Köpa 5m Led slinga, hur fixar jag ström rätt?

Permalänk
Medlem

Köpa 5m Led slinga, hur fixar jag ström rätt?

Hej, jag funderar på att köpa dessa
http://www.tradera.com/led-slinga-5m-paket-dags-vit-vattentat...
Om det är det ljus som syns på andra bilden, det står ju "12v adapter" Men jag vill klippa denna ledslinga och typ lödda fast molex,
gällande dessa ledslingor, någon som vet vad man mer behöver, eller behöver 5 meter slinga lika mycket volt som 1m om jag klipper den? eller behöver jag resistorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hej, jag funderar på att köpa dessa
http://www.tradera.com/led-slinga-5m-paket-dags-vit-vattentat...
Om det är det ljus som syns på andra bilden, det står ju "12v adapter" Men jag vill klippa denna ledslinga och typ lödda fast molex,
gällande dessa ledslingor, någon som vet vad man mer behöver, eller behöver 5 meter slinga lika mycket volt som 1m om jag klipper den? eller behöver jag resistorer?

har du sett hur en sån slinga ser ut på nära håll? inte?
jo det är 3stycken smd-leds och en 120ohm resistor, och alla de är parallelkopplade med varandra, så det är bara att klippa där och löda sen

du behöver endast lödpenna, en hane molex kontakt/3pin från en fläkt(för input) och sen är det bara att löda röda kabel med + och svart med - och sen är det bara att köra

kolla gärna på denna videon http://www.youtube.com/watch?v=L5ZwKlCaqpY&feature=related

hmm du kan också dra till något haraldnyborg/cheapy/tools och kolla på de irl men är inte svårt

länkade fel XD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

har du sett hur en sån slinga ser ut på nära håll? inte?
jo det är 3stycken smd-leds och en 120ohm resistor, och alla de är parallelkopplade med varandra, så det är bara att klippa där och löda sen

du behöver endast lödpenna, en hane molex kontakt/3pin från en fläkt(för input) och sen är det bara att löda röda kabel med + och svart med - och sen är det bara att köra

kolla gärna på denna videon http://www.youtube.com/watch?v=L5ZwKlCaqpY&feature=related

hmm du kan också dra till något haraldnyborg/cheapy/tools och kolla på de irl men är inte svårt

Perfekt! Lödpenna samt molex har jag gott om!
Funderar bara på om det är helt vitt ljus som jag vill ha, ska fråga honom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Perfekt! Lödpenna samt molex har jag gott om!
Funderar bara på om det är helt vitt ljus som jag vill ha, ska fråga honom!

gött men kör på 3pin fläktkontakt!! det gör jag och sparar mycket plats
hmm nej det är det inte! det är varmvit/warm white(gulvit XD)

köpte mitt från ebay 5m för 60kr inkl frakt, men skiten tog mer än en månad innan den kom XD hade faktiskt glömt att jag hade beställt det

Permalänk
Medlem

Kolla även in ebay eller dealextreme om priset skenar iväg över då dessa saker finns väldigt billigt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Någon säljare ni kan rekommendera? Som har bra saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Någon säljare ni kan rekommendera? Som har bra saker

här beställ
http://viewitem.eim.ebay.se/NonWaterproof-5M-300Led-12V-3528-...

Permalänk
Medlem

För oss som inte kan löda finns det någon annan "kontakt"? Ska använda den till möbelbelysning m.m.

Edit: Alternativt vad för utrustning rekommenderar ni? Då menar jag allt från Lödpenna och värmepistol till alla förbrukningsvaror som krympslang m.m.

Permalänk
Medlem

Det som är synd är att det inte var "SMD5050" som visst gav bättre lys.

Edit: ska kolla ditt galleri nu om jag ser hur det lös

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

För oss som inte kan löda finns det någon annan "kontakt"? Ska använda den till möbelbelysning m.m.

Edit: Alternativt vad för utrustning rekommenderar ni? Då menar jag allt från Lödpenna och värmepistol till alla förbrukningsvaror som krympslang m.m.

hmmm du måste ha en laddare ac-dc på 12V som du kan koppla till vägguttaget, någon adapter för routern/skärmen/telefon/bordslampa som 12V skulle säkert funkar fint.. men se till att den ska klara av att levera minst 25-30w alltså minst 2A, du kan beställa en från ebay också(men se till att köpa en med bra kvalitet för de brukar coilwhina/ge ifrån sej ljud...) sen ska du ta reda på plus och minus på adaptern och sen är det bara att löda ihop dem, se till att löda en på/av knapp till det

till att börja med dra till biltema och köpa en lödningskit(90kr eller något) sen är du klar vad ska du har krympslang till? tejp funkar fint, men ska du använda krympslang så funkar en tändare fintfint(använd den blåa låga..) och den är ljudlös också och man har får kontroll, du lär värma upp hela kabeln med den värmepistol

Skrivet av iSw3de:

Det som är synd är att det inte var "SMD5050" som visst gav bättre lys.

Edit: ska kolla ditt galleri nu om jag ser hur det lös

hmm spelar det verkligen så stor roll? du ska ha det i datorn va? du lär ändå störa dej på det efter en vecka(jag är/blev ljuskänslig pga spelande på nätterna, så leds är inget för mej, men alla är ju olika...) glöm inte att skaffa dej en på/av knapp

jag har inte laddat upp bilder på det, men funkar fint in mitt lilla chassi/bakom möbler

det är en annan list, och med den kan man lysa hela rummet(7x3m)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hmmm du måste ha en laddare ac-dc på 12V som du kan koppla till vägguttaget, någon adapter för routern/skärmen/telefon/bordslampa som 12V skulle säkert funkar fint.. men se till att den ska klara av att levera minst 25-30w alltså minst 2A, du kan beställa en från ebay också(men se till att köpa en med bra kvalitet för de brukar coilwhina/ge ifrån sej ljud...) sen ska du ta reda på plus och minus på adaptern och sen är det bara att löda ihop dem, se till att löda en på/av knapp till det

till att börja med dra till biltema och köpa en lödningskit(90kr eller något) sen är du klar vad ska du har krympslang till? tejp funkar fint, men ska du använda krympslang så funkar en tändare fintfint(använd den blåa låga..) och den är ljudlös också och man har får kontroll, du lär värma upp hela kabeln med den värmepistol

hmm spelar det verkligen så stor roll? du ska ha det i datorn va? du lär ändå störa dej på det efter en vecka(jag är/blev ljuskänslig pga spelande på nätterna, så leds är inget för mej, men alla är ju olika...) glöm inte att skaffa dej en på/av knapp

jag har inte laddat upp bilder på det, men funkar fint in mitt lilla chassi/bakom möbler

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/03/31/20120331_...

det är en annan list, och med den kan man lysa hela rummet(7x3m)

Men behövs det en molex med alla 4pinnar? eller vilka av de? de första 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Men behövs det en molex med alla 4pinnar? eller vilka av de? de första 2?

Kablarna i en molex

Gul= + 12V
Svart= -
Svart= -
Röd= + 5V

Så gul löder du med + och en valfri svart till -,

Vet inte hur säkert det här är men skaffar du dej en tre läge knapp så kan du stänga av den eller sätta den på max(12V) eller mid (5V)

men rätta mej om det är farligt...

Skulle rekommendra att du laddar ner appen electrodroid, där hittar du det mesta.

Permalänk

Vet inte om du beställt än men här finns många olika LED-tejp/lister, dock så kan priset vara lite högt.

Skulle inte tro att det är farligt att koppla så som Gulbanan skrev men om LED belysningen är gjord för 12 volt så kommer den troligvis inte att lysa alls vid 5V, om du vill kunna ändra ljusstyrkan tror jag du behöver en led-dimmer. Hittar bara denna men det borde finnas billigare och enklare, Ett annat sätt är ju att löda på motstånd som sänker spänningen 1 volt eller så, det borde även gå att använda sig utav en potentiometer med men orkar inte räkna på vad du ska ha förnågon just nu. Kan göra det en annan dag om du inte vill göra det själv!

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem

Är inte alls haj på detta med ström och volt, men hur kan den du länka ge samma lys på 5m som om jag klipper den på 20cm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Är inte alls haj på detta med ström och volt, men hur kan den du länka ge samma lys på 5m som om jag klipper den på 20cm?

fattar inte frågan så bra men tror att du menar hur kan den lysa lika starkt även när jag har klippt den? eller?

ju för det är som jag sa innan "jo det är 3stycken smd-leds och en 120ohm resistor i serie, och de serierna är parallelkopplade med varandra och sen till strömmen" du vet väl vad serie och parallelkoppla är? du måste kunna sånt...

parallell är när du tex kopplar + med + och - med - på två batterier och sen använda dem som ett batteri, och så håller batteriena dubbelt så långt tid
men samma spänning (V) tex 1.5V parrallelkopplas med 1.5 blir bara 1.5 men håller dubbelt så länge(om man byter batterier mot ledlampor så lyser lampona lika starkt när de är parallellkopplade, för då får de lika hög spänning)

serie är när du kopplar + med - och alltså +batterie- +batterie- så får du dubbelt så hög spänning men samma livslängd, man adderar helt enkelt batteriernas spänningar med varandra(1.5 +1.5=3V) (om det var leds istället för batterier så skulle de har lyst mindre starkt för de delar på spänningen)

hmm jag är inte bäst på att förklara så om du har en fysikbok, så kolla i den..

men i alla fall det är många sånna

(3x leds + en 120ohm motstånd i serie som är i sin tur parrallelkopplade med de andra serier)

alltså du kan klippa efter varje 3led och motstånd, det syns tydligt var man ska klippa.. dra till haraldnyborg och kolla på dem irl.

det här är en bra länk http://www.flexfireleds.com/pages/Solderless-Connector-for-LE...

ser du var man ska klippa? efter 3 leds och ett motstånd, kan klippa två ur detta..

men läs på internet för jag e sämst på att lära ut saker.. :/

Permalänk
Medlem

Hur tror ni det skulle funka att löda på en 3pin fläkt sladd till den och sätta i en fläktkontroller?
Den bör ju ge 12V med,

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hur tror ni det skulle funka att löda på en 3pin fläkt sladd till den och sätta i en fläktkontroller?
Den bör ju ge 12V med,

Det funkar fintfint jag har min list kopplad på det sättet
Synd att man inte kan styra styrkan via moderkortet ;p

Permalänk

Köpte sådan "Ledlist" som man klistrar på väggen eller var man vill ha den. Tänkte lika dant som du "Köpa 5 meter och kapa av den"

Men du skall veta att det kopparskickt som finns i dessa lister är så fruktansvärt tunna att få lodet att fästa på denna minimala och smala yta var näst intill omöjligt.
Lyckades tillslut men gick sönder bara 1 vecka senare ungefär. Så mitt tips är att köpa så många slingor du vill ha via Ebay där det är lite billigare. Inte värt tiden att försöka löda

/Magnusson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Säker på det? Det borde du kunna göra.

Permalänk
Skrivet av Magnusson123:

Köpte sådan "Ledlist" som man klistrar på väggen eller var man vill ha den. Tänkte lika dant som du "Köpa 5 meter och kapa av den"

Men du skall veta att det kopparskickt som finns i dessa lister är så fruktansvärt tunna att få lodet att fästa på denna minimala och smala yta var näst intill omöjligt.
Lyckades tillslut men gick sönder bara 1 vecka senare ungefär. Så mitt tips är att köpa så många slingor du vill ha via Ebay där det är lite billigare. Inte värt tiden att försöka löda

/Magnusson

Låter som att kontakt var var smutsig eller så har du kanske haft fel temperatur eller fel sorts löd-tenn, det är vad jag tror efter egna erfarenheter och kunskap. men kan givetvis ha fel

Skrivet av dagbro:

Säker på det? Det borde du kunna göra.

ja man kan ju styra fläckarna så volten går ju att ändra, det borde ju fungera på dioder med

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Men jag kan alltså ändra ljusstyrkan på dessa med hjälp av kontrollen?
Köpte du 5050 eller den andra sorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miccke_13:

Låter som att kontakt var var smutsig eller så har du kanske haft fel temperatur eller fel sorts löd-tenn, det är vad jag tror efter egna erfarenheter och kunskap. men kan givetvis ha fel

ja man kan ju styra fläktarna så voltenspänningengår ju att ändra, det borde ju fungera på dioder med

Vad snackar du om? Du kan inte styra dem via moderkortet....
Du kan inte styra 2pin fläkt. Den måste ha 3pin (alltså pwm)
Men har du en fläktkontroller så går det fint, vilket jag har.

Det är vad jag vet och har testat, men kanske har fel(du kanske har ett bra moderkort...)

Permalänk
Skrivet av miccke_13:

ja man kan ju styra fläckarna så volten går ju att ändra, det borde ju fungera på dioder med

Nja var att kopparskicktet var så pass tunnt att du smälte "Gummit eller plasten" på baksidan av kopparn så blev hopplöst att löda, men visst är man skicklig och riktigt fina saker tillgodo så kan man nog klara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Men jag kan alltså ändra ljusstyrkan på dessa med hjälp av kontrollen?
Köpte du 5050 eller den andra sorten?

Jag tror att det går, men måste ha en spänningsregelator*(fläktkontroller)
Ingen aning, hittar inte paketet eller produkten i mitt kontos historia..

Permalänk
Skrivet av Magnusson123:

Nja var att kopparskicktet var så pass tunnt att du smälte "Gummit eller plasten" på baksidan av kopparn så blev hopplöst att löda, men visst är man skicklig och riktigt fina saker tillgodo så kan man nog klara det

okej okej har för mig att det är lack som är på, spelar iof ingen roll men ^^

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Det är vad jag vet och har testat, men kanske har fel(du kanske har ett bra moderkort...)

pwm-fläktar har 4 pinnar.. och det går jättefint att styra fläktar på två pinnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Jag tror att det går, men måste ha en spänningsregelator*(fläktkontroller)
Ingen aning, hittar inte paketet eller produkten i mitt kontos historia..

Med kontroller menar jag fläktkontroller, då går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

pwm-fläktar har 4 pinnar.. och det går jättefint att styra fläktar på två pinnar.

Via moderkortet? Vilket program eller hur gör du? Jag kan inte göra det, skulle styra 2pin 60mm fläkt med speedfan, men fortsatt att snurra i typ 10k rpm.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Via moderkortet? Vilket program eller hur gör du? Jag kan inte göra det, skulle styra 2pin 60mm fläkt med speedfan, men fortsatt att snurra i typ 10k rpm.. :/

Tror ni dessa skulle varit bra att använda?
http://viewitem.eim.ebay.se/Hot-LED-Strip-Connector-for-5050-...

Jag undrar även lite, för att det ska funka ska man koppla molex gul som är 12 v som + och en svart som -?
Jag har även en brun kabel på min molex, vet inte vad den är dock

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

Jo, med vissa moderkort kan man det. Mitt till exempel

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: gör det i bios. Kan antingen sätta de mellan tex 40 och 70%, beroende på processorns temperarur, eller bara sätta dem på en viss procent hela tiden