerade och rätt inställda så det är möjligt att det kan bli bättre. Tills jag får se en LED som är lika bra som en bra plasma så kan jag inget annat än förespråka plasma.

Innbränningar kan du glömma, det existerar inte på en bra plasma idag.

Visa signatur

Pew pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasahl:

Tillhör ingen plasmamaffia men förespråkar ändå plasma då min smak helt enkelt ogillar den bild jag sett på de LED TV jag jämfört med. De LED tv jag jämfört med har gett en väldigt onaturlig och stel bild vilket jag personligen inte alls gillar. Nu ska jag inte påstå att de LED jag tittat på har varit kalibrerade och rätt inställda så det är möjligt att det kan bli bättre. Tills jag får se en LED som är lika bra som en bra plasma så kan jag inget annat än förespråka plasma.

Innbränningar kan du glömma, det existerar inte på en bra plasma idag.

Skitsnack. Det existerar fortfarande på plasmor. Jag har en inbränning på min Panasonic VT50 som nog är permanent för den har inte blekts ngt senaste dagarna. Fick den förra veckan. Den har försvunnit till större delen men det finns fortfarande lite kvar. Har en efter SVT-loggan och en efter min mediaspelare

Permalänk
Medlem

Plasmahajpen är så irriterande.

Jag gillar verkligen inte plasma, visst är det bättre på många saker men dom fel den har stör mig mycket mer än dom fel LCD har.

Jag har inte jättemycket erfarenhet men den erfarenhet jag har så är det så, och det är ingenting konstigt med det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Plasmahajpen är så irriterande.

Jag gillar verkligen inte plasma, visst är det bättre på många saker men dom fel den har stör mig mycket mer än dom fel LCD har.

Jag har inte jättemycket erfarenhet men den erfarenhet jag har så är det så, och det är ingenting konstigt med det...

Man måste gå och titta på tvn innan man köper den. En del kan inte med bruset som finns på plasmor tex.
Sen så har du alla problem med inbränningar på plasmor fortfarande. Man måste vara försiktig när man använder en plasma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Man måste gå och titta på tvn innan man köper den. En del kan inte med bruset som finns på plasmor tex.
Sen så har du alla problem med inbränningar på plasmor fortfarande. Man måste vara försiktig när man använder en plasma.

Bruset är det som främst irriterar mig, sen har plasmor mycket större problem med banding än LCD t.ex.

Sen har jag dock ingen direkt erfarenhet av dyrare plasmor, men det jag har sätt i affärer och annat så klarar LCD generellt av sämre sändningskvalitet bättre t.ex., även om det finns många LCD som inte klarar av det alls heller.

Plasmor är inte överlägsna LCD på allt, dom är bättre på en del saker, sämre på andra. Sen är dom annorlunda på många saker där det är en smaksak vad man föredrar.

Permalänk
Medlem

Håller med. Min VT50 har grymt bra bild när man ser på film men den lider av lite linebleeding samt IR så det är inte rekommenderat att spela spel eller surfa på den. Man får även passa sig för vissa tvkanalers loggor. De kan bränna fast tillfälligt.

Samsung har dock inga problem med det med sina plasmor så de är nog ett bättre val än Panasonic om man ska göra mer än att se på film.

Permalänk
99:e percentilen

Varför jämför ni LED med plasma? Det är som att jämföra Ferrari och kombi.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tips: kolla in någon Philips i den prisklassen,helt underbart med ambilight och de får priser varje år för sina LCD-Led TV's.
Plasma: går helt bort för min del då jag inte klarar att de vibbrerar i bilden..är som att sitta vid en tjock-skärm som är inställd på för låg hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Sony har trevliga dynamic edge lit led:ar.. sitter själv på en 55NX720 och är riktigt nöjd. Men de kostar också lite mer än 10k..

Rekommenderar ett besök på ert närmaste Sony Center. Brukar ha bra erbjudanden..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Åk helt enkelt runt och titta själv för här får du inte mycket hjälp eftersom alla tycker så olika.

Visa signatur

Pew pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Varför jämför ni LED med plasma? Det är som att jämföra Ferrari och kombi.

LED är kombin då antar jag för LED/LCD har aldrig vunnit pris för årets TV. Det är alltid plasmorna som vinner.
Då räknar man dock in priset också. Finns LED/LCD som kan mäta sig med plasmorna också men de kostar i regel nästan dubbelt så mycket per tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasahl:

Åk helt enkelt runt och titta själv för här får du inte mycket hjälp eftersom alla tycker så olika.

Och i butik finns inte rätt förhållanden samt att tv-apparaterna inte är kalibrerade rätt.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ozo64:

LED är kombin då antar jag för LED/LCD har aldrig vunnit pris för årets TV. Det är alltid plasmorna som vinner.
Då räknar man dock in priset också. Finns LED/LCD som kan mäta sig med plasmorna också men de kostar i regel nästan dubbelt så mycket per tum.

Vad pratar du om? Mitt inlägg har ingenting att göra med vilken teknik som är bäst. Jag påpekade bara att man inte kan jämföra plasma med LED för att plasma är en skärmteknik och LED en belysningsteknik.

En LCD-TV kan ha LED-belysning, men den måste inte det. Den kan till exempel ha CCFL.
En Volvo kan vara en kombi, men den måste inte det. Den kan till exempel vara en sedan.

Det finns inget som heter LED/LCD. Det finns LCD-TV:ar med LED-belysning och det finns LCD-TV:ar med annan belysningsteknik.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers