Snälla, behöver verkligen hjälp! 5850

Permalänk
Medlem

Snälla, behöver verkligen hjälp! 5850

Hej

Jag äger 2st exakt likadana grafikkort
Det är XFX HD5850 Black Edition som jag kör i Crossfire.

När jag hade ETT kort så gick de klocka utan problem.
NU när jag kör CF så kan jag inte klocka ett skit. Har testat olika program så som CCC egna, MSI Afterburner, AMD Clocktool osv men inget hjälper.

Inte nog med detta så vore de ett sjukt stort plus om nån visste eller har ett tips vilka drivrutiner man ska köra nu för tiden när man har äldre kort, ska man köra senaste drivrutinerna och nyaste AMD Catalyst Application Profiles eller ska dom oxå vara äldre.

Snälla tackar för svar! är helt lost

//hznn

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Avstängd

Är inte 5850 spärrat på typ 775MHz? Har för mig att det är låst där så man måste flasha bios för att kunna klocka något.

Senaste drivrutiner brukar vara bäst, annars kan man testa sig fram eller läsa vilka drivrutiner som fungerar för andra med 5850 kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Är inte 5850 spärrat på typ 775MHz? Har för mig att det är låst där så man måste flasha bios för att kunna klocka något.

Senaste drivrutiner brukar vara bäst, annars kan man testa sig fram eller läsa vilka drivrutiner som fungerar för andra med 5850 kort

Okej, har aldrig flashat ett grafikkort, eller jo... mitt GAMLA Nvidia 7800GT Men idagens läge vetifan, vill ju inte göra fel heller

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Nån som vet en bra och stabil guide hur man flashar 5850 bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Nån som vet en bra och stabil guide hur man flashar 5850 bios?

Kopierade in ditt inlägg i google och kom till denna guiden:

http://www.techsweden.org/recension/uZOV-xfx-hd-5850-i-testba...
Finns information om flashning under "Testsystem".

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floot:

Kommer inte in på guiden.. Lust o länka om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floot:

Hitta nu.. Visst jag fattar man ska ha ati flash och nytt bios på fil.. Men sen är de resten jag behöver hjälp med
Går de byta bios via Windows?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hznn:

Hitta nu.. Visst jag fattar man ska ha ati flash och nytt bios på fil.. Men sen är de resten jag behöver hjälp med
Går de byta bios via Windows?

Innan du gör något med kortets BIOS kan det vara bra att kolla om korten får tillräckligt med kräm för att kunna överklockas. Har du överklockat processorn? Har du pluggat i 8-pinskabeln på moderkortet, eller nöjde du dig med 4-pin? Kontrollera detta innan du flashar korten. En annan sak du bör prova är att köra varje kort sepparat, och överklocka dem.

Om det går att överklocka korten sepparat är det för lite kräm från moderkortets sida, och om det inte finns möjlighet för mer så kommer du dessvärre inte komma längre utan ett skarpare moderkort.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av chainzaw:

Vet inte vilka modeller vi talar om här. Men mina gamla Sapphire Toxic 5850 fick jag upp i 900/1200 utan bekymmer. Bara i Mafia II de inte riktigt ville vara med. 875-900 och 1175-1200 fungerade alldeles utmärkt för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Innan du gör något med kortets BIOS kan det vara bra att kolla om korten får tillräckligt med kräm för att kunna överklockas. Har du överklockat processorn? Har du pluggat i 8-pinskabeln på moderkortet, eller nöjde du dig med 4-pin? Kontrollera detta innan du flashar korten. En annan sak du bör prova är att köra varje kort sepparat, och överklocka dem.

Om det går att överklocka korten sepparat är det för lite kräm från moderkortets sida, och om det inte finns möjlighet för mer så kommer du dessvärre inte komma längre utan ett skarpare moderkort.

Kära du.. Kolla sign o se mitt moderkort.. Klart jag har i alla 4 strömkontakter i korten..och singelkort går att klocka utan annat bios. Dom blir låsta i cf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Vet inte vilka modeller vi talar om här. Men mina gamla Sapphire Toxic 5850 fick jag upp i 900/1200 utan bekymmer. Bara i Mafia II de inte riktigt ville vara med. 875-900 och 1175-1200 fungerade alldeles utmärkt för mig...

Komma upp i dom farterna är nog inga problem men när dom är låsta är de svårt för mig.. Måste ha en bra guide hur ja ändrar bios och låser upp

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hznn:

Kära du.. Kolla sign o se mitt moderkort.. Klart jag har i alla 4 strömkontakter i korten..och singelkort går att klocka utan annat bios. Dom blir låsta i cf

Kära du? Jag hoppas att du förstår att sådana kommentarer kan få folk att strunta i att hjälpa dig? Jag pratar dessutom om ditt moderkort, och inte dina grafikkort.

Om du nu lyssnar till vad jag har att säga så kommer jag inte störa mer i din tråd.

Jag har räknat lite på dina komponenter, och det är inte konstigt om du inte kan överklocka dina kort. Förutsatt att du inte överklockat några andra komponenter ser ditt system ut på följande vis.

Ditt moderkort har en 24p och en (E)ATX12V(4/8-pin). Beroende på om du använder 4-pin eller 8-pin kommer du få ut 75/150w från den + 75w som du får via 24p-kontakten.

Låt oss räkna ihop det och se om det går ihop

Grafikkorten är utrustade med 2st PCIe 6-pin, vilket gör att 33% av grafikkortens strömförbrukning belastar moderkortet.

Processorn: 95w (95w från moderkortet)
Grafikkort 1: 151w (151 * 0.33 = ~50w)
Grafikkort 2: 151w (151 * 0.33 = ~50w)
Moderkortskortskomponenter: 30-70w (Låt oss säga 50w för enkelhetens skull )

Detta är inga problem för nätagget, men för moderkortet kan det bli problematiskt. Processorn drar 100% av sin förbrukning från moderkortet, precis som moderkortskomponenterna gör(USB, SATA, PS/2, Ljudkort etc).

CPU + GPU 1 + GPU 2 + Mobo = 95 + 50 + 50 + 70 = 245w

och ditt moderkort kan i bästa fall ge

75(24p) + 75(ATX12V) + 75(EATX12V) = 225w

Nu kanske du börjar förstå problematiken?

Ditt moderkort(P7P55D-E Pro) klarar endast Crossfire med dessa kort, om alla andra komponenter inkl. grafikkorten INTE är överklockade. Detta är anledningen varför de flesta inte kan överklocka sina kort när de kör på med SLI/Crossfire på ett lite billigare moderkort.

Hate to break it to you, men du kommer inte komma någonstans överklockningsmässigt innan du antingen byter till grafikkort som drar mindre ström från moderkortet, eller ett nytt moderkort med utrymme för bättre strömförsörjning.

Jag rekommenderar att du inte försöker överklocka, eftersom att du redan ligger lite risigt till, och om du försöker pressa moderkortet finns det risk för att det packar ihop.

Lärde mig detta av Zcenicx här på SweC, och han förklarade att detta var den huvudsakliga anledningen till varför grafikkorten inte ville överklockas när de kördes tillsammans.

Här kan du läsa mer om hur man räknar ut moderkortets kapacitet och hur komponenterna drar sin ström: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Deathdancer:

Kära du? Jag hoppas att du förstår att sådana kommentarer kan få folk att strunta i att hjälpa dig? Jag pratar dessutom om ditt moderkort, och inte dina grafikkort.

Om du nu lyssnar till vad jag har att säga så kommer jag inte störa mer i din tråd.

Jag har räknat lite på dina komponenter, och det är inte konstigt om du inte kan överklocka dina kort. Förutsatt att du inte överklockat några andra komponenter ser ditt system ut på följande vis.

Ditt moderkort har en 24p och en (E)ATX12V(4/8-pin). Beroende på om du använder 4-pin eller 8-pin kommer du få ut 75/150w från den + 75w som du får via 24p-kontakten.

Grafikkorten är utrustade med 2st PCIe 6-pin, vilket gör att 33% av grafikkortens strömförbrukning belastar moderkortet.

Detta är inga problem för nätagget, men för moderkortet kan det bli problematiskt. Processorn drar 100% av sin förbrukning från moderkortet, precis som moderkortskomponenterna gör(USB, SATA, PS/2, Ljudkort etc).

Ditt moderkort(P7P55D-E Pro) klarar endast Crossfire med dessa kort, om alla andra komponenter inkl. grafikkorten INTE är överklockade. Detta är anledningen varför de flesta inte kan överklocka sina kort när de kör på med Crossfire på ett lite billigare moderkort.

Hate to break it to you, men du kommer inte komma någonstans överklockningsmässigt innan du antingen byter till grafikkort som drar mindre ström från moderkortet, eller ett nytt moderkort med utrymme för bättre strömförsörjning.

Jag rekommenderar att du inte försöker överklocka, eftersom att du redan ligger lite risigt till, och om du försöker pressa moderkortet finns det risk för att det packar ihop.

Lärde mig detta av Zcenicx här på SweC, och han förklarade att detta var den huvudsakliga anledningen till varför grafikkorten inte ville överklockas när de kördes tillsammans.

Här kan du läsa mer om hur man räknar ut moderkortets kapacitet och hur komponenterna drar sin ström: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

Dold text

Ja just ja... vi hade ju detta bekymmer. Bra inlägg

Permalänk
Skrivet av Zpnk:
Dold text

Ja just ja... vi hade ju detta bekymmer. Bra inlägg

Det är lätt att glömma just moderkortet. Man tänker inte på att det spelar in.

Visa signatur

Permalänk

Hur kan det vara så akut att du inte kan klocka dem lika högt att du kände dig tvungen att döpa tråden till "Snälla, behöver verkligen hjälp!" Det är något jag skulle skrika om jag låg knivhuggen i ett gatuhörn, inte när brödrosten börjar strula eller när jag inte får ut 5-10 extra FPS ur mina grafikkort...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Är väl bara att fixa PCI-E extensions och ghettomodda så att spänningen går direkt från nätagget istället.

Permalänk
Skrivet av Babianen:

Är väl bara att fixa PCI-E extensions och ghettomodda så att spänningen går direkt från nätagget istället.

Och riskera att bränna både moderkortet och grafikkorten?

Finns det ens någon sådan koppling?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Gpu tillverkarna borde använda 2x8 pins PCI-e kablar som standard på alla kort så att moderkortet avlastas.
Någon kanske skulle kunna ge en vettig förklaring på varför det inte görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Och riskera att bränna både moderkortet och grafikkorten?

Finns det ens någon sådan koppling?

Det finns säkert. Det jag tänkte var att man kopplar bort 12V linan som går från PCI-E -> grafikkort och kör spänningen direkt från nätaggregatet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Gpu tillverkarna borde använda 2x8 pins PCI-e kablar som standard på alla kort så att moderkortet avlastas.

Garanterat en kostnadsfråga... nästa gång jag köper ett grafikkort ska det bli MSI GTX 880 lightning och klocka skiten ur det! där kör MSI alltid dubbla 8 pins

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Som en annan tidigare sa så har det säkerligen med pengar att göra. Strömförsörjningen blir sannolikt dyrare med 2x8-pin mot 2x6-pin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Ditt moderkort(P7P55D-E Pro) klarar endast Crossfire med dessa kort, om alla andra komponenter inkl. grafikkorten INTE är överklockade. Detta är anledningen varför de flesta inte kan överklocka sina kort när de kör på med SLI/Crossfire på ett lite billigare moderkort.

Tack för svar men självklart är cpu klockaa o alltid vart.. Den körs i 3,8ghz och när jag körde singelkort så klockaa ja kortet med.. Men just XFX korten är låsta.. Enda jag kan ändra i ALLA klock program är volt eller fläkthastighet... :/

Visa signatur